Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det overkill med ett 17-55 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dazzin

Aktiv medlem
Ska man istället nöja sig med ett tamron för mindre än halva pengarna? Fast IS kanske är värt det? Eller tror ni man ångrar sig med en tamron senare?

Hittar inga riktigt bra tester så man kan jämnföra. Har ett 17-85 som jag tänkte byta ut och senare sikta in mig på ett 70-200 som komplement. Vad jag sett så spöar 17-55 min 17-85 rätt rejält iaf, mest på kantskärpa.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
17-55 IS är mycket bra men dyrt. Jag har ett och det är bra, skarpt, bra IS och framför allt snabb fokusering. Det är utmärkt för snabba objekt som barn och hundar. Men jag skulle nog rekommndera ett 70-200 som ett komplement till det du redan har. Det ger mer möjligeter och i nästa seg kan du uppgradera från ditt 17-85 till 17-55 eller kanske ett 17-40. Har du råd så köper du ett CANON 70-200 F4 IS L eller ett utan IS. Båda är snorskarpa.

Ska man istället nöja sig med ett tamron för mindre än halva pengarna? Fast IS kanske är värt det? Eller tror ni man ångrar sig med en tamron senare?

Hittar inga riktigt bra tester så man kan jämnföra. Har ett 17-85 som jag tänkte byta ut och senare sikta in mig på ett 70-200 som komplement. Vad jag sett så spöar 17-55 min 17-85 rätt rejält iaf, mest på kantskärpa.
 

Dazzin

Aktiv medlem
Hej! Tack för ditt svar.

Är inne på din linje om det inte var för att jag känner mig så begränsad av 17-85s oskärpa som gör att man tappar suget för att ta bilder, den är en för stor begränsning just nu känner jag. Och sen tror jag omfånget ligger till 17-55s fördel, brukar inte köra så mycket superzoom foto, och 85mm begränsar mig sällan. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är ett utmärkt objektiv. När jag hade den, EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM och EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM var det ofta 17-55 som satt på. Nu har jag även en EF 24-105 mm f/4L IS USM, vilket för mycket av det jag fotograferar har ett mer passande brännviddsomfång, så nu använder jag inte 17-55 lika mycket längre. 28-135 blev lite för långt i den korta änden.
 

imajica

Aktiv medlem
17-55 är lätt det bästa objektiv jag nånsin har haft. Testade också 17-85 innan, men upplevde samma sak som du - oskärpa.

17-40 har jag inte testat. Tror säkert att det är jättebra, men det är inte lika ljusstarkt och har inte IS. Det enda är väl att det står L på det...ja, det har säkert bättre vädertätning också.

Men då tycker jag nog ändå att 17-55 är värt sina extra pengar. Visst är det löjligt dyrt, men på begagnatmarknaden dyker de upp till lite mer humana priser.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Kan bara hålla med ovanstående.
Jag hade tidigare Sigma 18-50/2.8. Ett jättebra objektiv med ett bra pris.
Under sommaren har jag dock köpt ett 17-55/2.8 IS begagnat, och det är ett underbart objektiv!
Jag använder det mkt tillsammans med 70-200/4. Strunt samma med ett glapp mellan 55 och 70 mm brännvidd.
Har du möjlighet, köp!
/L
 

Dazzin

Aktiv medlem
Jahopp, kan glatt meddela att den är beställd! :) Nu återstår bara lite väääääääntan! :D

Tack för alla givande svar.

/Daniel
 

Hellenius

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit använda det så mycket än, men visst har det fina egenskaper som stor bländare och skärpa. Fota inomhus utan blixt går finfint, kort skärpedjup etc.
Jag jämför ju med 18-85 som följde med vår tidigare 450D och detta är i en helt annan division om man uttrycker sig så. Ser fram emot fortsatt fotograferande med denna...
 
ANNONS