Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Sälg har vi ju i massor här uppe, men aldrig sett med solid stam, brukar mer vara som flera tunnare stammar virade runt varann. Jag ska ta ett par foton till, så kanske det syns bättre.

//Benny
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag gick i skogen och fann lite lingon eller om det nu var mjölon. Mitt ibland dessa så stack det upp rosa blomspiror. Märkligt tycker jag eftersom bären kommer från de små blommorna, ändå kommer det upp en blomma fast på hösten och dessutom helt olik de som genererar små bär. Hjälp mig förstå!
 

Bilagor

Janoz

Aktiv medlem
Majblomma?

Jag var nyligen i Italien och där såg vi denna blomma. Vi tycker den påminner om en "Majblomma", men så heter den naturligtvis inte. Men vad är det för blomma och vad heter den?
Tacksam för svar :)
 

Bilagor

L-G

Aktiv medlem
Jag var nyligen i Italien och där såg vi denna blomma. Vi tycker den påminner om en "Majblomma", men så heter den naturligtvis inte. Men vad är det för blomma och vad heter den?
Tacksam för svar :)
Eldkrona (Lantana camara). Den vilda är tydligen röd - orange, men sedan finns det gott om trädgårdsvarianter i andra färger. Gemensamt tycks vara att blommorna ändrar färg vartefter de slagit ut. Därför är blomsamlingarna (oftast) tvåfärgade.
 

L-G

Aktiv medlem
Jag gick i skogen och fann lite lingon eller om det nu var mjölon. Mitt ibland dessa så stack det upp rosa blomspiror. Märkligt tycker jag eftersom bären kommer från de små blommorna, ändå kommer det upp en blomma fast på hösten och dessutom helt olik de som genererar små bär. Hjälp mig förstå!
Lingonris drabbas ibland av svampangrepp och då kan det bildas lite underligheter. Det brukar kallas lingonsvulst och det är förmodligen något i den vägen du stött på.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Lingonris drabbas ibland av svampangrepp och då kan det bildas lite underligheter. Det brukar kallas lingonsvulst och det är förmodligen något i den vägen du stött på.
Ja det var det. Tack för svaret! Jag googlade på lingonsvulst och såg en del bilder på fenomenet. Det lustiga var att jag även hittade min egen bild. Google är bra snabba ibland!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Träd i trädgård

Trädgårdsväxter är inte min starka sida... Någon som kan säga vilket träd detta är? Den som skickat bilden till mig säger att "trädet är stort som ett gammalt päronträd och blommar i juli. Finns i Malung och Filipstad"
 

Bilagor

blonde

Medlem
Trädgårdsväxter är inte min starka sida... Någon som kan säga vilket träd detta är? Den som skickat bilden till mig säger att "trädet är stort som ett gammalt päronträd och blommar i juli. Finns i Malung och Filipstad"
En av många syrenarter: Ligustersyren, Syringa reticulata = Syringa amurensis var japonica . Är bland de allra senast blommande och mest högväxta.
 

Torun

Aktiv medlem
Vad är detta för träd?

När jag klippte ner en stor kameleontbuske upptäckte jag att det vuxit upp ett träd intill busken! Kanske varit väl blind, men men.

Undrar nu om någon vet vad det är för träd?
 

Bilagor

Joakim.e

Aktiv medlem
När jag klippte ner en stor kameleontbuske upptäckte jag att det vuxit upp ett träd intill busken! Kanske varit väl blind, men men.

Undrar nu om någon vet vad det är för träd?
Till 99% äppelträd. Den kvarvarande procenten är gardering för krikon eller plommon.
 
ANNONS