Annons

GoPro, 25 eller 50 fps, samma filstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat en GoPro 4 Session (den lilla kubformade kameran) och har knappt börjat sätta mig in i den. Men en sak har jag redan inte förstått.... skillnaden mellan 25 och 50 fps, och hur det påverkar filstorleken.

12 minuters filmning ger mig filer på ca 2,2 GB oavsett om det är 25 eller 50 fps. Jag hade ju trott att dubbla fps skulle ge dubbelt så stora filer? Det känns ju som att samma filstorlek vid samma längd, men dubbla fps (50 vs 25), borde betyda att varje filmruta bara innhåller hälften så mycket information som vid 25 fps? Men 50 fps ser ju mjukare och stabilare ut än 25 fps. Kan nån förklara detta? Eller är det jag som missuppfattar nåt grundläggande här?
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur förklarar man isåfall den upplevda kvalitetsförbättringen vid 50 fps jämfört med 25 fps? Som exempel så ser ju en panorering i 50 fps mycket bättre ut än i 25 fps där den blir mer hackig. Med samma filstorlek så borde det ju finnas samma mängd bilddata totalt sett. Varför ser då 50 fps bättre ut?

Eller menade du tvärtom? Att 50 fps är det som den spelar in med egentligen, oavsett om jag väljer 25 eller 50? och om jag väljer 25 så visar den sen bara varannan bild? Det skulle ju förklara det hela isåfall.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
12 minuters filmning ger mig filer på ca 2,2 GB oavsett om det är 25 eller 50 fps. Jag hade ju trott att dubbla fps skulle ge dubbelt så stora filer?
Andra mer kunniga i videokomprimeringens mysterier och finesser kan ge dig mer exakt svar, men enkelt uttryckt: det är inte på långa vägar så enkelt att dubbla framraten skulle ge dubbla filstorleken :) I ett videoklipp där extremt mycket i information över hela bildytan förändras mellan varje bildruta borde ett 50 fps-klipp bli större ja, men inte dubbelt så stort. I ett mer normalt klipp där ganska lite förändras mellan varje bildruta blir det nog ingen direkt skillnad.

Hade filmen sparats i mjpeg hade din tankegång nog varit mer korrekt, där sparas ju varje bildruta i praktiken som en separat jpeg-bild. Men i alla andra videoformat sparar man bara då och då en ny grundbild och dessemellan bara det som ändrats sedan senaste bildrutan.
 

erro.se

Aktiv medlem
Andra mer kunniga i videokomprimeringens mysterier och finesser kan ge dig mer exakt svar, men enkelt uttryckt: det är inte på långa vägar så enkelt att dubbla framraten skulle ge dubbla filstorleken :) I ett videoklipp där extremt mycket i information över hela bildytan förändras mellan varje bildruta borde ett 50 fps-klipp bli större ja, men inte dubbelt så stort. I ett mer normalt klipp där ganska lite förändras mellan varje bildruta blir det nog ingen direkt skillnad.

Hade filmen sparats i mjpeg hade din tankegång nog varit mer korrekt, där sparas ju varje bildruta i praktiken som en separat jpeg-bild. Men i alla andra videoformat sparar man bara då och då en ny grundbild och dessemellan bara det som ändrats sedan senaste bildrutan.
Jag förstår hur du menar, och det låter ju delvis som en rimlig förklaring. Men jag tycker ändå att det blir så väldigt exakt lika stora filer. 12 minuter blir 2,2 GB oavsett om kameran står stilla på ett bord och filmar en orörlig scen i 12 minuter, eller om jag har den som hjälmkamera på motorcykeln i 12 minuter där allting rör på sig hela tiden.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat en GoPro 4 Session (den lilla kubformade kameran) och har knappt börjat sätta mig in i den. Men en sak har jag redan inte förstått.... skillnaden mellan 25 och 50 fps, och hur det påverkar filstorleken.

12 minuters filmning ger mig filer på ca 2,2 GB oavsett om det är 25 eller 50 fps. Jag hade ju trott att dubbla fps skulle ge dubbelt så stora filer? Det känns ju som att samma filstorlek vid samma längd, men dubbla fps (50 vs 25), borde betyda att varje filmruta bara innhåller hälften så mycket information som vid 25 fps? Men 50 fps ser ju mjukare och stabilare ut än 25 fps. Kan nån förklara detta? Eller är det jag som missuppfattar nåt grundläggande här?
Jag funderade också på det där för ett tag sedan och blev inte riktigt klok på hur det hänger ihop. Jag hittade en kille som har testat filstorlekar per sekund med en Hero 3 i alla upptänkliga format. I vissa upplösningar är det stor skillnad på 30 och 60 fps, i andra upplösningar ingen skillnad alls. En idé är ju att de använder olika komprimeringsalgoritmer för olika framrates och upplösningar, men det stämmer heller inte ända fram.
Hittade på inlägget där jag såg testet: http://wetpixel.com/forums/index.php?showtopic=50099&p=342310
 

cls

Aktiv medlem
Jag förstår hur du menar, och det låter ju delvis som en rimlig förklaring. Men jag tycker ändå att det blir så väldigt exakt lika stora filer. 12 minuter blir 2,2 GB oavsett om kameran står stilla på ett bord och filmar en orörlig scen i 12 minuter, eller om jag har den som hjälmkamera på motorcykeln i 12 minuter där allting rör på sig hela tiden.
Hej, det skulle vara intressant att se vad det blir för resultat om du vrider hjälmkameran 90° åt sidan snarare än rakt fram (som fortfarande är ganska "statiskt"). Då borde det bli betydligt svårare för kameran att komprimera filmsekvensen, och det borde bli en tydlig skillnad i filstorlek mellan 25 och 50 fps.
 

hne

Aktiv medlem
Det finns olika sätt att hushålla med bitarna vid videokodning. Det vanligaste förr (VCD/DVD/DV) var att sätta ett tak på hur många bitar per GOP som fick användas, ibland även med padding för att få det exakt. Den andra är att lägga en gräns för hur stora avvikelser man accepterar i bild (och ibland en övre gräns för bitar/sekund om man har att förhålla sig till ett begränsande överföringsmedium).

GoPro specar hur stora filerna blir per tidsenhet vilket de i praktiken kan göra med valfri noggrannhet. Att de valt att hålla samma bitrate för alla frame rates har förmodligen en förklaring men det kan bero på precis vad som helst. Värmeutveckling i chipet för SD-interface, förenkling av dokumentationen eller... ja, vad som helst.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Som någon redan varit inne på handlar det om bitrate, eller dataflödet i fråga. Nu är jag lite osäker på vilken bitrate en GoPro jobbar med i de valda lägena men har för mig att det någonstans runt 30Mbit i 1080-25/50 (det går nog att söka fram), slår du på ProTune ökar bitraten ganska mycket. Det gäller alltså oavsett om du spelar in i 25fps eller 50fps. Och GoPro jobbar med konstant bitrate, därför ser du ingen skillnad i filstorlek om du filmar en vit vägg eller ett myller av människor.

50fps ger däremot mjukare panoreringar för ögat eftersom uppdateringsfrekvensen blir högre. Däremot kan man få sämre detaljrikedom eftersom varje bildruta innehåller mindre data men det handlar mer om vad man filmar.
 
ANNONS