Annons

Fågelidentifikation

Tbirder

Aktiv medlem

Falumas

Aktiv medlem
Kan man se vad det här är för suddmes? Den var liten 10cm ungefär, kanske lite större men inte mycket. Tilläggas kan att den fotograferades i Schweiz.

/Karl
 

Bilagor

J Tjerneng

Aktiv medlem
Grönsiskehona?

Jag anar att detta kan vara en grönsiskehona, men den kändes lite för gråaktig. Kanske skuggan som gjorde att färgerna inte riktigt kommer fram? I början av april hade jag ett par grönsiskor i trädgården, men denna dök upp själv med bara grönfinkar som sällskap.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Jag anar att detta kan vara en grönsiskehona, men den kändes lite för gråaktig. Kanske skuggan som gjorde att färgerna inte riktigt kommer fram? I början av april hade jag ett par grönsiskor i trädgården, men denna dök upp själv med bara grönfinkar som sällskap.
HELT RÄTT!

bra jobbat.. trevlig liten fågel.

Med vänlig hälsning peter
 

kallajj

Ny medlem
Skulle vilja veta vad detta är för arter.
Jag har tyvärr inga bilder i toppklass, men ni kunniga ser säkert ändå vad det är för arter.
Kan det vara en ormvråk på översta bilden och en brun kärrhök på den undre bilden?

-D
 

Bilagor

J Tjerneng

Aktiv medlem
Skulle vilja veta vad detta är för arter.
Jag har tyvärr inga bilder i toppklass, men ni kunniga ser säkert ändå vad det är för arter.
Kan det vara en ormvråk på översta bilden och en brun kärrhök på den undre bilden?

-D
Jag, med min begränsade erfarenhet, dristar mig till att säga att den övre är ormvråk och den undre en brun kärrhök (hona).
Så helt på din linje, med andra ord. Men någon mer erfaren kanske kan bekräfta eller dementera? :)
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Ok, tackar. Funderade om det kunde vara en fjällvråk.
Tanken slog mig också och det är väl ingen omöjlighet. Men jag tyckte huvudet var för mörkt. Men ormvråken har ju lite varierande teckning, ibland ljusare och ibland mörkare. Jag vet inte om det finns mörkare variationer av fjällvråken också?
Känner på mig att någon av experterna snart kan avgöra detta. :)
 

gavia

Aktiv medlem
Hej
Ca 2100 häromkvällen såg jag denna fågel i Västerås norra utkant.
Samma individ på båda korten.
Vad är det för fågel?

Med vänlig hälsning
/Lars
även om bilderna är suddiga, o fågel bortvänd. så bör detta vara en dubbeltrast. då övergumpen är ljusare än ryggen. en taltrast har jämnbrun/mörk rygg övergump.

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS