Annons

Hjälp, jag ska ha en utställning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är en glad amatör som fått äran att ha en fotoutställning. Väldigt roligt och ärofyllt!
Men.
Nu sitter jag här i soffan med ont i magen! 😣
Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Hur mycket pengar är vettigt att lägga på en utställning?
(Anar att det inte finns några riktlinjer för sådant, men jag behöver bolla med någon)
Risken finns att jag inte säljer något alls. Då hamnar hela kostnaden på mitt nöjeskonto.
Hur stor skillnad gör det att printa bildens på finare papper, jag har spanat in Hahnemühle German etching...
Större chans att sälja om det ser fint och proffsigt ut?
Ska jag printa bilder som jag tror säljer eller sådana jag vill ha i mitt eget vardagsrum?
(för det är väl där de kommer att hamna 😣)

Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Tack!!
Magdalena
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är en glad amatör som fått äran att ha en fotoutställning. Väldigt roligt och ärofyllt!
Men.
Nu sitter jag här i soffan med ont i magen! 😣
Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Hur mycket pengar är vettigt att lägga på en utställning?
(Anar att det inte finns några riktlinjer för sådant, men jag behöver bolla med någon)
Risken finns att jag inte säljer något alls. Då hamnar hela kostnaden på mitt nöjeskonto.
Hur stor skillnad gör det att printa bildens på finare papper, jag har spanat in Hahnemühle German etching...
Större chans att sälja om det ser fint och proffsigt ut?
Ska jag printa bilder som jag tror säljer eller sådana jag vill ha i mitt eget vardagsrum?
(för det är väl där de kommer att hamna 😣)

Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Tack!!
Magdalena
Vi har ställt ut några gånger och även arrangerat utställningar för andra. Det är roligt och mycket utvecklande och rekommenderas varmt.

Erfarenheten är att den viktigaste faktorn för hur mycket ett okänt namn säljer är priset. Många kan betala strax under 1000:- för en bild de tycker om men sällan flera tusen eller som några av våra mer optimistiska kunder som sätter priser runt 10-15 tusen säljer ingenting.

Så om du t.ex. säljer 3 bilder för 1000:- bör det finansiera det mesta av din kostnad. Det finns billigare papper av god kvalitet och det är inget fel på IKEA-ramar? Tråkigt nog är de få som ser skillnad, så Hahnemühle skulle jag reservera för ditt eget vardagsrum.
 
Vi har ställt ut några gånger och även arrangerat utställningar för andra. Det är roligt och mycket utvecklande och rekommenderas varmt.

Erfarenheten är att den viktigaste faktorn för hur mycket ett okänt namn säljer är priset. Många kan betala strax under 1000:- för en bild de tycker om men sällan flera tusen eller som några av våra mer optimistiska kunder som sätter priser runt 10-15 tusen säljer ingenting.

Så om du t.ex. säljer 3 bilder för 1000:- bör det finansiera det mesta av din kostnad. Det finns billigare papper av god kvalitet och det är inget fel på IKEA-ramar? Tråkigt nog är de få som ser skillnad, så Hahnemühle skulle jag reservera för ditt eget vardagsrum.
Tack!!
Bra tankar!!
Att prissätta sin konst är väldigt svårt 😣😣

Har du förlag på andra bra papper?
Jag gillar matt och med struktur - tror jag 😅

Försvinner inte effekten med papperet om man har ram med glas på bilden?
Kan det funka med ram och passpartout men utan glaset? Eller blir det konstigt?

Har letat runt endel och det finns andra sätt att ställa ut, utan ram, men risken finns nog kanske att bildens blir fula i kanten om de bara hänger i ex klämmor...

Många funderingar blir det 😅

Tack!!
 

Cope1

Aktiv medlem
På mina utställningar har jag skrivit ut på billigare papper och haft billiga ramar från Ikea men jag har bytt ut deras "plastglas" mot riktigt glas istället.

Bildurvalet har varit sånt som jag själv har gillat och inte sånt som jag tror hade sålt.
Någonstans tror man väl att det man gillar själv även gillas av andra :)

Och överdrivet höga priser är inget jag själv tror bär till någon större framgång.

Utgå från dig själv vad du tycker är rimligt att betala för ett liknande konstverk.
 
På mina utställningar har jag skrivit ut på billigare papper och haft billiga ramar från Ikea men jag har bytt ut deras "plastglas" mot riktigt glas istället.

Bildurvalet har varit sånt som jag själv har gillat och inte sånt som jag tror hade sålt.
Någonstans tror man väl att det man gillar själv även gillas av andra :)

Och överdrivet höga priser är inget jag själv tror bär till någon större framgång.

Utgå från dig själv vad du tycker är rimligt att betala för ett liknande konstverk.
Gott att höra!! Känns bättre och roligare att plocka ihop bilder som man själv gillar. När man börjar fundera på vad andra gillar faller jag lätt i diket att inget duger...
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Viktigt är att man syns i sociala medier och/eller på en egen hemsida där man kan presentera sig själv och visa upp sina bilder gärna monterade och inramade samt prisnivåer som kan variera utifrån storlek och kvalitet.
 

cango

Avslutat medlemskap
Har du förlag på andra bra papper?
Jag gillar matt och med struktur - tror jag 😅
Tack!!
Ett papper jag gillar mycket är epsons ultrasmooth fine art paper. (till skrivare 3880, epson) (eller likvärdigt papper.)

Behåller detaljer, men ändå matt och ger fin känsla. Dock försvinner känslan bakom glas såklart. Har stora fönster i v-rummet, så jag gillar ej reflektioner i bilderna, och detta papper uyan glas är jättebra för det.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack!!
Bra tankar!!
Att prissätta sin konst är väldigt svårt 😣😣

Har du förlag på andra bra papper?
Jag gillar matt och med struktur - tror jag 😅

Försvinner inte effekten med papperet om man har ram med glas på bilden?
Kan det funka med ram och passpartout men utan glaset? Eller blir det konstigt?

Har letat runt endel och det finns andra sätt att ställa ut, utan ram, men risken finns nog kanske att bildens blir fula i kanten om de bara hänger i ex klämmor...

Många funderingar blir det 😅

Tack!!
Många undviker ram med glass, men jag tycker det blir snyggt med matta papper. Det går också att låta ett lab montera papperet på en träskiva eller foamboard om du gillar det bättre.

Epson har prisvärda papper, men jag rekommenderar att hoppa över de billigaste. Jag tror de har en linje som heter Premium.
 

dejantep

Medlem
Undervärdera inte dig själv. Att printa, rama in etc är lätt att räkna fram men kom ihåg att din bild är unik och tiden du har lagt på att ta den, behandling i LR etc.

Du måste utgå ifrån att du inte kommer att sälja något tyvärr men du vinner på andra sätt. Se det mer som en investering i dig själv och ditt fotograferande om det nu är något du vill ägna dig åt.

När det gäller vad du ska ställa ut så brukar det hjälpa om det finns ett tema. Annars rekommenderar jag det du gillar bäst. Det är omöjligt att veta va folk gillar.

Bonustips! innan print..se över dina bilder en extra gång för "dammprickar" och smutsfläckar.
 
Undervärdera inte dig själv. Att printa, rama in etc är lätt att räkna fram men kom ihåg att din bild är unik och tiden du har lagt på att ta den, behandling i LR etc.

Du måste utgå ifrån att du inte kommer att sälja något tyvärr men du vinner på andra sätt. Se det mer som en investering i dig själv och ditt fotograferande om det nu är något du vill ägna dig åt.

När det gäller vad du ska ställa ut så brukar det hjälpa om det finns ett tema. Annars rekommenderar jag det du gillar bäst. Det är omöjligt att veta va folk gillar.

Bonustips! innan print..se över dina bilder en extra gång för "dammprickar" och smutsfläckar.
Åh! Tack!!
Så sant!
Ibland är livet för kort för att tveka 😅
Men med familj och en värld som svälter är det svårt att satsa på sig själv ibland...
Jag brukar tänka på kvinnan som hällde parfymerad olja på Jesus fötter. Att det konstnärliga skapandet och den slösande skönheten kan få vara en hyllning!

Hursomhelst.
Stort tack för uppmuntran!

Jag klurar på tema. Bor i Umeå och här ligger snön fortfarande tjock. Så det är lätt att tänka på de enkla av avskalade... Men i juni är annat! Då är ljuset här och allt spirar!

Och bra bonustips! Så lätt att missa!!

Magdalena
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte att jag ska dela med mig av mina erfarenheter.

Jag fick frågan om jag ville hyra en del av en lokal, centralt i Stockholm för att hänga mina foton. I och med att hyran var låg så slog jag till.

Det krävdes en del renovering. Allt från spackel och färg till att sätta upp ljus och hängskenor så redan här kostade det mig en del.

Ska tillägga att jag driver företag inom foto på sidan av och har således kunna bekosta detta med pengar därifrån.

Nu ville jag anordna en utställning.

Jag började med att sätta ett datum. Jag behöver tidspress för att prestera.
Jag satte ett datum nästan tre månader fram. Därimellan inföll bland annat Jul och Januari (pengarna är slut och ingen kan köpa tänkte jag).

Efter detta satte jag mig och gick igenom mina foton. Jag behövde hitta en röd tråd tänkte jag. Något som höll ihop allt. Vare sig ett tema, en typ av fotografi eller annat. Jag valde att köra med mina foton från Stockholm. Det är där jag oftast fotar och även de foton som jag trodde skulle tilltala min publik mest.

Sedan var det dags att producera.
Jag valde ett halvdyrt papper från henhule. Inte det dyraste och inte billigaste. Det ser bra ut och för mig är det klart tillräckligt.

Jag beställde även en massa ramar i de format jag önskade visa mina foton. I mitt fall använde jag två storlekar.
Ramarna:
60*80 samt 40*50
Foton:
28.7*42 samt 50*70
Allt med tillhörande passepartout.

Jag köpte ramar och passepartout från BGA fotobutik samt tryck från Crimson.
Jag har inte den exakta siffran i huvudet men mellan tummen och pekfingret har ramar, passepartout och tryck kostat runt 8000:-

Jag ställde ut 16 st motiv och ramade in allt själv. Ramverkstad gick bort då den kostnaden var för hög.

Mitt i allt detta var det dags att marknadsföra utställningen som jag skulle hålla under två dagar. Jag använde Facebook. Dels min egna sida på Facebook samt 500 kr köpt marknadsföring.
Jag tryckte också upp affischer och flygblad som jag fick sätta upp på olika fik och dylika platser i stan.

Jag ska tillägga att jag har fått mycket hjälp från vänner och familj för det är det rätt stort jobb.

I och med att jag gjort en evenemangssida på Facebook fick jag en fingervisning om hur många som skulle komma förbi.

Utifrån denna inhandlade jag dryck, tryckte upp material till själva utställningen och förberedde mig mentalt. Det visade sig komma ungefär det dubbla antalet besökare. Det var trångt, varmt och helt fantastiskt roligt.

Prissättningen var nog det svåraste. Hur mycket är min konst värd? Den nöten är svår att knäcka.

Jag hade fördelen att jag tidigare sålt tavlor och kunde använda det som en utgångspunkt.

Jag valde att sälja de små tavlorna till 2400:- (inkl moms) och de stora till 4400:- (inkl moms). Det finns ingen direkt logik i Prissättningen, kändes rätt på något vis.

Jag valde även att använda en upplaga på 5 av vardera motiv och de är således signerade och numrerade. Hur man gör här är upp till var och en.

Jag lyckades sälja en hel del. Betydligt mer än jag räknat och några av motiven sålde hela upplagan. Andra sålde inget.

Jag är nu i full färd med att ordna min andra utställning och kommer inte att göra på samma vis.

Denna gång kommer jag att använda ett billigare papper och limma motivet direkt på kapaskivor/foamboard. Jag kan således hålla nere kostnader, vikt och så slipper jag stå med massvis av överblivna tavlor efteråt. Kapa/foamboard går att beställa själv och sedan spraylimma bilderna. Jag beställer stora skivor och skär sedan till dem med skärkniv med brytblad. En hel jobb men lättare än att rama i snyggt tycker jag. Jag vet inte hur många gånger jag ramat in och tänk att jag var färdig för att sedan hitta en dammkorn bakom glaset och få göra om.

Tanken är att om någon intresserar sig för ett motiv så kommer detta gå att beställa inramat och på ett papper med högre kvalitet. Att använda ett billigt papper gör sig antagligen inte med alla motiv såsom vackra landskap etc. Denna utställning kretsar säkring rätt skitiga svartvita foton. De är korniga, ibland oskarpa och gör sig helt ok på billigare papper.

Min utställning resulterade i en enorm egoboost, inkomst för att betala alla fakturor med samt ett startkapital till nästkommande utställning och projekt.

Några viktiga saker att tänka på och ha med sig på resan:

Planera! Allt tar mer tid än du tror. Bara att hänga upp allt tar en massa tid.

Upplaga. Ska det vara en begränsad upplaga och isåfall hur många? Se till att ha koll på hur många du säljer så det inte blir för många av en upplaga.

Ramar, passepartout. Vilken typ av ram/ramar passa dina foton. Hur ska passepartouten vara skuren etc. Beställer du från internet så räkna med att en och annan ram är skadad, sprucken. Ha tid att få ersättninfsramar. (hände mig några gånger).

Beställ I omgångar om du har tid. Det kan lätt bli överväldigande att få hem ett stort antal ramar och tryck på en gång. Tycker jag.

Använd syrafritt material i bakpapp, tejt, passepartout etc. Trist om det gulnar om några år.

Köp inte dyra ramar men undvik plexiglas, det tycker jag känns billigt och tråkigt. Vanligt glas med visst uv skydd är bättre. Dyra antireflexbehandlade glas är overkill I detta skede tycker jag och Som sagt de är dyra.

Se till att ha listor där du kan skriva ner köparens information. Jag använde ett A4 per motiv. Detta med 5 sektioner. 1 sektion per såld tavla i en upplaga om 5.
Där tog jag köparens namn, telefon och e-post.

Folk vill veta hur de ska betala. I och med att jag har företag så skickade jag med en faktura vid leverans. Jag erbjöd även Kortbetalning med iZettle. De flesta valde att betala via faktura.

Om du har flera exemplar av vardera motiv så kommer du att behöva producera även desaa vid ev försäljning. Dvs en extra tillfällig utgift. Ha det i åtanke när du budgeterar.

Efter min utställning kontaktade jag alla köpare och kom överens om hur leverans skulle ske och när.

Jag vill understryka att det tar mer tid än man tror och det är mer än bara framkalla några foton och hänga upp. Det är värt varenda minut men var förberedd och planera.

Jag ber om ursäkt om texten är aningen rörig men hoppas att du hittar något matnyttigt i den.
Jag svarar gärna på frågor om du har några. Jag är själv nybörjare och experimenterar fortfarande.

Och kör hårt! Trots allt jobb är det något jag verkligen rekommenderar. När jag sålde den första tavlan under utställningen tänkte jag: Så, nu är jag klar! Någon ville betala för något jag skapat. Sedan fortsatte det så i två dagar och snacka om att jag kände mig ödmjuk, hedrad och en gnutta mallig efteråt. Kör hårt!
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Några bilder från min utställning. Kanske kan fungera som inspiration.
Hur jag hängde dem, ramade in etc.

Min lokal är väldigt liten och antalet foton krävde en lite "trängre" upphängning.

Det tillkom några till bland dessa under utställningen. Dessa bilder är tagna några dagar innan.

En av bilderna är från premiårkvällen, precis innan de första besökarna kom.


De två nedre ska självklar inte vara liggande. Uppladdningen valde att köra sitt eget race.
 

Bilagor

Hej,

Tänkte att jag ska dela med mig av mina erfarenheter.

Jag fick frågan om jag ville hyra en del av en lokal, centralt i Stockholm för att hänga mina foton. I och med att hyran var låg så slog jag till.

Det krävdes en del renovering. Allt från spackel och färg till att sätta upp ljus och hängskenor så redan här kostade det mig en del.

Ska tillägga att jag driver företag inom foto på sidan av och har således kunna bekosta detta med pengar därifrån.

Nu ville jag anordna en utställning.

Jag började med att sätta ett datum. Jag behöver tidspress för att prestera.
Jag satte ett datum nästan tre månader fram. Därimellan inföll bland annat Jul och Januari (pengarna är slut och ingen kan köpa tänkte jag).

Efter detta satte jag mig och gick igenom mina foton. Jag behövde hitta en röd tråd tänkte jag. Något som höll ihop allt. Vare sig ett tema, en typ av fotografi eller annat. Jag valde att köra med mina foton från Stockholm. Det är där jag oftast fotar och även de foton som jag trodde skulle tilltala min publik mest.

Sedan var det dags att producera.
Jag valde ett halvdyrt papper från henhule. Inte det dyraste och inte billigaste. Det ser bra ut och för mig är det klart tillräckligt.

Jag beställde även en massa ramar i de format jag önskade visa mina foton. I mitt fall använde jag två storlekar.
Ramarna:
60*80 samt 40*50
Foton:
28.7*42 samt 50*70
Allt med tillhörande passepartout.

Jag köpte ramar och passepartout från BGA fotobutik samt tryck från Crimson.
Jag har inte den exakta siffran i huvudet men mellan tummen och pekfingret har ramar, passepartout och tryck kostat runt 8000:-

Jag ställde ut 16 st motiv och ramade in allt själv. Ramverkstad gick bort då den kostnaden var för hög.

Mitt i allt detta var det dags att marknadsföra utställningen som jag skulle hålla under två dagar. Jag använde Facebook. Dels min egna sida på Facebook samt 500 kr köpt marknadsföring.
Jag tryckte också upp affischer och flygblad som jag fick sätta upp på olika fik och dylika platser i stan.

Jag ska tillägga att jag har fått mycket hjälp från vänner och familj för det är det rätt stort jobb.

I och med att jag gjort en evenemangssida på Facebook fick jag en fingervisning om hur många som skulle komma förbi.

Utifrån denna inhandlade jag dryck, tryckte upp material till själva utställningen och förberedde mig mentalt. Det visade sig komma ungefär det dubbla antalet besökare. Det var trångt, varmt och helt fantastiskt roligt.

Prissättningen var nog det svåraste. Hur mycket är min konst värd? Den nöten är svår att knäcka.

Jag hade fördelen att jag tidigare sålt tavlor och kunde använda det som en utgångspunkt.

Jag valde att sälja de små tavlorna till 2400:- (inkl moms) och de stora till 4400:- (inkl moms). Det finns ingen direkt logik i Prissättningen, kändes rätt på något vis.

Jag valde även att använda en upplaga på 5 av vardera motiv och de är således signerade och numrerade. Hur man gör här är upp till var och en.

Jag lyckades sälja en hel del. Betydligt mer än jag räknat och några av motiven sålde hela upplagan. Andra sålde inget.

Jag är nu i full färd med att ordna min andra utställning och kommer inte att göra på samma vis.

Denna gång kommer jag att använda ett billigare papper och limma motivet direkt på kapaskivor/foamboard. Jag kan således hålla nere kostnader, vikt och så slipper jag stå med massvis av överblivna tavlor efteråt. Kapa/foamboard går att beställa själv och sedan spraylimma bilderna. Jag beställer stora skivor och skär sedan till dem med skärkniv med brytblad. En hel jobb men lättare än att rama i snyggt tycker jag. Jag vet inte hur många gånger jag ramat in och tänk att jag var färdig för att sedan hitta en dammkorn bakom glaset och få göra om.

Tanken är att om någon intresserar sig för ett motiv så kommer detta gå att beställa inramat och på ett papper med högre kvalitet. Att använda ett billigt papper gör sig antagligen inte med alla motiv såsom vackra landskap etc. Denna utställning kretsar säkring rätt skitiga svartvita foton. De är korniga, ibland oskarpa och gör sig helt ok på billigare papper.

Min utställning resulterade i en enorm egoboost, inkomst för att betala alla fakturor med samt ett startkapital till nästkommande utställning och projekt.

Några viktiga saker att tänka på och ha med sig på resan:

Planera! Allt tar mer tid än du tror. Bara att hänga upp allt tar en massa tid.

Upplaga. Ska det vara en begränsad upplaga och isåfall hur många? Se till att ha koll på hur många du säljer så det inte blir för många av en upplaga.

Ramar, passepartout. Vilken typ av ram/ramar passa dina foton. Hur ska passepartouten vara skuren etc. Beställer du från internet så räkna med att en och annan ram är skadad, sprucken. Ha tid att få ersättninfsramar. (hände mig några gånger).

Beställ I omgångar om du har tid. Det kan lätt bli överväldigande att få hem ett stort antal ramar och tryck på en gång. Tycker jag.

Använd syrafritt material i bakpapp, tejt, passepartout etc. Trist om det gulnar om några år.

Köp inte dyra ramar men undvik plexiglas, det tycker jag känns billigt och tråkigt. Vanligt glas med visst uv skydd är bättre. Dyra antireflexbehandlade glas är overkill I detta skede tycker jag och Som sagt de är dyra.

Se till att ha listor där du kan skriva ner köparens information. Jag använde ett A4 per motiv. Detta med 5 sektioner. 1 sektion per såld tavla i en upplaga om 5.
Där tog jag köparens namn, telefon och e-post.

Folk vill veta hur de ska betala. I och med att jag har företag så skickade jag med en faktura vid leverans. Jag erbjöd även Kortbetalning med iZettle. De flesta valde att betala via faktura.

Om du har flera exemplar av vardera motiv så kommer du att behöva producera även desaa vid ev försäljning. Dvs en extra tillfällig utgift. Ha det i åtanke när du budgeterar.

Efter min utställning kontaktade jag alla köpare och kom överens om hur leverans skulle ske och när.

Jag vill understryka att det tar mer tid än man tror och det är mer än bara framkalla några foton och hänga upp. Det är värt varenda minut men var förberedd och planera.

Jag ber om ursäkt om texten är aningen rörig men hoppas att du hittar något matnyttigt i den.
Jag svarar gärna på frågor om du har några. Jag är själv nybörjare och experimenterar fortfarande.

Och kör hårt! Trots allt jobb är det något jag verkligen rekommenderar. När jag sålde den första tavlan under utställningen tänkte jag: Så, nu är jag klar! Någon ville betala för något jag skapat. Sedan fortsatte det så i två dagar och snacka om att jag kände mig ödmjuk, hedrad och en gnutta mallig efteråt. Kör hårt!
Tack så väldigt mycket för att du delar!! Betyder mer än du kan ana!! 🙏💛
 
Några bilder från min utställning. Kanske kan fungera som inspiration.
Hur jag hängde dem, ramade in etc.

Min lokal är väldigt liten och antalet foton krävde en lite "trängre" upphängning.

Det tillkom några till bland dessa under utställningen. Dessa bilder är tagna några dagar innan.

En av bilderna är från premiårkvällen, precis innan de första besökarna kom.


De två nedre ska självklar inte vara liggande. Uppladdningen valde att köra sitt eget race.
Lite tavelväggs stuk! Snyggt!!
Ger en mysig känsla.
 

alf109

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en glad amatör som fått äran att ha en fotoutställning. Väldigt roligt och ärofyllt!
Men.
Nu sitter jag här i soffan med ont i magen! 😣
Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Hur mycket pengar är vettigt att lägga på en utställning?
(Anar att det inte finns några riktlinjer för sådant, men jag behöver bolla med någon)
Risken finns att jag inte säljer något alls. Då hamnar hela kostnaden på mitt nöjeskonto.
Hur stor skillnad gör det att printa bildens på finare papper, jag har spanat in Hahnemühle German etching...
Större chans att sälja om det ser fint och proffsigt ut?
Ska jag printa bilder som jag tror säljer eller sådana jag vill ha i mitt eget vardagsrum?
(för det är väl där de kommer att hamna 😣)

Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Tack!!
Magdalena
En sak som jag tycker är ganska avgörande är att anpassa bildstorlek efter utställningslokal. Vi hade en utställning på ett litet galleri i Gamla Stan nyligen och då valde vi bilder i mindre format. Jag gillar dessutom mindre format generellt då jag tycker att det blir en annan intimitet mellan bild och betraktare.

Om du har glasade ramar tycker jag inte att man behöver köpa något av de dyrare pappren, jag körde själv med Epsons archival matte den här gången och det funkade alldeles utmärkt.

Sedan kan du ju göra en prislista där du tar beställningar på bilder i olika format och med ett finare papper om du vill.

Att man hänger bilderna så att det finns någon "röd tråd" i det hela är också bra, det kan vara vad som helst från motivval till färger eller vad som helst. Men det är bra om betraktaren "leds" genom bilderna tycker jag.

En annan sak är att det är bättre att visa färre bilder och bara visa sådana man själv tycker håller än att visa många bilder. Som betraktare orkar man inte titta på så många bilder innan man blir trött i huvudet.

Lycka till!
 

PerK

Aktiv medlem
"Försvinner inte effekten med papperet om man har ram med glas på bilden?
Kan det funka med ram och passpartout men utan glaset? Eller blir det konstigt?"

Jag kör alltid utan glas samt med matt papper grängad yta: Glas samt blankt papper ger båda en massa reflexer som kan döda bilden beroende på var man sätter upp den. Epson papper Cold Press Bright är det jag använder - utmärkt för både svart/vitt och färg. Inte det billigaste - inte det dyraste.
Någon kommenterar att dom som köper inte ser skillnad på papper och ramar: Potentiella köpare kanske inte är experter på papperssorter och olika ramar - men dom bedömer om helheten är tillräckligt vacker för att hosta upp pengar.
Lita på din egen smak, gör så monterat bild blir vacker!
 

Thuflan

Aktiv medlem
Grattis till din första utställning. Och sin första utställning är alltid läskigt , många frågor och funderingar. Minns min första tillsammans med kompisen, efter vi hade satt upp bilderna (som var på biblioteket) så bad vi den ansvariga att kika och ge oss ett uttalande vad hon tyckte. Blicken och minen förstod vi att vi hade satt upp allt för många bilder.
Vad jag har lärt mig genom åren är att inte ha glas på ramarna då folk får svårt att se då det blänker. Men när jag säljer få de ramen med glas. Numera har jag egengjorda ramar.
En röd tråd genom utställningen är viktigt, det blir lättare för betraktaren, alt. att man har i grupper olika bilder typ träd, vatten , blommor etc.
När det gäller papper hänger det lite på vad det är för bilder, jag fotar natur och matt papper ger mig bäst upplevelse när jag tittar på bilderna. Jag printar bilder hos Anicande och Grand image som vet hur jag vill ha bilderna något jag tycker är bra i jämförelse med stora firmor där man blir anonym.
Det svårast av allt är att sätta priserna på bilderna, räkna ut hur mycket varje bild kostar med printning plus ram, lägg sedan på en lagom summa så du får tillbaka det du har lagt ut. Ibland går det bra med att sälja, ibland går det riktigt trögt.
Du har fått många bra tips och när du är klar med din första utställning så blir det en blodad tand och vill göra det igen. Det är kul att få diskutera med besökarna, höra deras tankar och funderingar om bilderna.
Alll lycka till
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej vad kul! Jag ska också ställa ut om någon månad. Kör utskrifter från crimson och diverse ramar. Desenio, ikea. På känsla. Ställt ut med andra och har då sålt när jag satt pris 1500 för 30x40 med ram :) rimligt att någon köper om gillar bilden. Lycka till!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej,

Tänkte att jag ska dela med mig av mina erfarenheter.

Jag fick frågan om jag ville hyra en del av en lokal, centralt i Stockholm för att hänga mina foton. I och med att hyran var låg så slog jag till.

Det krävdes en del renovering. Allt från spackel och färg till att sätta upp ljus och hängskenor så redan här kostade det mig en del.

Ska tillägga att jag driver företag inom foto på sidan av och har således kunna bekosta detta med pengar därifrån.

Nu ville jag anordna en utställning.

Jag började med att sätta ett datum. Jag behöver tidspress för att prestera.
Jag satte ett datum nästan tre månader fram. Därimellan inföll bland annat Jul och Januari (pengarna är slut och ingen kan köpa tänkte jag).

Efter detta satte jag mig och gick igenom mina foton. Jag behövde hitta en röd tråd tänkte jag. Något som höll ihop allt. Vare sig ett tema, en typ av fotografi eller annat. Jag valde att köra med mina foton från Stockholm. Det är där jag oftast fotar och även de foton som jag trodde skulle tilltala min publik mest.

Sedan var det dags att producera.
Jag valde ett halvdyrt papper från henhule. Inte det dyraste och inte billigaste. Det ser bra ut och för mig är det klart tillräckligt.

Jag beställde även en massa ramar i de format jag önskade visa mina foton. I mitt fall använde jag två storlekar.
Ramarna:
60*80 samt 40*50
Foton:
28.7*42 samt 50*70
Allt med tillhörande passepartout.

Jag köpte ramar och passepartout från BGA fotobutik samt tryck från Crimson.
Jag har inte den exakta siffran i huvudet men mellan tummen och pekfingret har ramar, passepartout och tryck kostat runt 8000:-

Jag ställde ut 16 st motiv och ramade in allt själv. Ramverkstad gick bort då den kostnaden var för hög.

Mitt i allt detta var det dags att marknadsföra utställningen som jag skulle hålla under två dagar. Jag använde Facebook. Dels min egna sida på Facebook samt 500 kr köpt marknadsföring.
Jag tryckte också upp affischer och flygblad som jag fick sätta upp på olika fik och dylika platser i stan.

Jag ska tillägga att jag har fått mycket hjälp från vänner och familj för det är det rätt stort jobb.

I och med att jag gjort en evenemangssida på Facebook fick jag en fingervisning om hur många som skulle komma förbi.

Utifrån denna inhandlade jag dryck, tryckte upp material till själva utställningen och förberedde mig mentalt. Det visade sig komma ungefär det dubbla antalet besökare. Det var trångt, varmt och helt fantastiskt roligt.

Prissättningen var nog det svåraste. Hur mycket är min konst värd? Den nöten är svår att knäcka.

Jag hade fördelen att jag tidigare sålt tavlor och kunde använda det som en utgångspunkt.

Jag valde att sälja de små tavlorna till 2400:- (inkl moms) och de stora till 4400:- (inkl moms). Det finns ingen direkt logik i Prissättningen, kändes rätt på något vis.

Jag valde även att använda en upplaga på 5 av vardera motiv och de är således signerade och numrerade. Hur man gör här är upp till var och en.

Jag lyckades sälja en hel del. Betydligt mer än jag räknat och några av motiven sålde hela upplagan. Andra sålde inget.

Jag är nu i full färd med att ordna min andra utställning och kommer inte att göra på samma vis.

Denna gång kommer jag att använda ett billigare papper och limma motivet direkt på kapaskivor/foamboard. Jag kan således hålla nere kostnader, vikt och så slipper jag stå med massvis av överblivna tavlor efteråt. Kapa/foamboard går att beställa själv och sedan spraylimma bilderna. Jag beställer stora skivor och skär sedan till dem med skärkniv med brytblad. En hel jobb men lättare än att rama i snyggt tycker jag. Jag vet inte hur många gånger jag ramat in och tänk att jag var färdig för att sedan hitta en dammkorn bakom glaset och få göra om.

Tanken är att om någon intresserar sig för ett motiv så kommer detta gå att beställa inramat och på ett papper med högre kvalitet. Att använda ett billigt papper gör sig antagligen inte med alla motiv såsom vackra landskap etc. Denna utställning kretsar säkring rätt skitiga svartvita foton. De är korniga, ibland oskarpa och gör sig helt ok på billigare papper.

Min utställning resulterade i en enorm egoboost, inkomst för att betala alla fakturor med samt ett startkapital till nästkommande utställning och projekt.

Några viktiga saker att tänka på och ha med sig på resan:

Planera! Allt tar mer tid än du tror. Bara att hänga upp allt tar en massa tid.

Upplaga. Ska det vara en begränsad upplaga och isåfall hur många? Se till att ha koll på hur många du säljer så det inte blir för många av en upplaga.

Ramar, passepartout. Vilken typ av ram/ramar passa dina foton. Hur ska passepartouten vara skuren etc. Beställer du från internet så räkna med att en och annan ram är skadad, sprucken. Ha tid att få ersättninfsramar. (hände mig några gånger).

Beställ I omgångar om du har tid. Det kan lätt bli överväldigande att få hem ett stort antal ramar och tryck på en gång. Tycker jag.

Använd syrafritt material i bakpapp, tejt, passepartout etc. Trist om det gulnar om några år.

Köp inte dyra ramar men undvik plexiglas, det tycker jag känns billigt och tråkigt. Vanligt glas med visst uv skydd är bättre. Dyra antireflexbehandlade glas är overkill I detta skede tycker jag och Som sagt de är dyra.

Se till att ha listor där du kan skriva ner köparens information. Jag använde ett A4 per motiv. Detta med 5 sektioner. 1 sektion per såld tavla i en upplaga om 5.
Där tog jag köparens namn, telefon och e-post.

Folk vill veta hur de ska betala. I och med att jag har företag så skickade jag med en faktura vid leverans. Jag erbjöd även Kortbetalning med iZettle. De flesta valde att betala via faktura.

Om du har flera exemplar av vardera motiv så kommer du att behöva producera även desaa vid ev försäljning. Dvs en extra tillfällig utgift. Ha det i åtanke när du budgeterar.

Efter min utställning kontaktade jag alla köpare och kom överens om hur leverans skulle ske och när.

Jag vill understryka att det tar mer tid än man tror och det är mer än bara framkalla några foton och hänga upp. Det är värt varenda minut men var förberedd och planera.

Jag ber om ursäkt om texten är aningen rörig men hoppas att du hittar något matnyttigt i den.
Jag svarar gärna på frågor om du har några. Jag är själv nybörjare och experimenterar fortfarande.

Och kör hårt! Trots allt jobb är det något jag verkligen rekommenderar. När jag sålde den första tavlan under utställningen tänkte jag: Så, nu är jag klar! Någon ville betala för något jag skapat. Sedan fortsatte det så i två dagar och snacka om att jag kände mig ödmjuk, hedrad och en gnutta mallig efteråt. Kör hårt!
Du delar med dig av många bra saker. Tack för att du tog dig tid att skriva ned allt!
 

Tomasz

Aktiv medlem
En sak som jag tycker är ganska avgörande är att anpassa bildstorlek efter utställningslokal...
...Lycka till!
Jag har aldrig ställt ut. Men jag har varit flitig besökare, bland annat hos Alf.
Och jag kan hålla med om att relationen mellan bilder och lokal är viktig, för mig.

Jag vill kunna se bilden. Om det är på en halvmeters avstånd eller två meter spelar ingen roll , bara det finns plats. Och hur mycket plats som behövs beror ju på hur stor bilden är. Finns det mycket plats är det bra, men då finns det också plats för fler besökare, som kan skymma.
Så utrymmet i lokalen blir väl en parameter tillsammans med antalet förväntade besökare, och bildernas storlek därefter. En svår formel...
Dessutom vill jag själv gärna läsa bildtexterna om sådana finns och då måste man oftast gå nära, det har jag lyckats dåligt med på vernissager när det är trångt.

Hoppas det går bra! /Thomas
 
ANNONS