Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota månen + stjärnspår!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


---
Vad bör man ha för inställningar på kameran för bästa resultat för att fota (A) månen och (B) stjärnspår? (T.ex. om man ska ha högt eller lågt F-värde? --- Berätta fritt från era egna erfarenheter :). )

Det jag har är följande:

* Nikon D800E

* 70-200mm + 2x-TC-E-konverter (ämnad för månen) som ev. passar bra till (B) stjärnspåren också. Annars har jag 14-24 samt 24-70 också.

* Stativ och trådbunden fjärrutlösare.


---
Långa exponeringar kan man ju endast ta med "Bulb" som finns i läge M. Såg på min kamera att "Bulb" fans i läge S också men då blinkade det i displayen så det gick inte att använda.

I M-läget om man t.ex. kör med LV så är displayen väldigt ljus och det går knappt att se i den, även om F-värdet var så högt som var möjligt med 70-200 + konverter.

I lägena A och P finns ju inget "Bulb" och då kan ju inte göra långtidsexponeringar, fast då syns det bra i displayen med LV.

---
Finns det möjlighet att ta långtidsexponeringar utan "Bulb".
Är M-läget avsett för just fotografering i mörker? - Med tanke på att displayen är extremt ljus i vanligt dagsljus.


MVH Alexander T !!
 

jaan v

Aktiv medlem
"Bästa" är svårt. Det finns nog ett par ganska hyggligt fungerande sätt att få stjärnspår. Ett är att stacka multipla exponeringar t ex valfritt antal 20-25 s långa exp på största bländare och ISO 400. Det finns bra och fria program att hämta hem för att göra själva stackningen - urvalet styrs i viss mån av vilket OS du arbetar i.
 

Karl2

Aktiv medlem
Månen vill lätt bli överexponerad, så man måste ställa in manuellt och göra provexponeringar. Det blir korta tider och handhållet kan gå för sig.
 

Emil-G

Aktiv medlem
För det första kan du justera ljusstyrkan på displayen, för det andra har ljusstyrkan på displayen ingen påverkan på bilden.

För månen är 1/125 f/5,6 ISO 100 ett lagom utgångsvärde. Om man vill undvika stjärnspår brukar man säga att 500/brännvidden ger antalet sekunder man kan exponera utan att de hinner röra sig så mycket att de syns. Med 14 mm betyder det ca 35 s, med 200 mm ca 2,5 s. Alla tider längre än dessa kommer alltså att ge den effekt du är ute efter. Hur ljus bilden skall bli får du styra med bländare och ISO. För att få riktigt långa stjärnspår är det dock lättast att stacka bilder, precis som Jaan skriver.
 

Karl2

Aktiv medlem
Om man har roterande stativ, som gör att kameran följer stjärnhimlen, så finns det då någon fördel med att stacka? Med andra ord att dela upp exponeringen i flera kortare exponeringar och slå ihop.
 

StaffS

Medlem
Ta inte EN lång exponering

Att exponera en bild med flera timmars exponeringstid är svårt, speciellt när du har himmel och mark, kanske även lampor, i bilden. Du har kanske bara en chans att få allt rätt per kväll/morogn. Det är inte bara att ta en titt på sensorn, ändra exponeringstiden och göra ett nytt försök. Försök dig inte på en lång exponering, läs beskrivningen Lahn har på sin hemsida. Jag skulle inte vara rädd för att vrida upp ljuskänsligheten mer än det han skriver, när du blandar lagren kommer bruset försvinna.
Månen kan du experimentera mer eftersom slutartiden är kortare. Vill du ha med månen utan att den är utbränd och få marken lagom exponerad är blåtimmen rätt tid att vara ute.
 

PMD

Aktiv medlem
Månen kan du experimentera mer eftersom slutartiden är kortare. Vill du ha med månen utan att den är utbränd och få marken lagom exponerad är blåtimmen rätt tid att vara ute.
För att få en "korrekt" exponering av månen kan man med fördel prova att använda "sunny 16"-regeln. Månen befinner sig i direkt solbelysning, och det finns inga moln eller annat som påverkar ljuset.

Bländare f/16 och slutartid 1/<inställd ISO> är alltså lämpligt att börja med. Sen får man justera efter tycke och smak. Eftersom månen generellt är lite mörkare än jorden så kan det bli lite bättre med ett stegs mer exponering än vad ovanstående regel säger.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För att göra s.k. star trails så är absolut Högre ISO att föredra. Är du på en väldigt ljusförorenad plats med risk för överexponering så ta en separat förgrundsbild som sedan maskas in.
Använd så stor bländare som möjligt. Uppe i Sverige så rekommenderar jag så vidvinkligt som möjligt för att kunna få med polstjärnan om man vill ha med den.
Exempelvis 15mm, F2.8, ISO3200, 30s. Låt kameran ticka på själv i minst 2 timmar.
Lägg ihop bilderna med exempelvis Starstax.

Denna bild är tagen med en EOS M och ISO3200 med just F2.8. 90min totaltid.

Kuriosa: Rent matematiskt så kan man säga att har man 256 bilder vid ISO3200 och stackar dessa så blir resultatet som om man fotat bilden i ISO200. (256 bilder a' 30s blir ca 2 timmar).

/stefan
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
För att göra s.k. star trails så är absolut Högre ISO att föredra. Är du på en väldigt ljusförorenad plats med risk för överexponering så ta en separat förgrundsbild som sedan maskas in.
Använd så stor bländare som möjligt. Uppe i Sverige så rekommenderar jag så vidvinkligt som möjligt för att kunna få med polstjärnan om man vill ha med den.
Exempelvis 15mm, F2.8, ISO3200, 30s. Låt kameran ticka på själv i minst 2 timmar.
Lägg ihop bilderna med exempelvis Starstax.

Denna bild är tagen med en EOS M och ISO3200 med just F2.8. 90min totaltid.

Kuriosa: Rent matematiskt så kan man säga att har man 256 bilder vid ISO3200 och stackar dessa så blir resultatet som om man fotat bilden i ISO200. (256 bilder a' 30s blir ca 2 timmar).

/stefan
Så var det ju det där med månen då.

Stacking med massor med bilder för att få till stjärnorna, separat bild för månen, separat bild för träd och annat i förgrund. Right? Sen lite photoshop för att få bort hacken i spåren.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
För att få en "korrekt" exponering av månen kan man med fördel prova att använda "sunny 16"-regeln. Månen befinner sig i direkt solbelysning, och det finns inga moln eller annat som påverkar ljuset.
---
Man behöver ta hänsyn till månens albeido ("vithet") och reflektans också. Det är bättre att utgå från en "Moon 8" eller "Moon 5,6"-tumregel. Månytans reflektans skiftar dessutom rejält i olika riktningar, så mest tilltalande exponering varierar betydligt ifall man fotar direkt påfallande ljus (fullmåne) eller mer eller mindre släpljus (vid andra månfaser).

Lyckligtvis gör digitaltekniken att det är underbart snabbt och enkelt att prova några olika exponeringar. :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så var det ju det där med månen då.

Stacking med massor med bilder för att få till stjärnorna, separat bild för månen, separat bild för träd och annat i förgrund. Right? Sen lite photoshop för att få bort hacken i spåren.
Jag uppfattar frågan som den är uppdelad i två frågeställningar.
(A) Måne
(B) Stjärnspår

Månens rörelse och jordens rotation är olika så att göra Stjärnspår och få en snygg synbar måne (att man kan se att det är en måne) är omöjligt utan att fake:a. Dessutom är det två olika tekniker. Fast det går såklart att fota månen som i en startrailbild, men det krävs rätt förutsättningar och månen kommer också vara ett streck. Detta går utan att fräta ut resten av bilden. Sen vill man oftast fota åt norr för startrails, vilket måne inte riktigt är åt.
 

iSolen.se

Guest
Jag uppfattar frågan som den är uppdelad i två frågeställningar.
(A) Måne
(B) Stjärnspår

Månens rörelse och jordens rotation är olika så att göra Stjärnspår och få en snygg synbar måne (att man kan se att det är en måne) är omöjligt utan att fake:a. Dessutom är det två olika tekniker. Fast det går såklart att fota månen som i en startrailbild, men det krävs rätt förutsättningar och månen kommer också vara ett streck. Detta går utan att fräta ut resten av bilden. Sen vill man oftast fota åt norr för startrails, vilket måne inte riktigt är åt.
Svårt att fånga med en bild är det i alla fall.

Man kan ju ladda ner en bild från nasa också för en perfekt exponerad måne.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Svårt att fånga med en bild är det i alla fall.

Man kan ju ladda ner en bild från nasa också för en perfekt exponerad måne.
Är det din rekommendation till TS? Att ladda ner en bild från Nasa?

Jag gav åtminstone tips på ena frågeställningen hur jag skulle fota. Månen är svårare för det beror på fler faktorer än att fota startrails.
 

iSolen.se

Guest
Är det din rekommendation till TS? Att ladda ner en bild från Nasa?

Jag gav åtminstone tips på ena frågeställningen hur jag skulle fota. Månen är svårare för det beror på fler faktorer än att fota startrails.
Du missade ironin. Det blev så mycket redigering att jag börjar ifrågasätta om det är en bild. Vi pratar om tre huvuddelar varav star trail i sin tur består av 100 bilder.

Du hoppade över månen som borde vara den lättaste delen att fånga men möjligen svår att redigera in utan att få halo-effekter och annat otyg.

Du får gärna berätta hur du gör för att få bort hacken i startrail. Jag photoshoppade bort dem med rotationsverktyget någon gång men det var jobbigt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du missade ironin. Det blev så mycket redigering att jag börjar ifrågasätta om det är en bild. Vi pratar om tre huvuddelar varav star trail i sin tur består av 100 bilder.

Du hoppade över månen som borde vara den lättaste delen att fånga men möjligen svår att redigera in utan att få halo-effekter och annat otyg.

Du får gärna berätta hur du gör för att få bort hacken i startrail. Jag photoshoppade bort dem med rotationsverktyget någon gång men det var jobbigt.
Jag fakear så lite som möjligt så att rotera som du gör gör jag inte. Då kan du lika bra ta en enda bild och rotera den. Att stacka är inget jag anser är fake. 2 st 30s i lager iställer för 1 bild 60s. Till synes identiska är för mig samma sak. Jag känner till fotosidans definition på manipulation där tom panorama räknas in.
Jag hoppade inte över månen. Jag svarade inte på hur man fotar månen. Svarade bara på ena frågeställningen, dvs B frågan. Tyckte det räckte.
Man kan ta en enda exponering. Funkar kalas det med. Men att stacka har fler fördelar.
 

iSolen.se

Guest
Jag fakear så lite som möjligt så att rotera som du gör gör jag inte. Då kan du lika bra ta en enda bild och rotera den. Att stacka är inget jag anser är fake. 2 st 30s i lager iställer för 1 bild 60s. Till synes identiska är för mig samma sak. Jag känner till definition manipulation.
Jag hoppade inte över månen. Jag svarade inte på hur man fotar månen. Svarade bara på ena frågeställningen, dvs B frågan. Tyckte det räckte.
Man kan ta en enda exponering. Funkar kalas det med. Men att stacka har fler fördelar.
Nja, det är bildmanipulation, oavsett om du kallar det fake eller inte. 1+1+100 är rätt mycket manipulation men även lite manipulation är manipulation så den gränsen har vi passerat för länge sen så det är fritt fram göra vad man vill. Om det fortfarande är en bild är en annan sak, montage låter mer rätt. Att ta bort hack hoppades jag skulle gå göra lätt, tycker de är störande av två anledningar: Man ser att bilden består av många delbilder. Och det är fult.

Sen hoppades jag kunna använda tekniken för mina dagtidsbilder med bigstopper, gillar att kunna stacka men samma sak där, det ser ihopklistrat ut där man byter exponering.

Förklara hur du fotar månen rätt exponerad och star trails med en exponering som du säger "funkar kalas". Det låter omöjligt.

Panorama är inte manipulation, det är helt ok att klippa ner en bild till panorama. Stitching däremot är manipulation. Inget ont om det. Jag manipulerar oftast mina bilder.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
TS har inte svarat på tråden så jag avvaktar mina svar.
Dina frågeställningar får du ha obesvarade tills dess. Men att det går att få startrails och måne samtidigt på en och samma exponering.
 
ANNONS