Annons

Ladda batterier med solceller?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Planerar en fjällvandring i trakten av Kebnekaise i början av augusti. Tänkte jag skulle ta med en lite mindre kamera, Panasonic GF1, istället för min "stora" systemkamera, Nikon D2.
Nu är problemet att jag tvivlar på att mina två batterier till GF1:an verkligen räcker i de tio dagar som jag planerar att vara borta.
Ett nummer av Proffsfoto hade en artikel om en produkt som möjligen kan fungera.
Heter Freeloader, www.solartechnology.co.uk.

Någon som har erfarenhet att denna?

Den kostar som ett originalbatteri eller som två extra piratbatterier. Kanske det är lika bra att köpa fler batterier i stället?

Vad tycker ni?

/Johan
 

dJb

Aktiv medlem
Jag tycker inte solceller är ett alternativ för svenska fjällen om man inte ska vara ute väldigt lång tid, det är betydligt smidigare och mer vikteffektivt med något extrabatteri. Väderförhållandena är relativt ostadiga och är det mulet så kommer solladdaren ge ganska dålig effekt.

mvh
David
 

Linmajon

Aktiv medlem
Troligen har kamerans batteri kapacitet för ca. 10Wh. Det står inte med vilken spänning solcellen ger 75mA. Låt oss gissa att det är 5V. Det blir 5*75=0.375W. På min båt har jag större paneler som ger 50W så det kan vara rimligt.
Vid perfekta förhållanden laddas alltså kameran på 10/0.375=27 timmar. Det låter också ganska rimligt. Laddförluster stjäl kanske 15% av effekten och diverse andra praktiska begränsningar med solen etc. kostar kanske runt 50% innan det.
Jag ser att den har en inbyggd batteribank på kanske en laddning men det förbättrar knappast prestanda för solcellen..

Du kan nog köpa ett par extra batterier utan att fundera så mycket mer.
Titta på www.kjell.se som har laddbatteribanker både med och utan solceller. Bättre med en rejäl sån utan solcell isåfall.
 
ANNONS