Annons

Finna fokus med Hasselblad 500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har svårt att finna rätt fokus och skärpa med Hasselblad 500- serien. Det spelar ingen roll vilken mattskiva jag har, jag har provat många. Jag vet inte var jag skall titta för att finna skärpan.

Som bakstycke har jag ett Phase one P30.

Jag har tagit cirka 1500 bilder, men är fortfarande osäker hur jag skall göra. Tips mottages tacksamt!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Mja, under förutsättning att det inte är något fel med det digitala bakstycket eller det använda objektivet så borde det gå att få skarpa bilder.

Jag blir fundersam när du skriver "jag vet inte var jag skall titta när jag ska finna skärpan". Blir det aldrig skarpt för ögat ifall du tittar på fokuseringsskivans centrala del?

Ifall det blir skarpt på skivan, så får du testa på det vanliga sättet genom att ställa en rad av spelkort (eller nåt) förskjutna lite grand i djupled (inte mycket), och sedan fokusera på kortet i mitten. Ifall det är något av de andra korten som blir skarpare, så har du det bekanta BF/FF-felet, som uppstår pga av att man i SLR-kameror har två olika strålgångar - en som går till sensorn och en annan som reflekteras via spegeln till fokuseringsskivan. Det "virtuella" avståndet måste vara detsamma via spegeln till skivan som till sensorn, och likaså måste skivan vara "parallell" med sensorn.

Det var väldigt längesedan jag hade Hasselblad. Den senaste jag hade var en 500C med den gamla traditionella mattskivan. Jag upplevde inte att det var några speciella svårigheter med att ställa in skärpan när det var tillräckligt med ljus. Provade en gång med deras Acute-Matte fokuseringsskiva (tillverkades av Minolta), och den var markant ljusare och klart lättare att ställa in skärpan med, särskilt i svagt ljus som inomhus.
.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag har ju bara använt Hasselblad på sextiotalet, och det var svårt att använda de yttre delarna av skivan med fresnelringar, medan den lilla mittfläcken är jämn och fin och väldigt lätt att ställa skärpa på. Det enda som jag tycker gör det kanske en aning svårare än en del andra kameror är att snäckgången har rätt liten stigning, så att man inte lika lätt som på en del andra kameror kan dra fram och tillbaka förbi det skarpa läget och vara ganska säker på att man har det precis där.

Vidvinklarna är knepiga och kanske lättare att använda avståndsskalan till, men med 150 mm var det mycket lätt att ställa skärpa på ögat vid porträttfotografering. 80 mm tycker jag också gick bra, kanske med reservationen att det ändrar sig så lite när man vrider, så man kanske tycker att det känns osäkert?
 
Tack för era tips!
Jag är inte säker på att det är ett problem med mattskivans kalibrering i förhållande till film eller sensor, men jag skall kika på det.

Jag skall göra testet med korten och se vad som händer.

När jag senast fotograferade använde jag 150 mm-objektivet.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Som relativt nybliven ägare till en gammal Hasselblad undrar jag om du fällt upp förstoringsskivan som sitter inuti schaktsökaren?
 

pwrdesign

Aktiv medlem
En annan dum fråga, har du en mattskiva som har "fokuserings-ring-halvorna", finns mattskivor som saknar dessa. I övrigt så ska du kunna sätta skärpan utan några problem om du inte måste kalibrera något.

Förutsatt att det ser ut som att du satt skärpan när du tittar på mattskivan så skulle jag testa att plåta en linjal eller liknande. Fokusera t.ex. på 15cm och se vart fokus sedan hamnar på bilden.

Prova att köra med ett magasin för film, och skjut en rulle, se om du får samma problem?
Funkar det fint med film-magasinet så är det något strul med bakstycket.
 
Jag har provat era tips - tack för responsen! - men ännu inte med filmen.

Jag har mattskivan med de två halvcirklarna, men jag tycker det är ett helsike att fokusera. Det blir oftast tio cm för långt fram eller för långt bak. När ni beskriver att det verkar så enkelt att fokusera, undrar jag om det är något fel på mig och mina ögon.
Jag har inga särskilda problem med synen, men får kämpa stenhårt för att fokusera.

Jag har dock inte testat filmen än, eftersom det digitala bakstycket har förut inte haft några problem. Det är väl dags att testa.

Är det någon annan som har svårt att hitta skärpan med Hasselblad?
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Vilket objektiv skjuter du med?
Jag får mitt 110/2.0 imorrn och det ska bli spännande att se hur många % man lyckas sätta fokus på... Hade ett 50/0.95 till min Leica MP förut och det var ju samma sak där.

Om jag antar att du typ använder ett 80/2.8 så är det nästan en f/1.8 på en 6x6, ställer lite krav på fotografen såklart, men upplever du att du alltid är "off" så är det något som inte stämmer.

Har du gjort testet med en linjal / stege eller liknande? Dvs ställ upp kameran på stativ, fokusera på ett bestämt ställe och se resultatet.

Jag har haft en mattskiva med halvcirklarna, men till min nya 202FA så är mattskivan så satans ljus, att jag inte ens behöver det, så jag kör med standard mattskiva, utan fokuserings-halvcirklarna.
 
ANNONS