Annons

Nikon på rymdfärjan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nikon på rymdfärjan

Kollade precis Aktuellt och såg rörliga bilder från rymdstationen. Visst var det en Nikon man såg skymta förbi!? Eller!? Någon som vet något mer vad de använder för stillbildskameror. Förr var det alltid Hasselblad iallafall.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det var en lista i FOTO då det var ett reportage om alla de filmer som hade hittats efter Colombia crashen.

Jag ska se om jag hittar den, återkommer.

Melker
 

Skalis

Aktiv medlem
Jag såg lite från dockningen på SVT24 inatt och nog tyckte jag att det stod Nikon på kamerahuset de fotade "minnesbilder" med... 100% säker är jag inte dock, men låt säga 92%. :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Så sent som i september i år så hade de Nikon F5 som "space walk cameras"

Men jag har mailat och frågat...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Nikon på rymdfärjan

elmfeldt skrev:
Kollade precis Aktuellt och såg rörliga bilder från rymdstationen. Visst var det en Nikon man såg skymta förbi!? Eller!? Någon som vet något mer vad de använder för stillbildskameror. Förr var det alltid Hasselblad iallafall.
Visst, jag såg också en Nikon. Antingen en D200 med vertikalgrepp eller en D2-variant.
På 80-talet körde de F3:eek:r. Fan va coolt...
 

Urr

Aktiv medlem
Har läst någonstans att de första astronauterna hade egna kameror med sig. Har för mig att någon hade en Minolta mätsökarkamera med sig och någon annan en Zeiss Contarex.
 

asg

Aktiv medlem
Jag har för mig att John Glenn var den första austronauten som tog med en kamera upp. Det var hans egen, en Minolta Hi-Matic 7.
 

Arne S

Aktiv medlem
Hej!

Jag klipper in ett gammalt inlägg från mig själv (Vaddå ego...), mest för att tipsa om länken om ni inte hittat den. Jag uppfattade också att det var en Nikon han svävade runt med när han plåtade. Känns som att IS är ett måste där... :)

"För er som är intresserade av att kolla lite på Christer Fuglesang och hans polare i rymden kan jag rekommerndera denna sidan:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Klicka på "watch windows media" en bit ner.

För en liten stund sedan sände de direkt från Discovery, jag kunde bl.a. se Christer F vinkande en kort stund. Kunde också se befälhavaren som tog lite stillbilder. Kul att se när han skiftade glugg. Skruva loss, släpp och låt sväva, montera nästa, därefter fånga det svävande och lägga den på plats... :) Inte säker, men det liknade en Nikon"
 

Arne S

Aktiv medlem
När jag tittade på NASA´s direktsändning inför dockningen visades den s.k. flippen när Discoverys undersida skulle fotas. Det var Tomas Reiter och en kille till som fotade och det utfördes med ett 400mm och ett 600mm objektiv. De drog av ca 3-400 bilder på den korta tid de hade på sig, hela flippen tog 100 sekunder. Bedömmer att de hade bra fotovinkel på undersidan under 30 sekunder.
 
ANNONS