Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Roq

Aktiv medlem
Blås absolut inte med munnen. Då får du gå på med våtsvabbning. Vanligtvis räcker det med att blåsa med lite blåsboll (apotekets) eller köp en madrasspump - det har jag gjort. Funkar fint med en fotpump så får man en hand fri också.
 

jabwenger

Medlem
Okej tack för de snabba svaren. En till fråga. Är det inte lite konstigt att prickarna blir olika om det sitter på sensorn? Eller är det jag som är helt ute och cyklar..
 

jabwenger

Medlem
Har nu testat att blåsa med en "madrass pump" enligt tips från tråden du länkade, utan att lyckas.. Kan det vara så att det sitter lite hårt?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag vill varna lite för madrasspump. Visst funkar det, men det förutsätter att du är i en helt dammfri miljö. Jag gjorde misstaget med min gamla 5d, eftersom madrasspumpen är så stor så drar den ju in luft med ganska stor kraft och kan lätt suga med kringliggade damm, vilket hände mig. Sensorn blev så skitig så jag lämnade in den för rengöring för över tusen spänn, gör jag inte om. Men gör man det i rätt miljö funkar det nog.
 

gammel smurfen

Aktiv medlem
Damm på sensorn Canon G9

Nu har jag upptäckt skit på sensorn på min G9. Vet någon om det blir att lämna in den för service eller går det på något vis blåsa bort skräpet som ligger där. Tacksam för svar.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Satsa istället på:
En lupp t ex ”Delkin Sensorscope lupp” så att du kan se dammet. Om du ser något damm så prova att ta bort det med en elektrostatisk pensel t ex
”Visible Dust Arctic Butterfly-724 Brite sensorpensel”. Om inte heller detta hjälper så torka t ex med ”Visible Dust Green Ultra MXD Swabs för 1,0x sensor, 12-pack”. (Ev. bör du köra med en mindre svabb på APS-C-sensor) Ska vätas med en eller ett par droppar metylalkohol.

Det här att blåsa kan väl ha en viss effekt men min erfarenhet är att det mesta dammet blir kvar i kameran, någonstans. Att lämna in kameran kanske kan funka men det blir i längden väldigt dyrt.
/Harald




Det verkar som att det sitter på sensorn. Det enda jag kan göra är att lämna in den för rengöring eller?
 

jabwenger

Medlem
Satsa istället på:
En lupp t ex ”Delkin Sensorscope lupp” så att du kan se dammet. Om du ser något damm så prova att ta bort det med en elektrostatisk pensel t ex
”Visible Dust Arctic Butterfly-724 Brite sensorpensel”. Om inte heller detta hjälper så torka t ex med ”Visible Dust Green Ultra MXD Swabs för 1,0x sensor, 12-pack”. (Ev. bör du köra med en mindre svabb på APS-C-sensor) Ska vätas med en eller ett par droppar metylalkohol.

Det här att blåsa kan väl ha en viss effekt men min erfarenhet är att det mesta dammet blir kvar i kameran, någonstans. Att lämna in kameran kanske kan funka men det blir i längden väldigt dyrt.
/Harald
Jag löste problemet nu, jag sökte på olika sätt att göra rent en D40X på google och fann denna bild, vilket gjorde allting väldigt väldigt lätt: http://static.photo.net/attachments/bboard/00L/00LdKh-37139484.jpg

När jag fick fram sensorn eller vad det blir så satt det en liten dammbit där. Så jag tog fram en liten blåsmanick från ursprungligen en hundleksak, och så blåste den bort.
 

Shaba

Avslutat medlemskap
Min 40D hade två stycken diffusa "maskar" som jag försökte blåsa bort med blåsbälg, men allt resulterade i att det nästan blev värre. Istället för 2 st diffusa maskar har jag nu ett 15-tal nya prickar.

Förvissa är bilden tagen mot himmel på f/32, vilket gör att skiten på sensorn syns ännu tydligare.


http://www.geting.se/viewimage.php?image=170996-forum2.jpg


...antar att man måste köpa någon form av borstar o sensormedel för 800 kr nu. Mycket tråkigt!
 

Bilagor

ehrsa

Aktiv medlem
Hej!

Kom med ett förslag på metod att ta bort damm på sensorn tidigare i denna tråd ( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1306353#post1306353 ) men jag har själv ingen "spegelreflex", och vet inte hur det skulle fungera att göra ren en sensor på detta sätt. Den metoden fungerar i alla fall väldigt bra att göra ren "skräpiga" kameralinser med! "Någon" varnade för ev. statisk elektricitet som kan uppstå, men är det någon som verkligen har provat? Istället för att blåsa runt partiklarna inne i kamerahuset med tryckluft, så kanske det är bättre att suga ut dom med dammsugaren?

Mvh!
 

Glork

Ny medlem
Prick vid f/11

Jag får prickar på bilderna. Prickarna framträder runt f/11, ibland bara en och ibland två. På exemplet nedan syns en sådan prick på himlen strax till vänster om mitten.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1682523

Vad är det? Är det smuts på sensorn, och i så fall, varför syns det bara med mindre öppningar? Det är i alla fall inte smuts på något filter, eftersom prickarna framträder oavsett vilket filter jag använder. Jag tror inte heller att det är smuts på objektivet.

Om det är smuts på sensorn, vad kostar det att lämna in kameran för rengöring?
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Hm, så går det när man är snabb och inte ser vad det är för tråd man är inne i. Länkade till en sida som finns i trådens början. Fast det är en bra artikel så man ka behövas att påminnas ännu en gång.

/Gunnar
 

Leif_Sve

Ny medlem
Jag blåste rent min sensor med en burk med komprimerad luft från Clas Ohlsson. Det fungerade för mig.
 
Visible Dust

Hej!

Ett tips. Jag hade problem med sensorn, hade en liten grej. Blåste med en blåbälg och som någon annan berättade så istället för att ha en liten prick hade jag en armé av prickar...


Läste och sedan köpte jag visible dust medel och små spatlar på Scandinavianphoto. Drog de över sensorn och efteråt var det kanon. Kändes ju givetvis läskigt att göra detta, men när jag läste om att det ligger lite skydd över sensorn så kändes det ganska tryggt.

Resultatet blev att alla försvann.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har testat det mesta o det som fungerar bäst är om man gör på följande sätt.
1. Du bör ha en sensor lope ett förstoringsglas med lampa inbyggd så du kan se (skiten).
2. Börja med att blåsa med blåstuta finns från hama och flera andra fabrikat.
obs det är oerhört viktigt att blåsa bort allt som kan repa sensorn innan våtrengöring/borstrengöring
3. Kolla med visible dust lampan hur dammet på sensorn sitter.
4. Sitter det damm kvar använd riktig pensel från (visible dust) som du laddar med ren tryckluft alternativ använd butterfly pensel. Jag har även testat billiga penslar från clas olsson etc och dom fungerar inte lika bra.
5. Är det fortfarande inte rent så är det dax för våtrengöring. Medlet som fungerar bäst är eclipse från visible dust men jag tycker alla paddlar som är gjorda av bomull är värdelösa pga dom luddar. Kommer du åt sidan så har du ordnat ett bomullsfält där. Det finns tops från elfa ligger i en påse i ett 20-pack om jag inte minns fel, dom har svart skaft med syntet topp o dom luddar inte o du kan använda dom flera gånger.
Även yfo säljer dom men tar runt 35kr + moms styck för dom så det är betydligt billigare att inhandla dom själv från elfa.
6. Varför det är väldigt bra med visible dust lampan är att du ser enkelt om allt är borta och slipper ta en exponering mot ljus yta med liten bländare.

TÄNK PÅ

1. Det som kan gå fel är
att du inte blåst bort det som kan repa sensorn innan borst/våtrengöring och då kan du skada sensorn.
2. Att du tar för mycket vätska på topsen så du dränker sensorn så att det rinner ner på sidorna därför bör du endast använda 2 droppar på topsen och när du börjar torka sensorn så börjar du inte längst ut, utan en liten bit in så riskerar du inte att överflödig vätska rinner ner.
 

defuncta

Aktiv medlem
Dammproblem med 30D! förtvivlad

Jag har en 30d som är ca 1,5 år gammal nu. Men inte för än nu när jag lärt mig en hel del om systemkameror som jag har upptäckt att den har mycket damm på sensorn. Igår tog jag min hama blåsa och valde sensor rengöring tog bort objektivet och höll kameran upp o ner, blåste noggrant rent. Men idag när jag tog ett kort på himmelen med bländare 32 såg jag MASSOR av damm prickar. Vad ska jag göra är helt förtvivlad nu när jag precis köpt ett nytt objektiv för 14000:-.

Vad finns det mer jag kan göra.

MVH Christian
 
ANNONS