Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Då denna tråd ändå fullständigt spårat ur kan jag passa på att informera om att jag är extremt nöjd med min Dell Studio XPS 16.
(Jag har aldrig sett en bättre bildskärm på en laptop)

LCD-SKÄRM: Black Leather back cover:16"(inch) Truelife 1080p Full-HD RGBLED Edge to Edge Display (jag kör med 1920 x 1080).

GRAFIKKORT: 1GB ATI® Radeon HD 4670 graphics card.

PROCESSOR: Intel® Core i7 Processor 820QM (8MB cache).

MINNE: 8 192 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096].

HÅRDDISK: 256 GB Solid State SATA-enhet.

OPTISKA ENHETER: Internal Blu-Ray ROM (Blu-Ray read, DVD and CD read & Write) Optical Drive.

PRIMÄRT BATTERI: 9-cell 85Whr Lithium Ion battery.

OPERATIVSYSTEM: Windows® 7 Professional 64 Bit.
Jamen sedär, en med en riktig i7-cpu för laptops :)
Jag testade att bygga ihop en 15.6" med 8gig ram och 820QM för 21k, extremt bra pris.
Grattis till en maskin som verkar riktigt rolig.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
En magic mouse med programmet magic prefs gör att du får alla funktioner du har på multi touchen på datorn på musen, bästa musen jag haft någonsin.
Multitouch i all ära, men dess egenskaper som mus (precision och ergonomi) är ett fullkomligt skämt i jämförelse med dom bästa mössen från Logitech med flera.
 

christerorebro

Aktiv medlem
Ser ut som ett ruskigt kompetent paket!

Men, skall man tro vissa förståsigpåare, så:
...kan du inte vara kreativ med den, för det är en PC.
...måste du vara systemvetare för att förstå dig på den.
...har du fel om skärmen, för de är alltid bäst på Mac.
...kommer du att ständigt drabbas av virus och trojaner.
...kommer den att krascha hela tiden.

Vi andra, ser med visst avund på din maskin... :)
...Om jag inte kan vara kreativ så beror det nog på att jag är just Systemvetare, och då bara kan se analytiskt på saker och ting.
...Min bilskärm kan användas även när solen skiner. Men då kanske man borde göra annat än använda datorn.
...Vad det gäller virus och trojaner så förlitar jag mig på ESET Smart Security och UAC (User Account Controll) - so far so good.
...Krascha? Windows 7, tror inte det. När jag inte använder den så står den i viloläge och har gjort så sedan jag köpte den för 2 månader sedan.

Det krävdes en del övertid för att jag skulle ha råd med min "maskin", men det var den värd. :)
 

pet

Aktiv medlem
Vad har det med saken att göra? Eller vill du bara framhäva ditt eget årliga snitt -- 1 bild och 0,75 inlägg -- som ett föredöme för oss andra? Räknas ens åsikt mer, om man är i det närmaste inaktiv som medlem?
Hehehe dock ganska högt snitt på dumma och ointelligenta inlägg ;)
 

christerorebro

Aktiv medlem
Angående mitt val av Dell Studio XPS 16:

Innan jag bestämde mig så kollade jag även på en Macbook Pro. Tyvärr så ville Mac ha 9.300kr extra för en SSD-disk (256GB), och Dell bara 3.400 kr. Och när ljusen kom in från skyltfönstret så såg jag ingenting på skärmen. Så redan där gick Mac bort.
 

pet

Aktiv medlem
Jag e också 49... har gjort betydligt fler inlägg än Mats. Är inte alltid överens med honom, men här har han rätt. Trådskaparen har säkert skaffat sin Mac för längsen nu och insett hur onödigt det är att fortsätta följa tramset i denna tråd. Nu är vi alla överens om att rätt val är MBP´n och tråden kan äntligen stängas.

Over and out.
Allvarlig när jag läser sådana här inlägg så skämms jag nästan över att vara Mac ägare(kör PC och delar en Macbook med sambon)..fann du någon logik i hans inlägg??? Och ja om trådskaparen nu har skaffat sig en Mac book pro så är det bara till att gratulera till en riktigt fin laptop.
 

plq

Ny medlem
Aperture versus Lightroom

Ni som svarat hittills verkar köra Mac; är Aperture 3 (eller tidigare version) ett bra och kompetent program? Är det helt okej att köra det på MBP? Tror Ni det är svårt att ställa om sig från PC till Mac?
Jag har växlat från Aperture till LR2, främst av det skälet att LR2 hanterar bilderna individuellt och bygger sin databas utifrån bilderna i det vanliga filsystemet. Aperture däremot stoppar in bilderna i en egen databas. Det är inget kul att göra backupkopior av 150 Gbyte bara för att man tillfört 10 Gb.
Dessutom är det ingen bra lösning att vara beroende av Apple för att komma åt bilderna - vad händer när man inte längre vill använda Aperture, eller det inte finns på marknaden.
Lagring skall göras enkelt, och i system som är så öppna som möjligt. (Följaktligen har jag inte heller konverterat mina bilder till Adobes DNG format, och kommer inte heller att göra det förrän det finns en öppen programvara som kan återskapa rawformatet från DNG-filen).
(Ja, är Mac-användare)
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag har växlat från Aperture till LR2, främst av det skälet att LR2 hanterar bilderna individuellt och bygger sin databas utifrån bilderna i det vanliga filsystemet. Aperture däremot stoppar in bilderna i en egen databas. Det är inget kul att göra backupkopior av 150 Gbyte bara för att man tillfört 10 Gb.
Dessutom är det ingen bra lösning att vara beroende av Apple för att komma åt bilderna - vad händer när man inte längre vill använda Aperture, eller det inte finns på marknaden.
Lagring skall göras enkelt, och i system som är så öppna som möjligt. (Följaktligen har jag inte heller konverterat mina bilder till Adobes DNG format, och kommer inte heller att göra det förrän det finns en öppen programvara som kan återskapa rawformatet från DNG-filen).
(Ja, är Mac-användare)
För några år sedan hoppade jag fram och tillbaka mellan Aperture och LR. Till slut föll valet på Aperture pga av att jag trivdes bäst där, gränssnitt och några funktioner avgjorde valet. Jag kan inte påstå att jag får bättre bilder med Aperture, båda programmen är rätt likvärdiga funktionsmässigt. Backupfrågan är förstås en klar nackdel. I mitt fall är det dock inte ett problem eftersom nästan alla bilder exporteras ut som PSD, Tiff eller jpeg till respektive kundmapp. Efter det tar Time Machine hand om backupen. (Time Machine är hindrad från att backa Aperture-databasen)

Aperture 3 bådar gott, har inte testat den mer än ett några dagar, men det jag sett hittills verkar lovande. Gillar penslarna speciellt (var ett tag på väg att byta eftersom LR har haft en liknande funktion ett tag). "Faces" och "Places" är kul funktioner, men inte något som är viktigt i min vardag. För hobby-, eller modellfotografen är den säkert klockren.
 
Senast ändrad:

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag har växlat från Aperture till LR2, främst av det skälet att LR2 hanterar bilderna individuellt och bygger sin databas utifrån bilderna i det vanliga filsystemet. Aperture däremot stoppar in bilderna i en egen databas.
Aperture kan hantera bilderna åt dig (managed) eller låta bilderna ligga där du vill (referenced). Standardinställningen är "managed" men du kan enkelt ändra inställningen till "referenced".

Samma möjligheter har Lightroom. Skillnaden mot Aperture är att standardinställningen för Lightroom är att låta bilderna ligga kvar!

Dessutom är det ingen bra lösning att vara beroende av Apple för att komma åt bilderna - vad händer när man inte längre vill använda Aperture, eller det inte finns på marknaden.
Hela Aperture-biblioteket är en katalog-struktur med bildfiler, tumnaglar, previews, styrfiler, inställningar mm. Dina originalbilder ligger orörda i denna katalog-struktur. För Aperture 3 högerklickar man på biblioteket och väljer att visa innehållet. Gå sedan ner i Masters. Där hittar du alla dina originalbilder snyggt sorterade efter datum. Aperture 2 använder en annan struktur, men även här ligger alla bilder orörda.
 

iBoat

Aktiv medlem
Så var det tidigare när det det kunde bli problem om Aperture modifierade biblioteket samtidigt som Time Machine körde. Detta har Apple fixat för ett bra tag sedan, så numera hanterar Time Machine även Aperture-biblioteket.
Jag menade att jag själv har hindrat TM att backa upp databasen. Lite otydligt skrivet av mig...
 

keckax

Aktiv medlem
Då denna tråd ändå fullständigt spårat ur kan jag passa på att informera om att jag är extremt nöjd med min Dell Studio XPS 16.
(Jag har aldrig sett en bättre bildskärm på en laptop)

LCD-SKÄRM: Black Leather back cover:16"(inch) Truelife 1080p Full-HD RGBLED Edge to Edge Display (jag kör med 1920 x 1080).

GRAFIKKORT: 1GB ATI® Radeon HD 4670 graphics card.

PROCESSOR: Intel® Core i7 Processor 820QM (8MB cache).

MINNE: 8 192 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096].

HÅRDDISK: 256 GB Solid State SATA-enhet.

OPTISKA ENHETER: Internal Blu-Ray ROM (Blu-Ray read, DVD and CD read & Write) Optical Drive.

PRIMÄRT BATTERI: 9-cell 85Whr Lithium Ion battery.

OPERATIVSYSTEM: Windows® 7 Professional 64 Bit.
Vad kostar en sådan racer då?

/K
 

jorgene

Aktiv medlem
Många konfigureringsmöjligheter är trevligt. Tråkigt dock att det bara går att få Sonyn med högblank skärm. Med tillvalet matt skärm hade den varit klart intressant.
Bara så det inte blir några missförstånd:
Min länk är till den Dell Studio XPS 16 som avhandlades tidigare.
Sonyn har jag inte kollat upp i detalj.
 

plq

Ny medlem
Aperture kan hantera bilderna åt dig (managed) eller låta bilderna ligga där du vill (referenced). Standardinställningen är "managed" men du kan enkelt ändra inställningen till "referenced".

Samma möjligheter har Lightroom. Skillnaden mot Aperture är att standardinställningen för Lightroom är att låta bilderna ligga kvar!


Hela Aperture-biblioteket är en katalog-struktur med bildfiler, tumnaglar, previews, styrfiler, inställningar mm. Dina originalbilder ligger orörda i denna katalog-struktur. För Aperture 3 högerklickar man på biblioteket och väljer att visa innehållet. Gå sedan ner i Masters. Där hittar du alla dina originalbilder snyggt sorterade efter datum. Aperture 2 använder en annan struktur, men även här ligger alla bilder orörda.
Min ståndpunkt är att Aperture 2 (och 3) krävs för att komma åt bilderna.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Många konfigureringsmöjligheter är trevligt. Tråkigt dock att det bara går att få Sonyn med högblank skärm. Med tillvalet matt skärm hade den varit klart intressant.
Om du är intresserad så ring Dell, dom har inte alla konfigurationer på hemsidan och det är inte omöjligt att du kan få den matt.
 
ANNONS