Annons

Lightroom kan inte hantera åäö längre

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för ett problem med LR på mac os x:
Ifall bilder (råbilder) ligger i en mapp som innehåller svenska tecken blir det knas om jag editerar en sådan bild:
I lightrooms folderstruktur skapas en kopia av mappen med samma namn (fortsättningsvis kallat spökmappen) vilket gör att den editerade kopian inte stackas med orginalet. (Det försvårar även sökningar och gör det allmänt krångligare att hålla ordning). Det är dock bara i lightrooms folderstruktur som det skapas en kopian skapas. I finder ligger orginal och editerad bild i samma mapp som de skall.

Jag kan inte heller lösa problemet genom att i LR flytta bilder från spökmappen till den riktiga mappen eftersom LR då vägrar pga att en fil med det namnet redan finns i mappen...

Jag har kontaktat Adobe support, men de kan inte återskapa problemet och någon lösning verkar inte vara nära förestående... (mitt problem finns både med LR 2.2 och 2.3. Har mac os x 10.5.6 med autouppdatering).

Någon som varit med om något liknande och vet vad jag kan göra för att få det rätt igen? Eller har något smart tips på hur jag kan undvika problemet? Tills vidare skapar jag helt enkelt mappnamn utan åäö men är orolig att min struktur kommer att degenerera med allt för mycket sådana mappar. Dessutom känns det väldigt omacigt att inte kunna döpa mappar till deras rätta namn. Välkommen DOS 80-tal ;-)
 

staika

Aktiv medlem
Lightroom 2.1 hade en bug som gjorde att det strulade när man skulle öppna filen i Photoshop och mappen eller filnamnet innehöll Å,Ä,Ö. Den buggen fixades i version 2.2.
Jag kör Windows, Cs4 och LR 2.3 och har inga problem med svenska tecken. Det fungerar bra.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag sparat en jgp-fil i en undermapp i Lightroom och sedan döpt om den funkar det inte med ÅÄÖ. Använder jag inte ÅÄÖ flyter det smärtfritt. Funkar inte i ver 2.2 och 2.3 ... det har funkat förut!
 

tobias.e

Aktiv medlem
Adobes support säger att de jobbar på fallet för min del, men de kommer liksom ingen vart. Av de frågor jag får från teknikerna blir jag lite tveksam till antingen deras kompetens eller engagemang (samma frågor återkommer gång på gång, de blandar ihop vilka verisoner felet har uppstått på, vilka steg som skall göras för att återskapa etc).

I alla fall, i mina försök att förtydliga felet för Adobe har jag kommit en del saker på spåret (jag har testat på två olika maskiner, felen är konsekventa på båda)

Maskinerna jag testat på har svensk mac os x 10.5.6 (senaste releasen), Engelsk LR 2.3 (felet var samma med 2.2) och photoshop cs4, senaste camera raw (felet var samma med tidigare version också).

Felet uppstår om man importerar bilder via LR och i LRs importdialog skapar en folder med å ä eller ö (via organize into folder). Ifall bilderna redan ligger i en sådan folder och man importerar UTAN att flytta filerna uppstår inte felet, vilket är en enkel workaround ifall man accepterar att först kopiera och organisera filerna utanför LR.

Felet uppstår dessutom bara när LR skapar en kopia av filen, tex när man editerar en raw-fil eller en jpg-fil med "edit copy". Editerar man en jpgfil i orginal uppstår felet inte.

Så fort jag hör något vettigt från Adobes support postar jag det här.
 

Bengus

Aktiv medlem
kanske blir samma svar som jag fick från indien när vi jobbade med ett stort kontaktcentersystem för några år sedan -

DON'T USE THOSE CHARACTERS ;)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att ÅÄÖ har hamnat rätt i sorteringen efter filnamn i Lightroom men upptäckte att ÅÄÖ hanteras som a och o, Bland mina bilder hamnar bilder som heter Åseda efter Alvesta och inte i slutet. Varför. Är säker detta problem dök upp vid senaste uppdateringen av Lightroom.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Missade det först när jag läste kommmentarerna. Snyggt fångat! 😀

Undrar just vad som är orsaken till att vissa går in på en 10 år gammal tråd och klagar på saker som inte är i närheten aktuella idag?

Festlig ivf. (om det inte var ett trollningsförsök av Bussmicke). 😃
Söker på det problemet jag har och hittar något som varit tidigare men kommit igen.
Jag skulle inte gått in Om det inte Var aktuellt Igen? Jag tror inte ens ni läste vad mitt problem var. Tyckte det var onödigt med ny tråd på samma ämne.
Suck, trodde någon hade något att komma med än nonsens. 😁
 

martinot

Aktiv medlem
Söker på det problemet jag har och hittar något som varit tidigare men kommit igen.
Jag skulle inte gått in Om det inte Var aktuellt Igen? Jag tror inte ens ni läste vad mitt problem var. Tyckte det var onödigt med ny tråd på samma ämne.
Suck, trodde någon hade något att komma med än nonsens. 😁
Ok, jag trodde som Tony att du var ute efter något annat, sorry (lurades av ordet att det inte kan hanteras "längre" + 10 år gammal produkt)! 😀

Jo, det stämmer att sorteringen tyvärr fungerar så på bilder i kataloger i Lr (märkligt nog fungerar sortering på ÅÄÖ vid importläget).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O lösningen är densamma idag sedan datorernas barndom.
När man skriver i ett filsystem på en dator så ger man fan i åäö, mellanslag och andra specialtecken förutom - och _.
Använder man dem så får man räkna med problem.
 
ANNONS