Annons

Diabild blev ett negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

cissismatte

Medlem
Jag har skannat in cirka 40 diabilder via vår Canon och alla bilderna blev bra utom 2 st som blev som negativ. Försökte via photoshop att markera bilden och trycka på invert (tror jag det var) och bilden blev som ursprunget i färg. Tyvärr stängde jag ner bilden utan att spara och återvände igen för att komma ihåg och lära mig hur man gjorde. Då gick det inte att göra om bilden igen. Den andra bilden som också blev negativ efter skanning gick inte alls att ändra i photoshop. De 2 bilder som blev negativ var från 60-talet och något tjockare att lägga i fickan för skanning. Kanske det felet men några av den sort blev inskannade rätt.

Tips på vad jag kan göra eller någon som vill försöka göra om dessa 2 diabilder för mig?paret.jpgnegativ.jpg
 

bildsten

Aktiv medlem
När bilden är aktiv i PS så trycker du bara ctrl + i så inverteras bilden. Den längre vägen är Bild-justera-invertera. Bilden behöver inte markeras särskilt, bara vara aktiv.

Dina bilder i tråden klippte jag ut med skärmklippverktyget i gratisprogrammet FastStone, sparade på skrivbordet och använde kommandot Negativ i den vänstra menyn i Faststone och vips såg bilden ut som den skulle. Riktigt bra färger dessutom. Faststone är ett trevligt alternativ för sortering och förhandsgranskning och bildvisning på skärm, tv och med projektor. Det är lätt att göra bildspel mm. Dessutom kan man köra skannern inifrån programmet och redigera bilderna på de flesta sätt. I den version som släpptes för någon vecka sedan har det dessutom tillkommit en rätt hygglig brusreducering. www.faststone.org , för enklaste nedladdning använd site 2.

Varför två av de 40 bilderna blev negativa är svårt att säga, det kan vara en bug i programmet eller något felgrepp av den som skannade. Skannerprogrammet kan också ha en grundinställning för att skanna negativ som det gått tillbaka i, men det är inte troligt eftersom färgerna blev så bra på de här bilderna.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Program till skanrar brukar ha inställning för possitiv alternativt negativ film som måste ställas om vid skanningen. Så har i bvart fall de skanner program som jag jobbar med - SilverFast och HP.
 

cissismatte

Medlem
Program till skanrar brukar ha inställning för possitiv alternativt negativ film som måste ställas om vid skanningen. Så har i bvart fall de skanner program som jag jobbar med - SilverFast och HP.
Vi har inte valt att skanna negativ efter det inte fanns några negativ med bland de diabilder jag skannat. Programmet är inställt på att skanna "film" och alla andra bilder gick bra men inte just dessa 2.
 

cissismatte

Medlem
När bilden är aktiv i PS så trycker du bara ctrl + i så inverteras bilden. Den längre vägen är Bild-justera-invertera. Bilden behöver inte markeras särskilt, bara vara aktiv.

Dina bilder i tråden klippte jag ut med skärmklippverktyget i gratisprogrammet FastStone, sparade på skrivbordet och använde kommandot Negativ i den vänstra menyn i Faststone och vips såg bilden ut som den skulle. Riktigt bra färger dessutom. Faststone är ett trevligt alternativ för sortering och förhandsgranskning och bildvisning på skärm, tv och med projektor. Det är lätt att göra bildspel mm. Dessutom kan man köra skannern inifrån programmet och redigera bilderna på de flesta sätt. I den version som släpptes för någon vecka sedan har det dessutom tillkommit en rätt hygglig brusreducering. www.faststone.org , för enklaste nedladdning använd site 2.

Varför två av de 40 bilderna blev negativa är svårt att säga, det kan vara en bug i programmet eller något felgrepp av den som skannade. Skannerprogrammet kan också ha en grundinställning för att skanna negativ som det gått tillbaka i, men det är inte troligt eftersom färgerna blev så bra på de här bilderna.
Tack nu fungerade det i programmet Faststone men dock fortfarande inte i Photoshop. Tack för svar och hjälp även från er andra.
 

SEAR

Medlem
Negativ

Gratisprogrammet IrfanView fungerar utmärkt att omforma bilderna, använd Image/Negative, jag hämtade bilderna från ditt inlägg genom att högerklicka / spara som.

>>>StenR
 
ANNONS