Annons

Fota konsert / livespelning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fresa

Aktiv medlem
Hallå
Ska fota en mindre konsert imorgon (fredag) allt är utomhus vid ca kl 21-22 och har inte så bra koll på sånt, tänkte därför fråga proffsen :)
Vad har ni för tips ?
Vad bör man tänka på?
Blixt eller inte?
Val av objektiv?
Hur brukar ni tänka?
Ja ös på allt ni bara kan tänka er :) Även det mest självklara.
Ska bara tillägga att det är i lärosyfte jag åker dit o fotar och om jag får nån bra bild så blir bandet glada för det.
Mvh Fredrik
 

Peterus

Aktiv medlem
Tips från en Noob:
Eftersom Du inte verkar känna Dig säker på detta så testa en annan infallsvinkel än vad "proffsen" behöver göra.
Är det en mindre konsert (Du kanske känner bandet eller den som arrangerar?)
Försök att komma in bakom/på sidan om scenen för lite "annorlunda" bilder och vinklar.

Blixt är ju inte riktigt effektivt vid längre avstånd än c:a 5-6 meter så gå så nära Du kan.
Använd det ljusstarkaste objektivet Du har.

Skicka hit bilder sen så vi får se :)

/Peter
 

dJb

Aktiv medlem
Hallå
Ska fota en mindre konsert imorgon (fredag) allt är utomhus vid ca kl 21-22 och har inte så bra koll på sånt, tänkte därför fråga proffsen :)
Vad har ni för tips ?
Vad bör man tänka på?
Blixt eller inte?
Val av objektiv?
Hur brukar ni tänka?
Ja ös på allt ni bara kan tänka er :) Även det mest självklara.
Ska bara tillägga att det är i lärosyfte jag åker dit o fotar och om jag får nån bra bild så blir bandet glada för det.
Mvh Fredrik
Inte blixt (på många konserter är det inte heller tillåtet)
Jag använder oftast en 70-200 zoom. Något nedbländad till f/3,5-4 om ljuset tillåter. Scenljuset viktigt att tänka på; både för att utnyttja det och för att undvika artefakter som t ex slöjor och flares. Jag kör antingen tidsautomatik (dvs jag väljer bländaren) eller manuellt vilket ibland kan behövas beroende på ljuset. Iso beror på ljuset och vilka tider jag får; kan variera mellan 1000 upp till 3200. Jag strävar efter att lägga mig så lågt jag kan beroende på tiderna som jag också brukar ha i bakskallen beroende på om jag vill eftersträva viss oskärpa eller inte. Som regel ligger jag mellan 1/100 och 1/200 s.
Oftast brukar jag försöka sätta fokus i ögat på artisten. Anledningen att jag bländar ner något är också att få lite längre skärpedjup. När jag fotar med 135/2.0 på största öppning får man t ex väldigt kort skärpedjup och man ser snabbt om skärpan sitter på nästippen (vilket man ofta uppfattar som dålig bild) eller i ögat.
Ibland kan vidvinklar vara bra men generellt använder jag oftast lite längre brännvidder.
Peters tips om att testa nya "infallsvinklar" tycker jag är bra. På större konserter är man ganska låst till att befinna sig på ett definierat område framför scenen under en kortare period. Om det är en mindre spelning så har du ju alla möjligheter att testa och experimentera själv! :)

Lycka till!
 

Fresa

Aktiv medlem
Tips från en Noob:
Eftersom Du inte verkar känna Dig säker på detta så testa en annan infallsvinkel än vad "proffsen" behöver göra.
Är det en mindre konsert (Du kanske känner bandet eller den som arrangerar?)
Försök att komma in bakom/på sidan om scenen för lite "annorlunda" bilder och vinklar.

Blixt är ju inte riktigt effektivt vid längre avstånd än c:a 5-6 meter så gå så nära Du kan.
Använd det ljusstarkaste objektivet Du har.

Skicka hit bilder sen så vi får se :)

/Peter
Okej tackar för tpis :) självklart kommer det bilder om det blir bra :)
 

Fresa

Aktiv medlem
Inte blixt (på många konserter är det inte heller tillåtet)
Jag använder oftast en 70-200 zoom. Något nedbländad till f/3,5-4 om ljuset tillåter. Scenljuset viktigt att tänka på; både för att utnyttja det och för att undvika artefakter som t ex slöjor och flares. Jag kör antingen tidsautomatik (dvs jag väljer bländaren) eller manuellt vilket ibland kan behövas beroende på ljuset. Iso beror på ljuset och vilka tider jag får; kan variera mellan 1000 upp till 3200. Jag strävar efter att lägga mig så lågt jag kan beroende på tiderna som jag också brukar ha i bakskallen beroende på om jag vill eftersträva viss oskärpa eller inte. Som regel ligger jag mellan 1/100 och 1/200 s.
Oftast brukar jag försöka sätta fokus i ögat på artisten. Anledningen att jag bländar ner något är också att få lite längre skärpedjup. När jag fotar med 135/2.0 på största öppning får man t ex väldigt kort skärpedjup och man ser snabbt om skärpan sitter på nästippen (vilket man ofta uppfattar som dålig bild) eller i ögat.
Ibland kan vidvinklar vara bra men generellt använder jag oftast lite längre brännvidder.
Peters tips om att testa nya "infallsvinklar" tycker jag är bra. På större konserter är man ganska låst till att befinna sig på ett definierat område framför scenen under en kortare period. Om det är en mindre spelning så har du ju alla möjligheter att testa och experimentera själv! :)

Lycka till!
Strålande, underbart med lite tips på inställningar :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Du hittar säkert en hel del information om du gör en sökning också, men kortfattat:

- Ljusstark optik är guld värt. Även med sådan så kan man vara tvungen att pressa upp iso ganska långt.

- Undvik blixt i det längsta. Du dödar lätt allt scenljus med den och artister och publik kan bli irriterade av det.

- Var noga med exponeringen. Helmanuellt (M) rätt bra om inte scenljuset varierar väldigt kraftigt i styrka. Annars, använd gärna något halvautoläge tillsammans med spotmätning, men se till att du har kameran inställd så exponeringen låses vid fokuseringen, annars kan du få exponeringsproblem vid omkomponering. Matrismätning funkar inte så bra som spotmätning, då det lätt ger utfrätta ansikten och händer vilket inte är så snyggt.

- Var även noga med fokuseringen, speciellt om du använder ljusstarka objektiv.

- Hör på musiken också och försök fånga så mycket attityd och samspelhet som möjligt. Det handlar mycket om att vänta in och tajma de bästa ögonblicken och däremellan hitta fina bildvinklar.

Lycka till!
 

Fresa

Aktiv medlem
Har nu bara laddat upp några bilder från spelningen som är totalt oredigerade dvs direkt från raw.
Har haft lite ont om tid då det blivit väldigt mycket jobb och väldigt lite fritid.
Men kolla och säg nåt både bra och dåligt.
Ska se om jag honner att regigera till helgen och då kanske med massa bra tips från er :)

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=285336
 
ANNONS