Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd kamera för publicering i dagstidning och magasin.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska göra ett antal tidningsreportage för tryck i dagstidning, eventuellt i magasin. Tidigare har jag arbetat som videojournalist och har full koll på videoutrustning, men jag är inte alls insatt när det gäller kamerautrustning.

Finns det någon som har tips på en billig kamera som duger för tidningstryck. Det behöver inte vara en avancerad proffskamera, inte ens en systemkamera om det finns någon kompaktkamera som håller måttet. Min budget är för närvarande mycket begränsad.

Jag läste om Casio Exilim EX-H15, kan den vara något? http://www.testfreaks.se/digitalkameror/casio-exilim-ex-h15/

Tackar för svar.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Rent tekniskt kan nog alla moderna kameror (även kompakter) ge bilder som duger att publiceras i dagstidningar och magasin. Däremot kan det vara svårare att i vissa situationer få till något som duger bildmässigt med en kompakt. T ex kan det vara svårt att begränsa skärpedjupet och att fånga ett visst ögonblick.
 

dJb

Aktiv medlem
Instämmer i det Erland skriver. Tillägger också att det beror väldigt mycket på magasinets inriktning. Lägger de stor tyngdpunkt på bilder eller ska bilderna mer illustrera texterna? Jag jobbar själv med två magasin varav det ena ställer rätt höga krav på bildmaterialet, medan det andra inte gör det i samma omfattning. Till det ena anlitas främst professionella fotografer, till det andra tar vi in många amatörbilder av varierande kvalitet. Visst kan en kompakt räcka långt och kanske t o m ge tillräckligt goda resultat men den är samtidigt mer begränsad som Erland är inne på. En annan vanlig situation är ju t ex lågljussituationer då kompakter inte presterar lika bra som en systemkamera på högre ljuskänsligheter och den inbyggda blixten ofta slår hårt och fult.
Svårt att säga något definitivt alltså utan att veta mer ingående vad du tänkte plåta. :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad är det för typ av reportage? Rörliga motiv i bilderna? Porträtt? Situationsbilder ...?

Enkla kompaktkameror kan ta tekniskt mycket bra bilder, men har som Erland påpekar en hel del begränsningar när det gäller snabbhet (svårt att få timing + långsam serietagning), de ger rent praktiskt mycket stor skärpedjup vilket i vissa sammanhang fungerar bra, men i andra gör jobbet svårare. Små kameror har dessutom små bildsensorer och har svårare att hantera svåra ljussituationer (mindre tonomfång, brusigare bilder i svagt ljus).

Nu framgick det som sagt inte alls vilken typ av bilder det är du skall ta, men det kan vara läge att titta på någon av de billigare systemkamerorna. Ta Canons Eos 1000D som finns med objektiv för runt 4000 kronor.

Risken du löper med en enklare kamera är att du kan behöva lägga så mycket mer tid på själva fotograferingen och på efterbearbetningen för att uppnå acceptabla resultat att det kostar mer än det smakar trots att kameran var billig att köpa. Dessutom är det lätt att missa fototillfällen där det på något sätt går undan eller där ljuset är svagt - sådana situationer hanterar en systemkamera överlägset bättre.

Rent användningsmässigt skiljer det mycket lite, alla kameror, även de stora dyra proffkamerorna, är överraskande enkla att använda.
 

cowboy

Aktiv medlem
Do professional photographers really use point-and-shoot cameras? Surprisingly, yes.

..... om det finns någon kompaktkamera som håller måttet. ....
Som andra skriver: det beror på vilken typ av bilder du ska ta.

Här
(från PhotoShelter Blog) är en artikel om 15 kompaktkameror som används av proffsfotografer (utöver deras ordinarie "tyngre" utrustning)
 
Tack för alla svar!

Jag ska i första hand åka till nordöstra Thailand (Isaan) för att belysa bakgrunden till de senaste årens konflikter i Thailand. Framför allt kommer jag att vara på den fattiga fattiga landsbygden där missnöjet frodas och jag vill att läsaren ska se varför.

Jag vill framför allt fånga vardagen i byarna och i städer som Udon Thani, Ubon Ratchathanioch Khon Kaen och eventuellt Chiang Mai i norra Thailand. Jag vill fotografera miljöer och folk i rörelse samt ta bilder på de personer som intervjuas. Texten är huvudsaken, men bilderna är ändå viktiga för reportaget. Det är alltså inte frågan om stora, fina resereportagebilder.

Jag ska även intervjua en författare i Chumphong och jag bör ta några bilder på författaren samt besöka ett kloster som behandlar missbrukare.

Tack Bo för länken till PhotoShelter Blog, den kan bli mycket användbar!

När jag läser vad ni skrivit så verkar det nog som jag behöver en något bättre kamera. Jag hade hoppats på att komma undan med kanske 4 000:-, så tack för tipset, Martin (Canon Eos 1000D). I värsta fall får jag skramla ihop några tusen till.

Finns det något vettigt mellan 4 000 - 8 000:- inklusive vidvinkel för det ändamål jag skrivit om ovan?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla svar!

Jag ska i första hand åka till nordöstra Thailand (Isaan) för att belysa bakgrunden till de senaste årens konflikter i Thailand. Framför allt kommer jag att vara på den fattiga fattiga landsbygden där missnöjet frodas och jag vill att läsaren ska se varför.

Jag vill framför allt fånga vardagen i byarna och i städer som Udon Thani, Ubon Ratchathanioch Khon Kaen och eventuellt Chiang Mai i norra Thailand. Jag vill fotografera miljöer och folk i rörelse samt ta bilder på de personer som intervjuas. Texten är huvudsaken, men bilderna är ändå viktiga för reportaget. Det är alltså inte frågan om stora, fina resereportagebilder.

Jag ska även intervjua en författare i Chumphong och jag bör ta några bilder på författaren samt besöka ett kloster som behandlar missbrukare.
Så här långt låter det faktiskt som du skulle kunna komma ganska långt med en kompaktkamera - faktum är ju att de kompakter vi har idag på många sätt har ett bredare användningsområde än systemkameror med film hade för 20 år sedan ... :)

Fördelen med en kompaktkamera i situationer som de du beskriver är att den är mindre i vägen mellan dig och de du fotograferar, den ser inte så stor och "farlig" ut.

Nackdelen med kompaktkameran är som sagt att de ofta är lite sega, lätt gjort att missa ögonblick med dem. Dessutom får du köpa en ganska dyr kompaktkamera om du vill ha hyfsad manuell kontroll över vad du gör (smidig manuell exponering, manuell fokusering m m) vilket annars kan göra kameran lite frustrerande att använda. Dagens kameraautomatik är oerhört kompetent, men kan ju inte alltid känna till de kreativa varianter man vill göra som kanske strider mot den tekniska logiken i automatiken.

Tack Bo för länken till PhotoShelter Blog, den kan bli mycket användbar!

När jag läser vad ni skrivit så verkar det nog som jag behöver en något bättre kamera. Jag hade hoppats på att komma undan med kanske 4 000:-, så tack för tipset, Martin (Canon Eos 1000D). I värsta fall får jag skramla ihop några tusen till.

Finns det något vettigt mellan 4 000 - 8 000:- inklusive vidvinkel för det ändamål jag skrivit om ovan?
Det känns alltid vanskligt att övertala människor att sikta på dyrare saker än de från början tänkt sig, men jag tror helt ärligt att det blir mer lättjobbat med en systemkamera där du lättare kan ta kontroll över situationen.

Men, och detta är ett viktigt men (och ett dyrt :) ... Jag skulle se till att ha med mig två kameror. Dels för att kameror, sällan, men dock ibland, går sönder. Dels för att kameror ibland försvinner. Vet inte om din budget klarar detta, men att bara åka med en kamera kan ju blir väldigt dyrt i slutändan ...

Mitt förslag skulle vara:
En Eos 1000D med standardzoomen 18-55 (den får man extremt billigt), då har du omfång från vidvinkel till kort teleobjektiv i ett paket.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS
Till det ett ljusstarkt objektiv som du kan använda inomhus och för att isolera motivet från bakgrunden:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095
Ovanstående objektiv blir dock ett kort tele på en Eos 1000D, vilket kanske inte passar i alla lägen, det här är en aning dyrare variant som då blir mer av ett normalobjektiv:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232032
Problemet med vidvinklar är ju att de lätt drar iväg i pris, i synnerhet om de är någorlunda ljusstarka.
Och så en backupkamera, inte den billigaste, men en extremt stryktålig som kan användas under vatten (och då med lätthet överlever även tropiskt regn, lera, tappas i marken, hamna i kläm i väskan osv)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M3000bla

Totalpris 7000-8000 kr beroned på vad du väljer (50/1.8 eller 35/2)
 
Tack Grevture för ditt tips! Jag blir fortfarande lika förvånad hur osjälviskt hjälpsamma folk kan vara i olika forum.

Jag har tittat på dina länkar och även läst recensioner på nätet. Det är nog inte alls omöjligt att jag köper ditt tips rakt av!

Och det är nog inte en dum idé att köpa en backupkamera. Det är dumt att riskera att hela projektet faller om kameran går sönder eller blir stulen. Dessutom kan den vara bra att ha i situationer då jag vill avdramatisera min närvaro, t ex bland folk som aldrig haft med en journalist att göra, precis som du skrev. Eftersom jag troligen kommer att vara nere i Thailand i slutet av regnsäsongen kan ditt backupkameratips vara användbart. Det kanske inte alltid jag vill plocka fram huvudkameran i ösregn.

Kompakten Sony DSC-HX5V som Göran föreslog verkar vara en riktigt bra kompaktkamera. Hmmm, hade jag råd skulle jag köpa alla tre så hade jag kameror för olika situationer och väderlekar.

Jag måste nog ta mig en funderare och kalkylera lite.

Tack för hjälpen!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är förstås Canon G11 -- en avancerad kompaktkamera som är något av en klassiker för reportagefotografer på resande fot i besvärliga områden, när man alltså av olika skäl vill undvika en "normal" kamerautrustning. Någorlunda diskret, passar i jackfickan, stryktålig, bra manuella möjligheter, raw-filer och riktigt hygglig bildkvalité.

Kanske kan det finnas anledning att titta på G11s "lillebror" S90 också. Samma sensor, samma inställningsmöjligheter, ljusstarkare glugg -- och ganska mycket mindre format.
 
Ett annat alternativ är förstås Canon G11 -- en avancerad kompaktkamera som är något av en klassiker för reportagefotografer på resande fot i besvärliga områden, när man alltså av olika skäl vill undvika en "normal" kamerautrustning. Någorlunda diskret, passar i jackfickan, stryktålig, bra manuella möjligheter, raw-filer och riktigt hygglig bildkvalité.

Kanske kan det finnas anledning att titta på G11s "lillebror" S90 också. Samma sensor, samma inställningsmöjligheter, ljusstarkare glugg -- och ganska mycket mindre format.[/QUOTE

En kamera som är "något av en klassiker för reportagefotografer" verkar inte så dumt. Det är ju något sådant jag söker. Som sagt, här måste det funderas.

Tack för svaret!
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Köp 2

Det finns många fina digitala kompaktkameror som gör jobbet, men vilken du än köper så köp 2.
Att bara resa med en kamera , är ingen bra ide´.
Jag skulle rekommendera dig att köpa dig en bra digitalkamera
samt en billig med bra analog kamera, då den analoga ofta klarar väta lite bättre än digitala ( i de flesta fall) En analog och några rullar film finner du billigt.

Och du?

HA KUL !!!!
 

Thulin

Aktiv medlem
Begagnat

Med begränsad budget skulle jag titta på begagnatsidan, några år gamla Nikon eller Canon, Typ D200, och en några år äldre Canon G serien G10, G9 osv...

En tanke för att kunna köpa både och.

//Mikael
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Den här kompakten ska vara bra Sony DSC-HX5V ca 3400 kr
Håller med om att den kameran är riktigt bra, med den slipper du lite av de svagheter de flesta kompakter annars dras med, bland annat kan den här kameran faktiskt ta snabba bildserier. En variant på den kameran - samma sensor, i stort sett samma finesser, lite sämre optik, men i gengäld vatten- och stryktålig (du kan snorkla med den :) är Sony DSC TX5. Liten, platt, passar i en rymlig byxficka. Tokenkel att använda med pekskärm baktill. En av de trevligare kompakter jag har stött på (gäller både TX5 och HX5V som Göran föreslog).
 

Photocon

Aktiv medlem
En vanlig dagstidning använder 180 dpi för färgtryck. För en fyrspaltare(bredd) krävs då 2 megapixel förutsatt att ingen beskärning gjorts. C:a 160 dpi för sv/v. Magsin med högre krav på tryckkvalitet brukar vilja ha 300 dpi. Obeskuret c:a 4,5 megapixel.

Dubblerar man pixelantalet har man god beskärsmån och klarar utmärkt kraven.

Kompaktkameror har sin begränsning vad gäller bilder i lågljussituationer. Snyggt med mycket skärpedjup i vackert väder och väldigt störande brus (både färg- och luminisensbrus) i lägre ljusförhållanden.

Finns visserligen brusreducering i kompaktkamerorna, men det tar inte bara bort brus utan även detaljer.

Någon har föreslaget en liten traditionell systemkamera istället. Det tycker jag låter bra.

Skulle även vilja att du tog dig en funderare på de små spegellösa systemkamerorna som har stora sensorer och hög bildkvalitet med betydligt mindre brus än kompaktkamerorna. Panasonic har ett par riktigt bra och Sonys senaste alster NEX-3/NEX-5 har extremt god detaljåtergivning och marknadens största sensor i detta segment. Dessutom kan de filma i HD-kvalitet. En NEX-3 med zoomobjektiv kostar c:a 6.000:-, Version 5 några hundralappar mer.

Kanske något att reflektera över: Här är en länk:

www.sony.se/hub/dslr/nex5-nex3?cid=15017387

Jag har provkört en NEX-3 och bildkvalitén är förbluffande hög.

Personligen skulle jag kanske av gammal vana av jobb ute på fältet rått dig att köpa en begagnad Canon 40D eller Nikon D200 med en normalzoom och ett ljusstarkt 50/1.8. Borde kunna passa din budget och de behov du anger. De har dessutom visat sig hållbara under rätt hårda förhållanden

Men samtidigt undrar jag efter att provat NEX-3 om jag tänker för konservativt efter att sett bildresultat som är bättre upplösningsmässigt än de 2 förslagen på begagnade kameror jag skrev ovan. NEX är dock oprövad i fält och saknar optisk sökare.

Men å andra sidan skrämmer den inte folk på samma sätt som en traditionell svart större systemkamera.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Med begränsad budget skulle jag titta på begagnatsidan, några år gamla Nikon eller Canon, Typ D200, och en några år äldre Canon G serien G10, G9 osv...

En tanke för att kunna köpa både och.

//Mikael
instämmer. Tänkte precis föreslå det. Du får en D200 idag för 5000 kr tror jag. Den är vädertätad. Eller en Fuji S5, samma hus, kanske lite lägre pris. Kanonkamera.
 
Tack för alla svar!

Även Nex-3 och Nex-4 verkar ett intressant alternativ. En bra kamera som inte gör så mycket väsen av sig. D200 som är vattentätad låter också intressant, liksom Sony DSC TX som backupkamera. Och så begagnadmarknaden....

Nu måste jag bara fundera i ett par dagar och väga kvalitét mot budget.
 

mac60

Aktiv medlem
Om det finns fler som har bra tips så svara gärna.
Canon PowerShot D10 blå för 2690 på Cyberphoto ( har inte kollat priset på andra ställen)

Har den själv och den tar ( enligt tester) bättre bilder än dom flesta andra
Använde den i Egypten både under och över vattnet med kanonbilder som resultat.
Det du får tänka på är att ha med en trasa att torka av linsen med eftersom det blir fläckar på den efter vattnet
Mats
 
ANNONS