Annons

val av 70-200 till Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Men vänta lite nu.
Att göra fokusjusteringar efter att ha testat fokus mot ett sluttande plan (dvs den snedställda vinkelhaken) är så vitt jag vet inte alls bra. Det är som gjort för att det ska bli fel.

Fokuspunkten har en viss storlek (olika stora beroende på kameramodell). Fokuspunkten kan också sitta aningens fel i horisontal/vertikalled mot var fotografen tror att den sitter.

Sammantaget gör detta att även om du siktar på "10" så kanske centrum på fokuspunkten sitter vid 10,5 och breder ut sig mellan 10-11, och fokus låser på 11. Ajdå frontfokus tänker fotografen och korrigerar. (Det blir oftast frontfokus med sådana tester)

Nästa gång fokuserar du på en platt vägg och får bakfokus.

Därav tipset med 3 platta mål uppställda vinkelrätt mot kameran, det är just för att inte testa fokus mot snedställda plan.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Men vänta lite nu.
Att göra fokusjusteringar efter att ha testat fokus mot ett sluttande plan (dvs den snedställda vinkelhaken) är så vitt jag vet inte alls bra. Det är som gjort för att det ska bli fel.

Fokuspunkten har en viss storlek (olika stora beroende på kameramodell). Fokuspunkten kan också sitta aningens fel i horisontal/vertikalled mot var fotografen tror att den sitter.

Sammantaget gör detta att även om du siktar på "10" så kanske centrum på fokuspunkten sitter vid 10,5 och breder ut sig mellan 10-11, och fokus låser på 11. Ajdå frontfokus tänker fotografen och korrigerar. (Det blir oftast frontfokus med sådana tester)

Nästa gång fokuserar du på en platt vägg och får bakfokus.

Därav tipset med 3 platta mål uppställda vinkelrätt mot kameran, det är just för att inte testa fokus mot snedställda plan.
Snäll kan du inte lägga upp bild på exakt hur du menar?
Jag gjorde samma sak och använde en tumstock att fokusera på, samma fail.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

Ska du använda en tumstock kan det vara en god idé att tejpa fast en tändstick som står ut vid sidan av tumstocken. På så sätt kan det inte bli fel ifall fokuspunkten inte ligger exakt i mitten. Se till att bakgrunden är en bra bit bakom tändstickan. På så sätt kan kameran bara fokusera på stickan eller bakgrunden och det lär du se i så fall. På färdiga fokuskort som man fotar i 45 grader så fokuserar man på ett streck som ligger på en kritvit bakgrund. Ej heller här kan kameran fokusera fel pga att fokuspunkten ligger lite förskjuten (kameran kan inte låsa fokus på en blank kritvit yta) Här är ett fokuskort som fungerar mycket bra i 45 grader. Även lite fakta om fokuseringspunkter mm. Kortet ligger en bit fram i dokumentet.

http://www.efoto.lt/files/focus21.pdf
 

mkaudio

Aktiv medlem
nu är huset samt 70-200 inskickat på service, jag återkommer när jag fått tillbaks prylarna med en rapport. Under tiden får jag väl stå ut med sambons 1100d med mitt tamron 17-50 f2.8 på.
:)
 

mkaudio

Aktiv medlem
Uppdatering från serviceverkstaden

nu är huset samt 70-200 inskickat på service, jag återkommer när jag fått tillbaks prylarna med en rapport. Under tiden får jag väl stå ut med sambons 1100d med mitt tamron 17-50 f2.8 på.
:)
Nu har jag fått lite besked från serviceverkstaden, AF skall justeras samt CMOS-sensorn skall rätas till då den tydligen inte satt som den skulle.
Va skönt att få verifierat att jag inte har inbillat mig att bildkvaliteten inte varit på topp! :)
Jösses vad det skall fotograferas när jag väl får tillbaka grejerna! :)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nu har jag fått lite besked från serviceverkstaden, AF skall justeras samt CMOS-sensorn skall rätas till då den tydligen inte satt som den skulle.
Va skönt att få verifierat att jag inte har inbillat mig att bildkvaliteten inte varit på topp! :)
Jösses vad det skall fotograferas när jag väl får tillbaka grejerna! :)


Tack för återkopplingen.
Det är alltid roligt att få en uppföljning på "hur gick det sedan?" på olika inlägg man läst och ibland även varit delaktig i!

På sätt och vis bra att de hittade fel som går att fixa! :)
 

mkaudio

Aktiv medlem
Bilder efter service (när kameran är tillbaks)

Ja, jag kommer lägga upp bilder när jag väl fått hem kamera och optik så ni/jag får se om servicen hjälpte eller om det är fel på den som håller i kameran! ;-)
 

mkaudio

Aktiv medlem
Nu är hus och optik hemma igen

Jag hämtade grejerna igår och har enbart tagit ett fåtal bilder. Tänkte försöka ta lite bilder till helgen och analysera hos resultatet har blivit. Men initialt verkar det positivt.
AF-är justerad i huset.
 

AFJ

Aktiv medlem
För att kunna säga något så skulle jag nog vilja se dem i full storlek - det är näst intill omöjligt att uttala sig baserat på dessa små bilder. Flygplanet tycker jag ser lite misstänkt ut...
 

mkaudio

Aktiv medlem
Statusuppdatering

Nu har jag tagit rätt många bilder och får väl säga att besöket på verkstaden hjälpt till att jag fått fler keepers. Dock har jag nu äntligen samlat ihop nog med deg så att jag kunde köpa ett mycket fint begagnat ef 70-200 f2.8 is ll usm. Får återkomma med utfallet på den uppgraderingen när jag har hunnit ta några bilder på annat än testbilder på solskyddskrämsflaskor. :)
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Gjorde själv uppdateringen till IS 2an och helt sjukt vilken skillnad! Fotade en festival igår helt fantastiskt vilken skärpa och afen är bara put of this world!
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, visst är den bra. Jag inbillade mig att jag såg skillnad redan i sökaren när jag för första gången använde mitt EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM på en 7D. Då jämförde jag med mitt första 70-200, ett EF 70-200 mm f/4L IS USM. Förmodligen var det det annorlunda skärpedjupet jag egentligen såg, men det gör ju inget. Bara man får för sig att det var värt pengarna, så...
 
ANNONS