Annons

Dagens REA-tips (inga kommentarer till tipsen i tråden)

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Ska inte tråden handla om svenska annonser?

E-infinity "glömmer" åtminstone momsen och då är de vad jag förstår inte lagliga och därmed är inlägget ett brott mot forumreglerna. Se lång tråd om dessa.
Jag har ingen anledning att tro att det är olagligt.

Om du har en länk till där någon visat att de slipper undan moms (riktiga bevis)? Då får du gärna länka till den tråden i ett pm. Tvivlar starkt på att man kan agera så här öppet under så lång tid om man flyr undan regelverken, så det lär ske genom lagligt kryphål. Troligen GBs särskilda band till Kina, eller priser justerade för annan marknad som gör det och om det sker någon smuggling någonstans lär det vara på plats i Kina innan de avgår till Europa om jag killgissar. Skulle inte tolereras vid import till EU över tid. Skulle vara djupt beklämmande om det skulle vara allmänt känt att det begås lagbrott i ett fotoforum, men att det är okänt för polismyndigheterna/skatteverken inom EU.


Dock är det inte jag som konsument som bör behöva tänka på det. Misstänker man fuffens kan man säkert anmäla de misstankarna och få det prövat.

Ni får gärna flytta våra båda kommentarer till kommentarstråden. -admin
 

iSolen.se

Guest
Jag har ingen anledning att tro att det är olagligt.

Om du har en länk till där någon visat att de slipper undan moms (riktiga bevis)? Då får du gärna länka till den tråden i ett pm. Tvivlar starkt på att man kan agera så här öppet under så lång tid om man flyr undan regelverken, så det lär ske genom lagligt kryphål. Troligen GBs särskilda band till Kina, eller priser justerade för annan marknad som gör det och om det sker någon smuggling någonstans lär det vara på plats i Kina innan de avgår till Europa om jag killgissar. Skulle inte tolereras vid import till EU över tid. Skulle vara djupt beklämmande om det skulle vara allmänt känt att det begås lagbrott i ett fotoforum, men att det är okänt för polismyndigheterna/skatteverken inom EU.


Dock är det inte jag som konsument som bör behöva tänka på det. Misstänker man fuffens kan man säkert anmäla de misstankarna och få det prövat.

Ni får gärna flytta våra båda kommentarer till kommentarstråden. -admin
Admin får gärna flytta frågan men faktum kvarstår:

Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar (jag har frågat åtminstone tre gånger), du kan aldrig få dem att säga att de betalat vare sig svensk eller UK-moms och enligt alla offentliga källor så måste varor momsas både till UK och Sverige. Du kan självklart inte heller få ett momskvitto.

Så, det är tyvärr olagligt enligt all tillgänglig information. Om någon lyckas visa att deras affär skulle vara laglig så grattis, tex egenom ett momskvitto eller länk om undantag från momsreglerna. De gömmer sig långt borta och använder mellanhänder för att "ducka" moms och vem vet, kanske även tull.

Därför är det dessutom ett brott mot forumreglerna.

Och som tidigare uttalats, om det nu vore lagligt skulle förstås alla elektronikföretag sätta upp ett dotterföretag i hongkong och plötsligt få 25% större marginal :), sunt förnuft.
 

cardazio

Aktiv medlem
Admin får gärna flytta frågan men faktum kvarstår:

Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar (jag har frågat åtminstone tre gånger), du kan aldrig få dem att säga att de betalat vare sig svensk eller UK-moms och enligt alla offentliga källor så måste varor momsas både till UK och Sverige. Du kan självklart inte heller få ett momskvitto.

Så, det är tyvärr olagligt enligt all tillgänglig information. Om någon lyckas visa att deras affär skulle vara laglig så grattis, tex egenom ett momskvitto eller länk om undantag från momsreglerna. De gömmer sig långt borta och använder mellanhänder för att "ducka" moms och vem vet, kanske även tull.

Därför är det dessutom ett brott mot forumreglerna.

Och som tidigare uttalats, om det nu vore lagligt skulle förstås alla elektronikföretag sätta upp ett dotterföretag i hongkong och plötsligt få 25% större marginal :), sunt förnuft.
Räknat med att detta flyttas, så svarar här.

Vid import till EU ska moms betalas, men du har inga bevis för att de inte sköter sig. De kanske har köpt dem på en marknad med mindre välbärgade konsumenter där de ska till lägre pris. Kan även vara RMA-enheter eller annan typ av uppgörelse. Svårt att veta.

Manfrotto 1004bac som micstativ på thomann.de kostar hälften av ett manfrotto 1004bac blixtstativ i Sverige. Olika pris i olika segment och regioner.

Om du misstänker brott är det nog bättre att anmäla det istället för att försöka få dem sätt försäga sig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
De betalar inte in någon moms, punkt. Vill du sedan diskutera moralen/lagligheten/tillvägagångssättet i/bakom detta kan du med fördel göra det i befintliga trådar.
 

Pippo

Aktiv medlem
Admin får gärna flytta frågan men faktum kvarstår:

Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar (jag har frågat åtminstone tre gånger), du kan aldrig få dem att säga att de betalat vare sig svensk eller UK-moms och enligt alla offentliga källor så måste varor momsas både till UK och Sverige. Du kan självklart inte heller få ett momskvitto.

Så, det är tyvärr olagligt enligt all tillgänglig information. Om någon lyckas visa att deras affär skulle vara laglig så grattis, tex egenom ett momskvitto eller länk om undantag från momsreglerna. De gömmer sig långt borta och använder mellanhänder för att "ducka" moms och vem vet, kanske även tull.

Därför är det dessutom ett brott mot forumreglerna.

Och som tidigare uttalats, om det nu vore lagligt skulle förstås alla elektronikföretag sätta upp ett dotterföretag i hongkong och plötsligt få 25% större marginal :), sunt förnuft.
Men snälla, räcker det inte med att några av er redan förstört åtminstone en tråd med samma gaggande?
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Har man vägarna förbi Scandinavian (kolla lagersaldo först) så har de en del prisvärda böcker såsom Årets bild 2017 för 59 kr, Årets bild 2011 för 5 kr, bok av Örjan Henriksson för 9 kr och två årsböcker av Sveriges fotoklubbar för 9 / 19 kr.

Även Secure Digital 32GB SDHC 45MB/s för 59 kr:

https://www.scandinavianphoto.se/sandisk/secure-digital-32gb-extreme-hd-video-sdhc-45mbs-316243

De tar 99 kr i frakt om du handlar för under 1000 kr och deras sortiment i övrigt verkar vara markant dyrare än konkurrenterna så det är väl mest om du har vägarna förbi eller ändå ska handla över 1000 kr.
 

martley

Aktiv medlem
Cyberphoto igen:

30% på allt från Jupio med rabattkod JUPIO30
20% på allt från Peak Design med rabattkod PEAK20
20% på allt från MagMod med rabattkod MAGMOD20
15% på allt från Manfrotto med rabattkod MANFROTTO15
25% på alla filter med rabattkod FILTER25
20% på allt från 3 Legged Thing

https://www.cyberphoto.se/crm-2019-05-06

Jag slog till på ett Manfrotto-stativ.
 

scrappy

Aktiv medlem
Tamron AF SP 150-600 G2

Mediamarkt har rea på Tamron AF SP 150-600/5,0-6,3 Di VC USD G2 for Nikon: 10124 kr. Den brukar ligga på 12500 kr. Lika billigt som gråimport via e-infinity nu.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ingen rea, men Mattssons Foto i Lund har ett väldigt ovanligt objektiv begagnat, har inte sett något på flera år. Världens enda, mig veterligt, äkta makroobjektiv med zoom: Nikon Nikkor AF 70-180 4.5-5.6 D ED Micro. Annonsen sattes in idag. Pris 6990kr.
 

martley

Aktiv medlem
Mediamarkt har för närvarande Outlet-Rea på fotoutrustning med annonser med väldigt stora bokstäver. Som exempel rear de Canon EF-S 10-18/F4,5-5,6 IS STM som de har sänkt priset på med EN HEL HUNDRALAPP.
 
ANNONS