Annons

Objektiv för konsert/livemusik?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har tidigare använt mig av en kompaktkamera när jag har fotat spelningar/konserter men nu när man har systemkamera så skulle jag behöva lite tips på en skaplig och relativ billig glugg till detta ändamål.

Helst något som fungerar ok för båda inom- och utomhus spelningar.

Kamera: Nikon D200

Budget: 5-7000:- (Om det nu räcker :p)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
MF AI/AIS till Nikon

Har tidigare använt mig av en kompaktkamera när jag har fotat spelningar/konserter men nu när man har systemkamera så skulle jag behöva lite tips på en skaplig och relativ billig glugg till detta ändamål.

Helst något som fungerar ok för båda inom- och utomhus spelningar.

Kamera: Nikon D200

Budget: 5-7000:- (Om det nu räcker :p)
Alla AF är relativt dyra om du behöver ljusstyrka 2.8 så försök få tag i en MF typ AI eller AIS tex Nikon 180mm/2.8 med ED-glas. Jag gav 1000:- för min
 

aolsson

Aktiv medlem
En 85 F1.8 är ju ljusstark, skarp och ger på en D200 motsvarande 130mm på en fullformat. Om man inte hamnar för långt från händelsernas centrum räcker det långt. Perfekt på klubbspelningar och liknande.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag tycker MF är att göra det lite för krångligt. Ofta står man ganska nära scenen med artisterna 2-3 upp till kanske 10 meter ifrån; ljuset kan vara besvärligt så man får ibland köra på största bländare. Artisterna rör sig och det kan vara stressigt (man ska hinna med att ta bra bilder på de kanske tio minuter man ofta har till förfogande). På största bländare är det extremt noga att man sätter skärpan rätt och det kräver sin man eller kvinna att göra det under de förhållandena om man ska fokusera manuellt med ett digitalhus (det är inte helt lätt med AF heller alla gånger). Dessutom blir 180 mm på ett crop-hus oftast i längsta laget på konsert. Utan att nämna några specifika modeller skulle jag rekommendera brännvidder mellan 50 och 200 mm (35mm ekv, vad det nu blir på Nikonen); de täcker de flesta situationer. Ljusstyrka helst f/2.8 och iaf större än f/4. Annat att tänka på är objektivets motljusegenskaper då scenmotljuset kan vara starkt och ge upphov till flares och slöjor på objektiv med sämre motljusegenskaper, jag hade själv problem med det med en glugg jag använde på Sthlm jazz nu i juni.

Specifika modeller lämnar jag åt andra att rekommendera eftersom jag använder Canon men det här är mina tankegångar om det iaf.

Edit. Ser nu tipset om 85 f/1.8. Det låter som ett utmärkt tips i mina ögon. Jag har själv använt Canons 135 f/2.0 en hel del på konsert och 85.an ger ju ungefär det utsnittet på D200.

mvh
David
 

autopsi

Medlem
Om du tänker tränga dig längst fram till scenkanten så borde väl ett 35mm eller 50mm göra sig bra. Nikon har ljusstarka sådana på f1.8, båda alternativen ryms även väl inom din budget.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Köp en AF 85/1,8 och en Sigma 18-50/2,8 DC HSM. Det kommer du långt med och täcker in ett stort omfång. (Se bara till att du inte står alltför långt från scenen..) Köper du begagnat borde prislappen hamna inom din budget.
 
ANNONS