Annons

Golf foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har några tips angående just när man fotar golf?
Kamera prylar o inställningar?
Saker man ska göra och inte göra?

Mvh Jonatan
 

Magf

Avslutat medlemskap
Någon som har några tips angående just när man fotar golf?
Kamera prylar o inställningar?
Saker man ska göra och inte göra?

Mvh Jonatan
Hej Jonathan!

Det verkar vara inte vara jättestort intresse för golffoton. Så jag delar med mig lite av min erfarenhet.

Jag har fotograferat en hel del golfbilder de senaste åren. Dels har jag åtagit mig att fota tävlingsbilder, men också reklambilder för min hemmaklubb. Sen har det även blivit en hel del plåtning av "golfkompisar".

Min erfarenhet är att vi golfspelare kan vara lite känsliga och lätt stressade när man ska bli fotografera. Därför tycker jag att det är viktigt att använda teleobjektiv så att man kan hålla ett bra avstånd till motivet. Min bästa "vän" när jag fotograferar på golfbanan är därför mitt 70-200/f2,8. En annan stor fördel är att jag med det objektivet kan få ett kort skärpedjup. Jag ställer alltid in ISO så att jag får en kort exponeringstid och ett kort skärpedjup. Oftast brukar det vara melllan ISO 500-1250, beroende på vädret. Då kan ja få en exponeringstid på minst 1/500 sek och snabbare. Ett lyckat golf foto kan ju vara att "fånga" bollen precis efter slaget och då gäller det ju att ha en riktigt snabb exponeringstid.

Oftast tycker jag att bilderna blir bättre om man kommer ner lite lägre i förhållande till motivet och man behöver inte vara rädd för att få med för mycket himmel i motivet.

Eftersom jag personligen gillar bilder med lite mer mättade färger så brukar jag "kräma" på lite när jag redigerar bilderna. Jag brukar även lägga på lite vinjettering för att fokusera på motivet. Men sådant är ju högst personligt.

De flesta av mina golffoton har jag tagit med min gamla kamera, en Nikon D300, vilken fungerat alldeles utmärkt bra, men i höstas bytte jag till en D3S, så fort vintern släppt sitt grepp så ska jag ut på golfbanan och plåta. Sen ser jag fram emot årets Nordea Tour tävling på hemma banan.

Lycka till med din fotografering på golfbanan/ Magnus
 

AFJ

Aktiv medlem
Golffoto tycks inte vara så stort. Det kan ju bero på att de för den som inte är golfare så framstår nog golfbilder som ganska tråkiga och stereotypa. För oss golftokiga är det dock väldig trevligt med bra golfbilder.

Jag är absolut ingen proffsfotograf och har inte fotat så mycket golf men jag instämmer med föregående.

- Teleobjektiv är nödvändigt. Jag brukar alternera mellan 70-200 och 100-400. Att ha 2.8 är förstås guld värt men det funkar också med lite mindre bländare.

- Jag tycker det är en stor fördel med hög bildfrekvens. 5 b/s är minimum men gärna mer. Jag tycker absolut man skall försöka få med bollen i bilden och chanserna ökar markant med flera bilder per sekund.

- Håller också med om att man skall försöka komma ner lågt. Alternativ kan man göra tvärtom, att fota från en riktigt hög höjd kan också ge intressanta bilder.

- Korta tider är oftast önskvärt så var inte rätt att dra upp ISO. Eftersom ljuset ofta är OK så blir det inte så mycket brus, trots att man använder höga ISO.

- Bunkerslag från greenbunker är ofta tacksamma att fota. Det kan bli lite roliga vinklar och man kan få med både spelare, klubba, sand, boll och flagga i ett, utan att riskera att få en boll i skallen! :)

- Kan vara kul att fota detaljer, bagen, tee-skyltar och så förstås fina vyer om det är sådan golfbana.

Här är en länk till några av mina egna försök att fånga lite golf:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/index.html

Lycka till!
 

Falkman

Aktiv medlem
Bra tips ovan. Man bör ej fota i baksvingen, med tele går det kanske bra men jag brukar undvika det ändå. Har fotat en del för klubbarna runt där jag bor. Gått med på tävlingar och även tagit bilder för banguider på klubbarnas hemsida osv.

Ett tips jag kan ge är om du vill ha stämningsfulla bilder av banan, är att fota tidigt på morgonen eller sent på em. då skuggorna ger mer djup i bilderna. Mitt på dagen en solig dag ger för mycket kontrast och intetsägande bilder. Som golfare försöker jag se varje håls "själ" och försöka återspegla detta i mina bilder. Varje hål är unikt. En nyklippt green eller fairway ger fin struktur i rätt ljus och vinkel. Använder allt från vidvinkel till tele.
 

Bilagor

ANNONS