Annons

Behöver hjälp med Lightroom efter ominstallation

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Har precis raderat allt på min mac och installerat om allt och så även lightroom.
har kopior på alla råbilder samt kopior på LR-cat och reviews-katalogen och så. Tänkte att jag skulle börja om lite från början i lightroom och bara lägga in alla bilder från 2015 och 2016 men jag vet inte riktigt hur jag ska göra då.

Jag vill ju inte ha massa previews på bilder från tidigare år och dessa finns ju med i den previews.-mappen jag har på den externa hhd. samma sak med den andra katalogen som heter lr-cat även den innehåller ju alla mina gamla bilder (eller vad nu den mappen innehåller) vilket jag inte vill ha med.

Så hur ska jag göra nu? har i alla fall börjat med att lägga in alla råbilder på datorn igen från den externa disken samt installerat lightroom. Ska jag bara importera alla bilder nu från2015 och 2016 in i lightroom som om att det vore nya bilder eller hur gör jag?
 

erro.se

Aktiv medlem
Previewcachen kan du bara radera. Ny cache byggs upp automatiskt varefter det behövs. Gå in i previewmappen och radera alla undermappar bara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Som Robert säger, Previews är inget problem, bara att radera så byggs de på nytt när de behövs.

Om jag förstår rätt så har du i den lrcat-fil som du sparat ALLA bilder. Nu vill du BARA ha bilder från 2015 2016.

Jag skulle nog göra så att jag öppnar katalogen och raderar all bilder från 2014 och tidigare. Detta borde vara väldigt enkelt om det är så att du har dina bilder organiserade i ett kronologisk träd. OBS! När du raderar skall du förstås välja att ta bort från katalogen, inte ta bort från hårddisken! På så vis finns ju de äldre bildfilerna kvar om du skulle vilja importera dem igen senare.

Alternativet är att starta med en helt ny katalog och bara importera bilderna från 2015 och 2016. Detta kommer innebära att alla redigeringar, nyckelord, samlingar mm som du gjort för dessa bilder kommer att försvinna och du får en helt "ren" start. Inget jag själv skulle välja men om det är vad du vill så är det ju fullt möjligt.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Men radera absolut inte katalogfilen däremot. Där har du alla taggningar och redigeringar. Eftersom du installerat om allt utanför lightroom kommer det dyka upp ett utropstecken uppe till höger på alla bilder. Du får trycka på det för att återkoppla bilden till lightroom. Det är bättre att flytta bilder inifrån programmet så slipper man tappa alla kopplingar.
Vitsen att ha alla bilder i katalogen är att lätt kunna hitta en bild. T ex söka på alla kattbilder fotade på en fredag med 24 mm vidvinkel och bländare 3.5....om man nu känner för att söka på det.
Katalogen kan i princip innehålla hur många bilder som helst. I alla fall några hundra tusen bilder funkar utan märkbar prestandaförlust.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eftersom du installerat om allt utanför lightroom kommer det dyka upp ett utropstecken uppe till höger på alla bilder. Du får trycka på det för att återkoppla bilden till lightroom. Det är bättre att flytta bilder inifrån programmet så slipper man tappa alla kopplingar.
Vitsen att ha alla bilder i katalogen är att lätt kunna hitta en bild.
Om TS kopierar tillbaka alla bilderna till samma plats som innan ominstallationen så bör han undvika kopplingsproblemet.

Att det är bättre att flytta inifrån programmet är nog sant, speciellt om man är lite osäker på hur programmet fungerar. Den metoden är dock lite svår om det är en total ominstallation av datorn som gjorts.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok så här har jag gjort nu. jag har dragit tillbaka råbilderna från den externa hårddisken till datorn. importerad in dom i lightroom. Sen har jag dragit tillbaka lr-cat till datorn igen. gått in i lightroom och valt den katalogen.

Inga utropstecken på bilderna syns. Men jag ser istället att bara ett fåtal av mina bilder är redigerade numera. och bara ett fåtal bilder är betygsatta. Hade MASSOR redigerade bilder förut. Bilderna finns där men inte som redigerade. Ser också att det finns några bilder som är redigerade, och när jag kollar på dom i develop så står alla spakar på noll.

Är det inte det lr-cat är till för att den sparar alla mina redigeringar? Börjar bli orolig nu att jag måste sitta och redigera om alla bilder :(
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok jag var för snabb. hade öppnat fel katalog. nu finns alla mina redigeringar. Och nu är det utropstecken på alla bilder dessutom. hur fixar jag det smidigast då? jag kan ju inte sitta och trycka på alla bilder och återkoppla. är ju ca 15000 bilder :O
 

alfin

Aktiv medlem
Är det inte mycket enklare att du inifrån din gamla katalog exporterar dina bilder från 2015 och 2016 till en ny katalog? Då följer allt med till den nya katalogen som tillhör de exporterade bilderna och LR vet var de är.
 

reboot81

Aktiv medlem
Är det inte mycket enklare att du inifrån din gamla katalog exporterar dina bilder från 2015 och 2016 till en ny katalog? Då följer allt med till den nya katalogen som tillhör de exporterade bilderna och LR vet var de är.

Precis. Men sen undrar jag varför man vill dela upp sin katalog årsvis?
 

AFJ

Aktiv medlem
ok jag var för snabb. hade öppnat fel katalog. nu finns alla mina redigeringar. Och nu är det utropstecken på alla bilder dessutom. hur fixar jag det smidigast då? jag kan ju inte sitta och trycka på alla bilder och återkoppla. är ju ca 15000 bilder :O
Om du placerar alla dina originalfiler på samma plats (sökväg) i den "nya" datorn som du hade i den "gamla" så bör det inte vara några ?-tecken.

Om du inte kan placera dem på samma plats, så kan du inne i Lightroom återkoppla bilderna. Om du gör detta på den "översta" nivån i trädet så kommer du bara behöver göra den en gång så hittar LR alla bilder.
 
ANNONS