Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fatcake

Ny medlem
tjaa

jag ville bara höra mig om innan jag besöker en konsert på torsdag.. om lämpliga inställningar eller tips? använder mig av en canon 450d..

hör gärna av er. bilder kommer att postas upp =)
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Betr: Konsertfoto.

Vad inställningar beträffar så är de här av underordnad betydelse. Däremot är det ett oeftergivligt krav att du använder ljudfilm.
 

dJb

Aktiv medlem
Tidsautomatik (du väljer bländare) eller manuellt om scenljuset ändras mycket. Du kan behöva dra upp iso en del om du vill frysa rörelser. Om du fotar på största öppning och vill ha skarpa bilder så tänk på var du sätter skärpan, en skarp kind och oskarpa ögon är inte alltid så lyckat. När jag fotar med min 135.a på full öppning så brukar jag oftast hålla fokus i ett öga/ögonen. För mer översiktsbilder med vidvinkel är det dock inte lika känsligt. "Kreativ oskärpa" kan fungera men om alla bilder är oskarpa så kanske det blir lite trist. Själv brukar jag även förhålla mig lite avvaktande i början av konserterna för att sen fota mer mot slutet då musikerna "kommit igång" och blivit svettiga. Ibland finns dock vissa restriktioner för när man får fota, men jag har aldrig varit med om det för det jag fotar (jazz).
Annars tycker jag inte det är några konstigheter; det svåra är att vara kreativ så tänk igenom lite innan om det är något särskilt du är ute efter.
 

avslut110317

Avslutat medlemskap
ok men helt enkelt att man ställer in inställningarna själv och inte använder auto funktionen?

jag funderar på att antingen köpa ett 50mm 1,4 eller ett 30mm 1,4, vad tror du är bäst på en lite scen som tex debaser eller nalen (relativt små scener med, som är upphöjd ungefär 1,2 meter)?

om man fotar konsertfoto med sådana små bländare, blir det så kort skärpedjup att bakre delen av ansiktet blir suddigt?

tack
 

vox2000

Aktiv medlem
ok men helt enkelt att man ställer in inställningarna själv och inte använder auto funktionen?

jag funderar på att antingen köpa ett 50mm 1,4 eller ett 30mm 1,4, vad tror du är bäst på en lite scen som tex debaser eller nalen (relativt små scener med, som är upphöjd ungefär 1,2 meter)?

om man fotar konsertfoto med sådana små bländare, blir det så kort skärpedjup att bakre delen av ansiktet blir suddigt?

tack
Du kommer troligtvis vara så pass långt i från att skärpedjupet blir oändigt, så du behöver inte oroa dig för det.

Börja med manuella inställningar och iso 1600. Justera efter ljussituation. 50mm eller 30mm är bra objektiv att börja med, men du kommer inte kunna ta några närbilder med dem. Min konsertfotoarsenal bestod av, när jag plåtade med fasta objektiv, 20mm 1.8, 50mm 1.8 och 85mm 1.8. Det klarar du de flesta scener med. I dag kör jag 24-70 och 70-200 2.8.
 

avslut110317

Avslutat medlemskap
Du kommer troligtvis vara så pass långt i från att skärpedjupet blir oändigt, så du behöver inte oroa dig för det.

Börja med manuella inställningar och iso 1600. Justera efter ljussituation. 50mm eller 30mm är bra objektiv att börja med, men du kommer inte kunna ta några närbilder med dem. Min konsertfotoarsenal bestod av, när jag plåtade med fasta objektiv, 20mm 1.8, 50mm 1.8 och 85mm 1.8. Det klarar du de flesta scener med. I dag kör jag 24-70 och 70-200 2.8.

ok, hur kommer det sig att det blir oändligt?

oj iso 1600 låter jättehögt! jag brukar köra på iso400, jag har ioförsig bara en nikon d60..

ok, jag är lite orolig att 50mm är för långt, och att man kan behöva ha lite mer vidvinkel, och eftersom jag inte har autofokus i kameran är det enda som funkar den nya nikongluggen och sigmas 30mm hsm. dom kostar ungefär 4000 kr, så kan inte köpa båda på en gång.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Manuellt eller Tidsauto (tv)

50mm 1,4 är grymt bra. motsvarar väl 80mm på en 450 tror jag.
Har du möjlighet att köra spotmätning på 450:en så gör det. Mät i ansiktet på artisten om du är tillräckligt nära.

Är du riktigt nära typ precis framför scenen kan du behöva nåt vidvinkligare.

Har du koll på vilken som är den långsammaste tiden du kan handhålla?
Tips är väl att inte gå under en 1/30. Artisterna rör ju oft oxå på sig.
Men det är klart det är skillnad på Kris Kritofferson och Madonna :)

Välj AF-punkt själv. Så inte kameran lägger skärpan på micken.
Sträva efter att lägga skärpan på ögonen just som du kan få för kort skärpedjup annars.

1600 asa inget problem ger dig bara möjlighet att blända ner lite.
men har du tillräckligt med ljus så gå ner i ASA.

Skippa blixten!

Plåta RAW-format!!

Lycka till

/Jens



ok men helt enkelt att man ställer in inställningarna själv och inte använder auto funktionen?

jag funderar på att antingen köpa ett 50mm 1,4 eller ett 30mm 1,4, vad tror du är bäst på en lite scen som tex debaser eller nalen (relativt små scener med, som är upphöjd ungefär 1,2 meter)?

om man fotar konsertfoto med sådana små bländare, blir det så kort skärpedjup att bakre delen av ansiktet blir suddigt?

tack
 

vox2000

Aktiv medlem
ok, hur kommer det sig att det blir oändligt?

oj iso 1600 låter jättehögt! jag brukar köra på iso400, jag har ioförsig bara en nikon d60..

ok, jag är lite orolig att 50mm är för långt, och att man kan behöva ha lite mer vidvinkel, och eftersom jag inte har autofokus i kameran är det enda som funkar den nya nikongluggen och sigmas 30mm hsm. dom kostar ungefär 4000 kr, så kan inte köpa båda på en gång.
Du kommer behöva minst iso 1000 om det inte är asbra ljus. Vilket det inte brukar vara.

Jag kan inte bestämma vilket objektiv du ska köpa. Det nya 50mm verkar bra. Sigmat har fått sisådär betyg. Jag har Sigma 20mm 1.8, det är bra tycker jag.

Skärpedjupet anger hur mycket som blir skarpt hitom och bortom det avstånd man egentligen ställt in skärpan på. Med ett oändligt skärpedjup blir allt, både det som är 2cm bort och det som är flera kilometer bort, skarpt.
 

avslut110317

Avslutat medlemskap
Du kommer behöva minst iso 1000 om det inte är asbra ljus. Vilket det inte brukar vara.

Jag kan inte bestämma vilket objektiv du ska köpa. Det nya 50mm verkar bra. Sigmat har fått sisådär betyg. Jag har Sigma 20mm 1.8, det är bra tycker jag.

Skärpedjupet anger hur mycket som blir skarpt hitom och bortom det avstånd man egentligen ställt in skärpan på. Med ett oändligt skärpedjup blir allt, både det som är 2cm bort och det som är flera kilometer bort, skarpt.
aha jag har använt typ iso400, annars blir det alldelles för mycket brus...

nej ja vet, men tänkte mest på brännvidden, vad använder ni er av? ok, aa jag har hört att det är mycket problem med autofokusen och med frontfokus på sigmat, speciellt i dåligt ljus, då är det inte så kul att fota konsertbilder med den


aa jag förstår det där med skärpedjupet, men om man har en stor bländare så blir det ju ett litet skärpedjup, jag tänkte höra hur djupt i bilden det blir skärpa? det borde ju inte bli ett oändligt skärpedjup med en stor bländare
 

vox2000

Aktiv medlem
aha jag har använt typ iso400, annars blir det alldelles för mycket brus...

nej ja vet, men tänkte mest på brännvidden, vad använder ni er av? ok, aa jag har hört att det är mycket problem med autofokusen och med frontfokus på sigmat, speciellt i dåligt ljus, då är det inte så kul att fota konsertbilder med den


aa jag förstår det där med skärpedjupet, men om man har en stor bländare så blir det ju ett litet skärpedjup, jag tänkte höra hur djupt i bilden det blir skärpa? det borde ju inte bli ett oändligt skärpedjup med en stor bländare
Skitsnack, 450d är en jättebra kamera med bra brusegenskaper. Tro inte på allt folk skriver, eller iaf ta det med en nypa salt. Din kamera är skitbra. Jag plåtade konserter med en Nikon D100 (stenålderskamera i dagsläget typ) och det gick alldeles utmärkt.

Jamen så här då: om du fokuserar på nånting långt bort, så får du skärpa från yttersta fokusavståndet (på tex 50mm ca 2-3m om jag inte minns fel) och bortåt, oavsett bländare.
 

dJb

Aktiv medlem
aha jag har använt typ iso400, annars blir det alldelles för mycket brus...

nej ja vet, men tänkte mest på brännvidden, vad använder ni er av? ok, aa jag har hört att det är mycket problem med autofokusen och med frontfokus på sigmat, speciellt i dåligt ljus, då är det inte så kul att fota konsertbilder med den


aa jag förstår det där med skärpedjupet, men om man har en stor bländare så blir det ju ett litet skärpedjup, jag tänkte höra hur djupt i bilden det blir skärpa? det borde ju inte bli ett oändligt skärpedjup med en stor bländare
Jag brukar ligga på över iso 1000. Bättre ljus än så är det sällan och då har jag ändå ljusstark optik.

Angående brännvidd så beror det ju lite på vad du vill. För mer porträttutsnitt är 135/2,0L min favorit (EOS 5D). Här är tre exempel, två från Umeå jazzfestival 06 resp 08 samt den sista från wildbirds & peacedrums spelning på Jeriko i Malmö i januari 08 (alla iso 1600). Avståndet till artisterna är i samtliga fall "ett par meter", ganska nära iaf:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830529.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1497781.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1265672.htm?set=mp

och här två tagna på 24 mm:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1492859.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1265662.htm?set=mp

Sen en notering; med "tidsautomatik" menar jag "Av", alltså bländarförval (aperture priority). Jag vill styra bländaren (och skärpedjupet) själv men ser ju naturligtvis till att tiderna är okej. Ofta fotar jag dock manuellt och då brukar jag spotmäta, ställa in och sen köra på en och samma inställning om inte ljuset ändras radikalt.
 

Bleezer

Medlem
Svar

tjaa

jag ville bara höra mig om innan jag besöker en konsert på torsdag.. om lämpliga inställningar eller tips? använder mig av en canon 450d..

hör gärna av er. bilder kommer att postas upp =)

Jag har fotat några bilder där det var mörkt ibland och ljust ibland. (Nikon D80)
Lek, mixtra och exprimentera med ISO och slutartid.
På mina bilder hade jag minst ISO 1600. (läge: S)
Kolla mina 2 bilder.
Har flera om du vill se
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=226231
 

PelleE

Medlem
Tänk också på att ibland är det svart bakgrund, medans artisterna är belysta med stålkastare.

Exponeringsmätaren fixar inte alltid det, utan exponerar efter den svarta bakgrunden. Du kan därför behöva underexponera med 1-2 steg för att inte ansiktena skall bli urfrätta. Kolla exponeringen ofta.

/P
 

vox2000

Aktiv medlem
Tänk också på att ibland är det svart bakgrund, medans artisterna är belysta med stålkastare.

Exponeringsmätaren fixar inte alltid det, utan exponerar efter den svarta bakgrunden. Du kan därför behöva underexponera med 1-2 steg för att inte ansiktena skall bli urfrätta. Kolla exponeringen ofta.

/P
Eller typ... spotmäta i ansiktet. :)
Men ja, eftersom ljuset inte är konstant behöver du ha örnkoll på ljusmätningen.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
om man fotar konsertfoto med sådana små bländare, blir det så kort skärpedjup att bakre delen av ansiktet blir suddigt?

tack
Det är när man använder STOR bländare som skärpedjupet blir litet.

Anledningen till att man vid konsertfoto (då ljuset vanligen är dåligt) vill använda stor bländare (t.ex. 1:2) är att det då släpps in mycket mera ljus, så att man förhoppningsvis inte behöver använda längre exponeringstid än kanske 1/30 sekund eller så. Använder man en LITEN bländare (t.ex. 1:11) så kommer man vid samma ljus att behöva använda en exponeringstid på 1 sekund (och då kommer artisten ifråga definitivt att bli rejält suddig).

Att "ett mindre tal" som 2 betecknar en större bländare än "ett större tal" som 11, beror förstås på att det egentligen egentligen är 1:2 respektive 1:11, som man har förenklat lite, och 'en halv' är ju mycket större än 'en elftedel'.

Det är precis detsamma när det gäller exponeringstider (så länge dessa är mindre än 1 sekund). 1/30 sekund är ju en mycket längre tid än 1/500 sekund.
 
Senast ändrad:

PelleE

Medlem
Eller typ... spotmäta i ansiktet. :)
Men ja, eftersom ljuset inte är konstant behöver du ha örnkoll på ljusmätningen.

Jag hade nog varit försiktigt med spotmätning, hamnar ansiktet utanför spotten blir det kass. Letar man en generell exponeringskompensation så får man ju lite större frihet i kompositionen än om man kör med spotmätning.

Men det är väl som vanligt, man får prova sig fram till en metod man trivs med...

/P
 
ANNONS