Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

bildsten

Aktiv medlem
Tack för förslaget.
Efter att ha snokat lite mera, bland annat på artportalen, så tror jag att det är en alflikmätare. Antennerna ser ut som på de bilder som finns på artportalen. Har man som jag ingen aning om hur man söker på artportalen är det svårt. Man kan ju inte söka på "liten gul ullig fjäril"
Fyndplatsen är för övrigt på en ö i norra delen av Höga Kustens världsarv, alltså i trakten av Ö-vik.
 
Tack för förslaget.
Efter att ha snokat lite mera, bland annat på artportalen, så tror jag att det är en alflikmätare. Antennerna ser ut som på de bilder som finns på artportalen. Har man som jag ingen aning om hur man söker på artportalen är det svårt. Man kan ju inte söka på "liten gul ullig fjäril"
Fyndplatsen är för övrigt på en ö i norra delen av Höga Kustens världsarv, alltså i trakten av Ö-vik.
Att söka på Artportalen kräver vissa grundkunskaper. Då är "Vilken art" <URL:"http://vilkenart.se/"> en enklare väg.

Lars Bruzelius
 

shots.jh

Medlem
Den mörka är helt klart en Ormvråk.
Men den vita? Är det också en ormvråk men med annorlunda teckning?
Såg ut som en fiskgjuse när jag fick upp kameran i panik. Men det är det ju inte.
Har för försök matcha med fågelboken men kan inte finna någon med denna "utstyrsel".
Någon?
 

Bilagor

blindholm

Medlem
Någon som vet vad det här kan vara? Mycket liten, uppskattningsvis 3-4 mm lång, hittad idag (6e april) i skogen, norra Halland. Tack!vad.jpg
 

BeBest

Aktiv medlem
Vet inte vilken art det är men en skinnbagge av något slag är det. De lever vanligen på växtsafter.
Andra är rovdjur i så måtto att de fångar en insekt, sprutar in saliv som löser upp bytets innanmäte och sen suger skinnbaggen i sig det som löses upp.
Vägglöss hör till de blodsugande skinnbaggarna.
 

blindholm

Medlem
Tack! Ja, så länge det inte är en vägglus är jag nöjd, för det kan ha smitit med någon i väskan hem...

Men det verkar kunna vara någon typ av vitmosseskinnbagge (velvet water bug) kanske? De höll till runt mossa nära en liten damm.

Kanske nära släkt med den här?:

 

Erik X

Aktiv medlem
Vad är det här för hårigt flygfä? :)
Relativt stor (för att vara myggliknande), ca 10-15mm, flög i svärmar intill Vätternstranden för någon vecka sedan
F36A0060_DxO_full.jpg
 
ANNONS