Annons

Ny Stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Jag har surfat runt både här och på olika andra forum efter en ny stationär dator som jag skall använda för Lightroom och Photoshop. Det är inte fråga om filmer utan enbart om stillbilder, jag fotar i RAW med olika kameror men A7R2 har väl de största filerna.

Jag har konfigurerat upp 2 förslag nedan, största skillnaden är processorena en i7 8700 el i9 9900. Men en i9 kräver att annat moderkort och xtrakylare så priset blir 3,500 högre

Är det något som jag borde tänka på i dessa två förslag, Jag valde här 2TB HD men funderar på att dubbla den. Vad som är viktigt förutom prestandan är att den är tyst så förslag om tysta chassin , fläktar mm mottages tacksamt

https://www.inet.se/datorbygge/b1099217/fotodator-2
https://www.inet.se/datorbygge/b1099218/fotodator-3

Tack på förhand
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag kör enbart foton och mestadels LR och PS, men såna filer som du har.
Det är inte wow i prestandeökning mellan i9 och i7 för den extra kostnaden. Själv köpte jag i7 i våras med 32 GB Ram. Märkte att jag behövde mer minne till bl.a. PS så nu fick det bli 32 till.
Hade jag varit dig så hade jag lagt de extra pengarna (3500kr) på 64GB minne och bättre GPU.

/Stefan
 

KarlE

Aktiv medlem
Hade jag varit dig så hade jag lagt de extra pengarna (3500kr) på 64GB minne och bättre GPU.

/Stefan[/QUOTE]

Tack för input, fördelen med minne är ju att man kan komplettera efteråt. Har du förslag på en bättre GPU?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack för input, fördelen med minne är ju att man kan komplettera efteråt. Har du förslag på en bättre GPU?
Precis. Men jag upptäckte snabbt att hantera 42 MP bilder med några lager i PS, eller köra panorama, focuststacking, HDR etc käkar minne och det märker man genom att datorn jobbar hårt genom att använda cache som blir en ny flaskhals.
Kan inte mkt om GPU.Körde på budgetvarianten Geforce 1050. Men du hade 3500kr mellanskilland på i9 och i7. Så jag spontant menar att prestandaökningen på 3500kr mest kommer synas på mer minne och lite bättre GPU än vad du tänkt mellan dessa paket.

/stefan
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag rekommenderar dock Ryzens nya serie över intel om det är för produktivitet. Intel har inte riktigt en chans mot dem
 

HenryB

Aktiv medlem
Enda fördelen med en Intel-processor idag är den inbyggda grafikdelen. Annars köp en Ryzen från AMD i motsvarande prisklass.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Ssd

Hej,
Köp INTE en ny dator idag utan att ha en SSD HD på minst 500 gb som systemdisk för Windows. Du kommer att ångra dig annars.
Ha gärna en 2, eller t o m 4-6 gb snurrdisk till lagring,
men systemdisk, absolut en SSD.
Lycka till
Mikael
 

larjo

Aktiv medlem
Köp en CPU kylare. Den som följer med Intels processorer är inte tysta.
Ser att du valt en CPU kylare av lågprofiletyp. Datorlådan du valt klarar 150 mm så den känns lite onödigt. Det kan problem med att få plats med vissa minnesmoduler om man har en CPU kylare av lågprofiletyp.

Moderkortet du valt för i7 CPUn är är mATX men datorlådan klara ATX kort. ATX korten har fler PCI express platser ( i9 moderkortet är av ATX storlek.)

Jag skulle ha 2 M.2 NVMe diskar. En för operativsystem och en för LR katalog och PS swap. 2TB lagringdisk kan kännas lite snålt. Men det finns ju plats att köpa till efteråt och är lätt att installera själv.

Tänkt också på backup så kör 2 USB diskar på 2-3 TB. Ha en hemma och på jobbet eller hos en kompis. Byt ofta...
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
I dagens läge hade jag definitivt satsat på AMD Ryzen 3700x.

M2 SSD diskar kan du skippa om du vill spara några hundralappar då verklig prestandaökning vs SATA SSD är i princip obefintlig, om man inte håller på och flyttar mycket stora filer mellan 2st M2 eller liknande.
 

martinot

Aktiv medlem
Här är tex. en mycket bra presterande, och väldigt prisvärd, processor:
https://www.inet.se/produkt/5301791/amd-ryzen-7-3700x-3-6-ghz-36mb

Har själv tänkt att använda den processorn till ett kommande arbetsstationsbygge för främst foto, musik, etc. (och lite spel).

Detta kommer från någon som har kört Intel de senaste 45 åren, och detta blir min första dator med AMD.

Prestanda per krona med denna senaste serie Ryzen är helt enkelt alldeles för enormt bra för att jag skall kunna motivera mig att fortsätta att vara "trogen" Intel.

Sedan tillkommer att jag tycker AMD hanterat säkerhetsproblemen i processorerna bättre än vad Intel gjort under de senaste åren.
 
ANNONS