Annons

Fujifilm X-Pro 3

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Jag har haft x-pro2 och tyckte mycket om den men har den inte kvar då jag bytte till en X-H1. Orsaken var då bildstabisator i huset samt vinklingsbar skärm.
Skulle lätt rekommendera Fuji X-pro 2 ändå för den räcker långt och 3:an är nog inte sämre....
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag hade idag möjlighet att klämma lite på två exemplar. Den ena med 50mm och den andra med 23mm. Alltså ekvivalent 75mm och 50mm. Utsnittet i den optiska sökaren var för smått för min smak. 23mm något bättre men 50mm var minimalistisk. Sökaren, knappar och vred allt var något för smått för mig. Har haft xt-1 och har xt-20 som jag knappt använder pga handhavandet. Men xt-1 använde jag flitigt men såldes den för att skaffa en ny kamera. Jag var nära att slå till men nu lutar det mer åt H-1 istället. Gillade sökaren och så har den ibis och priset är inte heller fel. Men den är inte lika smidig förstås. Hade xpro 3 haft bättre sökare (både den optiska och elektroniska ) samt lite mer tydliga knappar och vred hade jag slagit till direkt även om den hade varit lite dyrare då konceptet tilltalar mig.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tog med den på ett fotojobb i helgen. Var egentligen inga konstigheter. Funkade fint för reportage och porträtt. För sport var den ok men jag hade inga gluggar till den som var lämpliga till det så jag körde med Canon för dom partierna.

AF är snabb även i svagare ljus. Batteriet räckte. Bildkvaliteten är som förväntat bra. Önskar den hade haft ett fysiskt reglage för drive och samma ögonsensor setup some XH1.

Att äntligen ha tilt-skärm kändes riktigt fint!
 

Philippe

Aktiv medlem
Jag fått min 3:a

Min x-pro3 kom i fredags. Jag har hunnit leka med den ett par timmar.
Jag gillar sökaren och byggkvalitet.
 

Adam74

Aktiv medlem
Jag tycker att kameran presterar fantastiskt. Snabb i hanteringen, snabb AF, mycket bra i dålig belysning.
Jag gillar den nya ”dolda” LCDn. Många tar upp i sina recensioner att det blir mindre "chimping" som den stora grejen. Vande mig snabbt och efter ett par dagar med kameran så har jag helt slutat med mina försök till att titta på LCDn mellan tagningar. Det som däremot stör mig mer är att det blir lite mer omständligt att snabbt ändra i menyerna. Ett problem som antagligen avtar med tiden när man har hittat sina inställningar.
Den lilla bakre skärmen är däremot lite av en gimmick, då jag sällan ser något på den eftersom den inte är upplyst. Genom att vrida på kameran så brukar man hitta en vinkel där bilden syns, men då tappar man samtidigt vitsen med en sådan skärm, som bör vara att snabbt kunna slänga ett öga på aktuella inställningar. Här skulle Fuji gett oss möjligheten till att aktivt kunna välja med eller utan belysning.
Mycket nöjd med den avskalade knapplayouten. Saknar inte D-paden en sekund. Den gjorde att jag tidigare fick hela tiden hoppa med tummen mellan d-paden och spaken.
Överlag grym bra byggkvalité på kameran. Om jag ska hitta någon detalj som inte är det så är det luckan till laddningen som känns plastig och sitter lite ”löst”. Luckan till minneskorten öppnas åt andra hållet jämfört med X-Pro2:an och jag finner den lite jobbigare att öppna nu.

Nu till den egentliga frågan till er andra som fått era 3:eek:r.
Jag använder EVF ca 98% av tiden, men när jag switchar från EVF till OVF, så blir bilden oskarp. Stödlinjerna och info behåller skärpan. Vad som händer är att jag alltid behöver justera med diopter för att få till skarp bild. Så är det inte på min gamla X-Pro2. Detta har uppmärksammats av Peter Poete i detta inlägg https://www.facebook.com/groups/FujifilmXProcameras/permalink/1918929608252564/
Jag har också kommenterat detta i hans tråd. Det lustiga är att det finns folk som envisas med att förklara fenomenet med att man har dålig syn och behöver besöka ögonläkare, skaffa glasögon etc. Samtidigt så kan de inte förklara varför vi inte har samma problem med våra gamla 2:eek:r.
Så min fråga är hur upplever ni byte och skärpan mellan EVF och OVF på era kameror?
 

esbtse

Aktiv medlem
Troligtvis klöpr jag en efter jag uppdaterat min Nikon D300 till D850

Har en Pro X1 som fungerar bra som ersättare för kompaktkamera och behöver uppdateras för att få mer pixel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker att kameran presterar fantastiskt. Snabb i hanteringen, snabb AF, mycket bra i dålig belysning.
Jag gillar den nya ”dolda” LCDn. Många tar upp i sina recensioner att det blir mindre "chimping" som den stora grejen. Vande mig snabbt och efter ett par dagar med kameran så har jag helt slutat med mina försök till att titta på LCDn mellan tagningar. Det som däremot stör mig mer är att det blir lite mer omständligt att snabbt ändra i menyerna. Ett problem som antagligen avtar med tiden när man har hittat sina inställningar.
Den lilla bakre skärmen är däremot lite av en gimmick, då jag sällan ser något på den eftersom den inte är upplyst. Genom att vrida på kameran så brukar man hitta en vinkel där bilden syns, men då tappar man samtidigt vitsen med en sådan skärm, som bör vara att snabbt kunna slänga ett öga på aktuella inställningar. Här skulle Fuji gett oss möjligheten till att aktivt kunna välja med eller utan belysning.
Mycket nöjd med den avskalade knapplayouten. Saknar inte D-paden en sekund. Den gjorde att jag tidigare fick hela tiden hoppa med tummen mellan d-paden och spaken.
Överlag grym bra byggkvalité på kameran. Om jag ska hitta någon detalj som inte är det så är det luckan till laddningen som känns plastig och sitter lite ”löst”. Luckan till minneskorten öppnas åt andra hållet jämfört med X-Pro2:an och jag finner den lite jobbigare att öppna nu.

Nu till den egentliga frågan till er andra som fått era 3:eek:r.
Jag använder EVF ca 98% av tiden, men när jag switchar från EVF till OVF, så blir bilden oskarp. Stödlinjerna och info behåller skärpan. Vad som händer är att jag alltid behöver justera med diopter för att få till skarp bild. Så är det inte på min gamla X-Pro2. Detta har uppmärksammats av Peter Poete i detta inlägg https://www.facebook.com/groups/FujifilmXProcameras/permalink/1918929608252564/
Jag har också kommenterat detta i hans tråd. Det lustiga är att det finns folk som envisas med att förklara fenomenet med att man har dålig syn och behöver besöka ögonläkare, skaffa glasögon etc. Samtidigt så kan de inte förklara varför vi inte har samma problem med våra gamla 2:eek:r.
Så min fråga är hur upplever ni byte och skärpan mellan EVF och OVF på era kameror?
Jag har haft X-PRO1 och där var man tvungen att skaffa en speciell lins att skruva i för att ändra dioptri. Det var helt kass de fanns ju knappt att köpa.
X-PRO2 som jag nu har fungerar det perfekt. Har jag skärpa för EVF har jag det också för OVF.

Nu har man ju ändrat OVF sökaren på X-PRO3. Troligen förenklat den som det låter.
Jag har inte testat X-PRO3 och kommer inte göra det. Fast om du nu säger att dioptri infällningen ändrar sig mellan EFV och OVF är det ju en irriterande svaghet.
Sedan är det den där djäkla skärmen. Att vara chimpans eller inte chimpans vill jag bestämma själv jag själv:)

Det här att det skall vara en fördel att inte se LCD skärmen normalt måste vara något någon idiot på marknadsavdelningen eller en reklambyrå hittat på.
Sedan ser jag konsumenter som också säger det är en fördel. Är så många så lättledda.
De kunde använt samma lösning som man redan har på X-T2, X-T3 och X-H1 m.fl.
Det fungerar mycket bra och är en väldigt stabil utfällbara skärm.
Det enda det inte fungerar för är att filma sig själv och se bilden när man står framför kameran.
Fast då kan man sätta på en extern skärm så har man löst den delen.
Marknaden för V-loggare är säkert väldigt mycket mindre.

Ordet chimpa har också blivit negativt tolkat. Vad är det för fel med att checka en bild rent tekniskt efter exponeringen. Själva använder jag det väldigt ofta för att se hur RGB histogrammet ser ut för att veta om jag bränner ut någon speciell färg.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hade idag möjlighet att klämma lite på två exemplar. Den ena med 50mm och den andra med 23mm. Alltså ekvivalent 75mm och 50mm. Utsnittet i den optiska sökaren var för smått för min smak. 23mm något bättre men 50mm var minimalistisk. Sökaren, knappar och vred allt var något för smått för mig. Har haft xt-1 och har xt-20 som jag knappt använder pga handhavandet. Men xt-1 använde jag flitigt men såldes den för att skaffa en ny kamera. Jag var nära att slå till men nu lutar det mer åt H-1 istället. Gillade sökaren och så har den ibis och priset är inte heller fel. Men den är inte lika smidig förstås. Hade xpro 3 haft bättre sökare (både den optiska och elektroniska ) samt lite mer tydliga knappar och vred hade jag slagit till direkt även om den hade varit lite dyrare då konceptet tilltalar mig.
Bara så vi inte lurar andra. Ett 50 mm blir helt riktigt 75 mm för Fuji, Alltså ett bra porträttobjektiv. Fast 23 mm blir motsvarande 35 mm för Fuji om vi nu håller oss till FF siffror

Det som motsvarar 50 mm alltså ett "normalobjektiv för FF" är för Fuji 35 mm.
Kommer ni över ett begagnat 35/1,4 för runt 3 000 kr så köp det.
Titta på sidan över fFuji ambassadörernas bilder. De använder ofta det objektivet för det är en favorit och otroligt bra.

Det första kitet till X-PRO1 som jag då köpte var kamerahuset plus 18/2 och 35/1,4 sedan köpte jag till 60/2,4 som är väldigt skarpt och bra för porträtt.

Roar mig med dessa 3 ibland fast satta på en X-H1 samt med att använda ett par Godoxblixtar. Nu blir det stabilisering med 3-5 steg och jag måste vara lite mer aktiv som fotograf. Zooma med fötterna.
Det är inte X-H1 som är problemet för mig utan mer när jag börjar bara med mig för många tunga och ljusstarka zoom-objektiv.
 

alfin

Aktiv medlem
Själv förstår jag inte varför man lägger pengar på en X-Pro kamera om man till övervägande del använder EVF:en. Har hört några nissar beskriva att de vill ha sökaren i hörnet, men det finns billigare Fujifilm versioner i så fall. X-Pro, oavsett version, har bara en försäljningsfördel, och det är OVF:en. Hur kan så många missa detta omissliga faktum?

Dessvärre har Fujifilm totalt saboterat OVF-sökaren i X-pro3 genom att ta bort möjligheten att välja förstoringsgrad. Kör du konstant med 23 mm objektiv, så är den optimerad för den bildvinkeln. Sätt på 35:an och bilden halveras. För att inte tala om 18 eller 16 mm objektiven som nu helt saknar sökarramar.

Bildkvalitetsmässigt är det marginell, om ens upptäckbar skillnad mellan X-Pro2 och X-Pro3. Jag har i stort sett alla internetpublicerade X-Pro3 bilder på hårddisken och jämför jag X-Pro2 bilder med X-Pro3 bilder ser jag knappt själv någon skillnad i 100% visning i Capture One Pro. Möjligen att X-Pro3 högisobilderna är något sämre med mer brus.

Alla som betalat för dyra titankåpor kommer naturligtvis att förklara hur nödvändigt det är för att inte slita ut kameran när den stoppas in i och tas ur väskan. Vi andra som tycker att en patinasliten Leica mätsökarkamera är idealet höjer bara på ögonbrynen i svag förvåning...

Uppfattningar kring LCD:n låter jag vara upp till var och en. Själv skulle jag säkert kunna leva med utformningen av skärmen på X-Pro3, även om jag inte förstår vitsen med den. De nissar som påstår att det minimerar chimpandet borde snarare fundera över hur de rent praktiskt fotograferar...

För er som gärna vill ha en mätsökarliknande Fujifilm kamera med fungerande OVF-sökare, med bildkvalitet i klass med senaste X-Pro3, kanske något sämre AF-funktioner i form av snabb ögon- och ansiktigenkänning, ni kan hitta nya Fujifilm X-Pro2 till bra pris med dubbel cashback rabatt på 4000 kr!

Gott Nytt År!
 

afe

Aktiv medlem
Tur det finns folk här som trots att de inte provat kameran kan berätta för oss som gillar den hur fel vi har :)
 

alfin

Aktiv medlem
Tur det finns folk här som trots att de inte provat kameran kan berätta för oss som gillar den hur fel vi har :)
Men snart kommer du att berätta för oss hur fantastiskt mycket bättre kameran är och hur prisvärt det var att betala drygt 4000 kr extra för att få superhård ytbehandling på din titaniumkåpa! Du kan tom repa kåpan med dörrnycklarna, som du sett på youtube! Så fantastiskt mycket bättre den är än din gamla slöa X-Pro2! Att bildkvaliteten är i stort sätt densamma bortser vi ifrån...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men snart kommer du att berätta för oss hur fantastiskt mycket bättre kameran är och hur prisvärt det var att betala drygt 4000 kr extra för att få superhård ytbehandling på din titaniumkåpa! Du kan tom repa kåpan med dörrnycklarna, som du sett på youtube! Så fantastiskt mycket bättre den är än din gamla slöa X-Pro2! Att bildkvaliteten är i stort sätt densamma bortser vi ifrån...
Det hela är på sätt och vis komik på hög nivå. Vilken vecka började Fuji sälja kameror enbart på mätbara objektiva parametrar?
 

afe

Aktiv medlem
Men snart kommer du att berätta för oss hur fantastiskt mycket bättre kameran är och hur prisvärt det var att betala drygt 4000 kr extra för att få superhård ytbehandling på din titaniumkåpa! Du kan tom repa kåpan med dörrnycklarna, som du sett på youtube! Så fantastiskt mycket bättre den är än din gamla slöa X-Pro2! Att bildkvaliteten är i stort sätt densamma bortser vi ifrån...
Nej. Jag kommer inte berätta.något dylikt (och det kostar inte 4KKr extra). Konstaterar bara att det finns folk som alltid tror sig veta bäst utan att ens testat.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bildkvalitetsmässigt är det marginell, om ens upptäckbar skillnad mellan X-Pro2 och X-Pro3. Jag har i stort sett alla internetpublicerade X-Pro3 bilder på hårddisken och jämför jag X-Pro2 bilder med X-Pro3 bilder ser jag knappt själv någon skillnad i 100% visning i Capture One Pro. Möjligen att X-Pro3 högisobilderna är något sämre med mer brus.
Att rakt av jämföra kameror med olika antal pixlar i 100 procents visning blir fel. Då får du olika förstoring av bruset.
 
ANNONS