Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic GX7 - tipstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Precis bokat en GX7:a.

Har en Olympus epl5, men alltid saknat Panasonics GF1-storlek (vilken är i princip identisk med GX7) och handhavande, tillsammans med att jag vill ha en evf. Därav GX7-köp. Dessutom är favoritgluggarna 25 1.4, 20 1.7 och 14 2.5 - samtliga Panasonic. Dessa fungerar ju som bäst med Panasonic-hus.

Tänkte vi kunde ha en allmän tips och råd-tråd om denna kamera (såsom olympus em5 har). Det finns en ziljon funktioner i denna lilla kamera, som säkert mår bra av att ventileras.

Tror att den skeppas i slutet på september.
 

beetle

Aktiv medlem
Behöver stabilisator i huset och focus peaking för att använda gamla fasta manuella långa Nikkorobjektiv, det finns i GX7? Finns det någon annan spegellös som också har dessa bägge egenskaper?
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
På vilket vis? Hur märker man skillnaden?
In their chip, Panasonic's lenses have the data needed to correct both Chromatic and Optical aberrations. The Panasonic's camera bodies use that data to correct both when both are available.

In their chip, Olympus' lenses have the data needed to correct only Optical aberration. The Olympus' camera bodies can only correct Optical aberration.

So Panasonic bodies will correct CA and OA in Panasonic lenses but will correct only OA from Olympus lenses (because the data is missing for CA correction). Olympus bodies will only correct OA from m4/3 lenses even those from Panasonic because their firmware is unable to press the data in Panasonic lenses for CA.

Från: http://www.dpreview.com/forums/thread/2854187
 

Janne Ar

Aktiv medlem
In their chip, Panasonic's lenses have...
...is unable to press the data in Panasonic lenses for CA.

Från: http://www.dpreview.com/forums/thread/2854187
Visst, så där brukar ju olika märken formulera sig när de vill att man skall förbli dem trogen och det som sägs stämmer säkert, forumisten på DP förefaller att ha gjort sin utantillläxa... ;-)

Men frågan kvarstår: vilken är skillnaden rent praktiskt, ute på fältet?

Jag har ett Panasonic 25/1.4, ett G3-hus och en OM-D. Vilken skillnad _borde_ jag se vid en jämförelse?
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
kan bara svara för kombinationen olympus e-pl5 och panasonicobjektiven 20 1.7, 25 1.4 och 14-45.

samtliga dessa objektiv på olympushuset ger ca-effekter, mest uttalad på 25 1.4. De ger inte de effekterna på min panasonic gf1.

visst kan du korrigera detta i bildbehandlingsprogram, men det är ytterligare ett steg i processen. olympus e-pl5 är i övrigt en riktigt vass kamera för pengarna, och den kommer jag att behålla, tillsammans med olympus 40-150-objektivet, samtidigt som jag kommer att köra gx7 med kortare brännvidd.

ovan panasonicobjektiv är mina absoluta favoriter, så jag vill utnyttja dem till max.

update: här är exempel på ca, purple fringing, från en em-5 och panasonicobjektiv. men återigen - har man ett flöde i lightroom, med ca-korrigering, så är ca-problemet löst.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3513360
 

Janne Ar

Aktiv medlem
kan bara svara för kombinationen olympus e-pl5 och panasonicobjektiven 20 1.7, 25 1.4 och 14-45.

samtliga dessa objektiv på olympushuset ger ca-effekter, mest uttalad på 25 1.4. De ger inte de effekterna på min panasonic gf1.

visst kan du korrigera detta i bildbehandlingsprogram, men det är ytterligare ett steg i processen. olympus e-pl5 är i övrigt en riktigt vass kamera för pengarna, och den kommer jag att behålla, tillsammans med olympus 40-150-objektivet, samtidigt som jag kommer att köra gx7 med kortare brännvidd.

ovan panasonicobjektiv är mina absoluta favoriter, så jag vill utnyttja dem till max.
OK, tack för ditt svar och ditt tålamod! :)
Lycka till med nya huset!
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hehe, så där snabba är moderna m4/3-kameror. Välkommen till en ny värld!
Yes, I know, men inomhus med min olympus e-pl5 är af:en inte så blixtrande snabb. Den är snabb, men som sagt - inomhus något mer begränsad.

Lite intressant att af:en numer är en m43-fördel (om man inte sportplåtar) - så lät det inte för några år sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Kontrast-AF-hastighet är rätt så direkt proportionellt mot utläsningsfrekvensen av sensorn, så det har väldigt mycket med sensorteknikutveckling att göra.

Och sensorstorleken spelar roll. Ju mindre sensor desto snabbare kontrast-AF. Nikon 1-serien har jättesnabb kontrast-AF.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Och i så fall vad är intrycket?

MVH
Extremt snabb i både autofokus och hantering, bra grepp, känns solid, evf:en står ut en del - men å andra sidan slipper näsan kladda ner skärmen därför, riktigt bra bildkvalitet.

Har kört en del med Pana Leica 25 1.4, och de passar bra ihop.

Kort sagt, den roligaste kameran jag haft sedan GF1.

Några snabba kort, utan bildbehandling, jpeg:s rätt ur kameran:
http://www.mu-43.com/gallery/u13831-niclashill.html
 
ANNONS