Annons

Funderingar om resa till Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)

Wideman

Medlem
Jag ska åka på en resa till Sydafrika i mitten på september och skulle gärna vilja få lite råd av er mer erfarna fotografer när det gäller lite praktiska detaljer.

Resan är en förplanerad gruppresa (alltså ingen dedikerad fotoresa) som min pappa har bokat in oss på som innehåller bland annat safari i Krugerparken och besök i Johannesburg och Kapstaden.

Jag kommer att ta med mig min systemkamera (EOS 6D) och en mer kompakt kamera (EOS M).

1. Är stativ något ni skulle rekommendera att ta med på en sådan resa?
Då det handlar om en förplanerad resa i grupp så känns det som det kommer att finnas dåligt med tid att hålla på att rigga upp stativ för att fota.

2. Törs man springa runt med en systemkamera hängandes framme i kameraremmen eller i sele i Johannesburg och Kapstaden utan att riskera att bli rånad?

3. Hur gör ni mer erfarna när det gäller hantering av tagna bilder på resan? Är det bra att ha med en laptop för att kunna gå igenom bilderna och ta bort dåliga exemplar allt eftersom eller är det bättre att ha med flera minneskort och vänta med urvalet tills man kommit hem igen?

4. Något annat som kan vara bra att tänka på inför den första fotoresan? Något ni lärt er på era resor som ni gärna hade velat veta inför er första resa.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Hej, du har något fantastiskt att se fram emot! Ska försöka svara utifrån mina erfarenheter:
1. I princip nej. Jag brukar ha med mig ett litet fix-stativ för att kunna ta kvällsbilder och bilder "på oss båda", men jag skulle inte släpa med ett tungt trebent stativ. Enda gången jag saknade ett stativ var när vi fotograferade valar från land i Hermanus. Då hade ett enbensstativ varit bra. Man blir lite trött i armarna av att hålla en kamera med tele och vänta på att valarna ska dyka upp över vattenytan.
2. Absolut ja! De områden som man rör sig i som turist är minst lika säkra som städer i Europa. Följ de råd och rekommendationer som ni får på plats så är det lungt.
3. Orkar man släpa med sig en laptop är det givetvis bra. Själv har jag använt två kameror och flera minneskort så man inte riskerar att förlora alla bilder om ett minneskort går sönder. En backup är alltid att föredra, men jag har aldrig varit med om att ett minneskort gått sönder.
4. Vilka objektiv man ska ta med är alltid ett pyssel. Det minsta jag skulle ta med är:
A: ett lätt normal- eller vidvinkelobjektiv som man orkar bära en längre tid. Lämpligt för stads- och naturfotografering
B: ett väderskyddat objektiv, typ "normalzoom". Det regnar även i Sydafrika
C: ett telezoom för safarin. Man kommer ofta närmare djuren på en safari än vad man kanske skulle tro så ett fast tele kan bli en begränsning
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Jag ska åka på en resa till Sydafrika i mitten på september och skulle gärna vilja få lite råd av er mer erfarna fotografer när det gäller lite praktiska detaljer.

Resan är en förplanerad gruppresa (alltså ingen dedikerad fotoresa) som min pappa har bokat in oss på som innehåller bland annat safari i Krugerparken och besök i Johannesburg och Kapstaden.

Jag kommer att ta med mig min systemkamera (EOS 6D) och en mer kompakt kamera (EOS M).

1. Är stativ något ni skulle rekommendera att ta med på en sådan resa?
Då det handlar om en förplanerad resa i grupp så känns det som det kommer att finnas dåligt med tid att hålla på att rigga upp stativ för att fota.

2. Törs man springa runt med en systemkamera hängandes framme i kameraremmen eller i sele i Johannesburg och Kapstaden utan att riskera att bli rånad?

3. Hur gör ni mer erfarna när det gäller hantering av tagna bilder på resan? Är det bra att ha med en laptop för att kunna gå igenom bilderna och ta bort dåliga exemplar allt eftersom eller är det bättre att ha med flera minneskort och vänta med urvalet tills man kommit hem igen?

4. Något annat som kan vara bra att tänka på inför den första fotoresan? Något ni lärt er på era resor som ni gärna hade velat veta inför er första resa.

Jag kom hem från min senaste Sydafrikaresa så sent som förra veckan. Gick via Johannesburg och bil till Malelane Gate in i Kruger. Bodde på Pestana Kruger Lodge 700 meter från Malelane Gate.

Saker och ting varierar naturligtvis en del efter personligt intresse och behov, men mina högst personliga synpunkter är ...

1. Behovet av stativ är mycket begränsat, jag tog med ett vid min första Afrikaresa men har sedan dess lämnat sådant hemma och har aldrig ångrat det.

2. Man bör alltid vara försiktig i både Johannesburg och Kapstaden, men om du är tillsammans med reseledare som har koll på var i städerna ni rör er så är det inga problem. Om du tänkt gå ut och göra stan själv så bör du helt enkelt först rådfråga din reseledare eller kolla med hotellet innan du ger dig iväg. Det finns högst olämpliga områden och tider för att gå runt som en nyfiken turist med kamera eller andra dyrbarheter på sig.

3. Beror lite på vad du är för slags fotograf, en som använder kameran som ett maskingevär eller är mer återhållsam. Jag har själv med mig flera minneskort med en total kapacitet för runt 3000 bilder vid en resa på upp till 2 veckor, grovsorterar bort de sämsta bilderna direkt i kameran om så krävs. Datorn lämnar jag hemma, i alla fall om jag förflyttar mig mycket (= byter plats/hotell ett flertal gånger under resans gång).

4. Håller med kjellepelle, med tillägget att regnet i Kruger är i princip obefintligt i Maj-Aug, kan komma något i September men regnperioden börjar annars normalt i Oktober (=Kruger) för att vara som värst i Dec-Feb. I Cape Town gäller dock det omvända, mest regn i Maj-Aug och torrast i Dec-Feb.
För safarin i Kruger så måste du räkna med att det pga av dammet från vägarna oftast inte lämpar sig att byta objektiv när du som mest önskar det, dvs när bilen precis stannat för en scen du bara måste föreviga. Telezoom rekommenderas definitivt här.
Du kommer att vara i situationer mycket nära djuren men också/ofta på behörigt avstånd. Minst 400mm-kapacitet rekommenderar jag (= fullformat).
 

Mekitaton

Aktiv medlem
Om du är orolig för stöld, kan du ju byta ut kameraremmen mot något mer neutralt än den som det står kamerans märke på, samt lägga några tejpbitar på den.
Dessa råd fick en annan här på forumet vid samma fråga. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Nikon-rem på min Canon så jag är nog rätt bra garderad mot stöld. :)

En till sak att tänka på när man flyger med mycket fotoutrustning är att inte ha viktiga prylar (som t.ex. laddare och elektriska adaptrar) i det incheckade bagaget. Har man riktig otur så kan bagaget komma bort helt. Har man bara halv otur så tar bagaget en omväg till destinationen så att man får vänta ett par dagar på det. I båda fallet kommer man att missa en del fototillfället eftersom man inte kan ladda batterierna.

Kolla vikt och storleksbegränsningar för handbagaget. Om vikten kan bli ett problem så kan man hänga en kamera runt halsen och stoppa objektiv i jack- eller västfickor.
 

Wideman

Medlem
Tack för alla tipsen, har nu lite mer att gå på om hur jag ska planera min resa.

Hoppar nog över stativet och min laptop, känns som det blir tillräckligt att släpa på ändå.
Får införskaffa något extra minneskort så borde jag klara mig under resan.
Bra tips om en neutral kamerarem. Har ju redan en Black Rapid axelrem så den borde ju fungera. Om jag nu inte ska försöka få tag i en Nikon-rem förstås som faktiskt låter som det säkraste alternativet... ;-)
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Jag har en Nikon-rem på min Canon så jag är nog rätt bra garderad mot stöld. :)
Tillåt mig berätta en kort men sann och talande historia.

Senast jag var på kvällssafari och rangern lyste med lampan på en krokodil ca 100 meter bort så var en Canon-utrustad medresenär inte ens nära att hitta fokus, han fick inte till ett enda foto trots febrila försök med att justera sina inställningar.

Själv tryckte jag lugnt på avtryckaren och fick efter förutsättningarna en ok bild med min Nikon D3S, trots 70-200mm med 2 x converter, dvs med största bländare 5,6 (note: Canon-killen hade ett något ljusstarkare objektiv). Med blotta ögat kunde man knappt urskilja krokodilen men det löste min Nikon på ett bra sätt.

Kommentaren från Rangern till Canon-killen .. "hey mate, you got to upgrade to a camera like the one Anders have" .. varpå jag log mot Canon-snubben och lovade maila mina bilder när jag kom hem. :)

Min bild inkopierad nedan.

Ja jag vet PMD:
Man bör inte jämföra äpplen med päron men här kunde jag faktiskt inte låta bli :)
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
2. Törs man springa runt med en systemkamera hängandes framme i kameraremmen eller i sele i Johannesburg och Kapstaden utan att riskera att bli rånad?
Man bör vara försiktig och inte i onödan flasha med dyr kamerautrustning eller annat stöldbegärligt, och man måste ha koll på sina prylar. Det gäller i minst lika hög grad i Kapstaden och Johannesburg som i Paris, New York och Rom. Jag skulle hellre gå omkring med den lite diskretare M över axeln än med 6D och 24-105.

Klassiska turistområden (som Long St i Kapstaden) är definitivt inte förskonade från fickstölder och väskryckande.

Personligen har jag varit någorlunda förskonad under över 25 års resande, men har flera vänner som förlorat kameror, Iphone och liknande i Sydafrikas storstäder.

Edit: Om du nu ska ut i Kruger är det viktigaste rådet: Ta med en så bra kikare som du kan få tag på! Det kommer att vara väldigt värdefullt för din upplevelse av safarin.
 

iSolen.se

Guest
Jag ska åka på en resa till Sydafrika i mitten på september och skulle gärna vilja få lite råd av er mer erfarna fotografer när det gäller lite praktiska detaljer.

Resan är en förplanerad gruppresa (alltså ingen dedikerad fotoresa) som min pappa har bokat in oss på som innehåller bland annat safari i Krugerparken och besök i Johannesburg och Kapstaden.

Jag kommer att ta med mig min systemkamera (EOS 6D) och en mer kompakt kamera (EOS M).

1. Är stativ något ni skulle rekommendera att ta med på en sådan resa?
Då det handlar om en förplanerad resa i grupp så känns det som det kommer att finnas dåligt med tid att hålla på att rigga upp stativ för att fota.

2. Törs man springa runt med en systemkamera hängandes framme i kameraremmen eller i sele i Johannesburg och Kapstaden utan att riskera att bli rånad?

3. Hur gör ni mer erfarna när det gäller hantering av tagna bilder på resan? Är det bra att ha med en laptop för att kunna gå igenom bilderna och ta bort dåliga exemplar allt eftersom eller är det bättre att ha med flera minneskort och vänta med urvalet tills man kommit hem igen?

4. Något annat som kan vara bra att tänka på inför den första fotoresan? Något ni lärt er på era resor som ni gärna hade velat veta inför er första resa.
Jag har varit en månad i precis de områdena.

1. Varför inte, kvällsbilder är det snyggaste. Du vet själv vad du gillar att fota. Du kan alltid dra ut ett ben och använda det som en enbening.

2. Nej. I J-burg kan du inte ens gå på gatan utan att bli rånad eller värre. Kapstaden är bättre. Prata med de lokala och gör aldrig något ensam.

3. Har en Mac Book Air som väge något kilo och några externa diskar. Bra för gallring, preview och backup...och lite surf :)

4. Ge tusan i "måste målen" och fota egna grejer istället.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I J-burg kan du inte ens gå på gatan utan att bli rånad eller värre.
Det är förstås, som de flesta säkert förstår, inte sant. De (vita) sydafrikaner jag mött har sagt samma sak till mig sedan 1987, men ännu har jag inte råkat ut för något värre än en fickstöld (och det var i Durban för 25 år sedan).
 

Ragdollar

Aktiv medlem
iSolen.se: I J-burg kan du inte ens gå på gatan utan att bli rånad eller värre.
ErlandH: Det är förstås, som de flesta säkert förstår, inte sant. De (vita) sydafrikaner jag mött har sagt samma sak till mig sedan 1987, men ännu har jag inte råkat ut för något värre än en fickstöld (och det var i Durban för 25 år sedan).

Angående kriminaliteten i Johannesburg :

Jämfört med 90-talets extremt höga kriminalitet har det blivit mycket bättre, även om den fortfarande är hög jämfört med vad vi är vana vid i norra Europa.

På kvälls- och nattetid så bör man hålla sig borta från såväl centrum som townships. Oavsett tid på dygnet så bör du inte besöka något township själv, framförallt inte Soweto. Förvara värdesaker på säkert ställe och var uppmärksam när du tar ut kontanter ur bankomater. Undvik om möjligt kommunala färdmedel, välj taxi när du behöver förflytta dig i stan men stanna inte en taxi på gatan, ring efter bil.
 

iSolen.se

Guest
Angående kriminaliteten i Johannesburg :

Jämfört med 90-talets extremt höga kriminalitet har det blivit mycket bättre, även om den fortfarande är hög jämfört med vad vi är vana vid i norra Europa.

På kvälls- och nattetid så bör man hålla sig borta från såväl centrum som townships. Oavsett tid på dygnet så bör du inte besöka något township själv, framförallt inte Soweto. Förvara värdesaker på säkert ställe och var uppmärksam när du tar ut kontanter ur bankomater. Undvik om möjligt kommunala färdmedel, välj taxi när du behöver förflytta dig i stan men stanna inte en taxi på gatan, ring efter bil.
Se ovan inlägg som den varning den var avsedd för istället för att läsa det bokstavligt som Erland gjorde.

Om man inte vet precis vad man gör ska man helt enkelt låta bli gatan. Jag hade Johannesburg som hemmabas och självklart kan man gå på gator om man har koll. Samtidigt finns det en anledning till att folk bor bakom murar med 24h-vakter. Likadant på jobbet, shopping och restaurangområden. Bakom murar och vakter.

Åter till 1,3,4.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Oavsett tid på dygnet så bör du inte besöka något township själv, framförallt inte Soweto.
Soweto är minst lika säkert som Södermalm i Stockholm, så länge du håller dig i vettiga delar av staden. Orlando west är förmodligen ett av de säkraste områdena i hela Gauteng för en turist.

Att vitingar uppväxta under apartheid tror något annat är förståeligt, men inte mycket att bry sig om.
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Soweto är minst lika säkert som Södermalm i Stockholm, så länge du håller dig i vettiga delar av staden. Orlando west är förmodligen ett av de säkraste områdena i hela Gauteng för en turist.

Att vitingar uppväxta under apartheid tror något annat är förståeligt, men inte mycket att bry sig om.
Nu är du mer än lovligt naiv, det är inte ok att i princip uppmana folk som skall till Sydafrika för första gången att i Johannesburg agera som om de vore på hemmaplan där de med största säkerhet har full koll på vad de skall undvika.

Att idka större försiktighet är att rekommendera i de flesta större städer man aldrig varit i, gäller i än högre utsträckning Johannesburg (ZA), Sao Paulo (BR) m.fl av kriminalitet hårt drabbade städer.

Vad menas med "vettiga delar av staden" och hur skall en förstagångsbesökare veta var dessa "vettiga delar" ligger? Lämpligare är att uppmana till lite extra vaksamhet/försiktighet och att undvika gå ut själv om man inte vet var/när/hur det lämpar sig.

Du verkar nästan vara politiskt motiverad i ditt framhärdande av att Johannesburg är säkert och att vita i Sydafrika är kollektiva idioter som per automatik skall ignoreras även i frågor som detta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lämpligare är att uppmana till lite extra vaksamhet/försiktighet...
Om du hade läst tråden hade du sett att jag gjorde just det i mitt första inlägg i tråden.

Men när folk sedan skriver okunniga (och möjligen fördomsfulla) konstigheter som "I J-burg kan du inte ens gå på gatan utan att bli rånad eller värre" och "Oavsett tid på dygnet så bör du inte besöka något township själv, framförallt inte Soweto" finns det anledning att bidra med lite mer sansade perspektiv. Det finns ingen anledning att skrämma folk från att uppleva Sydafrika.

Jag har besökt Sydafrika regelbundet sedan 1987 och tillbringat sammanlagt flera år i landet, inte minst i Johannesburg, Kapstaden och Soweto.
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Om du hade läst tråden hade du sett att jag gjorde just det i mitt första inlägg i tråden.

Men när folk sedan skriver okunniga (och möjligen fördomsfulla) konstigheter som "I J-burg kan du inte ens gå på gatan utan att bli rånad eller värre" och "Oavsett tid på dygnet så bör du inte besöka något township själv, framförallt inte Soweto" finns det anledning att bidra med lite mer sansade perspektiv. Det finns ingen anledning att skrämma folk från att uppleva Sydafrika.

Jag har besökt Sydafrika regelbundet sedan 1987 och tillbringat sammanlagt flera år i landet, inte minst i Johannesburg, Kapstaden och Soweto.
Att du själv som enskild person bara utsatts för fickstöld under 25 år är mindre intressant än det generella läget m a p kriminaliteten. Javisst, de flesta klarar sig utan större problem år ut och år in, men risken ökar om en vilsen turist storögt vandrar runt med sin kamera utan koll på var han/hon är.

Jag har själv under olika långa perioder befunnit mig mitt i krigsområden med artilleribeskjutning i samma kvarter jag befunnit mig i utan att jag själv någon gång kommit till skada, men bara för att jag klarat mig så rekommenderar jag ingen annan att sätta sig i en sådan situation.
Självklart är riskerna mellan att befinna sig i krigsområden och att turista i Johannesburg inte jämförbara i riskhänseende, men just dina personliga erfarenheter är sannolikt inte heller den bästa generella måttstocken för andra.

Jag håller med om att man inte ska skrämma folk från att uppleva Sydafrika som är ett fantastiskt land, men för min del så tycker jag att det bästa en "förstagångsbesökare" kan göra är att utgå från ex.vis Svenska Ambassadens råd (läs nedan) och sedan väl på plats lyssna på reseledare och annan lokal erfarenhet - "Better safe than sorry" som någon klok en gång uttryckt.

Info och råd nedan från Svenska Ambassaden i Pretoria (senast uppdaterad 17 Juli 2014):

"Kriminaliteten fortsätter att vara hög i Sydafrika och statistiken talar inget entydigt språk när det gäller brottsutvecklingen. De flesta brott sker utanför de typiska turistområdena, men stölder av till exempel pass är förekommer ofta på flygplatser, tåg- och busstationer men även på andra platser.

Praktiska tips för den personliga säkerheten:
Undvik att besöka de större städernas centrum kvälls- och nattetid, om det inte sker på till exempel restauranger, biografer eller teatrar. Se till att du har tillgång till säkra transporter, till exempel genom att förbeställa taxi.
Var uppmärksam och försiktig vid besök i t.ex. Durban (särskilt strandpromenaderna), Kapstaden och vissa delar av Johannesburg. Detta gäller även dagtid.

Undvik att öppet bära kameror, smycken och andra värdesaker.
Var särskilt uppmärksam när du tar ut pengar i en bankomat. Ta helst ut pengar dagtid, inne på ett bankkontor eller tillsammans med en annan person i ditt ressällskap.

Besök inte kåkstäder på egen hand, utan se till att vara i sällskap med en erfaren guide eller chaufför.
Hör dig gärna för med t.ex. ditt hotell om var och hur det är säkert att vistas och vilka områden du eventuellt bör undvika, t.ex. nattetid."
 

sb45

Aktiv medlem
Jag ska åka på en resa till Sydafrika i mitten på september och skulle gärna vilja få lite råd av er mer erfarna fotografer när det gäller lite praktiska detaljer.

Resan är en förplanerad gruppresa (alltså ingen dedikerad fotoresa) som min pappa har bokat in oss på som innehåller bland annat safari i Krugerparken och besök i Johannesburg och Kapstaden.

Jag kommer att ta med mig min systemkamera (EOS 6D) och en mer kompakt kamera (EOS M).

1. Är stativ något ni skulle rekommendera att ta med på en sådan resa?
Då det handlar om en förplanerad resa i grupp så känns det som det kommer att finnas dåligt med tid att hålla på att rigga upp stativ för att fota.

2. Törs man springa runt med en systemkamera hängandes framme i kameraremmen eller i sele i Johannesburg och Kapstaden utan att riskera att bli rånad?

3. Hur gör ni mer erfarna när det gäller hantering av tagna bilder på resan? Är det bra att ha med en laptop för att kunna gå igenom bilderna och ta bort dåliga exemplar allt eftersom eller är det bättre att ha med flera minneskort och vänta med urvalet tills man kommit hem igen?

4. Något annat som kan vara bra att tänka på inför den första fotoresan? Något ni lärt er på era resor som ni gärna hade velat veta inför er första resa.
Jag var på gruppresa i sydafrika förra året 33 pers. stativ är för jobbigt att släpa på, gå inte ensam på kvällarna varken i kapstaden eller Johannesburg och framförallt inte i Durban, min fru blev rånad i Durban en kille smög fram bakifrån och med en kniv skar av halsbandet och stack snappt iväg,kunde skurit henne i halsen, jag tryckte av kameran fick en bra bild på rånaren, jag kontaktade en vakt som stod 10 m ifrån, men han bara slog med händerna och sa det finns 10000 tjuvar i detta område inte lönande att spring efter , och framförallt farligt, vi gick lite utanför gruppen, så mitt råd bär inte på några juveler, och en så diskret kamera som möjligt , jag hade min 7D med 17-55 2,8 i gatuvimlet, nästa gång skulle jag nog ha en pocket kamera istället , de tar bra bilder du behöver inte 18 milj pixlar. men däremot när du kommer till Krugerparken duger det inte med pocket,
jag använde 7D 70-200 2,8 L is II + 1,4 konverter funkade perfekt hade inte behov av längre objektiv, fick mång bra bilder på Big Five
ta med några extra minneskort ,samt extrabatterier ,ingen dator.
och framför allt gå inte själv på avsides gator med en systemkamera , kvittar nog vad du har för sorts rem , en kraftig läderrem är bra , kniv är deras vapen
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag håller med om att man inte ska skrämma folk från att uppleva Sydafrika som är ett fantastiskt land, men för min del så tycker jag att det bästa en "förstagångsbesökare" kan göra är att utgå från ex.vis Svenska Ambassadens råd (läs nedan) och sedan väl på plats lyssna på reseledare och annan lokal erfarenhet...
Jo, mycket av deras råd är kloka och ungefär samma sak som jag skrev tidigare – att man inte ska flasha med kameror och andra stöldbegärliga tillhörigheter och inte bära sig dumt åt.

Däremot har jag (med reservation för att uttrycket "kåkstäder" är svårtolkat) svårt att instämma i rådet "Besök inte kåkstäder på egen hand". Att hyra rum några nätter t ex hos Maria (från Kungsör) på Lebos Backpackers i Soweto, promenera runt i Orlando West, besöka det fantastiska Pietersen-museet och Mandelas hus, käka middag på Sakhumzi och prata med de extremt vänliga och gästfria Sowetoborna är nog bland det minst riskfyllda du kan syssla med i Sydafrika.

Förresten, ett intressant vittnesmål om kriminaliteten i "kåkstäderna" kan man läsa här: http://www.multiplevannpileup.com/the-5-things-i-learned-when-i-got-robbed-in-south-africa/

Det stämmer väldigt bra med min erfarenhet från Soweto, där folk poängterar hur säkert området är för turister på grund av den sociala kontrollen: "Vi skulle aldrig tolerera att någon av oss behandlade er illa", säger de.
 
ANNONS