Annons

Sigma 150-600 Contemporary - vad ska man vänta sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag fick just ett Sigma 150-600 C på posten. Objektivet är i Canon-fattning och jag använder det på en Sony A7II med Sigmas MC-11-adapter. En snabb test inomhus (ut genom fönstren) gav resultatet att objektivet skickas tillbaka omedelbart. Jag kom inte ens så långt att jag satte det på ett ordentligt stativ för att kolla skärpan.

Antingen är bildstabilisatorn sönder eller så fungerar den så dåligt att den är oanvändbar. Jag såg faktiskt knappt alls någon skillnad på om bildstabilisatorn var på eller ej. Nu skulle det ju vara enkelt att konstatera att den inte fungerar, men det finns några få rapporter på nätet om att just Contemporary-modellen skulle ha en riktigt dålig bildstabilisator, så det är svårt att veta vilket det är. Jag är inte värst darrhänt och får t.ex mestadels riktigt skarpa bilder med samma kamera och Canons 70-200/4 i 200-läge på 1/50 s, med kamerans inbyggda stabilisator. Motsvarande brännvidd i m43-världen har inte heller gett upphov till några problem.

Således, vad ska jag vänta mig? Är bildstabilisatorn alls användbar i det objektivet? Tycker nog att jag borde få skarpa bilder på 1/200 s i 600 mm-läget. Om ej, så är det enligt min mening ingen poäng med hela objektivet. Sigma har ju andra och skarpare objektiv i samma klass, som dock kostar och väger mera.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Jag fick just ett Sigma 150-600 C på posten. Objektivet är i Canon-fattning och jag använder det på en Sony A7II med Sigmas MC-11-adapter. En snabb test inomhus (ut genom fönstren) gav resultatet att objektivet skickas tillbaka omedelbart. Jag kom inte ens så långt att jag satte det på ett ordentligt stativ för att kolla skärpan.

Antingen är bildstabilisatorn sönder eller så fungerar den så dåligt att den är oanvändbar. Jag såg faktiskt knappt alls någon skillnad på om bildstabilisatorn var på eller ej. Nu skulle det ju vara enkelt att konstatera att den inte fungerar, men det finns några få rapporter på nätet om att just Contemporary-modellen skulle ha en riktigt dålig bildstabilisator, så det är svårt att veta vilket det är. Jag är inte värst darrhänt och får t.ex mestadels riktigt skarpa bilder med samma kamera och Canons 70-200/4 i 200-läge på 1/50 s, med kamerans inbyggda stabilisator. Motsvarande brännvidd i m43-världen har inte heller gett upphov till några problem.

Således, vad ska jag vänta mig? Är bildstabilisatorn alls användbar i det objektivet? Tycker nog att jag borde få skarpa bilder på 1/200 s i 600 mm-läget. Om ej, så är det enligt min mening ingen poäng med hela objektivet. Sigma har ju andra och skarpare objektiv i samma klass, som dock kostar och väger mera.
Har ett sådant med canon fattning. För att sökarbilden ska stabiliseras behöver du deras docka så du kan gå in och ställa in vilket läge du vill använda. Standard är den inställd på i nuläget. Du behöver gå in och ändra till "Dynamic view mode" så blir det mycket bättre. Är själv mycket nöjd med funktionen och för mig är det inga problem med 1/200 i längsta teleläget.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag drar slutsatsen att objektivet är sönder. Laddade in några bilder i kameran och inte en enda kan betraktas som skarp. På många bilder syns en dubbelbild, även på snabb slutartid. Objektivet låter också en del, typ snabba knäppningar även med manuell fokus inställd. Jag kollade förstås att kameran fungerar som den ska med ett annat objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan förstås vara trasigt, men om du bara tog bilder genom (stängda) fönster bör du göra om testet. Fönsterglas (och allra minst äldre) är inte alltid en så bra kombination ihop med teleobjektiv.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Har ett sådant med canon fattning. För att sökarbilden ska stabiliseras behöver du deras docka så du kan gå in och ställa in vilket läge du vill använda. Standard är den inställd på i nuläget. Du behöver gå in och ändra till "Dynamic view mode" så blir det mycket bättre. Är själv mycket nöjd med funktionen och för mig är det inga problem med 1/200 i längsta teleläget.
Påverkar det bara sökarbilden eller också slutresultatet? Som det nu är tycker jag inte stabiliseringen fungerar, detta när jag betraktar den tagna bilden.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Det här kan vara en dum fråga, men du nämner inget om det i ditt första inlägg.
Har du slagit av stabiliseringen i kameran?
Stabiliseringen i stigma-tele och i huset gick inte att ha igång samtidigt med A77 i alla fall.
Kan det vara det som spökar?
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Det här kan vara en dum fråga, men du nämner inget om det i ditt första inlägg.
Har du slagit av stabiliseringen i kameran?
Stabiliseringen i stigma-tele och i huset gick inte att ha igång samtidigt med A77 i alla fall.
Kan det vara det som spökar?
Försökt både och, dock verkar det som om adaptern tar hand om att både inte är igång samtidigt, utan objektivets stabilisering är den aktiva.

Jag provade lite bilder utomhus, men resultatet är mycket ojämnt. Ingen bild som är knivskarp, oberoende av slutarhastighet. Ska ännu ta lite bilder med stativ i morgon för att se om det blir skarpt då.
 

gfra

Medlem
Har ingen aning om ditt objektiv är trasigt eller om adaptern ställer till problem, men jag tycker iaf bildstabiliseringen på mitt exemplar fungerar fullt tillfredsställande. Jag kör med F-mount direkt på Nikon hus.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Sigma 150-600 C

Hej,

Jag har det objektivet sedan snart ett år.
Kör det på Nikon D810 och D7200, utan adapter.
Har inga problem att få skarpa bilder från ungefär 1/200-1/250
handhållet fullt utzoomat, 600 mm på D810, 900 mm crop på D7200.
Låter skumt att du inte alls får det vid samma zoomning.
Runt hälften av bilderna jag tar blir så skarpa jag kan önska mig med det objektivet,
i alla fall från bländare 7,1-8.
Mvh
Mikael
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag ser ingen annan möjlighet än att objektivet på något sätt är defekt. Även om stabilisatorn vore tämligen medelmåttlig borde resultatet ha blivit mycket bättre.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Uppföljning: Inget fel hittades på objektivet, så jag hävde köpet. Tar nu timeout med längre teleobjektiv till Sonyn, min gamla Panasonic FZ1000 får tjänstgöra på telesidan ännu en tid. Med den blir kvaliteten i alla fall bra, så länge ljuset räcker.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Uppföljning 2: Jag köpte nu ett begagnat Sigma 150-600 Sport och det är skarpt, överraskande skarpt faktiskt. Samma MC-11-adapter i bruk, så jag drar fortfarande slutsatsen att det tidigare objektivet var defekt på sätt eller annat.
 
ANNONS