Annons

Rörelseoskäpa/missad fokus, 500mm 1/2000s f5.6 ISO 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Hejsan.

Har haft ett irriterande problem som kommer och går, ibland funkar det utmärkt och ibland rent åt helvete, ursäkta språket.

Jag fotograferar väldigt mycket fåglar med Nikon D3400 samt 200-500/5.6e ed vr.

Jag har inga problem att fota handhållet i vanliga fall och gör det till 80 % av gångerna de 20% som är över blir med stativ eller min ryggsäck som stöd när jag ligger på marken.

Har absolut inga problem att få skarpa bilder handhållet runt 1/250s men tycks i mellan åt få riktigt dåliga bilder oavsett om jag handhåller eller har stativ/väskan i slutare från 1/1000 och uppåt.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel.
Bifogar en bild (tofsvipan) som är fotad i
500mm 1/200 f5.6 ISO 200.
Handhållet, med väska som stöd.
Avstånd ca 20m
(Croppad kraftigt för att visa.)

Bifogar en bild på ett rådjur.
500mm 1/125 f5.6 ISO 200
Handhållet, liggandes.
Avstånd ca 40m
(croppad)
Skulle säga att det är helt okej skärpa.

Väl medveten om storleksskillnaden men ändå.
Skulle vara tacksam för hjälp, kan ej justera af på d3400an så det är uteslutet.

Tack i förväg
/Andy
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Hejsan.

Har haft ett irriterande problem som kommer och går, ibland funkar det utmärkt och ibland rent åt helvete, ursäkta språket.

Jag fotograferar väldigt mycket fåglar med Nikon D3400 samt 200-500/5.6e ed vr.

Jag har inga problem att fota handhållet i vanliga fall och gör det till 80 % av gångerna de 20% som är över blir med stativ eller min ryggsäck som stöd när jag ligger på marken.

Har absolut inga problem att få skarpa bilder handhållet runt 1/250s men tycks i mellan åt få riktigt dåliga bilder oavsett om jag handhåller eller har stativ/väskan i slutare från 1/1000 och uppåt.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel.
Bifogar en bild (tofsvipan) som är fotad i
500mm 1/200 f5.6 ISO 200.
Handhållet, med väska som stöd.
Avstånd ca 20m
(Croppad kraftigt för att visa.)

Bifogar en bild på ett rådjur.
500mm 1/125 f5.6 ISO 200
Handhållet, liggandes.
Avstånd ca 40m
(croppad)
Skulle säga att det är helt okej skärpa.

Väl medveten om storleksskillnaden men ändå.
Skulle vara tacksam för hjälp, kan ej justera af på d3400an så det är uteslutet.

Tack i förväg
/Andy
Om man har VR på kortare slutartider brukar det introducera oskärpa mer än det avhjälper den.
Lika så VR på stativ kräver andra inställningar än när man handhåller eller befinner sig på rörlig plattform.

Kanske 200-500 som är ny optik hanterar detta bättre. Men kontrollera att VR inte är påslaget på kortare tider än 1/500 och att du inte kör Aktivt läge när du har den monterad på stativ.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Kanske det ändå är lite för långsam slutartid? Ibland går det bra, ibland inte..
Om kameran ligger för stadigt så kan VR istället ställa till det! (har jag läst..)
Prova att stänga av den när kameran ändå står stadigt!
'Luftdaller' kan också ställa till en hel del, med mer daller ju längre avstånd..
Använder du AF-C så jobbar kameran lite fram och tillbaks hela tiden, som gör att inte alla bilder i en serie alltid blir skarpa..

Finns säkert fler anledningar till oskärpa så klart..
Hälsn!
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Om man har VR på kortare slutartider brukar det introducera oskärpa mer än det avhjälper den.
Lika så VR på stativ kräver andra inställningar än när man handhåller eller befinner sig på rörlig plattform.

Kanske 200-500 som är ny optik hanterar detta bättre. Men kontrollera att VR inte är påslaget på kortare tider än 1/500 och att du inte kör Aktivt läge när du har den monterad på stativ.
Tack för svar!
Jag brukar i regel stänga av vr när jag har stativ eller stöd särskilt när jag har en kortare slutare, samt vid korta slutare så som 1/2000.

I detta fall s märkte jag av att det inte alls blev bra så jag testade att stänga av vr o ha de på, manuell fokus så som af.

Men fick samma resultat, må också säga att tofsvipan satt stod på samma ställe i 20 minuter ungefär så det vart inte så fart fyllt precis.

Väldigt konstigt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du har helt enkelt missat fokus. Teorierna om VR eller för långsam slutartid tror jag inte på. VR kan introducera rörelseoskärpa, men inte så att bilden blir helt suddig. Rådjuret står nästan still så slutartiden är det inte heller.

D3400 kan ha svårt att fokuserar när ljuset är lite svagare. Kolla om du har fokusprioritet inställt. Pröva att fokusera manuellt när det inte fungerar.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Kanske det ändå är lite för långsam slutartid? Ibland går det bra, ibland inte..
Om kameran ligger för stadigt så kan VR istället ställa till det! (har jag läst..)
Prova att stänga av den när kameran ändå står stadigt!
'Luftdaller' kan också ställa till en hel del, med mer daller ju längre avstånd..
Använder du AF-C så jobbar kameran lite fram och tillbaks hela tiden, som gör att inte alla bilder i en serie alltid blir skarpa..

Finns säkert fler anledningar till oskärpa så klart..
Hälsn!
Tack för svaret!
Jo detta med vr är jag välmedveten om och testade både med och utan och tyvärr utan något bättre resultat.

Vad menar du med luftdaller? Värme och smuts i luften?

Jag tog ca 250 bilder på tofsvipan just för jag inte lyckades få en enda bild som var i närheten av skarp, testade lite olika grejer, slog av vr och af o körde manuellt, testade byta af inställningar men det tycktes inte hjälpa.

Ska testa att öka slutaren ännu mer nästa gång fast än motivet är mer eller mindre stilla.
/Andy
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Du har helt enkelt missat fokus. Teorierna om VR eller för långsam slutartid tror jag inte på. VR kan introducera rörelseoskärpa, men inte så att bilden blir helt suddig. Rådjuret står nästan still så slutartiden är det inte heller.

D3400 kan ha svårt att fokuserar när ljuset är lite svagare. Kolla om du har fokusprioritet inställt. Pröva att fokusera manuellt när det inte fungerar.
Det var min tanke med men testade även att ställa fokusen manuellt via live view för sedan stänga av de o fota, snarlikt resultat.

Tror ej ljuset var väldigt dåligt för att det ska vara åt de hållet hade ändå ISO 200 o 1/2000 kan det vara åt det andra hållet att ljuset är för bra för att den ska få fokus?
/Andy
 

pdahlen

Aktiv medlem
Använder du AF-S och en punkt? Har du fler punkter så är det risk att det tar i förgrund eller bakgrund istället. En risk jag sett med AF-C är att man kan få lite fler oskarpa, kanske är det så att bilden tas under förflyttning då den justerar hela tiden, jag brukar om jag hinner och kommer ihåg låsa fokus i AF-C med tumknappen för att hålla den still.

Vill du verkligen testa, så sätt upp en sedel typ 20:- på ett avstånd du vill testa, linjerna i ögat är riktigt avslöjande

Använd gärna f/6,3 om du har möjlighet det är en aning sämre skärpa på f/5,6.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ser ut som värmedaller

Tack för svaret!
Jo detta med vr är jag välmedveten om och testade både med och utan och tyvärr utan något bättre resultat.

Vad menar du med luftdaller? Värme och smuts i luften?

Jag tog ca 250 bilder på tofsvipan just för jag inte lyckades få en enda bild som var i närheten av skarp, testade lite olika grejer, slog av vr och af o körde manuellt, testade byta af inställningar men det tycktes inte hjälpa.

Ska testa att öka slutaren ännu mer nästa gång fast än motivet är mer eller mindre stilla.
/Andy
Bilden på tofsvipan ser ut att lida av värmedaller. Nu under våren kan det många dagar vara stört omöjligt att få skarpa bilder på mer än 10-15 meters håll efter kl. 8-9 på förmiddagen. Om du tog 250 bilder kan jag nästan garantera att detta var felet.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Använder du AF-S och en punkt? Har du fler punkter så är det risk att det tar i förgrund eller bakgrund istället. En risk jag sett med AF-C är att man kan få lite fler oskarpa, kanske är det så att bilden tas under förflyttning då den justerar hela tiden, jag brukar om jag hinner och kommer ihåg låsa fokus i AF-C med tumknappen för att hålla den still.

Vill du verkligen testa, så sätt upp en sedel typ 20:- på ett avstånd du vill testa, linjerna i ögat är riktigt avslöjande

Använd gärna f/6,3 om du har möjlighet det är en aning sämre skärpa på f/5,6.
Ja precis kör en punkt för det mesta när drt kommer till djur, det är i mitt tycke det enda som är bra nock på d3400an.

Ska testa det med 20an nästa gång jag har en till hands, även 6.3an!

Tack för svaret!
/Andy
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Bilden på tofsvipan ser ut att lida av värmedaller. Nu under våren kan det många dagar vara stört omöjligt att få skarpa bilder på mer än 10-15 meters håll efter kl. 8-9 på förmiddagen. Om du tog 250 bilder kan jag nästan garantera att detta var felet.
Tack för svaret!
Nu när du säger det så sist jag upplevde detta var i lördes o då var det med rätt varmt ute 🤔
/Andy
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Behöver inte vara jättevarmt

Även på vintern när solen sticker till kan man uppleva detta. Det kan räcka att solen värmer upp marken en kall morgon så blir bilderna skit. Upplever det ofta när jag fotar vid kusten under vinter och vår. Fotar du från bilen så rekommenderas att fixa tvärdrag och stänga av all värme i bilen. Värmen inifrån bilen strömmar ut genom rutorna och kan ordna riktig oskärpa om det är kallare utanför bilen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man har VR på kortare slutartider brukar det introducera oskärpa mer än det avhjälper den.
Lika så VR på stativ kräver andra inställningar än när man handhåller eller befinner sig på rörlig plattform.

Kanske 200-500 som är ny optik hanterar detta bättre. Men kontrollera att VR inte är påslaget på kortare tider än 1/500 och att du inte kör Aktivt läge när du har den monterad på stativ.
Ditt påstående om VR framstår inte som särskilt rimligt. 1/500 är inte ens så snabbt som den gamla klassiska regeln om 1/brännvidden stipulerar på objektivets längsta brännvidd, eftersom det var en DX-kamera. Och den regeln duger ofta inte riktigt med digitala kameror med hyfsad eller hög upplösning om man ska ha bra träffsäkerhet och faktiskt vill ha någorlunda nytta av upplösningen.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Även på vintern när solen sticker till kan man uppleva detta. Det kan räcka att solen värmer upp marken en kall morgon så blir bilderna skit. Upplever det ofta när jag fotar vid kusten under vinter och vår. Fotar du från bilen så rekommenderas att fixa tvärdrag och stänga av all värme i bilen. Värmen inifrån bilen strömmar ut genom rutorna och kan ordna riktig oskärpa om det är kallare utanför bilen.
Tack för tipset ska se till att tänka på det hädanefter, har något extra o skylla på när bilderna blir piss haha 😊
 

ehrsa

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Jo detta med vr är jag välmedveten om och testade både med och utan och tyvärr utan något bättre resultat.

Vad menar du med luftdaller? Värme och smuts i luften?

Jag tog ca 250 bilder på tofsvipan just för jag inte lyckades få en enda bild som var i närheten av skarp, testade lite olika grejer, slog av vr och af o körde manuellt, testade byta af inställningar men det tycktes inte hjälpa.

Ska testa att öka slutaren ännu mer nästa gång fast än motivet är mer eller mindre stilla.
/Andy
Hej! Ja, luftdaller är ju något som ofta uppträder om det är temperaturskillnader mot omgivande luft, det kan vara omöjligt att få det skarpt! Jag ser en mörkare yta mellan dig och Tofsvipan, den ytan skulle kunna generera en varmare luft där, jämfört med där Tofsvipan står, då kan luftdaller (finns säkert ett bättre ord..) ge oskärpa på motivet bakom..

Här finns också en tråd om oskärpa: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171905
Hälsn!
 
ANNONS