Annons

Visa foto för släkt och vänner

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon sida som är enkel att lägga upp bilder på och där det är enkelt att dela dem vidare med tex mail eller länk?
Jag skulle vilja dela mina bilder med släkt och vänner som inte hänger på fotosidor, om ni förstår. Jag har Instagram, så andra tips tas tacksamt emot 😀
 

Mirc

Aktiv medlem
Föreslår Dropbox. Smidigt och så kan du skicka länkar till de andra så de kan gå dit och titta./Marie
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag tycker flickr funkar rätt så bra. Du kan välja att inte göra bilder publika men åtkomliga genom en speciell adress som genereras på sidan.

Dropbox och dylikt funkar bättre om du vill att dom ska ladda hem bilderna men jag tycker inte att dom är lika bra för att visa bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker flickr funkar rätt så bra. Du kan välja att inte göra bilder publika men åtkomliga genom en speciell adress som genereras på sidan.

Dropbox och dylikt funkar bättre om du vill att dom ska ladda hem bilderna men jag tycker inte att dom är lika bra för att visa bilder.
Jag håller med om att OneDrive inte är så bra för att visa bilder egentligen men det brukar vara lätt att få länken att funka.

Jag fick för mig att man på Flickr måste ha ett Flickr-konto för att kunna se bilder som inte är publika men det kanske inte är så?
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med om att OneDrive inte är så bra för att visa bilder egentligen men det brukar vara lätt att få länken att funka.

Jag fick för mig att man på Flickr måste ha ett Flickr-konto för att kunna se bilder som inte är publika men det kanske inte är så?
På flickr räcker det att ha länken för att se bilderna.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
På flickr räcker det att ha länken för att se bilderna.
Observera att användaren som publicerar bilderna dock bör ha ett PRO konto på Flickr annars kommer det riktigt störande reklam-bilder mellan var 5:e bild eller oftare. Notera att dessa reklam-inlägg inte syns om man själv är PRO, bara om båda är gratis-användare eller oinloggade gäster.

Kolla även på Google Foto. Där kan man också dela album via länk till gäster.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Annars är väl Facebook ett alternativ, som dessutom brukar funka problemfritt för även ganska teknikovana släktingar.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Observera att användaren som publicerar bilderna dock bör ha ett PRO konto på Flickr annars kommer det riktigt störande reklam-bilder mellan var 5:e bild eller oftare. Notera att dessa reklam-inlägg inte syns om man själv är PRO, bara om båda är gratis-användare eller oinloggade gäster.

Kolla även på Google Foto. Där kan man också dela album via länk till gäster.
Det låter som en poäng att tänka på. Som mångårig adblock-användare är det sådant som är lätt att missa. Det kan iof vara snällt att installera adblock för släkt och vänner men det kan nog inte ses som ett krav.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kolla gärna på dropbox, man lägger bilderna i en mapp på sin dator. Sen går man in i webgränssnittet och kopierar en länk som man sen mailar.

Man kan när som helst ändra innehållet.
Jag tycker nackdelen med DropBox och OneDrive är att själva visningen inte är optima för bilder. Det är fördelen med Flickr tycker jag. Där får man ju en visning av bilderna som är lite mer "foto-anpassad" tycker jag.

Nåväl, för egen del har jag en dedikerad hemsida för visning för familj och vänner. TS har säkert fått många bra alternativ att utvärdera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo det är väl det vanliga men kanske lite jobbigt att ladda upp 200 (eller ens 50) bilder dit jämfört med att lägga dem i en mapp i datorn.
För mig skulle nog inte det avgörande vara hur jobbigt det var för mig (och att ladda upp 200 bilder till Facebook är INTE jobbigt) utan hur enkel och självklar processen är när släkt o vänner ska titta på bilderna. Även mamma, 92, skulle titta på bilderna om de låg på Facebook – men om nån föreslog att "det är bara att klicka på länken till dropbox så ..." skulle hon inte orka bry sig, är jag rädd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har ingen tänkt på Fotosidan Portfolio fast vi är på Fotosidan?

Fotosidans Portfolio kanske en del tycker är avsett för annat syfte men det är faktiskt rätt smart och smidigt och lättadministrerat och man får sin egen webbplats där man kan lägga upp sina portfolioalbum. Man kan välja mellan ett antal olika utseende-mallar.


https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-portfolio.htm

https://www.fotosidan.se/portfolios.htm

Vill man erbjuda någon att se på bilderna så är det bara att ge dem webblänken. Album man bara vill visa för vissa kan lösenordsskyddas också.


Jag tycker Fotosidan har gjort ett bra jobb med detta och det är ett prisvärt alternativ för de som ändå använder Fotosidan till annat.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Med tanke på bildstölder är väl Facebook inte att rekommendera. Med Dropbox eller OneDrive har man ju koll på vilka som kan se (givet släkt o vänner är hederliga ;-)
Fotosidan är nog ännu bättre..

-J!
 

iSolen.se

Guest
Med tanke på bildstölder är väl Facebook inte att rekommendera. Med Dropbox eller OneDrive har man ju koll på vilka som kan se (givet släkt o vänner är hederliga ;-)
Fotosidan är nog ännu bättre..

-J!
Med bilder på Facebook behövs inga bildstölder, det är fritt fram för andra Facebookare att använda dina bilder enligt användaravtalet.

Dropbox är som sagt mycket trevligt att jobba med, det är ju en lokal mapp på datorn så man kan när som helst, alltså även efter att man skickat länken, lägga till och ta bort, redigera om bilder och man behöver inte uppdatera, publicera om eller något, det görs automatiskt.
 

mac60

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon sida som är enkel att lägga upp bilder på och där det är enkelt att dela dem vidare med tex mail eller länk?
Jag skulle vilja dela mina bilder med släkt och vänner som inte hänger på fotosidor, om ni förstår. Jag har Instagram, så andra tips tas tacksamt emot 😀
Använder själv hotmail onedrive där man får 5 gb gratis.
Sedan är det bara att dela ut arkiven via mail
Jag har ett arkiv som jag delat ut till familjen och fyller på efterhand som det varit kalas , så då går dom in och tittar själv
Och laddar ner dom bilder dom vill ha
Funkar mycket bra tycker jag
Har tagit bort arkivet och skapat nytt ett par gånger när länkarna blivit utdelat till " fel " personer men annars inga problem
 
ANNONS