Annons

Vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lahn

Aktiv medlem
Ok, vi tycker olika.
Men ändå, du kan alltså se förbi detta och bedöma den, men alla andra är matade med att den är bra?
Intressant att du vet hur "Alla andra tycker".

Att säger att en bild är bra, det är enkelt. Men vad tycker du är så bra med bilden bortsett från tillfället den skapades?
 

sb12

Aktiv medlem
Intressant att du vet hur "Alla andra tycker".

Att säger att en bild är bra, det är enkelt. Men vad tycker du är så bra med bilden bortsett från tillfället den skapades?
Nej nu blev det snurrigt. Jag menar att Erik säger sig veta något som alla andra missat.

Ta en titt på den igen och tänk efter vad du själv känner.
Finns det något mer än: ”oj, här har visst nån kommit åt avtryckaren och råkat fota en snubbe i Normandie”
 

Kisco

Aktiv medlem
Det blev många inlägg om vad som gör Capas bilder bra utan att ge TS ett , i mitt tycke, bra svar på vad som gör en bild bra.

Jag tycker att det finns två saker som gör en bra bild.
Det ena är en ögonblicksbild av något ovanligt som betraktaren eller allmänheten sällan sett. En sällsynt blomma, djur eller händelse.
Det andra som gör en bild bra är om bilden berör betraktaren "själslig".

Om dessa kombineras blir det ofta en kanonbild och då spelar inte skärpan i ögonen eller bakgrundsoskärpan någon roll.

Capa lyckades i mitt tycke ta ögonblicksblider av händelser som blev väldigt lyckade bilder.
 

Lahn

Aktiv medlem
Nej nu blev det snurrigt. Jag menar att Erik säger sig veta något som alla andra missat.

Ta en titt på den igen och tänk efter vad du själv känner.
Finns det något mer än: ”oj, här har visst nån kommit åt avtryckaren och råkat fota en snubbe i Normandie”
Fotografiet förmedla känslor, en del rädsla och panik, men ändå är det i min huvud kopplad till detta historiska tillfälle. Om jag inte visste det skulle känslorna kanske vara svagare.

Det finns många andra foton som förmedla just dessa känslor intensivare utan en så tung historiskt bakgrund.

Fotografier berör oss när dem kan väcka minnen eller känslor vi har själv upplevt. Eftersom jag har tur och inte har varit med om en sådan dramatiskt tillfälle berör fotografiet mig inte lika stark som andra bilder jag kan relatera till.

Varför berör denna fotografi dig?
 

sb12

Aktiv medlem
Fotografiet förmedla känslor, en del rädsla och panik, men ändå är det i min huvud kopplad till detta historiska tillfälle. Om jag inte visste det skulle känslorna kanske vara svagare.

Det finns många andra foton som förmedla just dessa känslor intensivare utan en så tung historiskt bakgrund.

Fotografier berör oss när dem kan väcka minnen eller känslor vi har själv upplevt. Eftersom jag har tur och inte har varit med om en sådan dramatiskt tillfälle berör fotografiet mig inte lika stark som andra bilder jag kan relatera till.

Varför berör denna fotografi dig?
Det berör mig inte speciellt mycket. Jag tycker mer om fotot rent stilistiskt. Estetiken.
Det jag argumenterade mot till en början var att om man satte en mobilkamera i händerna på vilken soldat som helst skulle det förmodligen bli mycket bättre bilder.
Det tror inte jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, titta lite bakåt i tråden så hittar du diskussionen om den bilden. Jag tror att du deltog. :)
Det blev missförstånd, det var du som skrev "....så är det tämligen osäkert om Capa talade sanning om bildens tillblivande". Tolkade det som att ny information hade kommit fram om fotot. Historien kan revideras över tid och nya omständigheter kommer fram. Filmen är också förhållandevis ny, den såg jag efter att bilden lagts upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns oändligt många bilder som är bättre än den.
Men de visar inte d-dagen....
Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att bortse från en bilds sammanhang när man väl har fått veta den.

Just den aktuella bilden från invasionen i Normandie skulle åtminstone jag ändå associera med ett krig och därmed är en del av sammanhanget givet trots att man inte vet var bilden är tagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det blev missförstånd, det var du som skrev "....så är det tämligen osäkert om Capa talade sanning om bildens tillblivande". Tolkade det som att ny information hade kommit fram om fotot. Historien kan revideras över tid och nya omständigheter kommer fram. Filmen är också förhållandevis ny, den såg jag efter att bilden lagts upp.
Det du citerar av mig syftade på Spanienbilden med den fallande soldaten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Just den aktuella bilden från invasionen i Normandie skulle åtminstone jag ändå associera med ett krig och därmed är en del av sammanhanget givet trots att man inte vet var bilden är tagen.
Eller den liknande som togs i Eksjö 1989 med en svensk hjälm kravlandes.
Han var ingen vidare fotograf... den i Eksjö alltså...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Senast ändrad:

sjunne

Aktiv medlem
Bra bilder?

Smaken är som sagt delad, men vad är den "bra" bild egentligen?
Om jag publicerar egna bilder tycker jag de ska vara skarpa, rätt exponerade och visa motivet tydligt.
När man tittar på andras bilder, inte minst "kända" fotografers, så kommer de undan med snapshots som är abstrakta, suddiga, oskarpa och felexponerade. Bilder som man själv skulle slängt direkt. De måste ju ha massor av "bra" bilder någonstans också?

Inget illa menat om fotografen utan bara som en illustration:
https://hellesophotography.wordpress.com/category/de-10-basta-bilderna/
(Många bilder här är också "bra" enligt min smak)

Finns det någon fotokurs där man lär sig att se det fina i "misslyckade" bilder?
Jaa du... det är nog väldigt mycket, som någon sa här innan, subjektivt! Jag tittade på de 10 bilder du har på din profilsida och av de bilderna är det bara 1 (EN) som just jag kallar för "bra bild"! Jag kan inte förklara varför egentligen, känslan? Du får gissa vilken bild det är...

/Claes S.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jaa du... det är nog väldigt mycket, som någon sa här innan, subjektivt! Jag tittade på de 10 bilder du har på din profilsida och av de bilderna är det bara 1 (EN) som just jag kallar för "bra bild"! Jag kan inte förklara varför egentligen, känslan? Du får gissa vilken bild det är...

/Claes S.
Tack för att du gillar åtminstone en bild.
Jag gissar på "mörkrumsfantomen" :).

Nej jag går egentligen bet. Det är därför jag tog upp frågan vad det är som gör bilden.
Jag har just börjat läsa om komposition, budskap osv. men det kanske just "känslan" som är nyckeln?
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att bortse från en bilds sammanhang när man väl har fått veta den.

Just den aktuella bilden från invasionen i Normandie skulle åtminstone jag ändå associera med ett krig och därmed är en del av sammanhanget givet trots att man inte vet var bilden är tagen.
Håller med. En bild har alltid nåt sorts sammanhang. Om man känner till sammanhanget så kan man inte bortse från det. Om man inte känner till sammanhanget så tror jag att man skapar sig ett eget sammanhang, medvetet eller omedvetet. En bild blir därmed alltid subjektivt bedömd som bra eller dålig baserat på ett sammanhang, oavsett om det finns på riktigt eller inte. Tror jag.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
bra bild

Det ar givetvis inte mojligt att definiera vad som gor en bild bra och det ar anledningen till att fragan aldrig far ett entydigt svar.

Men det finns en hel del kloka rad som hjalper en fotograf att bli battre. Jag tanker pa enkla regler for kompositon, linjer, former, struktur, farg, historieberattande.

Man skulle kunna saga att kanslan alltid trumfar tekniken, men da biter man sig i svansen. Utan teknik, ingen kansla, eller hur? Kanske kan nagon lyckas genom ett slumpskott, men for att kunna formedla en kansla om och om igen maste man veta vad man gor. Det betyder ju inte nodvandigvis att fotografier alltid maste vara skarpa.

Ofta fungerar fotografier som berattar nagot pa ett enkelt satt.

Vi lar oss ocksa att tycka om saker. Det flesta gillade inte spenat nar de var barn, men for vuxna ar det de flesta helt ok eller till och med gott.

Jag tror inte exemplen av Henri Cartier-Bresson eller Frank Capra hade fungerat om de varit deras enda bilder. Vi har lart oss att uppskatta deras stil genom att titta pa en samling av deras basta fotografier. Vi har studerat Cartier-Bressons formaga att komponera i trianglar och hur han "fangar ogonblicket" och darmed kan vi bortse fran att racket pa trappan ar lite oskarpt. Det samma galler Capra.

Diskussionen startade med ett exempel av Terje Helleso. Jag tycker att han ar en relativt medioker fotograf. Han har nagra hyfsade bilder, men ganska mycket junk.

Simma lugnt!

Jonas
 

Tomasz

Aktiv medlem
Man kan ju också fråga sig "vad är en dålig bild?"
Dåliga bilder försöker man oftast inte efterlikna i sitt eget fotande, och lyckas man ta någon sådan så kastar man troligtvis bort den.

Men tänk om man då kastar bort något unikt?
 

Ventures

Aktiv medlem
Man kan ju också fråga sig "vad är en dålig bild?"
Dåliga bilder försöker man oftast inte efterlikna i sitt eget fotande, och lyckas man ta någon sådan så kastar man troligtvis bort den.

Men tänk om man då kastar bort något unikt?
Lite grann de tankarna som fick mig att starta tråden. Hur kan jag lära mig att se det fina i mina "fula" bilder (om det finns något fint)? Tydligen ser andra personer saker som jag inte ser själv. Åtminstone i kända fotografers bilder :).
 
ANNONS