Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor skärm, batteri, upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
(Det enda i batteriväg som vore värre skulle väl i så fall vara att jag sparat 500 av mina surt förvärvade slantar på att köpa ett piratbatteri som nu har spruckit eller kortslutit kameran pga tillverkningsfel.)
Nja, ännu värre vore väl om du hade betalat onödigt mycket av av dina surt förvärvade slantar på att köpa ett "orginalbatteri" som nu har spruckit eller kortslutit kameran pga tillverkningsfel.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Nja, ännu värre vore väl om du hade betalat onödigt mycket av av dina surt förvärvade slantar på att köpa ett "orginalbatteri" som nu har spruckit eller kortslutit kameran pga tillverkningsfel.
Förvisso. Jag räknar dock kallt med att oddsen är marginellt bättre om jag håller mig till originalbatterier, både vad gäller att reklamera batteriet och att laga en exploderad kamera på garantin.

Å andra sidan är risken mångfalt större att det du skrev faktiskt skulle hända mig i praktiken, eftersom jag inte använder några piratbatterier (längre).
 

nivas

Aktiv medlem
Hej!
2 - Extrabatterier. Är det vettigt att köpa piratbatterier eller är det bara dumsnålt?
Jag har uppfattningen att de flesta är nöjda med sina piratbatterier.
Är det inte helt livs/löneviktigt att kameran funkar så skulle jag köra på dem, men köpa hos en välrenommerad handlare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har uppfattningen att de flesta är nöjda med sina piratbatterier.
Är det inte helt livs/löneviktigt att kameran funkar så skulle jag köra på dem, men köpa hos en välrenommerad handlare.
Tror inte det spelar nån roll om man betalar 300 kr hos Kaffebrus eller 100 kr hos nån HK-firma via Ebay. Mer än rent ekonomiskt, förstås.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag tackar så mycket för responsen på mina frågor!
Det blir förmodligen ett eller flera piratbatterier för min del. Såg att nämda kaffebrus har 2-pack för 299:- fraktfritt. Verkar svårslaget.
 

Leif Lillandt

Aktiv medlem
Jag var i Falun i våras, 2010, och tog en del bilder vid längdskidvärldscupens avslutning (www.picasaweb.google.se/leif.lillandt) och batteriet tog faktiskt slut i min 7D, och till den har jag inget reservbatteri (ännu). Den skall väl klara tusen bilder, men med 8 bilder/sek är man snabbt uppe i 1000 bilder. Sedan beror det förstås på hur mycket och länge man granskar tagna bilder.

Med tanke på att ta slut på fel ställe...

Nu var jag inte på kalfjället i Lappland utan på ca 3750m:s höjd på Elbrus, Europas högsta berg, 5642m, i Kaukasus.
Det var 2007 och jag fotograferade med en Canon PowerShot A620, och minneskortet blev fullt precis när jag kom upp till 3750m och jag som hade tänkt ta lite (ytterligare) bilder på vägen ner.

Det är en magnifik utsikt från detta berg, och klart väder var det också.

Berget ligger ju en bit bort, i praktiken fem dagars resväg med hojen... Startade en tisdag morgon och var hemma på söndag förmiddag. Den resan blev väl ca 920mil totalt.

Farligt att resa här? Man svänger ju av upp mot foten av Elbrus ca 12mil från gränsen till Tjetjenien. När man är i byn Terskol vid vägs ände och vid foten av Elbrus på ca 2200m, då är det ca 5km till georgiska gränsen mot Abkhasien. Dvs man är nästan i världshändelsernas centrum, eller hur?
Jag mötte några militärer där, och hann inte stiga av hojen innan jag bjöds på vodka. En gäst som kommer så långt ifrån, det måste firas (på en gång)!

Kontentan av det hela, är att jag vill ha både extra minneskort, batterier, kameror,.. när jag åker någonstans.
 

Hankki

Aktiv medlem
Den enda erfarenheten jag har av piratbatteri är ett hähnel till min 40d som jag köpte till min powershot g1 någongång 2003-2004 efter att orginalet gett upp i den. Kapaciteten i det är mycket bra, i klass med 40d's orginal fast det har många år på nacken.
På dragracing tävlingar har jag fotograferat 3600 bilder på två dagar utan att bli utan ström i båda batterierna, serietagning och ingen egentlig visning i skärmen gör väl sitt.

Phottix batterierna som det stod om tidigare har min far till sin 450d men ett av dom har börjat svälla men dom kostade ca 60kr/st inkl frakt från hong kong på ebay så förlusten är inte så stor.
 

Snickarboden

Aktiv medlem
Har köpt BP-511 från itsajten.com och de funkar som original.
Ahh, glömde priset 99:- *ler* dvs klart prisvärt.

Leif>Fick du blåsa sen? *S*

/Kent
 

Leif Lillandt

Aktiv medlem
Till Kent:
Jag blev tvungen att tacka nej den gången. Jag bli dålig (=yr) av väldigt små mängder alkohol, så jag brukar undvika alkoholhaltiga drycker...

Följande dag uppe på berget mittemot Elbrus träffade jag på fyra(?) unga män som studerade på militärhögskolan i Perm, och då kunde jag inte tacka nej. Nya vänner skall alltid firas!

Angående att blåsa.
Jag har inte sett att polisen i Ryssland skulle ha någon sådan utrustning, och då har jag rest från Murmansk i norr till Svarta havet i söder och Volga (Kazan, Volgograd/Stalingrad) i öster till Vitryssland och Lettland i väster under fyra somrar.
 
ANNONS