Annons

Hjälp! Canon EOS 700D eller Nikon D3300?

Produkter
(logga in för att koppla)

P-0

Ny medlem
Tja! Tänkte köpa min första systemkamera och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Den kommer användas som mest till att fotografera bilar i rörelse, även i ganska dåligt ljus. Vilken skulle ni rekommendera? Kan tyvärr inte så mycket om kameror, Budgeten är 4-6000 så jag är öppen för förslag om ni vill tipsa om någon annan kamera :)

Här är en länk till båda: https://www.netonnet.se/CompareView/9026/?compareItemId=229275&itemList=229275&itemList=186455

Tack på förhand! :)
 

fredlund88

Aktiv medlem
Tja! Tänkte köpa min första systemkamera och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Den kommer användas som mest till att fotografera bilar i rörelse, även i ganska dåligt ljus. Vilken skulle ni rekommendera? Kan tyvärr inte så mycket om kameror, Budgeten är 4-6000 så jag är öppen för förslag om ni vill tipsa om någon annan kamera :)

Här är en länk till båda: https://www.netonnet.se/CompareView/9026/?compareItemId=229275&itemList=229275&itemList=186455

Tack på förhand! :)
Ett tråkigt svar.
Känn på båda hur dom känns i handen.
Bildmässigt så är Nikon något bättre. Fast det som talar mest för Nikon är att du får men en telezoom också
 

mikaelkr

Aktiv medlem
Om du skall plåta i dåligt ljus är det viktigare att ha ljusstark optik än att ha ett värstingkamerahus. Där är det tyvärr väldigt lätt att skicka in gott om pengar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Alright! Får åka o känna lite på dom :) Tack för svar!

Kika på köp- och säljsidan. Du kommer mycket längre med budgeten om du köper begagnat.
Exempelvis D7000 finns från 2200, så kan du lägga en bra summa på optik (bra optik är en bättre investering än ett kamerahus och om du vill uppgradera i efterhand så uppdaterar du bara kamerahuset).

3800 kr räcker till ett par bra objektiv om du köper begagnat t.ex.
85 mm f/1.8G (3000 kr)
55 mm f/3.5 AI (jätteskarpt makroobjektiv - ca 750 kr begagnat)

eller de 50-11 andra förslag du kan få på den här sidan :p.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man fota bilar i rörelse i dåligt ljus skulle jag titta på ett lite bättre kamerahus, begagnat. T ex Nikon D7000 som föreslagits eller Canon 60D/70D då deras autofokussystem är bättre. Jag skulle även föreslå ljusstarkare objektiv. För normalzoom är budgetvalet något av Sigma/Tamron 17/18-50 med bl 2,8 begsgnat som startar vid 1000kr beg. Ha dock koll på kompatibiliteten med dessa tredjepartsobjektiv och kameramodell. För telezoom är ett med bl 2,8 bra och ett 70-200/2,8 blir lite dyrare. Snabbast autofokus får man med originaloptik med inbyggd fokusmotor (Nikon AF-S) och alla Canon har detta. Budgetvalet blir något av Sigmas äldre 70-200 HSM, som har tillägget macro eller macro II. Dessa startar tyvärr vid runt 3500kr och uppåt begagnat.
 
ANNONS