Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bland branschfolk, alltså de som arbetar hos tillverkare, som återförsäljare eller håller på med marknadsstatistik använder man oftast tre beteckningar: DSLR, MILC och ILC, där den sistnämnda är alla former av kameror med utbytbara objektiv [...]
Om någon då uppfinner en spegelfri kamera med film så blir det MILF.
Mirrorless Interchangeable Lens Filmcamera.

Eller borde MILC heta MILF?
Mirrorless Interchangeable Lens FIlmless camera?

;-)
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag läst hela den tråden. Min huvudtes är fortfarande att termen borde uttrycka en egenskap kameran har (unikt) hellre än något den saknar (och delar med många andra).
Det håller jag med om men av alternativen spegellöst och -fri håller jag mig till det gamla ordet som stämmer bättre med jämförbara ord plus att jag slipper känslan av marknadsföring.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ibland kallar vi vår motorcykel för moped eller moppe också, men det kanske bara är i vissa subkulturer. :) ........
.
Moped kommer enligt Wikipedia från motor och pedal och inte som jag trodde motor och velociped (cykel).
Jag gillar namnet och även Danska knallert.
Spegellös, eller fri ( som även kan missförstås med att spegeln sitter lös) är ett av dom sämre benämningarna från reklamen. Men det riktiga bottennappet tycker jag är CD-skiva, alltså = copact disc-skiva, eller på Svenska: kompaktskiva-skiva. CD har till och med använts istället för CD spelare. ...
Såvitt jag vet har inte minneskort använts när hen egentligen menar kamera, eller omvänt.
Så vi kanske inte ska hetsa upp oss över friheten från en spegel?
Kanske skärmkamera och systemskärmkamera kan funka?
 

martinot

Aktiv medlem
Moped kommer enligt Wikipedia från motor och pedal och inte som jag trodde motor och velociped (cykel).
Jag gillar namnet och även Danska knallert.
Spegellös, eller fri ( som även kan missförstås med att spegeln sitter lös) är ett av dom sämre benämningarna från reklamen. Men det riktiga bottennappet tycker jag är CD-skiva, alltså = copact disc-skiva, eller på Svenska: kompaktskiva-skiva. CD har till och med använts istället för CD spelare. ...
Såvitt jag vet har inte minneskort använts när hen egentligen menar kamera, eller omvänt.
Så vi kanske inte ska hetsa upp oss över friheten från en spegel?
Kanske skärmkamera och systemskärmkamera kan funka?
LCD-display / LCD-skärm.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Moped kommer enligt Wikipedia från motor och pedal och inte som jag trodde motor och velociped (cykel).
[...]
Från Wikipedia (som refererar tidningen Motor från 1952):
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt*) - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? *) Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Väldigt få av dagens mopeder har pedaler. Däremot har väl alla ”elcyklar” både motor och pedaler. De borde alltså kallas mopeder.

Medan dagens mopeder borde heta pedallös moped. Eller?
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Om någon då uppfinner en spegelfri kamera med film så blir det MILF.
Mirrorless Interchangeable Lens Filmcamera.

Eller borde MILC heta MILF?
Mirrorless Interchangeable Lens FIlmless camera?

;-)
Jag har hört talas om att det redan finns, rent av har funnits rätt länge. Det fanns faktiskt kameror redan innan digitala sensorer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men det riktiga bottennappet tycker jag är CD-skiva, alltså = compact disc-skiva, eller på Svenska: kompaktskiva-skiva.
Det har ju sin historiska uppkomst i LP-skivans ord så det är inte ologiskt.
Och nej CD-skiva är inte översättningsbart som du skriver. Du kan lika gärna i så fall översätta det till kompaktskiva-disc.
CD har alltid funkat bra utan försvenskade tillägg.
 

iSolen.se

Guest
Från Wikipedia (som refererar tidningen Motor från 1952):
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt*) - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? *) Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Väldigt få av dagens mopeder har pedaler. Däremot har väl alla ”elcyklar” både motor och pedaler. De borde alltså kallas mopeder.

Medan dagens mopeder borde heta pedallös moped. Eller?
OT men nog hade mopeder pedaler när de kom och fick namnet, innan de blev pedallösa?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
SLR är ju i motsats till TLR (Twin Lens Reflex) som var vanligt då det kom till. Vad sägs om OVC (Optical View Camera) och EVC (Electronic View Camera) eller LVC (Live View Camera).
 
ANNONS