Annons

iMac 2019 släppt – Vilken prestandanivå behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Vet inte om jag missförstår dig nu, men du slutade alltså att använda Mac för att Apple eventuellt planerar att någon gång i framtiden använda samma operativsystem i datorer och surfplattor? Och använder istället Windows-dator – som kör samma operativsystem som en massa surfplattor?
Fortsätt gärna denna diskussion i en annan tråd om du känner för det men det korta svaret är nej. Har mest att göra med att prylarna är omöjliga, eller extremt svåra/dyra, att uppgradera.
 

snap01

Aktiv medlem
Såja, inte börja bråka om Mac vs. PC nu! :) Det kriget kan ändå inte vinnas. Båda har för- och nackdelar och jag råkar föredra Mac. Så om jag bara har råd så är valet enkelt, och det har jag.

Vidare...


Vad är det egentligen alla de där trettiotvå miljarder byten ska vara bra för? Jag menar, de tyngsta bildfilerna på 50 mpix och 16 bitar är ju ändå "bara" runt 300 meg. Jag fattar inte riktigt hur det funkar, men det är säkert bra. Frågan är om det ens märks nån skillnad om man inte håller på med tusen lager och sånt.
Beror på vad du gör i tex photoshop. Om du jobbar med tex justeringspenseln i rawkonv o ändrar exponering med den så går det betydligt slöare med 16gb än 32 gb.
Om du kör bara normala inställningar i rawkonv så kanske det tar någon sekund mer att öppna bilden.
Som jag har förstått det så är light room segt o kräver mer prestanda, jag kör senaste photoshop.
Om det går att minne efteråt så köp 16gb o prova o se om det räcker till, annars får du väl öka på senare. Däremot tag SSD det är skillnad som märks. Om man ser till processorn så verkar även den minsta ha bra prestanda o sysslar du inte med film så kommer du klara dig.
Jag tycker det är så meckigt att byta dator, alla program, licenser,preset,rip och program osv, som ska fixas så jag proppar den alltid full o kör sedan 5-7 år med den.Hade det varit enkelt så hade jag bytt vart 2-3 år.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag beställde den minst snabba på 27". Tog den med 8 GB minne då jag maxar det själv efteråt för en bråkdel av vad Apple tar betalt. Fördelen med 27" är att det är enkelt att byta på baksidan. Till skillnad från 21,5 som man måste vända ut och in typ.

Sen tog jag en 1 TB fusion drive då jag tycker att 256 GB SSD är för litet, har en sådan nu, och 512 är för dyrt. Kör med fusion drive på jobbet och jag tycker inte skillnaden för det mesta är så stor mot datorn hemma. I ett senare skede när priserna gått ner så kan jag byta ut hårddisken i datorn mot en betydligt större ssd.
Äntligen nån som inte förespråkar det allra dyraste alternativet! :)) Jag tänker lite åt det hållet också. Det gäller alltså att välja rätt nivå på processorn i första hand och jag begriper inte riktigt vad jag ska med den snabbaste till. Å andra sidan är mellanmodellen inte så många kronor extra, men jag gissar att det är bättre att lägga de pengarna på utökat minne i efterhand.

Beror på vad du gör i tex photoshop. Om du jobbar med tex justeringspenseln i rawkonv o ändrar exponering med den så går det betydligt slöare med 16gb än 32 gb.
Om du kör bara normala inställningar i rawkonv så kanske det tar någon sekund mer att öppna bilden.
Som jag har förstått det så är light room segt o kräver mer prestanda, jag kör senaste photoshop.
Om det går att minne efteråt så köp 16gb o prova o se om det räcker till, annars får du väl öka på senare. Däremot tag SSD det är skillnad som märks. Om man ser till processorn så verkar även den minsta ha bra prestanda o sysslar du inte med film så kommer du klara dig.
Jag tycker det är så meckigt att byta dator, alla program, licenser,preset,rip och program osv, som ska fixas så jag proppar den alltid full o kör sedan 5-7 år med den.Hade det varit enkelt så hade jag bytt vart 2-3 år.
Justeringspenseln i råkonverteraren har jag inga som helst bekymmer med ens idag. Det som är slött är att öppna filerna och sen importera till PS för kloning, skärpning och nedskalning. För övrigt hatar jag justeringspenslarna i ACR (antar att det är samma som i LR) jämfört med i PS.
Lightroom vill jag inte ha eftersom jag helst har mina filer i mappträd som jag bygger själv. Databaser skyr jag som pesten. Frågan är om jag har nåt val nu när allt det där är på prenumeration. Det vill man ju inte ha.

Hårddisk vete fan. 256 gig fyller man på nolltid med filer som är 50 meg styck. 1TB verkar lagom och det blir alldeles för dyrt som SSD. Frågan är hur man byter i efterhand om operativ och hela klabbet ligger på den. Känns som att det är upplagt för totalknas och generalhaveri.

Visst suger det att byta dator. Det är därför jag väntat så länge:)
 

bjorso

Aktiv medlem
Hårddisk vete fan. 256 gig fyller man på nolltid med filer som är 50 meg styck. 1TB verkar lagom och det blir alldeles för dyrt som SSD. Frågan är hur man byter i efterhand om operativ och hela klabbet ligger på den. Känns som att det är upplagt för totalknas och generalhaveri.
Det spelar ingen roll hur stor disken är, det enda som hjälper är att lagra utanför. Att byta till en större disk är tämligen enkelt. Köp en 1 Tb SSD på NetOnNet, kostar under 1500:- Anslut den till datorn med en sladd USB-SATA. Formatera den med skivverktyget. Klona disken med Carbon Copy Cloner eller liknande program. När det är klart, ställ in vilken disk som datorn ska starta på i systeminställningarna. Fungerar det kan den sitta kvar i USB om man känner för det, eller byta den i datorn om man kan, annars kanske någon bekant med datorvana kan göra det?

Den klonade disken är exakt likadan som den mindre interna, inget förloras med licenserna eller något annat, den är bara större.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det är så meckigt att byta dator, alla program, licenser,preset,rip och program osv, som ska fixas så jag proppar den alltid full o kör sedan 5-7 år med den.Hade det varit enkelt så hade jag bytt vart 2-3 år.
Det brukar gå lätt att byta från en Mac till en annan. Man gör en backup till en TIme Machine-disk, pluggar in den disken i den nya datorn och väljer sen att återställa från backupen när det valet kommer upp vid första starten av den nya datorn.
 

Makten

Aktiv medlem
Med tanke på att jag aldrig lyckats få min dator att göra nån auto-backup utan har fått göra det manuellt till NAS:en lite då och då, så är det som sagt upplagt för knas. Det spelar inte så stor roll hur lätt andra tycker att det är. För mig funkar det inte ens att få trådlös kontakt mellan kamera och dator. Har provat på säkert fem kameror och ingen funkar, medan andra aldrig har några problem.

Oavsett om detta beror på troll eller att jag är en klåpare, så är det anledningen till att jag tycker om Mac. Det mesta bara funkar. Man måste inte vara hacker, men ska man börja fippla med flytt av skit från en disk till en annan och tro att det bara ska funka sen, så kommer det med största sannolikhet inte göra det för mig.

Storleken på disken behövs av rena bekvämlighetsskäl, samt att det går för långsamt att kolla på lite äldre bilder om de ligger på NAS:en. Alltså vill jag ha så mycket som möjligt lokalt, lättåtkomligt. Sen tankar man kontinuerligt till NAS:en och raderar "bakifrån" på datorns disk.

Hur andra gör vet jag inte, men troligen inte på det viset:)

Edit: Jag inser att det verkar motsägelsefullt att först säga att inget funkar och sen säga att Mac "bara funkar", hehe:)) Men jag menar då allt annat. På PC blir man ju vansinnig vad man än ska göra;-)
 
Senast ändrad:

Fredrik O.

Aktiv medlem
Äntligen nån som inte förespråkar det allra dyraste alternativet! :)) Jag tänker lite åt det hållet också. Det gäller alltså att välja rätt nivå på processorn i första hand och jag begriper inte riktigt vad jag ska med den snabbaste till. Å andra sidan är mellanmodellen inte så många kronor extra, men jag gissar att det är bättre att lägga de pengarna på utökat minne i efterhand.
När jag jämförde så tänkte jag som så att om det ska bli någon märkbar skillnad så måste man ta den dyraste modellen eller till och med uppgradera till A9-processorn. Men då blev det mellan 6000-10000 kr dyrare. I verklig användning, typ Lightroom, Photoshop mm så är inte prestandavinsten särskilt stor. De gånger jag märker av de där yttersta skillnaderna är när man exporterar filmer eller arbetar med väldigt stora kompositioner i Photoshop. Men generellt sätt så är mer ram att föredra.

Men det är såklart att dyrare är bättre även om man aldrig riktigt upplever den skillnad de får i prestandatester. Så när jobbet köper så maxar jag, och när jag köper privat så är jag mer ekonomisk. :)
 

t595sp

Aktiv medlem
Väljer man fusion drive så köp en fusion drive på 2Tb eller 3Tb. Dessa har en SSD på 128GB till skillnad mot 1Tb fusion drive som har en SSD på 32GB.
 
ANNONS