Annons

32 eller 64gb minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Ska köpa ny laptop nu i dagarna, men kan inte bestämma mig för 32 eller 64gb minne.
har 16gb idag, och den skriker ofta att minnet är slut när jag är i Photoshop.

Nu när jag ändå köper en ny, macbook pro 16, vill jag ju inte ångra mig om ett år eller två. kan ju inte stoppa i mer minne senare. Men samtidigt vill jag ju i mesta möjliga mån hålla nere priset, så klart.

Jobbar med Lightroom och Photoshop, och kanske 10-20 lager i photoshop. i undantagsfall kan det ju bli mera. Använder Luminar också, som insticksfil i Photoshop ibland.
Raw-filer från Nikon D850.

Är 64gb overkill? eller är det vettigt att gå på 64 nu när man kan?
 

mickecrown

Aktiv medlem
64gb

Hej,
Kan du få 64GB så ta det.
Jag köpte ny dator för mindre än ett år sedan.
Specade då 32GB, funderar redan på att stoppa i 32 till för att få 64.
Upplever att det går sakta ibland med flera (8-10) raw filer från D810 uppe samtidigt
i Elements.
Aldrig overkill med mycket RAM.
Mvh
Mikael
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Specade också min till 32GB minne när jag "uppgraderade" mig till stationär dator från en laptop med 24GB.
Märkte det inte sällan åt upp allt minne och istället körde på cache. Märktes på att man hörde hårdisken rassla och allty blev betydligt slöare.
Har nu fått köpa till 32GB så nu är det 64GB totalt, men ändå räcker det inte till för alla processer (det mesta är det mer än väl och t.o.m. overkill)
Jag kör mkt Lightroom och Photshop och redigerar bara bilder och video är inget för mig. Massa lager, stackning och ibland pano.

/stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kör 64 och har plats för 128. Vid större panoraman äts en hel del och vid fotogrammetri kan man inte ha för mycket.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
beställer strax en laptop med 64....blivit mer och mer övertygad om att jag kommer ångra mig om jag "snålar" och kör på 32.
 

cardazio

Aktiv medlem
beställer strax en laptop med 64....blivit mer och mer övertygad om att jag kommer ångra mig om jag "snålar" och kör på 32.
Kör du då snabba minnen (klockfrekvens/antal kanaler) samt hdd (m.2)?

En m.2 är ett riktigt lyft från vanlig ssd, så jag hade inte köpt ny dator med vanlig ssd nu (300-600 mb/s gentemot 3.2-5gb/s samt snabbare iops mm).
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Kör du då snabba minnen (klockfrekvens/antal kanaler) samt hdd (m.2)?

En m.2 är ett riktigt lyft från vanlig ssd, så jag hade inte köpt ny dator med vanlig ssd nu (300-600 mb/s gentemot 3.2-5gb/s samt snabbare iops mm).
det som sitter i en macbook pro 16 är det korta svaret. :)

klippt från macrumors.com:

RAM
The 16-inch MacBook Pro supports up to 64GB of 2666MHz DDR4 RAM, which is faster than the RAM used in prior models.


SSD
Apple in 2016 introduced super fast SSDs with sequential read speeds of up to 3.2GB/s and sequential write speeds up to 2.2GB/s, and that same technology is used in the SSDs of the 2019 MacBook Pro models.
 

cardazio

Aktiv medlem
det som sitter i en macbook pro 16 är det korta svaret. :)

klippt från macrumors.com:

RAM
The 16-inch MacBook Pro supports up to 64GB of 2666MHz DDR4 RAM, which is faster than the RAM used in prior models.


SSD
Apple in 2016 introduced super fast SSDs with sequential read speeds of up to 3.2GB/s and sequential write speeds up to 2.2GB/s, and that same technology is used in the SSDs of the 2019 MacBook Pro models.
Då är det en M2-sticka i. Jag gick från 600 mb/s till detta när jag satte i min:
m2.jpg
 
ANNONS