Annons

Kabel för high speed synk

Produkter
(logga in för att koppla)

SusanH

Aktiv medlem
Jag har en D7100 och två SB-600 blixtar som jag vill fota med high speed synk. Det fungerar ju med en blixt om jag sätter den direkt på kameran men jag vill använda båda blixtarna och inte ha någon direkt på kameran utan båda blixtarna i alla fall någon meter ifrån.
Hittar bla denna på cyberphoto, är det rätt? Finns det andra alternativ?
https://www.cyberphoto.se/foto-video/fototillbehor/kablage/ttl-blixtkablar-ttl-adaptrar/sc-28-ttl-blixtkabel
Är det bra med "skruvad" sladd? (Är det inte risk att man drar med sig blixten om man flyttar på sig, eller är "skruvningen" väldigt "lös"?)
Och sätter man två ovanpå varandra på kamerans blixtsko (en till varje blixt), eller hur fungerar det?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det inte bättre att trigga med nikons trådlösa CLS, du kan ju sätta kamerablixten på 0 och bara styra de extrema blixtarna. Jag har en sådan synkkabel men eftersom den är skruvad som en gammal telefonsladd så är den inte så lång som den verkar och det trådlösa fungerar utmärkt. Jag har faktiskt alltid min SB600 inställd som trådlös. Jag har fotar fjärilar mm med denna set up, så jag kör också med high speed synk
 

SusanH

Aktiv medlem
Är det inte bättre att trigga med nikons trådlösa CLS, du kan ju sätta kamerablixten på 0 och bara styra de extrema blixtarna. Jag har en sådan synkkabel men eftersom den är skruvad som en gammal telefonsladd så är den inte så lång som den verkar och det trådlösa fungerar utmärkt. Jag har faktiskt alltid min SB600 inställd som trådlös. Jag har fotar fjärilar mm med denna set up, så jag kör också med high speed synk
Jag är inte särskilt bra på detta så jag är inte med på hur du menar. Menar du att jag ska styra med den inbyggda blixten? Eller någon annan "grej"? Slår den inte någon förblixt i så fall? Jag har någon gång provat att styra SB600 med den inbyggda blixten men då har den också slagit. Problemet då har varit att den slagit förblixt som får mina modeller (särskilt min ena hund) att blunda när bilden tas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja du kan styra med den inbyggda blixten.
Eller SB600 i blixtskon.
Vill du inte att den inbyggda skall påverka motivet ljusmässigt så sätter man ett speciellt IR-filter framför.

Du måste läsa på lite i manualen om CLS. Sen kommer du att få det att fungera.
 

SusanH

Aktiv medlem
Ja du kan styra med den inbyggda blixten.
Eller SB600 i blixtskon.
Vill du inte att den inbyggda skall påverka motivet ljusmässigt så sätter man ett speciellt IR-filter framför.

Du måste läsa på lite i manualen om CLS. Sen kommer du att få det att fungera.
Framförallt vill jag inte att hundarna ska bli störda av någon "förblixt" så de hinner blunda när bilden väl tas. (Har massor med bilder på framförallt den ena när han blundar pga "förblixt".)
Ska läsa manualen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag är inte särskilt bra på detta så jag är inte med på hur du menar. Menar du att jag ska styra med den inbyggda blixten? Eller någon annan "grej"? Slår den inte någon förblixt i så fall? Jag har någon gång provat att styra SB600 med den inbyggda blixten men då har den också slagit. Problemet då har varit att den slagit förblixt som får mina modeller (särskilt min ena hund) att blunda när bilden tas.
Har du provat att dämpa kamerablixten till 0? visst den lyser något men inte med någon större effekt. Kan också köpa ett filter att sätta på blixten

Annars kan du använda trådlösa trigger, de är betydligt billigare än kabeln. Kabeln kommer bara att fungera om du har blixtarna på en rigg samma som kameran så att allt hänger ihop
 

SusanH

Aktiv medlem
Har du provat att dämpa kamerablixten till 0? visst den lyser något men inte med någon större effekt. Kan också köpa ett filter att sätta på blixten

Annars kan du använda trådlösa trigger, de är betydligt billigare än kabeln. Kabeln kommer bara att fungera om du har blixtarna på en rigg samma som kameran så att allt hänger ihop
Jag har aldrig lyckats styra blixtarna med den inbyggda utan att han blundar på en stor del av bilderna, men det är långt ifrån osannolikt att jag ställt in blixtarna "fel". Däremot så blundar han aldrig när jag fotar med mina små "studioblixtar", men de styr jag med någon liten sändare.
Jag har egentligen två "behov". Dels vill jag kunna fota bilder där hundarna fångar godis och då fungerar inte mina studioblixtar (tror jag åtminstone, kanske skulle läsa på lite om dem också). Och dels vill jag kunna fota med blixt ute utan att hundarna blundar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
en SB600 har nog ungefär en 1/1000 dels sekund i brinntid.
Inga problem o frysa rörelse.
MEN
Då kan du inte använda HSS som innebär ett flertal blixtar efter varandra.

Sätt kameran på M o snabbaste blixtsynktiden.
ställ in blixteffekt du vill ha o ställ ut blixtarna.
ta en bild
reglera ljusmängden med bländaren eller
skruva ner blixteffekten eller
backa blixtarna (inte alls säkert det hjälper om det är ett litet rum)

Då blir det inga förblixtar när du ställer effekten manuellt på blixtarna.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om du kikar på Ebay och söker på Godox xpro-n så dyker det upp sändar och mottagar-paket som ger dig både ttl och hss trådlöst upp till 100 meter.
Du bör hitta paket i europa med en sändare och 2 mottagare för ca 1300kr ink frakt.
Det ger en enorm kreativ frihet och de är ganska lätta att hantera.
 

SusanH

Aktiv medlem
Tack för alla förslag, blev ju lite att fundera på och testa. Blir i alla fall inga kablar, risken är nog att jag retar mig på dem.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu känner jag mig konfunderad. Jag funderar över detta med HSS med min SB - 910, men jag vill ha blixten avmonterad från kamerahuset. I min värld fungerar TTL bara om blixten är monterad på kamerahuset och av den anledningen funderar jag på att skaffa en HSS synkkabel. Men detta är inte nödvändigt utan det räcker med att använda sig av CLS - systemet, eller har jag missat något ?

Alltså; Kan man använda sig av TTL utan sync - kabel mellan kameran (D800E) och blixt ? Svaret måhända finnas i manualen för blixten, men ni vet ju hur manualer är författade...Tacksam om någon rätar ut frågetecknet för mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Alltså; Kan man använda sig av TTL utan sync - kabel mellan kameran (D800E) och blixt ? Svaret måhända finnas i manualen för blixten, men ni vet ju hur manualer är författade...Tacksam om någon rätar ut frågetecknet för mig.
Ja, man kan styra den externa blixten med hjälp av den inbyggda blixten i D800E, med fungerande i-TTL.
Denna artikel kan man utgå från om man vill veta mer om Nikon Creative Lighting System (CLS). Där finns det också länkar till mer information om CLS.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, man kan styra den externa blixten med hjälp av den inbyggda blixten i D800E, med fungerande i-TTL.
Denna artikel kan man utgå från om man vill veta mer om Nikon Creative Lighting System (CLS). Där finns det också länkar till mer information om CLS.
Tack PMD, jag hade fått svar på frågan redan, men inte länk till artikeln, (som du så vänligt grävt fram).

Dessvärre måste man ha ett konto för att få tillgång till artikeln (vilket jag inte har I nuläget), men det är ju enkelt fixat.

Tack än en gång.
 
ANNONS