Annons

Nytt macro och senare även ny kamera. Sigma105 eller nikon 105 mm macro?D7200 /D7500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cave_canem

Medlem
Tänkte jag kör allt i en tråd=)

Men tja!! va länge sedan man hängde här nu, ramlade ifrån fotovärlden för snart två/tre år sedan pga olika omständigheter men nu e jag sugen på att komma igång igen. Dock är min utrustning inte helt up to date längre tyvärr.

Etapp ett är iaf att köpa ett macro igen då jag blev av mitt gamla, vilket bla va en av anledningarna att jag slutade fota, hade då ett Nikon 105 2,8 VR, asnöjd men det är lite dyrt tyvärr.. är student så budgeten är väll inte på topp egentligen.. Men har även kikat på Sigma 105/2,8 OS HSM, frågan är, är det likvärdigt eller skulle jag bli besviken? Det har ju fått goda betyg. utseende, grepp, tyngd, funktioner å sånt är mindre viktigt, sånt vänjer man sig vid, bara jag känner att jag får samma bildkvalité som med Nikon så är jag nöjd.


Etapp två då är ett nytt hus, det kommer dock inte bli än utan senare i år när man sparat in lite cash(håller tummarna för skatteåterbäring XD) idag har jag en gammal trotjänare D90 men har nu kikat på D7200 eller D7500, är det markanta skillnader på dem så det äns är värt prisskillnaden? jag lär ju se stor skillnad på mitt uppköp oavsett men tänker ändå att det kanske får hålla i sig ett par år sedan. Eller skulle ni tipsa om något helt annat? Är hobby fotograf men har ändå jobbat med fotografering tidigare och skulle vara kul å börja lite igen, så har ändå lite krav även att jag nu sitter på en gamling^^

Så släng hit med tips och erfarenheter och ha en bra kväll!!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har själv inte haft Sigmas 105 men deras 150mm har också haft Nikons 105. Jag sålde nikons 105 för byte till Tamrons 90/2,8 VC G1, det ligger nog nu på 4500:- och jag tycker det är riktigt prisvärt. Även Sigmas 105 lär vara bra och prisvärd, tror inte det är någon större skillnad på någon av dessa, alla är bra men jag valde Tamron 90

En D7200 kommer att fungera utmärkt, det finns både för och nackdelar med D7500, det är väl i huvudsak något bättre AF system och bättre buffer, men är man inte behov av just detta så fungerar D7200 utmärkt, har den själv
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tamrons 90 är det klassiska svaret som du redan fått.
Går säkert hitta billigt begagnat om bildstabilisering inte är ett krav.

Nu har jag aldrig funderat så mycket mellan de olika D7000-modellerna.
Själva D7000 har jag aldrig sett ngn rekommendera sen 7200 kom, vet inte vad den har för skillnad men gissningsvis en äldre sensor och i så fall är den inget alternativ.
7100 har en knaper buffert vid serietagning om jag kommer ihåg rätt. Om man nu inte använder serietagning så kanske även denna modell är intressant, borde vara betydligt billigare begagnad än senare modeller.
7500 har väl 4K i video om jag kommer ihåg rätt.
Blixthanteringen är väl likvärdig på hela serien.

Luska ut vad som skiljer modellerna åt i stort!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har gått från D90 till D7000 till D7100 till D7200

Om jag nu kommer ihåg rätt, har säkert glömt något

D90 till D7000 bättre sensor 16mpix och bättre ISO
D7000 till D7100 bättre sensor nu 24Mpix, borttagande av AA filter samt bättre AF modul till klara f/8
D7100 till D7200 wifi inbyggd, bättre buffer
D7200 till D7500, avsaknad av batterigrepp, endast ett minneskort, bättre AF modul delar av D500 samt 20Mpix sensorn från D500

En begagnad D7000 2000:-
En begagnad D7100 4000:-
En begagnad D7200 6000:-

Sedan så kan man kanske titta på FF istället, en D800E ligger på 9000:- en D750 på 11000:-. En ny D750 får man nu för 14995:- på Cyberphoto.
 

unoengborg

Aktiv medlem
De flesta makroobjektiv är väldigt bra. Sigman brukar få bra kritik i de flesta tester så jag betvivlar du blir missnöjd. Spara pengar och komplettera med en bra blixt istället.
Vad det gäller kamera välj D7200. Du har troligen mer nytta av skärpedjupskontrollknapp än en liten aning bättre högiso egenskaper. Dessutom är dubbla kortplatser alltid bra att ha. D7500 har lite snabbare autofokus men för makro använder du nog mest manuell fokus så inte heller där ger D7500 dig några större fördelar.
 

Cave_canem

Medlem
Tack för svar. La en beställning på sigmat, hittade en bra deal så ska testa det hemma så får jag se om det lever upp till förväntningarna😊
Nu ska man bara behöva vänta tills det dyker upp ^^

Men förhoppningsvis blir det bra och jag har lite mer pengar närmre ett nytt hus med😊
 
ANNONS