Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Genom hela tråden och nyligen diskuterat så finns det funderingar kring hur R ska bedömas. Är det ett tillräckligt proffsigt alternativ för merparten av fotografer? För er som är intresserade så länkar jag till två youtube klipp. I första klippet jämförs en R med senaste firmwareuppdatering samt nytillkomna linser gentemot hur det såg ut i starten. Har det blivit en eos R mkii av R?

https://youtu.be/hwBM_qBKuuA

I andra klippet berättar en kille som helt jobbat med Sony tidigare hur han lite otippat tillslut valt eos R. Visst det är bara två killar på nätet och det går säkert att hitta klipp åt andra hållet men det kommer fler och fler med samma tema. Filmerna sätter i viss mån ord på det jag känner och kanske kan bli till nytta för någon som velar. För er som är allergiska mot hypade amerikaner så rekommenderar jag inte första klippet iallafall.

https://youtu.be/BRULcBRBgdk
Den första videon orkade jag inte igenom. Jag tror att den hade kunnat vara ungefär en tredjedel så lång och ändå täckt in alla förbättringar som har kommit med ny firmware.

Den andra videon var lättare att se på. Jag har bara en invändning mot hans resonemang och det är att nog är väl AF hos Sony AIII aningen snabbare än AF hos EOS R? Eller har Canon lyckats snabba upp AF med ny firmware?

Det ser ändå ut som att Canon börjar få ordning, och fart, på sitt spegelfria småbildsystem. Jag tror att det lanserades lite för tidigt, men det var väl ett val mellan pest och kolera för Canon. Om man hade dröjt hade det sett dåligt ut att lämna fältet fritt för Nikon att utmana Sony, men den för tidiga lanseringen gav en del badwill.

Nu väntar vi bara på IBIS. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den första videon orkade jag inte igenom. Jag tror att den hade kunnat vara ungefär en tredjedel så lång och ändå täckt in alla förbättringar som har kommit med ny firmware.

Den andra videon var lättare att se på. Jag har bara en invändning mot hans resonemang och det är att nog är väl AF hos Sony AIII aningen snabbare än AF hos EOS R? Eller har Canon lyckats snabba upp AF med ny firmware?
Fler bilder per sekund med följande af leder Sony fortfarande och där har Canon en svaghet. R är nästan ifatt och ibland förbi inom andra af-grenar dock.

Det ser ändå ut som att Canon börjar få ordning, och fart, på sitt spegelfria småbildsystem. Jag tror att det lanserades lite för tidigt, men det var väl ett val mellan pest och kolera för Canon. Om man hade dröjt hade det sett dåligt ut att lämna fältet fritt för Nikon att utmana Sony, men den för tidiga lanseringen gav en del badwill.

Nu väntar vi bara på IBIS. :)
Ja, tycker du har rätt. Därför är det bra att det nu i efterhand uppmärksammas att R blir mer och mer intressant och bör finnas med som alternativ för de som väljer ny spegellös idag. Innan var det nog främst vi inköpta i systemet som kunde se fördelar med eos R.

Jag hoppas verkligen det kommer ibis i nästa hus men klarar att leva utan just för tillfället ;)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
De förbättringar som sker idag är verkligen på marginalen, lite bättre skärpa, lite bättre DR och ännu mer megapixel. Andra sidan av myntet är hur bilderna visas, på läsplattor, smartphones och skärmar 24”, 27” och 32”. Det jag är sugen på är mer kreativa verktyg, gärna ännu större visningsskärm och adaptrar för att kunna experimentera med befintliga objektiv. Tycker generellt att nya top notch-grejer har blivit fasligt dyra.

Jag tror framtidens systemkamera kommer ha visningsskärm som en smartphone men systemkamerans objektIv (kom ihåg var ni läste det först ;) )
 

gamleJ

Aktiv medlem
De förbättringar som sker idag är verkligen på marginalen, lite bättre skärpa, lite bättre DR och ännu mer megapixel. Andra sidan av myntet är hur bilderna visas, på läsplattor, smartphones och skärmar 24”, 27” och 32”. Det jag är sugen på är mer kreativa verktyg, gärna ännu större visningsskärm och adaptrar för att kunna experimentera med befintliga objektiv. Tycker generellt att nya top notch-grejer har blivit fasligt dyra.
Jag håller med i stort men fördelarna jag upplevt med bytet från dslr till spegellöst är verkligen inte på marginalen. Nästa byte däremot kommer nog vara tillbaka på marginalen. Gällande priser kan jag hålla med till fullo. Jag hoppas verkligen Canon kommer med lite linser som är både prismässigt och storleksmässigt bättre avpassade för R och RP.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror framtidens systemkamera kommer ha visningsskärm som en smartphone men systemkamerans objektIv (kom ihåg var ni läste det först ;) )
Det är möjligt att du har rätt, men det är ingenting som skulle locka mig på ett avgörande sätt. Jag vill se mina bilder på en stor skärm. Jag chimpar mycket sällan.

Det räcker om skärmen på kameran kan visa bilden hjälpligt och visa ett RGB-histogram. Det senare är mycket viktigare än något annat för att bedöma om bilden duger eller om man måste göra om.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är möjligt att du har rätt, men det är ingenting som skulle locka mig på ett avgörande sätt. Jag vill se mina bilder på en stor skärm. Jag chimpar mycket sällan.

Det räcker om skärmen på kameran kan visa bilden hjälpligt och visa ett RGB-histogram. Det senare är mycket viktigare än något annat för att bedöma om bilden duger eller om man måste göra om.
Jag gillar också stor datorskärm, frågan är vilken storlek som är optimalt. Att rediga på en viss skärmstorlek behöver inte vara optimal ”betraktningsstorlek”. Tycker tumbnails kan säga väldigt mycket om en bild. Att ha en stor visningsskärm på kameran men också bra objektiv tycker jag låter inspirerande, det går att lösa redan idag men är omständigt.

Vi säger att 80% av världens fotografer använder smartphones och framförallt yngre användare (vilket är framtiden), så borde väl det sättet att använda kameran skapa nya möjligheter hos tillverkaren?
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, jag skrev ju att det är möjligt att du har rätt. Det är t.o.m. troligt att du har rätt.

Det betyder dock inte att det lockar mig mer. :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag håller med i stort men fördelarna jag upplevt med bytet från dslr till spegellöst är verkligen inte på marginalen. Nästa byte däremot kommer nog vara tillbaka på marginalen. Gällande priser kan jag hålla med till fullo. Jag hoppas verkligen Canon kommer med lite linser som är både prismässigt och storleksmässigt bättre avpassade för R och RP.
Att gå från DSLR till spegellöst ger ett nytt handhavande, så jag håller med 👍
 

Bengf

Aktiv medlem
Den första videon orkade jag inte igenom. Jag tror att den hade kunnat vara ungefär en tredjedel så lång och ändå täckt in alla förbättringar som har kommit med ny firmware.

Den andra videon var lättare att se på. Jag har bara en invändning mot hans resonemang och det är att nog är väl AF hos Sony AIII aningen snabbare än AF hos EOS R? Eller har Canon lyckats snabba upp AF med ny firmware?

Det ser ändå ut som att Canon börjar få ordning, och fart, på sitt spegelfria småbildsystem. Jag tror att det lanserades lite för tidigt, men det var väl ett val mellan pest och kolera för Canon. Om man hade dröjt hade det sett dåligt ut att lämna fältet fritt för Nikon att utmana Sony, men den för tidiga lanseringen gav en del badwill.

Nu väntar vi bara på IBIS. :)
I första länken ganska tidigt så säger han att med ny FW så är ögonfokus klart förbättrad och mycket bra, men inte riktigt lika bra som Sony, men enligt honom då klart bättre än övriga kameror med ögonfokus.

Fins det inte femtielva sådana här länkar som andra länken, varför jag bytte kamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Var det inte besvärliga Black Outer med EVF:n också med EOS R, det var ju vanligt länge med dom spegelfria och bland dom största orsakerna till missnöje för dom som gick i bytes tankar från OVF-sökare till EVF, sådana där punkter som behöver överkommas för att fler skall ta steget till spegelfria, nu lär ju EVF:n vara bra för övrigt hos EOS R.
 

gamleJ

Aktiv medlem
I första länken ganska tidigt så säger han att med ny FW så är ögonfokus klart förbättrad och mycket bra, men inte riktigt lika bra som Sony, men enligt honom då klart bättre än övriga kameror med ögonfokus.

Fins det inte femtielva sådana här länkar som andra länken, varför jag bytte kamera.
Det finns det men tyvärr har det varit snålt med sådana för Canons spegellösa tidigare.
 

martinot

Aktiv medlem
I första länken ganska tidigt så säger han att med ny FW så är ögonfokus klart förbättrad och mycket bra, men inte riktigt lika bra som Sony, men enligt honom då klart bättre än övriga kameror med ögonfokus.

Fins det inte femtielva sådana här länkar som andra länken, varför jag bytte kamera.
Nyfiken; vilken kamera hade du, och vilken har du bytt till?
 

Bengf

Aktiv medlem
Nyfiken; vilken kamera hade du, och vilken har du bytt till?
Nej jag har inte bytt någon kamera, syftade på andra länken i tidigare inlägg fins många sådana Youtube inlägg med rubriken, varför jag bytte kamera, och i detta fallet så bytte killen till en EOS R som tråden handlar om.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej jag har inte bytt någon kamera, syftade på andra länken i tidigare inlägg fins många sådana Youtube inlägg med rubriken, varför jag bytte kamera, och i detta fallet så bytte killen till en EOS R som tråden handlar om.
Ahh. Missuppfattade. Sorry. 😊

Jo, den typen av videoklipp orkat jag normalt inte att titta på, och det gjorde jag inte i detta fallet heller.

Säger inte att det alltid måste vara helt ointressant, men då måste det vara någon form av seriösare utprovning och jämförelse, som utförts av en kompetent testare på ett hyfsat objektivt sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Av de som tycker att EOS R inte är tillräckligt mycket av ett "prohus" är det antagligen inte så många som är yrkesfotografer ...
 

afe

Aktiv medlem
Yrkesfotograferna väntar väl helt enkelt tills det kommer en kamera som passar dem och struntar högaktningsfullt i denna ;)
 

atotowi

Aktiv medlem
Många pratar om att de väntar på ett pro-hus från Canon underförstått att eos R inte är det. Jag tycker precis som killen i detta klipp att det är dags att skippa pro-snacket och istället fokusera på vad behöver olika fotografer för att få jobbet säkert gjort..
Nu var det Canon som poängterade att R inte var ett pro-hus vid lanseringen. Troligen till stor del beroende på avsaknaden av riktig vädertätning och en del tillkortakommanden när det gäller seriebildstagning.
Är för tillfället på resa Sydgeorgien och Antarktis med EOS R och tagit bilder på allt från landskap till flygande fågel utan några större problem. Men visst lite rappare AF och bättre seriebildstagning hade inte skadat. Men inte avgörande för min del.
Så vad och hur man fotograferar borde alltid avgöra ens behov av utrustning.
 
ANNONS