Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Det kan vara lite knepigt att hålla exakt 120 meters höjd (och det är nog att tänja lite på reglerna att göra det).

Ur Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg:
Inte alls. Man lyfter från marken på södra sidan om Kullaberg. Lyft 90 meter över marken och drönaren befinner sig 120 m över havet. Högsta punkt på Kullberg är 187 m. Man skulle alltså kunna flyga en meter ovanför marken där och befinna sig 188 meter över havet.


Skulle man däremot lyfta från havet på Kullabergs norra sida och flyga in söderut blir det som du nämner att tänja på Transportstyrelsens 120 höjdmeter.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt Transportstyrelsens regler får man inte flyga högre än 120m (över hav i det här fallet) men de föreslagna reglerna för naturreservatet säger "inte under 120m över havet". Det går inte att uppfylla båda reglerna samtidigt.

Reservatet sträcker sig ut över havet, eller?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Enligt Transportstyrelsens regler får man inte flyga högre än 120m (över hav i det här fallet) men de föreslagna reglerna för naturreservatet säger "inte under 120m över havet". Det går inte att uppfylla båda reglerna samtidigt.

Reservatet sträcker sig ut över havet, eller?
Jag säger inte emot när man startar från havet. Startar man däremot från land har man andra förutsättningar.

Exempel: jag vill ta en bild från luften över ett observationsvärn från beredskapstiden. Nu har jag fått räkna höjdkurvor men jag uppskattar det till 50 m över havet.
https://maps.app.goo.gl/yDScDFpiJnwFRF4c7

Jag lyfter med drönaren från väg 111 som ligger 380 m bort. Uppskattad höjd över havet 15 m.
https://maps.app.goo.gl/tst6EPTaYXiyhxxU6

Jag drar upp drönaren till 115 m ovanför startplats och mark. Den befinner sig då 115 m över mark och 130 m ovanför havet. Jag är under Transportstyrelsens högsta gräns om 120 m ovanför mark och jag är över den tilltänkta föreskriften om att flyga över 120 m över havet.

När jag med drönaren står över observationsvärnet befinner sig drönaren 130 m över havet och 85 m över värnet. P.g.a. distansbegränsningen (inom synhåll) är man begränsad till ytterkanterna från land.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag säger inte emot när man startar från havet. Startar man däremot från land har man andra förutsättningar.
Höjd över havet är densamma oavsett om man flyger över land eller hav. Flyghöjd anges vanligen som höjd över havet om man inte flyger på s.k. flygnivå (men det är knappast aktuellt för lätta drönare).

(Jag förutsätter fortfarande att de föreslagna reglerna för det kommande reservatet använder gängse flygterminologi).
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för kommentarerna om drönarflygning i naturreservat.
Finns det inte fler synpunkter? Berätta om era tolkningar av regler och praktiska erfarenheter!
Frågan borde rimligtvis intressera fler än tre av Fotosidans hundratusentals medlemmar. (I annat fall bekräftar det min bild av forumets tynande tillvaro.)
Måste man skaffa en drönare för att få vara fotograf?

Måste man behöva filma med kameror för att få vara fotograf?

Själv skulle jag svara med ett tydligt nej, men intressant att höra andras åsikter...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Höjd över havet är densamma oavsett om man flyger över land eller hav. Flyghöjd anges vanligen som höjd över havet om man inte flyger på s.k. flygnivå (men det är knappast aktuellt för lätta drönare).

(Jag förutsätter fortfarande att de föreslagna reglerna för det kommande reservatet använder gängse flygterminologi).
Vilken del menar du nu eftersom jag inte förstår om du ifrågasätter någonting i mitt resonemang? Transportstyrelsens begränsning på max 120 m ovanför marken drönaren befinner sig eller Kullabergs kommande föreskrift på minst 120 m ovanför havet?
Som jämförelse har man i Skäralids nationalpark valt flygförbud under 300 m ovanför marken.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyss köpt en begagnad drönare, instegsmodell, för att börja flyga och ta bilder. Vintern är väl inte den bästa tiden att flyga och ta bilder, men redan nu har jag upptäckt hur roligt det är och att jag får ett nytt perspektiv på tillvaron. Läste med stort intresse igenom denna tråd. Det som förvånar mig lite är att intresset för drönarfotografering inte verkar särskilt stort här på Fotosidan.

Vänliga hälsningar Dag
 

Third eye

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyss köpt en begagnad drönare, instegsmodell, för att börja flyga och ta bilder. Vintern är väl inte den bästa tiden att flyga och ta bilder, men redan nu har jag upptäckt hur roligt det är och att jag får ett nytt perspektiv på tillvaron. Läste med stort intresse igenom denna tråd. Det som förvånar mig lite är att intresset för drönarfotografering inte verkar särskilt stort här på Fotosidan.

Vänliga hälsningar Dag
Tror många inte är intresserade av forumet istället :)
Gissar på flera drönarpiloter som kanske läser forumet, men inte skriver.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken del menar du nu eftersom jag inte förstår om du ifrågasätter någonting i mitt resonemang? Transportstyrelsens begränsning på max 120 m ovanför marken drönaren befinner sig eller Kullabergs kommande föreskrift på minst 120 m ovanför havet?
Som jämförelse har man i Skäralids nationalpark valt flygförbud under 300 m ovanför marken.
Vad jag försöker säga är att Transportstyrelsens regel om att man måste flyga på en höjd lägre än 120m inte går att kombinera med reservatregeln om att man inte får flyga lägre än 120m. För reservatet sträcker sig väl ut över havet? Om inte så faller hela mitt resonemang.
 
ANNONS