Annons

Arbetsplatsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Och exakt av denna anledning behöver man ha en korrekt belysning och neutalgrå färg på väggarna. Bra att du skrev det själv, så slapp jag ;-)............................
Fast där håller jag inte riktigt med dig:) Det är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm. För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger. Fast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker:)
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med dig till fullo i detta. Därför kör jag Windowsmaskiner istället för Apple när jag redigerar, såväl som när jag gör vardagssysslor på datorn, eller köper Android (i mitt fall Samsung) istället för Iphone (för att ta det som jämförande exempel). Det är "good enough" (för mig).Det är ju det jag vill undvika.
Nu har ju Samsung mycket fler lågprismodeller än Apple, men kikar man på "top of the line"-modellerna från Samsung, som tex. Galaxy S och Galaxy Note, så har även de priserna skjutit i höjden de senaste åren.

Faktum är att man man köper de så är det i stort sätt samma priser som motsvarande iPhone från Apple.

Nu byter jag telefon ganska sällan, men funderar på att köpa en ny jobbtelefon under nästa år. Vill ha en med minst 256 GB (hatar att behöva avinstallera appar eller rensa bilder, podcats, etc.) och runt 6" skärm (har inte behov för de superstora telefonerna - får knappt ner de i fickan).

Har konto hos Dustin via firman, och gick precis nu in för att se vad priserna ligger på. Tyvärr är de skrämmande höga från nästan samtliga tillverkare, men skillnaden mellan Apple och Samsung är ju väldigt marginella.

iPhone 11 256GB (som är den modell som blir aktuell för mig när jag byter):
https://www.dustinhome.se/product/5011149775/iphone-11

10 990.-

Närmaste motsvarande Galaxy Note 10 256GB (hittade ingen Galaxy S10 256GB):
https://www.dustinhome.se/product/5011144359/galaxy-note10

10 790.-

Så är inte säker på att besparingen alltid är så stor om man köper toppmodeller från Samsung jämfört med från Apple, utan tror att det handlar mest om en smaksak om man föredrar Android jämfört med iOS.

Nu ogillar jag personligen Android (och ogillar även Samsungs affärsmetoder att inte hjälpa kunder med äldre telefoner), men om vi bortser från det, så hade i mitt fall "besparingen" att välja Samsung istället för Apple endast landat på 300 kronor.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fast där håller jag inte riktigt med dig:) Det är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm.
Nä, men det omgivande ljuset påverkar också ditt färgseende. I annat fall skulle man inte behöva ha ljus med förutbestämda specifikationer, eller väggar i neutralgrå färg. Det finns ju skäl till varför standarden föreskriver det, vilket du som ingenjör naturligtvis själv begriper.
För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger.
Det är förvisso det viktigaste.
Fast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker:)
Det är ju lyckligtvis den möjligheten som står till buds, ja :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Fast där håller jag inte riktigt med dig:) Det är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm. För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger. Fast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker:)
En liten lampa långt från skärmen påverkar nog väldigt lite hur du upplever färgerna som du säger. Det blir nästan som att sitta i ett mörkt rum då endast några lux felaktigt ljus träffar skärmen. Däremot blir ju då skärmens ljusstyrka för kraftfull. Mörka partier upplevs i det läget ljusare än vad de är och rimligen bör då utskrifterna komma ut med lite för hög svärta.

Utav egen erfarenhet så är det först vid en viss typ av motiv som det framgår att något inte stämmer. Val av testbilder är viktigt. Jag trodde under lång tid att jag lyckats bra med att hitta överensstämmelse mellan skärm och utskrift men en bild från Grekland i solnedgång fick mig att inse annorlunda. Jag hade valt en för hög ljusstyrka på skärmen som inte märktes i andra motiv. Några få procents fel kan i vissa bilder vara avgörande för om printen ska slängas eller hamna på väggen.

Får många är det inte värt att nörda som TS och det är bra att det kommer fram, men ska det bli nära hundra procent så krävs insatsen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
// Däremot blir ju då skärmens ljusstyrka för kraftfull. Mörka partier upplevs i det läget ljusare än vad de är och rimligen bör då utskrifterna komma ut med lite för hög svärta.
Med andra ord påverkar det hur vi uppfattar färger, eller !?
// Några få procents fel kan i vissa bilder vara avgörande för om printen ska slängas eller hamna på väggen.
Och med tanke på bläckpriset, lär en armatur betala sig ganska fort, om man skall undvika att praktisera "trail and error" metoden.
// ska det bli nära hundra procent så krävs insatsen.
That`s my point !
 

AWid

Aktiv medlem
.....................Och med tanke på bläckpriset, lär en armatur betala sig ganska fort, om man skall undvika att praktisera "trail and error" metoden. That`s my point !...............
En liten kommentar bara eftersom det var jag som tog upp "trial and error" först i den här tråden. Mitt (i och för sig rätt begränsade) kunnande om att själv skriva ut bilder bygger delvis på rätt många års erfarenhet (trial and error) av att skriva ut på egen skrivare. Men det betyder inte att var och varannan utskrift hamnat i pappersinsamlingen. Felprocenten på utskrifterna är låg och nästan uteslutande beroende två orsaker nämligen:

  • -Ett tidigare intermittent kommunikationsfel mellan skrivare och printer (WiFi). Ett problem som (jag tror) numer är löst:)
  • -Eget slarv med inställning av vilken enhet som ska styra utskriften (eg "glömt" stänga av färghanteringen i skrivaren)
När jag gör större utskrifter (A3 och större) gör jag , när jag är tveksam, en provutskrift 10x15 på samma typ av papper. Färgerna litar jag oftast på men det kan vara lite lurigt med luminansen, d v s hur ljus/mörk bilden blir (den viktiga aspekt som "gamlej" tar upp tidigare i tråden).

Kassationer beroende på att utgångsbilden varit dåligt eller felaktigt grundbehandlad har genom åren kanske kostat bläck och papper motsvarande priset på en enklare skrivbordslampa från IKEA (om man nu vill räkna i din valuta:)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Summa summarum; Var och en blir salig över egen tro, var och en gör vad som passar den enskilde bäst, antar jag.

Du kör med nersläckt rum i glödlampsljus och är nöjd med det, GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i en av industristandarden föreskriven färg och hängt upp en lysrörsarmatur och känner sig tillfreds med det, och jag tänker låta målaren måla om mitt sovrum i en av standarden föreskriven neutralgrå färg (passar på när det blir kostnadsfritt), och sedan kompletterar med en för ändamålet lämplig ljuskälla.

Slutet gott, allting gott !
 

gamleJ

Aktiv medlem
Summa summarum; Var och en blir salig över egen tro, var och en gör vad som passar den enskilde bäst, antar jag.

Du kör med nersläckt rum i glödlampsljus och är nöjd med det, GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i en av industristandarden föreskriven färg och hängt upp en lysrörsarmatur och känner sig tillfreds med det, och jag tänker låta målaren måla om mitt sovrum i en av standarden föreskriven neutralgrå färg (passar på när det blir kostnadsfritt), och sedan kompletterar med en för ändamålet lämplig ljuskälla.

Slutet gott, allting gott !
Haha. I skrift synes jag som den största tokskallen. ”GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i industristandard” :):)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Haha. I skrift synes jag som den största tokskallen. ”GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i industristandard” :):)
Det var inte avsiktligt, så jag ber om ursäkt utifall att du tog dig illa vid...Sedan kvittar det lika hur man går tillväga för att nå dit man vill i detta specifika fall, antar jag, som sagt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Verkligen inte. Jag roar mig snarare med att fundera kring hur mentala bilden ser ut hos övriga läsare av tråden :).
Det var ju skönt att du inte tog dig illa vid. Sedan vad/hur andra uppfattar en själv är ganska meningslös sysselsättning, kan jag tycka, för om man skall rätta sig efter vad andra tycker och tänker i stort och smått, då lär man snart behöva professionell hjälp.

Jag tyckte att din lösning på problembilden var innovativ, även om den kanske inte passar mig. Sedan det här med att diskutera eller fråga om råd; Jag uppskattar att andra lägger ner energi på att ge tips och råd i olika frågeställningar jag kan ha, men det är i slutänden mitt beslut om jag vill följa dom, eller inte.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det var ju skönt att du inte tog dig illa vid. Sedan vad/hur andra uppfattar en själv är ganska meningslös sysselsättning, kan jag tycka, för om man skall rätta sig efter vad andra tycker och tänker i stort och smått, då lär man snart behöva professionell hjälp.
Håller med i sammanhang som dessa men i andra kan det ha en poäng att fundera kring hur andra upplever en själv. Inget ämne för tråd om överensstämmelse mellan skärm och utskrift dock :).

Jag tyckte att din lösning på problembilden var innovativ, även om den kanske inte passar mig. Sedan det här med att diskutera eller fråga om råd; Jag uppskattar att andra lägger ner energi på att ge tips och råd i olika frågeställningar jag kan ha, men det är i slutänden mitt beslut om jag vill följa dom, eller inte.
Det är bara du som kan avgöra vad som passar dig. Det känns som du gör det på goda grunder fullt medveten om att du nördar lite.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nåväl, gott folk.

Då har jag fått min LED armatur (med testprotokoll) som (enligt utsaga) skall hålla sig inom industristandard för fotoredigering. Den skall (så småningom) skruvas upp i taket, men frågan som osökt dyker upp är hur jag bör placera den i förhållande till skärmen !?

Det bör i sammanhanget nämnas att skärmen har en s.k skärmluva (?)
Screenshot_20201119-134949_Outlook.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det finns alltså ingen på detta forum som kan ge en indikation på hur armaturen bör vara placerad i förhållande till skärmen, är det korrekt uppfattat !?
 

alfin

Aktiv medlem
Enda kravet är väl att du placerar led-rampen så den inte ger reflexer i skärmen. Själv kör jag fortfarande lysrör (Just, på Stefan O's inrådan) som allmänbelysning i rummet och Solux som punktbelysning och betraktningsljus. Det viktigaste som jag ser det om du printar själv är ett bra betraktningsljus vid sidan om skärmen för möjlighet till korrekt jämförelse med skärmen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Enda kravet är väl att du placerar led-rampen så den inte ger reflexer i skärmen.
Tackar för svar. Faktum är att jag hade tänkt att montera armaturen precis ovan skärmen, (har som bekant skärmhuva).
Själv kör jag fortfarande lysrör (Just, på Stefan O's inrådan) som allmänbelysning i rummet
Ja, jag köpte just denna armatur på inrådan av Steohl. Han hade varit hos SirLed ett flertal ggr och mätt.
och Solux som punktbelysning och betraktningsljus.
Jag vill dra mig till minnes att Steohl nämnde Solux i något sammanhang.
Det viktigaste som jag ser det om du printar själv är ett bra betraktningsljus vid sidan om skärmen för möjlighet till korrekt jämförelse med skärmen.
Är meveten om det och min ursprungliga tanke var att jag skulle köpa en armatur som var tillräckligt kraftfull för att kunna vara både betraktningsljus (för utskrifter) och allmänbelysning, men då installationen skulle bli hängandes i varjar, samt att det skulle kosta betydligt mer att få till en armatur som klarar av att leverera 2000 lux, så skippade jag det, och nöjde mig med en armatur som skall vara allmänbelysning i samband med redigering. En bra början, kan jag tycka 😊.

Nästa steg (utöver att få upp armaturen i taket), blir att få rätt färg på väggar och i tak. Det blir i samband med den förutbestämda renoveringen av min lägenhet 😊.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har som du sett bara ett rör ovanför snett bakom skärmen. Med min holklösning så är allt målat i rätt nyans både ovanför och runt lysröret samt nära runt skärmen, reflekterat ljus når fram och påverkar. Holken blir som ett litet rum som överallt är målat i rätt nyans och väl belyst så att skärmen träffas av ungefär 80-90 lux. Använde tidigare skärmhuva men tycker inte det fungerar så bra i mitt fall. Mäter jag med en luxmätare blir skillnaden stor mellan övre och undre delen av skärmen när skärmhuvan sitter på.
Har istället tagit av huvan och har nu bara en skillnad på mellan 10-15 lux från överkant till underkant på skärmen. Skillnaden hade blivit än mindre om ljuskällan kunde placerats högre upp. Nu faller ljuset av lite för snabbt. När skärmen är vinklad så som jag vill ha den vid redigering så reflekteras inte lysröret.

Jag är medveten om att holken och ett lysrör är en billig kompromiss. Ett allmänbelyst rum helt målat i rätt nyans där skärmen träffas jämnt av 80-100 lux hade såklart varit att föredra.

Mao var lite försiktig med huvan då även du borde få liknande problem som jag får. Vilken betydelse det har på redigeringsresultatet är väl skrivet i stjärnorna men även marginella skillnader ska ju jagas om du söker perfektion. Troligen blir problemet betydligt mindre för dig dock.

Det finns mycket att missförstå i denna djungel så hoppas bli ifrågasatt om ni upplever att jag pratar gallimatias. FS har ju fått in kunskap i ämnet via Sara Arnold men har aldrig sett henne bidra i några forum. Synd då hon både har egen kunskap och kontakter att fråga.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Använde tidigare skärmhuva men tycker inte det fungerar så bra i mitt fall.
//
Har istället tagit av huvan och har nu bara en skillnad på mellan 10-15 lux från överkant till underkant på skärmen.
Tackar för detta konstruktiva bidraget till diskussionen, det är onekligen något jag får ta i beaktande, när jag väl fått armaturen på plats.
även marginella skillnader ska ju jagas om du söker perfektion.
Nja, perfektion är väl kanske att ta i. Jag kommer förvisso få väggar och tak målat i en för ändamålet mellangrå färg, men golvet är ju oförändrat (det ligger en gammal plastmatta på golvet. Förvisso ganska neutral i tonen, men i alla fall.

Dessutom har jag min säng precis i ryggen bakom arbetsplatsen, och sängkläderna är inte heller i någon mellangrå nyans (men jag kanske får åka till IKEA och titta om dom har något som i möjligaste mån påminner om mellangrått :unsure:).

Dessutom har jag ett vitt skrivbord (också från IKEA) som skärmen står på (och ett par vita dörrar till garderobsutrymmet snett bakom, som inte kommer att målas om). Dessutom ytterligare några andra inredningsdetaljer som inte är i den föreskrivna neutralgrå färgen.

Lägg därtill att jag inte kommer att bära neutralgrå kläder i samband med redigering, och jag kommer inte att ha någon duk på skrivbordet i den rätta, neutralgrå färgen heller, (även om jag kommer att ha någon typ av duk på skrivbordet, för att slippa reflexer in i skärmen).

Så perfektion, nä. Däremot en hyfsat godtagbar kompromiss (för en amatör, som mig).
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har också blandade färger bakom mig men några meter bort. Rummet var tidigare min dotters rum och har ljusblå väggar. Har även vita garderober bakom. Det påverkar ganska lite när allt i synfältet har rätt nyans och ljuset är mer riktat för att ge rätt lux för skärmen. I ett jämnt belyst rum skulle påverkan från dessa ytor troligen bli större eller om de var precis i ryggen. Ditt täcke kan nog vara bra att få hyfsat neutralt samt datorbordet som du är inne på.

Trodde du satt och redigerade i färgsäkrad miljö sedan länge😃.
 
ANNONS