Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rygga, bältesväskor eller båda?

Produkter
(logga in för att koppla)

iNHALE

Medlem
Hej

Detta är inte direkt om kamera och optik i sig utan om förvaring/transport. Jag har idag en mellanstor Lowepro som jag över lag är nöjd med. Jag får med mig min utrustning dit jag vill osv. Problemet är egentligen två.

1. När man går långt och har mycket optik med sig, vilket jag ofta har när jag är ute så blir det fort tungt. Man känner det i axlarna efter någon timme och efter ett par timmar är man färdig att vända tillbaka till bilen för att man är så mör i axlar och rygg.

2. Även om väskan har ett laptopfack så får inte min laptop plats i det. Det är en 15" laptop och det är inte jättemånga ryggsäckar som tar så stora laptops utan att ryggsäcken i sig är rejält stor.

För att lösa problem 1 har jag varit sugen på att testa bälte och bältesväskor. Flytta tyngden från axlarna och ryggen till höfterna. Mer frihet och rörlighet för överkroppen, och man kommer lättare åt att byta objektiv smidigt utan att behöva kränga av sig en ryggsäck. Nackdelen är ju då att man får med sig objektiven och sen inte jättemycket mer om man vill slippa ryggsäck helt och hållet. Man hade kunnat kombinera bältesväskor med en mindre lättare ryggsäck till övriga småprylar man vill ha med sig som knappt väger något.

Problem 2 blir uppenbart när vi ska ut och resa, vilket vi gör i snitt en gång om året. Då vill man ha med sig all sin utrustning, som ska rymmas i en väska som kan tas med som handbagage på flyget, optik, laptop osv. Här fallerar min nuvarande ryggsäck iom att laptopen inte får plats.

Hur hade ni resonerat kring det här? Behålla nuvarande Lowepro-väskan för resor, komplettera med bältesväskor för "dagligt bruk" och lösa transport av laptopen på annat sätt den gången om året som vi reser (typ separat laptopväska som sambon tar som handbagage) eller köpa en annan ryggsäck där man får plats med allt utan problem och fortsätta med ryggsäck och hoppas hitta en man inte får ont av till vardags?

Jag känner mig lite kluven i det hela. Jag vill ha så lite prylar som möjligt sas, femtioelva olika väskor för olika situationer är inte min grej, jag vill om möjligt ha en eller två alternativ som funkar till allt oavsett. Känns som jag bara går runt i tankecirklar så behöver lite input, gärna från någon som testat både rygga och bältesväskor.
 

Krille

Aktiv medlem
Om en fotoryggsäck ger dig onda axlar och rygg så är nog ärligt talat ditt problem att du bär med dig för mycket tunga prylar. Fundera på ifall du verkligen behöver allt du packar ned. Bättre att packa lättare och orka gå långt än att ta med varenda objektiv i arsenalen och upptäcka att man knappt kan ta sig 200 meter från parkeringen.

Med det sagt så föreslår jag också att du investerar i en ryggsäck med ordentligt höftbälte, som kan hjälpa till att bära upp mycket av vikten. Nya Lowepro Protactic BP 450 II AW har brett höftbälte som dessutom kan monteras av och användas separat. Det finns ett flertal specialväskor från Lowepro som kan hängas i detta bälte (kolla Protactic serien). Och som bonus rymmer den ryggsäcken en 15" laptop. En favorit bland många yrkesfotografer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har gått ifrån stora väskor och ryggsäckar som rymmer allt, tidigare hade jag allt i samma ryggsäck fastän vissa objektiv och blixtar endast användes någon gång per år. jag går nu oftast ut med en slingryggsäck med hus och monterat 200-500 samt en liten axelväska med hus och ett objektiv, oftast ett vidvinkel. Jag bestämmer innan jag går ut vad jag packar ner och tar bara med det jag tror jag behöver.
 

iNHALE

Medlem
Om en fotoryggsäck ger dig onda axlar och rygg så är nog ärligt talat ditt problem att du bär med dig för mycket tunga prylar. Fundera på ifall du verkligen behöver allt du packar ned. Bättre att packa lättare och orka gå långt än att ta med varenda objektiv i arsenalen och upptäcka att man knappt kan ta sig 200 meter från parkeringen.

Med det sagt så föreslår jag också att du investerar i en ryggsäck med ordentligt höftbälte, som kan hjälpa till att bära upp mycket av vikten. Nya Lowepro Protactic BP 450 II AW har brett höftbälte som dessutom kan monteras av och användas separat. Det finns ett flertal specialväskor från Lowepro som kan hängas i detta bälte (kolla Protactic serien). Och som bonus rymmer den ryggsäcken en 15" laptop. En favorit bland många yrkesfotografer.
I ärlighetens namn tycker jag inte att jag har speciellt mycket prylar egentligen. Nu låter det som att jag har 50 objektiv och 10 kameror med ut. Det jag har är ett kamerahus, en Nikon D500 med batterigrepp, ett Tamron 150-600 G2, ett litet Nikon 35mm, ett Sigma 105 macro och ett Sigma 8-11mm. Dvs det är ingen monsterutrustning tycker jag iaf, men det kanske ändå är mer än vad folk normalt brukar bära med sig? Det enda som egentligen väger något är ju det stora Tamronet. Att plocka ut 35'an och vidvinklet gör ju typ 500g på vikten, max. Tamronet är det jag använder mest då jag fotar mycket fåglar och annat vilt, så det som väger mest är just det jag inte kan undvara egentligen. Sen kan jag iof tycka att väskan i sig väger en hel del, det är en Lowepro Vertex 200 AW som i sig själv väger 3 kg ungefär när den är tom. Nu är jag rätt lång, 185 cm, så det kanske är så att den är för kort? När jag får upp ryggan där jag vill ha den på ryggen så hamnar höftbältet någonstans vid naveln och då är det inte bekvämt att dra åt den som man kanske egentligen borde. Ska höftbältet ligga bekvämt på höfterna och bära vikt ordentligt hänger ryggan någonstans i svanken och axelremmarna sitter inte bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju ta en titt på Thinktank Turnstyle 20, Jag har mitt hus och tele i en sådan, dock har jag inget batterigrepp så det kanske blir värre med det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Börja med att åka till olika fotoaffärer och testa olika ryggväskor.
Din väska låter väldigt tung.
Min stora Lowepro flipside 500 väger 2kg,
En 400 väger 1.5kg
Du kanske behöver max en 300.
Är din laptop så stor? Spec på din väska sätt den ska rymma 15.4" dator.

Jag har den stora Lowepro bältet, den är skön.
Kanske kan ha ditt stor tele i din och resten av kamera utrustning i väskan? Oavsett vad så kanske du ändå bör se efter ny väska som väger mindre och klarar din dator.
Att midjebältet inte sitter rätt på dig kan bero på att din överkropp är längre än vad väskan är designad för.
Testat använda bröstbältet eller det blir för obekvämt?

/Stefan
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag förstår problemet precis. Jag har beställt Peak Design bälteshållare och tänker testa hur det funkar.
 

iNHALE

Medlem
Börja med att åka till olika fotoaffärer och testa olika ryggväskor.
Din väska låter väldigt tung.
Min stora Lowepro flipside 500 väger 2kg,
En 400 väger 1.5kg
Du kanske behöver max en 300.
Är din laptop så stor? Spec på din väska sätt den ska rymma 15.4" dator.

Jag har den stora Lowepro bältet, den är skön.
Kanske kan ha ditt stor tele i din och resten av kamera utrustning i väskan? Oavsett vad så kanske du ändå bör se efter ny väska som väger mindre och klarar din dator.
Att midjebältet inte sitter rätt på dig kan bero på att din överkropp är längre än vad väskan är designad för.
Testat använda bröstbältet eller det blir för obekvämt?

/Stefan
Bröstbältet använder jag alltid, det är ett måste.
Nu när jag läser igen ser jag att jag skrev fel, det är inte Vertex 200 utan 100, vilken rymmer en 14" laptop.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bröstbältet använder jag alltid, det är ett måste.
Nu när jag läser igen ser jag att jag skrev fel, det är inte Vertex 200 utan 100, vilken rymmer en 14" laptop.
Köp ny större ryggväska som också är lättare då. 3kg för en sån liten väska är inte bra!
Ett problem med Loweprobältet är att det lätt kan skava och banka längs benen.

/Stefan
 

iNHALE

Medlem
Köp ny större ryggväska som också är lättare då. 3kg för en sån liten väska är inte bra!
Ett problem med Loweprobältet är att det lätt kan skava och banka längs benen.

/Stefan
Har tittat lite på Flipside 400 och 500 (300 tar inte en laptop så den går bort). Överväger dock fortfarande ett bältessystem med väskor. Tycker det är himla svårt att avgöra...
 

Lainen

Medlem
Om du ska bära tungt så skaffa en väska anpassad till det.
Om du ska bära allt igenom säkerhetskontrollen så skaffar du en väska till det.

Det är den bistra sanningen.

Sist jag var på fjällvandring i 10 dagar då hade jag en startvikt på 26 kg på min säck och jag gick mellan 1 och 2,5 mil om dagen och det gick bra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
1. När man går långt och har mycket optik med sig, vilket jag ofta har när jag är ute så blir det fort tungt. Man känner det i axlarna efter någon timme och efter ett par timmar är man färdig att vända tillbaka till bilen för att man är så mör i axlar och rygg.

2. Även om väskan har ett laptopfack så får inte min laptop plats i det. [...]
1. Jag kan tänka att du drar åt axelremmarna för hårt. De ska följa axeln en bit ner på skuldran så att tyngden fördelas över en större yta. För hårt åtdragna remmar gör att axlarna pressas bakåt vilket blir väldigt jobbigt i axlar och nacke.
För den här storleken/vikten av packning är inte höftbälte nödvändigt.

2. Du behöver en större ryggsäck
 

iNHALE

Medlem
Om du ska bära tungt så skaffa en väska anpassad till det.
Om du ska bära allt igenom säkerhetskontrollen så skaffar du en väska till det.

Det är den bistra sanningen.

Sist jag var på fjällvandring i 10 dagar då hade jag en startvikt på 26 kg på min säck och jag gick mellan 1 och 2,5 mil om dagen och det gick bra.
Ja men fjällvandring, eller långvandring över lag är lite annorlunda. Ska man ha packning med sig för att klara flera dagar i vildmarken så kommer man inte ifrån att det blir en tung ryggsäck. Sen är min erfarenhet att vandringsryggsäckar i sig tenderar att vara mer fokuserade på bärkomfort än vad många fotoryggsäckar är.

Jag satsade efter mycket velande och tvekande på en Lowepro ProTactic 450 AW II. Lite i dyraste laget egentligen men med 30% rabatt på en välkänd sida så var det lite mer försvarbart. Det ska vara lätt att komma åt utrustningen från sidorna på väskan och midjebältet är avtagbart så man kan köpa till bältesväskor att varva med om man känner för det.
 

Lainen

Medlem
Ja men fjällvandring, eller långvandring över lag är lite annorlunda. Ska man ha packning med sig för att klara flera dagar i vildmarken så kommer man inte ifrån att det blir en tung ryggsäck. Sen är min erfarenhet att vandringsryggsäckar i sig tenderar att vara mer fokuserade på bärkomfort än vad många fotoryggsäckar är.

Jag satsade efter mycket velande och tvekande på en Lowepro ProTactic 450 AW II. Lite i dyraste laget egentligen men med 30% rabatt på en välkänd sida så var det lite mer försvarbart. Det ska vara lätt att komma åt utrustningen från sidorna på väskan och midjebältet är avtagbart så man kan köpa till bältesväskor att varva med om man känner för det.
Det finns kameraryggor som är anpassade för att bära tungt också.
https://fstopgear.com/products/packs
 

iNHALE

Medlem
Fick hem min lowepro tactic 450 ll idag men till min stora besvikelse så är laptopfacket så trångt att man i princip måste ha en MacBook air om det ska går att ha en laptop i det. Mycket besviken och jakten går vidare...
 

PMD

Aktiv medlem
29 x 2.2 x 37 cm säger Lowepros websida att datorfacket är. Hur stor är din laptop?

Det gör knappast så mycket om det är lite trångt. Det är sämre om datorn skramlar runt.
 

iNHALE

Medlem
29 x 2.2 x 37 cm säger Lowepros websida att datorfacket är. Hur stor är din laptop?

Det gör knappast så mycket om det är lite trångt. Det är sämre om datorn skramlar runt.
Tjocklek vet jag inte men i övrigt är den inom dom måtten. Den gick i facket så när som på 5 cm, dvs i princip hela laptopen var i men det gick inte att stänga dragkedjan för den stack upp lite ovanför, och då är jag inte den som är rädd för att bli hårdhänt.
 

PMD

Aktiv medlem
Se efter om det finns ett veck eller något i botten av facket. Sånt kan uppstå vid transport när de hårdpackar säcken i ett paket.

Men du kan ju ha otur att din dator faktiskt är för lång. Jag skulle kontrollmäta längden av både dator och fack för att se var felet ligger. Det kan ju hända att det är något fel på just ditt exemplar av ryggsäcken.

Om din dator är osedvanligt lång så är det nog vettigt att lusläsa måttspecifikationerna på datorfacket innan köp av nästa ryggsäck.
 

Visom

Aktiv medlem
37cm är perfekt för en modern 15tums laptop (de är väl runt 34-35cm?). Låter märkligt att den inte skulle få plats, jag skulle kontrollmätt som någon annan föreslog. Är din dator bredare än 37cm får du nog leta efter rygga som klarar 17tums laptops.
 
ANNONS