Annons

Lars Tunbjörks blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
ohh.. jösses vilken musik till bildspelet. Tror inte det är något speciellt. Möjligen en Elinchrom Ranger eller liknande i så fall. Inga bilder i min smak precis...Hade någon annan fotograf tagit dessa så hade folk nog undrat vad denne höll på med. Musiken förhöjde ju knappast bildspelet.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Sorgligt

Kidnappar tråden till att handla om LTs bilder istället.

Han fick priset för att han är LARS TUNBJÖRK. Det är så jävla sorgligt.
Bilderna är ju sånt man skulle kunna hitta i ett snabblabs refuserade bilder korg på den tiden man fick lämna tillbaka bilder man inte var nöjd med.

Jag har så svårt att förstå detta. Så fort en erkänd och duktig fotograf (jo jag tycker om en del annat som LT gjort) ska bli konstnärlig och hitta på sån här skit då är det stor konst?

Tycker faktiskt det är ett ämne vi skulle kunna diskutera mer här på FS

Jag har sett en del av bilder av dem som snubblade på målsnöret till Scanpix pris och det var fan så mkt bättre.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jag är inte bitter...

För att då fortsätta på din analogi om märkeskläder...
Det är fler som tycker H&M är ett vettigare alternativ. och med din retorik så är det ju Tunbjörk som framstår som Boss här, dvs man betalar för etiketten och det blir fint. Precis som Scanpix resonerat. Eller det är inte så jag ska tolka dig?

Vill gärna ändå få förklarat vad som är bra med bilderna. Visst de påverkar mig men bara till den grad att jag tycker det finns mer begåvade fotografer som borde uppmärksammas och premieras.

Vore välkommet med en debatt.

Inte är man en "bitterfitta" för att man ifrågasätter nån av "de stora"
Tycker desutom det är ett ganska tråkigt språkbruk.


bitterfitta? Så länge folk påverkas på det sätt de gör så spelar det väl ingen roll hur 'äkta' bilderna är.
Varför tror du att det finns märkeskläder? "hade det inte stått hugo boss på den så hade ingen köpt den blablabla..."

Magin är en stor del av livet. Låt det påverka dig, eller inte.

Åter till blixtfrågan:
Jag tvivlar på att har har använt en ranger eller liknande.. mest troligt är någon kraftig hammarblixt.

Är ni riktigt sugna på att veta svaret på blixtfrågan föreslår jag att ni ringer Lars och frågar.
070-4227748
 

svajoh

Aktiv medlem
När jag såg Tunbjörks vinterbilder på Moderna Museet tyckte jag de var fantastiska. Det tycker jag fortfarande även om det lilla formatet inte gör dem rättvisa. Bilden som förekommer vid tiden 0,25 i bildspelet är ett mästerverk, men framförallt speglar helheten det här landet på ett mycket bra sätt. Musiken tycker jag är vacker och väl vald. Det skulle vara intressant att få höra hur ni som tycker bilderna är skit ställer er till Nan Goldin.

Vad beträffar blixtljuset slog det mig redan från början att bilderna måste vara efterbehandlade. Om man studerar bilderna vid tiden 1,09 och 1,34 så ser man att snön närmast kameran/blixten är mörkare än den längre bort vilket inte är möjligt utan någon form av manipulation.
 

afe

Aktiv medlem
Är det OK om man tycker illa om länkar som ändrar storlek på ens browser?

Har inte så mycket med bildspelet att göra, men ett irritationsmoment...

/afe
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Nan Goldin är ömsom vin ömson vatten tycker jag

Vin
http://siteimages.guggenheim.org/gpc_work_large_256.jpg
http://siteimages.guggenheim.org/gpc_work_large_259.jpg

Vatten:
http://siteimages.guggenheim.org/gpc_work_large_264.jpg
(gissa om den hade sågats om det inte stod Goldin på den)
http://siteimages.guggenheim.org/gpc_work_large_257.jpg


Det är klart att smaken är som baken, men min poäng nånstans är att vi måste våga ifrågasätta de stora. Allt de gör är inte bra, bara för det är deras signatur på verket. Som i musikvärlden: allt de stora ikonerna; Dylan, Stones, Beatles m fl gjort är inte bra, även om de alla gjort sina respektive mästerverk,
 

svajoh

Aktiv medlem
Anledningen till att jag drog in Nan Goldin i det här är den resa jag själv gjort när det gäller min inställning till hennes verk. När jag först såg några enstaka av hennes bilder tyckte jag som du (Jens) att det fanns väl en del hyggliga exemplar men att mycket var precis som du säger ” … sånt man skulle kunna hitta i ett snabblabs refuserade bilder korg på den tiden man fick lämna tillbaka bilder man inte var nöjd med”. Det yttersta exemplet på den typen av bilder är väl ”Stefan’s lake at midday, Umeå, Sweden, 1997”, det femte bilduppslaget i ”The Devil’s Playground”.

När jag fortsatte att studera den boken blev jag dock mer och mer fascinerad av hur bilderna fungerade tillsammans. Jag blev imponerad över hur hon lyckades skildra sitt eget levnadsöde och den subkultur hon var en del av. När jag sedan såg den nyligen avslutade utställningen på Kulturhuset i Stockholm blev jag djupt tagen, inte minst av bildspelet ”The Ballad of Sexual Dependency”, och jag tycker att de ”dåliga” bilderna spelar en betydelsefull roll för helheten. Vid ett närmare studium visar det sig också att många bilder som först inte ser så märkliga ut är fullkomligt geniala kompositioner. Det var mycket lättare att se på utställningen där bilderna var extremt fint kopierade i stort format.

Med Tunbjörks vinterbilder förhåller det sig lite på samma sätt tror jag. Ser man en enstaka bild på sin datorskärm ligger det nära till hands att tänka; ”Äh, vad är det här för skit”, men tagna tillsammans kan serien ses som ett mycket medvetet konstnärligt uttryck vilket är framgångsrikt i att skildra ”Vinter i Sverige”. Uttrycket är också mycket lättare att uppfatta på stora kopior.

Jag tror att det kan vara värdefullt att studera enskilda bilder när man vill lära sig något om tekniska aspekter, eller när det gäller en bild som är tänkt att fungera ”stand-alone”. Vill man göra en konstnär rättvisa, eller ge sig själv chansen att upptäcka något större, kan det dock ofta löna sig att försöka se konstnärens verk i sin helhet. Det utesluter inte på något sätt att det är tillåtet tycka illa om berömda konstnärer och att hårt kritisera dem.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Kul med ett uttömmande svar, såna här diskussioner - det gillar jag. Det är ju tur att vi har lite olika infallsvinklar och olika smaker. Oavsett ska man alltid våga ifrågasätta tycker jag. Visst jag hade kanske tänkt annorlunda om jag sett hela utställningen i storformat och passerar den skall jag göra det. Fast jag har generellt lite svårt för den här typen. Kollade Lennart Nilssons utställning med gamla Stockholmsbilder. De tyckte jag var fantastiskt bra och visade för den stora allmänheten att han är så mkt mer än invärtesmedicinare.
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Kidnappar tråden till att handla om LTs bilder istället.

Han fick priset för att han är LARS TUNBJÖRK. Det är så jävla sorgligt.
Bilderna är ju sånt man skulle kunna hitta i ett snabblabs refuserade bilder korg på den tiden man fick lämna tillbaka bilder man inte var nöjd med.

Jag har så svårt att förstå detta. Så fort en erkänd och duktig fotograf (jo jag tycker om en del annat som LT gjort) ska bli konstnärlig och hitta på sån här skit då är det stor konst?

Tycker faktiskt det är ett ämne vi skulle kunna diskutera mer här på FS

Jag har sett en del av bilder av dem som snubblade på målsnöret till Scanpix pris och det var fan så mkt bättre.

Jag håller med dig till fullo här Jens och jag kan inte hjälpa att jag tycker att detta andas Lars Norén ångest kryddat med Imgar Bergman och på toppen av det stå brölar en saxofon, ett instrument som jag älskar, men som i detta bildspel bara spädde på mina fördomar om denna slags fotokonst. Att smaken är subjektiv vet alla vi det här laget, - men detta är sååå typiskt svenskt, är det vardagsångest och snapshots, då går det hem hos "Klubben För Inbördes Beundran" Men, efter detta gnäll från min sida, återstår frågan. Behövs detta? Utvecklar detta Sverige som fotokonstland? Jag är inte helt övertygad om det. Någon annan som är övertygad kanske vill svara, - eller gnälla av sig ett tag om denna prettokonst?
 

svajoh

Aktiv medlem
Jens, jag delar helt din uppfattning om Lennart Nilsson. Hans reportage om en barnmorska i fjällvärlden 1945 och isbjörnsjakt på Spetsbergen 1947, gjorda när han var i 20-årsåldern, tillhör det bästa man kan få se av fotojournalistik.

Delar också din uppfattning om att det är tur att man kan ha olika smak och infallsvinkel. (Förutom vad jag skrev tidigare får det också utgöra svar till Mikael.)
 

dJb

Aktiv medlem
Jag gillar Tunbjörks bilder mycket. Många av bilderna i bildspelet skulle jag själv inte kunna ta. Och det handlar inte om teknik utan om tanke. Jag kan bli så jävla trött på mig själv att jag alltid måste skapa bilder utifrån nån sorts ram och att inte kunna släppa den tekniska strävan och låta bilden tala. Jag kan bli så väldigt less på sockersöt perfektion på "snygga motiv". Då upplever jag faktist bilderna i bildspelet som mer befriande och berörande.
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Jag gillar Tunbjörks bilder mycket. Många av bilderna i bildspelet skulle jag själv inte kunna ta. Och det handlar inte om teknik utan om tanke. Jag kan bli så jävla trött på mig själv att jag alltid måste skapa bilder utifrån nån sorts ram och att inte kunna släppa den tekniska strävan och låta bilden tala. Jag kan bli så väldigt less på sockersöt perfektion på "snygga motiv". Då upplever jag faktist bilderna i bildspelet som mer befriande och berörande.
Utan att vilja låta arrogant, men om du vill ta bilder a´la Tunbjörk, så handlar det(i mina ögon) att släppa på alla konventioner om foto och att ha en färdig idé, som i detta fall med Tunbjörk, ett Sverige i vinterland inbäddat i ångest och melankoli, och naturligtvis ha en fingetoppskänsla om vad som är inne idag, dvs, foton med 70-tals känsla i sig. Då går det hem hos många, nåja, ialla fall hos dem som gillar denna typen av foto. Sist men inte minst, du måste tro på det själv, gör du inte det så är det kört.

Intressant att du nämner att du är trött på sockersöt perfektion på snygga motiv, men, är inte Tunbjörks foton oxå sockersöt perfektion? Klart de är, annars skulle det inte gå hem, bara med den skillnaden att hans bilder har en annan typ av sockersötma. Men, med handen på hjärtat, skulle du VILJA ta bilder som ser ut som Tunbjörks?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nu svarar jag på frågan som var riktad till David.
Mitt svar blir: nej, jag vill inte ta bilder som ser ut som Tunbjörks. Jag vill ta bilder som ser ut som Lundblads. Är det någon som ska ta bilder som ser ut som Tunbjörks så är det Tunbjörk, och jag tycker han gör det på ett sätt som jag kan uppskatta väldigt. Även om det tog lång tid för mig att gilla hans grejor, även klassiker som Kontor.
 

dJb

Aktiv medlem
Nej jag vill inte ta bilder som ser ut som Lars Tunbjörks. Jag försöker sträva efter en egen stil, men brottas ständigt mot mina egna begränsningar, som främst inte är tekniska utan snarare kreativa och jag kan bli lite less på en bildkritik som främst går ut på att "det där är ju ingen konst, det kan väl vem som helst göra, ser ut som ett familjealbum etc". (Inte bara avseende Lars Tunbjörk, Assur har ju kritiserats på liknande sätt) Så vad jag ville säga är att jag trots (eller på grund av) min fotografiska medelmåttighet inte kan fota på detta sätt även om jag ville. De som tycker det är skit får gärna tycka det, men gör man det med argumentet att vem som helst kan skapa såna bilder blir jag lätt skeptisk.
 
ANNONS