Annons

Astrofoto - slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Just nu är det perfekta förhållanden att fotografera stjärnhimlen. Ordentligt mörkt på kvällar/nätter, ingen snö än samt månen går just nu ner samtidigt som solen. Så från nu och en vecka framåt håller jag tummarna för någon molnfri natt. Sen börjar månen komma upp igen, och stör.

Nå, har en fråga om 500/600 regeln, vad gäller fotografering av stjärnor. Eftersom jorden roterar, och stjärnorna då "rör sig", kan man inte ha för lång slutartid innan stjärnorna blir streck istället för punkter.

Har förstått att man med 600-regeln kan räkna ut vilken slutartid man kan använda (för fullformat24x36mm). Gäller stjärnor som rör sig som mest (90 grader från polstjärnan).
Formeln 600/brännvidd= antal sekunder. Så tex med ett 24mm blir det 25s slutartid man kan använda.

Men om jag räknar på det, får jag ett annat resultat.
Om vi tar 24mm som exempel.

24mm har bildvinkeln över filmplanets 36mm på 73,8 grader. Jorden roterar naturligtvis 360 grader på ett dygn.
Ett dygn innehåller 86400 sekunder (24t x 60m x 60s). På 73,8 grader så rör sig då en stjärna från ena sidan av filmplanet till andra på 17712s (86400 / (360/73,8)).
Min kamera har en upplösning på filmplanets vertikala del om 6720 pixlar.
Om jag då vill att en stjärna ska vara en punkt, får den inte röra sig mer än 1 pixel.
Så, 17712s fördelat på 6720 pixlar blir 2,6sek (17712/6720).

Ganska stort gap mellan 25sek enligt 600-regeln och 2,6 sek enligt min beräkning.

Tänker jag rätt?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Japp, du tänker rätt :)

600 regeln är ingen fix regel, utan subjektivt bestämd från hur betraktaren av bilden upplever den, vilket beror av betraktningsavståndet i kombination med hur stor bilden visas för betraktaren samt hur petig betraktaren är.

Många föredrar kortare tid än den 600-regeln ger.

Vill du ha stjärnorna helt punktformiga inom 1-pixel är det motoriserad kameravridare som gäller, eller snarare med den precisionen en dedikerad montering för astrofotografering medelst teleskop som gäller, kanske även med datoriserad guidning. Detta även om det bara är 24 mm brännvidd.

Men du kan nog tillåta en avvikelse i följningens noggrannhet på omkring 5 bågsekunder, kommer förmodligen inte att gå att detektera i bilderna även vid 100% visning. Med bara 24 mm kan du nog sträcka dig upp till betydligt högre avvikelse. En grov gissning mellan tummen o pekfingret ur minnet och utan att ha räknat på det hela kanske runt 5 pixlar i ditt räkneexempel, kanske något mer, men förmodligen under 10 pixlar.

Men detta är ändå ganska extremt, så petig behöver man inte vara. Halvera 600 regelns tid och du är ganska hemma. Vill du ändå ha punkter är det en kameravridare som gäller. För vidvinkel behövs ingen avancerad sådan (om man nu inte vill ha följningen på pixeln prick). En stooor nackdel med kameravridare är att om man har med delar av landskapet/marken i bilden blir dessa suddiga pga kamerans vridning. Detta ser för taskigt ut på bilderna och behöver redigeras genom olika exponeringar för stjärnor o markfasta objekt. Tidsödande och petigt vid datorn.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ett sätt att kringgå detta med kameravridare är att ta flera bilder på tillräckligt kort exponeringstid och sedan stacka samman dessa till en enda exponering. Metoden sänker bruset i bilden och ökar den allmänna kvalite'n om man sedan drar i spakarna vid redigeringen. Något som enskilda bilder klarar mindre bra när de är lågt exponerade pga kortare tid.

Men, liknande problem uppstår med markfasta objekt som vid foto med kameravridare.

Finns ett program som heter Sequator som kan stacka himlen o marken, men fungerar egentligen bara om man har enkla konturer mellan himmel o mark. Skog och grenar klarar det knappt alls. I alla fall de gånger jag testat. Men för enkla konturer gör det ett fantastiskt jobb!
 

klintan74

Aktiv medlem
Precis som Fredrik är inne på är regeln bara en fingervisning. Det beror på vad du som fotograf tycker är acceptabelt. Själv går jag med ff och 14mm aldrig över 20sek. Men jag har en startracker som jag kan använda och med den får man en helt annan dimension på bilderna och slutartider.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Stort tack Fredrik och Johan för snabba svar :)
Låter vettigt att använda en lite snävare 300-regel.

Tänkte dra mig upp mot Sveg-trakten i helgen, om vädret tillåter (här i Stockholm ser man snart bara Karlavagnen, pga all ljusförstörelse).
Lägger upp bild om det blir någon bra :)

Har ett Celestron C5 från 80-talet med startracker, men den går på 220V, så måste bygga om den (eller köpa någon form av transformator) om jag ska använda den i vildmarken.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok och lycka till!

Celestronen skulle antagligen fungera toppen att montera din kamera och 24 mm piggyback på, dvs montera fast kameran utanpå teleskoptuben på något lämpligt vis.

Men jag misstänker att om du vill gå upp i brännvidd kommer du rätt snart att upptäcka att följningen inte går helt jämt, den går lite fortare, och sedan lite saktare, beroende på kuggarnas utformning i växeln.

Ett sådant sk periodiskt fel kan då korrigeras med hjälp av datoriserad guidning, som på något lämpligt vis skickar en styrsignal till motorn att kompensera rotationshastigheten (finns många olika lösningar för detta). Gissar att detta inte går med din 220V celestronmontering, men är inte helt säker på detta.

Astrofotografering med längre brännvidder kräver rätt ordentligt av monteringen, men är samtidigt rätt kul och utmanande för den tekniskt intresserade, också bra om man kan räkna på saker och ting och tycker det är kul :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Det blev en fantastiskt trevlig resa, mitt i skogen 8 mil väster om Ljusdal.

Här en av bilderna, där solnedgångsljus fortfarande syns och Vintergatans fina stråk sträcker sig över himlen.
Tack alla för tips och råd.
 

Bilagor

Fredrik183

Aktiv medlem
Skoj!

Stjärnorna ser bara toppen ut i den storlek bilden visas här i forumet! Säkert också i större storlek.

Gatljus och samhällen inom vyns synfält får man se upp med, kastar sitt orange färgade ljus i skyn även på mörka platser och långt ifrån.

Fotar ibland på vårvintern Vintergatan åt öster härifrån Sundsvallstrakten, från havsstranden på Åstön ut över bottenhavet. Ljuset från större finska städer på andra sidan syns tydligt upp till 20-30 mils avstånd, och kanske längre än så. Inbillar mig ibland att det faktiskt är ljuset ända nerifrån Helsingfors man ser. Där Vasa snett upp över havet ligger ser det ut som om himlen står i brand av allt ljus. Kokkola snett ovanför och 30 mil bort syns även det tydligt. Åt Helsingforshållet ligger fler städer ungefär på linje så det är svårt avgöra vad som är vad.

Roligt du lade upp en bild!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Skoj!

Stjärnorna ser bara toppen ut i den storlek bilden visas här i forumet! Säkert också i större storlek.

Gatljus och samhällen inom vyns synfält får man se upp med, kastar sitt orange färgade ljus i skyn även på mörka platser och långt ifrån.
Klart du har rätt i det. Nu när du säger det så är det rätt självklart. Trodde inte att skenet från mindre städer långt bort syntes.
Tittar jag på en karta så är det troligtvis skenet från Brunnsberg, Mora och Rättvik 7 mil bort.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ja men nu har du varit ute i mörkret!

Fast jag bor närmare har jag inte varit dit än, men nu i morgon kväll siktar jag på att göra en tur om vädret blir som lovat :)

Sedan flera år tillbaks har jag spanat in mig på ett berg som passande nog heter Synåsen mitt ute i ingenstans där i mörkret och där det går en skogsbilväg upp och ser ut att vara någorlunda trädfritt på toppen för utsikt. Vad jag nu skall upp på berget att göra, men det blir ett mål att försöka nå.

På kartan syns dock en vägbom, är den fälld så ligger det två mindre tjärnar intill vägen dit. De blir en bra alternativ plan att fota vid. Även om bommen är öppen kanske jag inleder kvällen med att fota dem med Vintergatan ovanför och speglande i vattnet (om det är tillräckligt vindstilla), tror man klarar vyn utan samhällen bakom och förmodligen är närområdet fritt från gatlysen.

Ligger det å andra sidan dimmor i sänkorna får jag ta apostlahästarna förbi bommen upp mot berget tills jag får sikt ovan dem :)

Så är i alla fall planen :)

Jättekul att din tripp blev lyckad!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Kul Fredrik. Ser fram emot lite bilder :)

Lite erfarenheter från vår "Roadtrip":
- Titta på sidan https://darksitefinder.com/maps/world.html#5/64.120/28.169 efter mörka platser
- Se sidan https://staratlas.com/ för att hitta datum när månen inte är uppe (förstör med ljus)
- Åk helst efter september, då det börjar bli mörkt, men innan snön kommer
- Ta med röda lampor, för att inte förstöra mörkerseendet
- Vi väntade i en nedsläckt bil 10 min innan vi gick ut, för att få wow-upplevelse
- Varma kläder, vilstolar och varm choklad är trevligt
- Om bilturen blir lång, ha helst två bilförare. Ev övernattning.
- I vårt fall fanns ingen mobiltäckning ute i urskogen, så vi borde meddelat exakta kordinater till någon innan vi åkte (om något skulle hända)
- Om det är vintergatan man vill se, se till att hitta ett ställe med fri sikt mot syd/sydväst (i vårt fall en stor sjö)
- För fotograferandet, stativ, vidvinkel (helst 16-24mm på FF), 4 sek (gå inte över 20 sek, om du vill att stjärnorna ska förbli punkter), största bländaröppning och så högt iso som går, utan att det blir för mycket brus (6400-12800). Men pröva gärna lite olika inställningar. Kör Liveview för att undvika skakningsoskärpa av att spegeln fälls upp. Använd fjärrutlösare eller självutlösare för att minimera vibrationer. Se gärna till att ha med horisont eller annat i naturen, för att få en bättre känsla av vintergatans storlek. Eller, som i bifogad bild, tagen rakt upp, men med lite träd som förgrund.

Men skulle säga, hellre bara njuta av mäktigheten, än att försöka få till en bra bild.
 

Bilagor

Fredrik183

Aktiv medlem
Blev ingen tur i går, men vädret ser fortfarande ut att kunna bjuda på en klar kväll någon av de kommande dagarna :)

Bra checklista du lagt upp, gillar punkten med att sitta kvar 10 min i bilen innan utgång för vow-upplevelse!

Skall man fota kan jag lägga till två viktiga punkter:

Varma skor i tillräcklig storlek och riktiga yllesockar (fårull är oöverträffat för komfortvärme). När man fotar blir man stående still långa stunder, fötterna blir fort kalla då och det är oskönt att frysa fötterna av sig.

Engångsvärmepåse/handvärmare av kemisk modell som man enkelt, snabbt och bra fäster under objektivet under frontlinsen genom att linda typ en strumpa utanpå runt och fäster ihop med ett gummiband runt (får förstås ej komma med i bild). Helt ovärderligt vid viss typ av luftfuktighet/temperatur. Går inte fotografera annars, frontlinsen immar igen på mindre än 30 sekunder efter putsning. Inträffar inte så ofta, och många stjärn-/norrskensfotografer har därför aldrig upplevt det, men om det gör det räddar värmepåsen möjligheten att fotografera.
 
ANNONS