Annons

Panasonic 25/1,7 vs Leica 25/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Utvandraren

Aktiv medlem
Hej!

Mirrorlessons.com har ett jämförande test, i slutet notera skillnaden i bakgrundsoskärpan......otippat utfall!
Det var just den testen (samt egna tidigare erfarenheter) som gjorde att jag köpte 25/1.4 i stället för 25/1.7. Testen säger ju att 25/1.7 är bra, men att 25/1.4 är bättre på allt utom närgränsen, som ändå varit tillräckligt bra för mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Det var just den testen (samt egna tidigare erfarenheter) som gjorde att jag köpte 25/1.4 i stället för 25/1.7. Testen säger ju att 25/1.7 är bra, men att 25/1.4 är bättre på allt utom närgränsen, som ändå varit tillräckligt bra för mig.
Läste testen precis, och de verkar rätt så lika i stort, men skiljer sig lite på några punkter:

"In terms of pure optical quality, the prize goes to the Leica but this is logical considering the price difference between the two. Not only is it marginally sharper at all apertures but it also has a slightly more pleasing bokeh and the added bonus of a f/1.4 aperture that performs as well as the Lumix at f/1.7.

However, the Lumix has its own set of surprises up its sleeve. Its focus mechanism is quieter and faster and it has the added benefit of a closer minimum focusing distance. This means that, even though the Leica has a nicer bokeh overall, you can achieve a blurrier background with the Lumix if you focus as close as possible to your subject."

Sammanfattningsvis så kan man se deras respektive styrkor så här:

+ För PanaLeica 25/1,4: Ljusstarkare (halvt steg), marginellt skarpare, något snyggare Bokeh

+ För PanaLumix 25/1,7: Snabbare AF, tystare fokusering, kortare minsta fokusområde, betydligt lättare objektiv (nästan halva vikten), lägre pris.

Så här skriver de avslutningsvis i testen och jämförelsen emellan de två objektiven:

"Personally speaking, if I were to start my Micro Four Thirds collection all over again, I would probably chose the Lumix version instead of the Leica. (In fact, the primary reason we picked up the Leica is because we found it at a very good price second hand.) Besides the fact that it is extremely affordable, its performance is enough for my personal photography needs and I love how it hardly adds any weight or bulk to our cameras."

Med tanke på att jag främst skall köra det på mitt lilla GM1-hus så är det inte bara det lägre priset, men även den klart lägre vikten som gör att det i mitt fall landar på PanaLumixen 25/1,7. Har testat det i några dagar nu, och är riktigt nöjd med hur objektivet presterar. Fick beställt det på kampanj hos CyberPhoto för 1500, och känns som om det levererar fantastiskt bra för det priset. Så just för mina behov blir det att 25/1,7 stannar.

För andra så kanske PanaLeica 1,4 är värt den extra vikten (och högre priset) om man har det på ett lite större och tyngre kamerahus som balanserar det bättre. Då kan det absolut vara rätt val.

Stort tack till alla kommentarer, synpunkter och tips! Är lite ny på MFT så uppskattar verkligen detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Av de tre 25:eek:rna för m4/3 är nog Panasonic 25/1.7 mest prisvärd (speciellt när det är rea på Cyberphoto.:).
Olympus 25/1.8 är minst och passar därför bäst på ett litet kamerahus, medan Panaleica 25/1.4 har koolast motljusskydd. :)

Du gjorde helt säkert ett bra köp. Det går knappast att göra ett dåligt val med dessa tre objektiv att välja mellan.
 

martinot

Aktiv medlem
Glömde bifoga länken till testet som diskuteras/rekommenderas i tråden: http://www.mirrorlessons.com/2016/02/01/panasonic-lumix-25mm-f1-7-vs-leica-25mm-f1-4/

Synd att de inte fick med alternativet ifrån Olympus i jämförelsen (de hade planerat för det). Någon som vet hur väl det fungerar med MFT-objektiv emellan Olympus och Panasonic?

Har hört att det ibland är säkrast, för snabbast AF bl.a, att ha samma märke på objektiv och hus, men det kanske är barnsjukdomar som numera är borta?

Med just Leica-objektivet så har det skrivits mycket på nätet att den rasslar och knirkar med med AF-motorn på många Olympus-hus, men det kanske är fixat in nyare firmwareuppdateringar?

Nu kör jag nog på denna Panasonic då det är vikten (och inte främst storleken/längden per se), som är den största begränsningen i ett balanserat system.

Mina andra nuvarande MFT-objektiv, PanaLeica 15/1,7 och PanaLumix 20/1,7 är lite tyngre, så denna 25/1,7 känns inte som något bekymmer. Känns väldigt lätt och balanserat även på GM1.

Däremot, till nästa gång, så är det väldigt intressant att veta om man kan använda alla Olympus-objektiv fullt ut, och med lika snabb AF på mina Panasonic-hus (GM1 och GX7) lika bra som om de satt på Olympushus, och lika bra som om man valt Panasonics egna objektiv.

Är fullt medveten om att vissa hus inte har stabilisering på Panasonics sida, som tex mitt lille GM1, och att flertalet hus på Olympus sida har det, men bortsett ifrån optisk stabilisering på objektiven, är resten 100% lika emellan alla kombinationer Panasonic/Olympus?
 

PMD

Aktiv medlem
Någon som vet hur väl det fungerar med MFT-objektiv emellan Olympus och Panasonic?
Jag har inte haft några problem med det. Jag har 4 Olympusobjektiv och 4 Panasonicobjektiv som jag använder på en Olympus E-M5 (jag har en Olympus E-PL3 och en Panasonic GF3 också, men de använder jag väldigt sällan numera så jag har nog inte provat alla objektiven på dem).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har inte haft några problem med det. Jag har 4 Olympusobjektiv och 4 Panasonicobjektiv som jag använder på en Olympus E-M5 (jag har en Olympus E-PL3 och en Panasonic GF3 också, men de använder jag väldigt sällan numera så jag har nog inte provat alla objektiven på dem).
Har som sagt ett Panasonic/"Leica" 15/1,7 som jag är mycket nöjd med (är nog mitt klart trevligaste optik för MFT), och där sitter en väldigt smidig bländarring. Har läst att det inte, iaf tidigare när den kom för några år sedan, stöddes på Olympus kamerahus.

Vet du hur det ligger till med den saken nuförtiden?

Har för mig att även Olympus numera har vissa objektiv med inbyggd bländarringskontroll (alltså ekletronisk), men är det olika standarder, eller följer de samma standard som Panasonic?
 
ANNONS