Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JohanB2

Medlem
Nja, det var en långt senare, och mer endast en sidokommentar i ett OT-spår som andra startat.

Varför jag själv föredrar att fota med iPhone, och det som jag påpekade för TS tidigt i tråden (innan den gick helt OT), är att jag personligen tycker bättre om den mer neutrala och naturtrogna bildåtergivningen med det lite mer finkänsligare bildprocessandet som Apple gör.

Tyvärr så har många konkurrenter ett bildprocessande i sina telefoner som oftast statuerar och mättar färgerna väldigt hårt och överdrivet. Det kanske ser "klatschigare" ut vid en första anblick när man skall sälja telefonen, men tyvärr så blir det ofta ganska onaturliga bilder, och där många fina toner och gradienter i bilderna riskerar att försvinna vid den hårdhänta hanteringen/processandet.
Inte Huaweis Leica-lurar? Mycket smakfulla jpeg'ar tycker iallafall jag med min Mate 20 Pro.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vore kul om några ville lägga upp högupplösta exempel från sina mobiler på Fotosidan och länka här i tråden. Då blir det mer konkret och lättare att jämföra. Jag använder Apple mobil och läsplatta sedan flera år, vet inte om Apple har utvecklat sina algoritmer, men jag tycker bilderna blir påfallande bra. JPG-bilderna blir väldigt smakfullt balanserade, vilket underlättar. Fotade en del i somras med båda min nya iPad och mobilen. Användargränssnittet är också intuitivt, det flyter på bra och inga manualer och tjafs.

Visningsskärmen hos iPad är erkänt bra och jag vet exakt hur den funkar. Alla bilder jag redigerar går via min iPad, ser det bra ut på min iPad kommer bilderna funka hos väldigt många användare. Det ger också en frihet, jag kan redigera i princip på vilken skärm som helst.

Nu kommer också hela PS till IOS, har man både en modern iPad och mobil får man ett mobilt package som funkar till mycket. Vilket väl är tanken med att fota med mobilen?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det gäller väl alla tillverkare av systemkameror idag? Såvitt jag vet har inte ens Sony fått till detta på något smidigt sätt, trots att de också tillverkar telefoner (som i sin tur inte klarar att fotografera i råformat trots att de tillverkar kameror).
Visst! … men jag talar om Canon och Nikon främst därför att det främst är dessa bolag som ägt systemkameramarknaden fullständigt i årtionden och det gäller även fram tills nu. Canikon har som sagt bara haft ögon för varann eftersom de inte räknat med några andra delvis p.g.a. historiska fakta.

Nää inte heller Sony har fått till detta precis som jag redan skrivit ovan - åtminstone inte på ett sätt som kan konkurrera med mobilerna, även om de faktiskt haft en integrationslösning lösning kamera-mobil ett bra tag nu och de andra har dessvärre varit ännu mer senfärdiga och ännu sämre.

När nu både kamerorna och exv. TV-integrationen via Chromecast blivit så mycket bättre i princip sedan det senaste dryga året bara, så undrar man snart varför någon överhuvudtaget som inte sitter kvar i ett gammalt "systemkamera mindset" överhuvudtaget tittar åt en systemkamera. Jag har haft svårt för displayer på både kameror och mobiler tidigare men även jag ser ju att de nya mobilskärmarna är väldigt mycket bättre än de tidigare varit även i budgetmobiler som min.

Vila i frid hela systemkameraindustrin ingen nämnd och alla glömda! På gravstenen skriver historien: "Sent ska syndarna vakna"!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja, det var en långt senare, och mer endast en sidokommentar i ett OT-spår som andra startat.

Varför jag själv föredrar att fota med iPhone, och det som jag påpekade för TS tidigt i tråden (innan den gick helt OT), är att jag personligen tycker bättre om den mer neutrala och naturtrogna bildåtergivningen med det lite mer finkänsligare bildprocessandet som Apple gör.

Tyvärr så har många konkurrenter ett bildprocessande i sina telefoner som oftast statuerar och mättar färgerna väldigt hårt och överdrivet. Det kanske ser "klatschigare" ut vid en första anblick när man skall sälja telefonen, men tyvärr så blir det ofta ganska onaturliga bilder, och där många fina toner och gradienter i bilderna riskerar att försvinna vid den hårdhänta hanteringen/processandet.
Point taken!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En sista fråga:

Ni som nu skaffar dessa fantastiska nya telefoner främst för kamerornas skull:

Tycker ni att dessa telefoner är så bra nu, ja tillräckligt bra, för att ni inte ska känna det nödvändigt att uppgradera inom säg fyra-fem år bara av det skälet?

Jag ställer frågan därför att om en stor del av världens befolkning tycker sig behöva en ny mobil vartannat år (jag själv inkluderad av andra skäl dock) och vi redan idag ser de svåra effekter detta får i flera länder i centrala Afrika. Många slåss om coltranmineralet som man använder för att utvinna Tantal, som i sin tur är nödvändigt för att tillverka de mikrokondensatorer som är ett måste för att kunna tillverka många typer av elektronikprodukter idag, inte minst alla dessa miljontals telefoner - ja snart är det väl miljarder. I videon nedan framhävs att kampen om tantalet ligger bakom många av de konflikter vi nu ser i centrala Afrika. Coltran/Tantal är tydligen konfliktmineralet / konfliktmetallen nummer ett idag.

Ytterst verkar det som om Kina idag är det land som har störst kontroll över dessa viktiga mineraler och t.o.m. USA måste tänka sig för mer än en gång i konflikten med Kina för ytterst är även i synnerhet Apple och deras IPhone-försäljning beroende av dessa mineraler och metaller, likväl som en stor del av den amerikanska high Tech industrin generellt.

https://www.youtube.com/watch?v=7tsiT_zdFew

Jakten på mineralerna rör även Sverige och Finland där utländska bolag främst letar Vanadin och grafit som kommer vara mycket viktiga i de batterier som ska driva framtidens alla bilar men en stor del går även till den kinesiska stålindustrin. Redan nu är det lokala uppror främst i Skåne och Jämtland där man är upprörda över att de faktiskt i realiteten inte har en chans att stoppa prospekteringarna.

https://www.svtplay.se/video/24447845/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-20-jakten-pa-mineralerna

Vi kommer alla att ha behov av vanadinet i omställningen av samhället men ingen vill ha gruvorna på sin bakgård. Ska bli spännande att se hur det går.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dagens bilar har ett batteri, hur ser det ut med el-bilarna är det 8-10 st i varje bil, fins det någon riktigt konsekvens analys om dom C:A 5 miljoner bilar i bara lilla Sverige i stället vore el-bilar om 15-20 år ( det pratas också om andra typer av bränsle också förstås ) vad händer med alla kasserade batterier. Alla hyreshus över allt med flera hundra boende, hur många ladd stationer kommer det att behövas, en ladd stolpe KAN kosta 35000 kr läste jag någon stans, någon betalade 20kr i timmen för att ladda OSV.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte Huaweis Leica-lurar? Mycket smakfulla jpeg'ar tycker iallafall jag med min Mate 20 Pro.
Har inte själv kikat på Huaweis telefoner. Varken generellt, eller på de bilder de producerar. Detta pga. i tråden tidigare nämnde anledningar; dels den starka koppling till kommunistparitet i Kina, och dels att de blivit av med samarbetet med Google och osäkra framtida leveranser av Android (är själv inget fan av Android, men detta är tillräckligt för att jag inte ens skulle överväga Huawei själv, eller rekommendera de för andra).

Gällande framkallning av JPEG och bildprocessingen hos Huawei, så är den inte gjord av Leica (de har sålt några plastlinser till Huawei som de brandat "Leica"). För övrigt så är just digitalteknik och bildprocessande knappast något kärnområde som Leica kan eller excellerar inom. Snarare en svaghet än en styrka. Och det säger jag som en som äger och använder en riktig Leica själv, och lite av fan av varumärket. Det är deras RF-finmekanik och objektiv som de är fantastiskt duktiga på (och orsaken till att man köper och älskar deras system).
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Som en möjlighet att alltid ha en kamera med mig ( när jag inte vill ta med mina större kameror) har jag bytt från en Samsung S8 till Huawei p30 pro och upplever att det var ett lyft för bilderna och telemöjligheterna var riktigt bra. Riktigt bra batteritid har den också.

Jag valde den på grund av bra fotoegenskaper, vilket land den kommer från är fullständigt likgiltigt för mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske var glas (eller något annat material). Poängen är dock att det knappast är en "Leicatelefon" som vissa tror. Främsta syftet är dock att få folk att (felaktigt) tro det.

Det handlar alltså främst om att sälja logotyp och varumärke till de som vill klistra på det på sina produkter (sedan kan de självklart officiellt hävda att det varit såååå tekniskt involverade - men även det är främst i PR och reklamsyfte).
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske var glas (eller något annat material). Poängen är dock att det knappast är en "Leicatelefon" som vissa tror. Främsta syftet är dock att få folk att (felaktigt) tro det.

Det handlar alltså främst om att sälja logotyp och varumärke till de som vill klistra på det på sina produkter (sedan kan de självklart officiellt hävda att det varit såååå tekniskt involverade - men även det är främst i PR och reklamsyfte).
Objektive{t,n} tycks ändå vara tillräckligt bra för att Leica ska vilja sätta sitt namn de{t,m}.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kanske var glas (eller något annat material). Poängen är dock att det knappast är en "Leicatelefon" som vissa tror. Främsta syftet är dock att få folk att (felaktigt) tro det.

Det handlar alltså främst om att sälja logotyp och varumärke till de som vill klistra på det på sina produkter (sedan kan de självklart officiellt hävda att det varit såååå tekniskt involverade - men även det är främst i PR och reklamsyfte).
Ungefär som med den Panasonic kompaktkameran som fick en röd plupp och logga med Leicas logotype på och som blev kallad Leica.

Fast jag tror inte att man försöker ge sken av att det är en Leicatelefon, utan det är specifikt kameran man vill ge en aura av att det finns en koppling mellan luren och Leica. Om du tittar på telefonen, ser du att det är precis i anslutning till objektiven, som det står Leica.
 

sagoskog

Aktiv medlem
Köp en begagnad Sony RX100M3 istället billigare och ljusår bättre :)
Mer fotoglädje och du kan du printa bilderna också. Fungerar helt ok upp till A2
Det är en sådan jag haft hittills som komplement till min Fuji men den är knappast "tålig" vilket jag efterfrågade (och dessutom ingen telefon). Och med "tålig" menar jag att den är vattentät, gärna IP68 klassad och gärna skaktålig :)
 
Senast ändrad:

sagoskog

Aktiv medlem
VTelefoner med Raw har dom bra bildbehandling i själva telefonen. har svårt att tro att mångfalden telefonägare jobbar med bilderna så där avancerat, knäpper till på någon automatik som städar ansiktet för sina selfis.
Jag kommer nog inte ta en enda selfie och är totalt ointresserad av selfiekamerand kvalité. Däremot är jag intresserad av en smartphone som kan fota i RAW och vars kvalité överstiger min gamla Sony RX100 M3 eftersom jag säljer fotografier och min bildbyrå inte godkänner bilder av sämre kvalité än vad som kommer ur M3:an.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS