Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På tur till Sarek

Produkter
(logga in för att koppla)

shodan

Ny medlem
Jag har en 400D med kitobjektiv men vill uppgradera objektiv (och kanske huset med) till min Sarek-tur. Det är ju många aspekter inför en vandring i vildmarken, men självklart är det mycket åtråvärt att hålla nere vikten.

Behov 1
I Sarek lär det bli mest landskapsbilder (med eller utan förgrund). För dessa bilder spelar inte ljusstyrka någon roll över huvudtaget, utan jag bländar nog ner för bästa skärpa och ett tillräckligt skärpedjup för att få med "allt". Däremot är bildstabilisering önskvärt för att få skärpa handhållet. Det viktigaste är att bilderna är skarpa och bra i färgerna samt att jag slipper byta objektiv eftersom det tar tid och är risk för att få skit i kameran. Ultravidvinkel är nice-to-have men inget absolut måste då jag i värsta fall kan fota panorama och stitcha i PS. Tele vore trevligt men är nog tyvärr för tungt. Skulle tro att jag sällan använder brännvidder över 100 mm ändå på min cropkamera.

Behov 2
Så fort vi slagit läger (och kanske någon enstaka gång under själva vandringen då man rastar) finns det lite mer tid att jobba med. Skulle tro att det blir bilder på diverse utrustning (kängor, tält, trangia o.s.v), jokkar, blommor, vilt (!?), landskapsbilder igen, kanske sol-ned/upp-gång, med tid att trixa lite med stativ, långa slutartider, ner och krypa på backen o.s.v.

Utrustning
Under vandring
Canon 400D + Canon 15-85/3.5-5.6 med polaroidfilter på hela tiden

Under rast/läger
Canon 400D + Velbon DF-40 (ultralätt stativ) + Canon 50/1.4

Vad tror ni om detta?

Jag har aldrig riktigt kommit överens med exponering, färgmättnad och rörelseoskärpa med min 400D så funderar på uppgradering till 50D, 550D eller Nikon D90 för att få bättre prestanda på högre ISO.

Alternativa gluggar: Canon 17-55/2.8, Canon 17-40/4 L, Canon 18-200

Skulle gärna ha ett tele ifall vi har turen att se storvilt i rapadalen, men ryggen säger nog ifrån... :)

Mvh Pontus
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag har en 400D med kitobjektiv men vill uppgradera objektiv (och kanske huset med) till min Sarek-tur. Det är ju många aspekter inför en vandring i vildmarken, men självklart är det mycket åtråvärt att hålla nere vikten.

Behov 1
I Sarek lär det bli mest landskapsbilder (med eller utan förgrund). För dessa bilder spelar inte ljusstyrka någon roll över huvudtaget, utan jag bländar nog ner för bästa skärpa och ett tillräckligt skärpedjup för att få med "allt". Däremot är bildstabilisering önskvärt för att få skärpa handhållet. Det viktigaste är att bilderna är skarpa och bra i färgerna samt att jag slipper byta objektiv eftersom det tar tid och är risk för att få skit i kameran. Ultravidvinkel är nice-to-have men inget absolut måste då jag i värsta fall kan fota panorama och stitcha i PS. Tele vore trevligt men är nog tyvärr för tungt. Skulle tro att jag sällan använder brännvidder över 100 mm ändå på min cropkamera.

Behov 2
Så fort vi slagit läger (och kanske någon enstaka gång under själva vandringen då man rastar) finns det lite mer tid att jobba med. Skulle tro att det blir bilder på diverse utrustning (kängor, tält, trangia o.s.v), jokkar, blommor, vilt (!?), landskapsbilder igen, kanske sol-ned/upp-gång, med tid att trixa lite med stativ, långa slutartider, ner och krypa på backen o.s.v.

Utrustning
Under vandring
Canon 400D + Canon 15-85/3.5-5.6 med polaroidfilter på hela tiden

Under rast/läger
Canon 400D + Velbon DF-40 (ultralätt stativ) + Canon 50/1.4

Vad tror ni om detta?

Jag har aldrig riktigt kommit överens med exponering, färgmättnad och rörelseoskärpa med min 400D så funderar på uppgradering till 50D, 550D eller Nikon D90 för att få bättre prestanda på högre ISO.

Alternativa gluggar: Canon 17-55/2.8, Canon 17-40/4 L, Canon 18-200

Skulle gärna ha ett tele ifall vi har turen att se storvilt i rapadalen, men ryggen säger nog ifrån... :)

Mvh Pontus

Sök reda på mailadressen till fotografen Svante Hall här på fs och kommunicera med honom om dina frågor.Han kan allt detta av egen erfarenhet.

/w
 

Per

Aktiv medlem
Först och främst tycker jag du gör helt rätt som satsar på att ta med dig ett stativ på vandringen! Men videostativet Velbon DF-40 verkar vara ett mindre lyckat val; om det nu inte är så att du redan äger och är välbekant med det. Både lätt och billigt, men förmodligen rejält rangligt, och med ett huvud som inte är vidare lättarbetat. Dessutom har du ingen möjlighet att få ner det i spagat, vilket åtminstone jag tycker är ett måste för ett stativ i fjällen. Det finns flera trådar här på FS som handlar om lätta stativ för vandring, bla den här, som för min del mynnade ut i ett Velbon Sherpa Pro 535 med kulleden QHD-61Q (recensioner på FS). Det har jag haft med på två fjällturer nu, och en del utflykter på hemmaplan, och är riktigt nöjd med. Inte fullt lika stabilt som mitt vardags-Manfrotto kanske, men helt ok ändå.

Objektivvalen beror förstås på vad du gillar att fotografera, men 15-85 är nog ett trevligt allroundobjektiv med både god vidvinkel och lite längre brännvidder för att ge bra sug i landskapsutsnitten. 50/1,4 skulle jag nog skippa om jag ändå hade 15-85. Kanske en vidvinkel eller ett makro i stället? Tele är bland det sista jag själv skulle lämna hemma, men det beror förstås på att jag gillar att fota fåglar och andra djur i fjällen. Själv kör jag med Tamron 200-500 som är ett relativt lätt och skarpt alternativ på 500mm.

Ett alternativ är förstås att välja en 'superzoom' typ 18-200 som du nämnde eller Sigmas/Tamrons 18-250/270 med bildstabilisering. Nedbländat för landskapsfoto lär de väl prestera helt ok och 200-270 mm kan räcka ganska långt för att fota fåglar och däggdjur i fjällen. Med ett sånt i ryggan vore det kanske mer naturligt att komplettera med Canon 50/1,4 för de skarpa porträtten.

Utöver det så ska du förstås ha ett polfilter, och kanske ett neutralt gråfilter ND8 om du vill smeta ut lite vattendrag eller så. Åså en drös billiga batterier som du beställer på Ebay!

Go tur!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Har själv vandrat några gånger i sarek och eftersom du pratar om rapardalen så antar jag att du går orösat... Rapadalen är ju annars känd för sina jä**a snårskogar som får en att begå självmord...

Att bära runt på fotoutrustning är ingen bra kombo då systemsaker kostar vikt. Fu får gärna berätta lite mer på vilka villkor du vandrar då jag tror själva vandringen är begränsningen i din utrustning. Hur går ni, hur länge, etapper, erfarenhet osv osv. Därefter kanske jag kan komma med en del input.
 

shodan

Ny medlem
Sarek

Har själv vandrat några gånger i sarek och eftersom du pratar om rapardalen så antar jag att du går orösat... Rapadalen är ju annars känd för sina jä**a snårskogar som får en att begå självmord...

Att bära runt på fotoutrustning är ingen bra kombo då systemsaker kostar vikt. Fu får gärna berätta lite mer på vilka villkor du vandrar då jag tror själva vandringen är begränsningen i din utrustning. Hur går ni, hur länge, etapper, erfarenhet osv osv. Därefter kanske jag kan komma med en del input.
Har en del fjällerfarenhet, dock första gången i Sarek. Vi har dock tänkt gå längs norrsidan längs bergskammen ca två tredjedelar av Rapadalen, så det borde inte vara så mycket snårskog (och mygg!) där, dock kanske svårare med bra vägval. Vi skall gå 10 dagar. Vägen startar i Staloloukta via Aktse och sedan till Saltoloukta. Precis som du säger är varje gram av yttersta vikt (ursäkta ordvitsen...). Skulle jättegärna ha med ett rejält stativ med telezommar och allt möjligt, men då tror jag att jag kommer vara så trött på vägen att jag inte orkar fotografera...

Mvh Pontus
 
Senast ändrad:

Kalle_B

Aktiv medlem
Ahh ok, antar att det blir kungsleden då ni går första delen... Men i dom oledade delarna blir det inte roligt med all packning...

Vyer, berg, jokkar, dalar osv där är vidvinkel mycket bra. För att stitcha ihop bilder anser jag att vidvinkel är svårt då man får förvrägningr, minst 50mm tror jag blir bra. tele objektiv är kul, men i realiteten tror jag inte det blir så användbart, inte i realitet mot vikten i alla fall. Ett ordentligt zoom objektiv tror jag kan vara en kompromiss.

Ska jag vara helt ärlig så anser nog jag att du kan skippa stativet... såvida du inte vet med dig att det kommer krävas... macro kan kräva stativ... annars tror jag att ett enbent duger bra. Eftersom man man är TVUNGEN att ha en mycket ordentlig vandringsstav i fjällen så räcker detta till stativ, köp en stativgänga som du trycker på toppen av staven! har ej provat detta själv, men finns beskrivning här på forumet... nu vann du några gram till!

Tänk också på att inte ta med för dyr utrustning, jag har själv som ung athlet (några år sedan...) gått på skrå runt ett helt berg i sarek och sedan snavade på en sten och åkte kana med 30kg rygga ner för ett helt berg! landade efter 50 volter med fötterna före på en stor sten vid foten av berget... det var priset för att inte tappa höjd i vandringen... Det jag vill ha sagt är att gör du en sådan vurpa och krossar nytt 50D hus samt telegluggar så är det inte roligt att bära hem massa skrot... kitglugg kan man leva med att den pajar.

jag tror att största problemet med planering av detta slag är att man trots kunskap och vetskap endå packar för tungt, man vet inte exakt vad man vill/kommer plåta och tar gärna en glugg förmycket med sig... senast jag gick fick jag gömma 1 kg förnödenheter i form av kex, choklad, frystorkat under en stor sten (Hyyscchh! hemlighet) för att jag helt enkelt inte orkade gå längre med all packning. Vill också verkligen varna för Rapardalen, den kan vara ett ett riktigt hel**e på sina ställen, oavsett vilken sida du går på. I dessa stunder kan hjärnan bli knäpp och man gör mycket orationella saker när man är helt slut. Tänk dig spö regn, kall, alla kläder är som draperier som kletar in sig på kroppen, snårskog utav bara fan som slår dig på kroppen så att du blöder i ansiktet och en miljon mygg som gör saken ännu värre... skoskavet efter blöta kängor gör att du knappt kan gå och du har massor av kg i ryggsäcken samt ett fett tele som du bara använt 1 gång på en trött ren som stod på andra sidan berget och endå bara blev en liten fläck på en grådaskig bild...

Jaja, det var mina små tankar, nej jag längar inte tillbaka till rapardalen ;) men önskar er en mycket trevlig vandring!
 

William Spiik

Aktiv medlem
Inte läst igenom hela tråden men ett hyfsat telezoom med bildstabilisering och ett lågt pris är ju annars Canon 55-250mm IS. Gör nog ingen större skillnad i tröttheten då det väger otroligt lite med.
 

Per

Aktiv medlem
Till skillnad från Kalle tycker jag inte du ska frukta varken Rapadalen eller vikt och värde på bra kamerautrustning! :)

Om du verkligen gillar fjällen och att fotografera så är det väl synd att lämna din dyrköpta utrustning hemma när du väl har chansen att jobba med så fantastiska motiv? Du kommer naturligtvis se till att du inte bär mer än vad som känns bra genom att testa i förväg, oavsett vad du tänkt ta med dig.

Enbensstativ ersätter inte ett riktig stativ; jag har stativgänga på min vandringsstatv men det är mycket få gånger jag använt den. Dels för att det ändå inte duger till längre tider, och dels för att det blir väldigt svårjobbat i höjdled om man inte dessutom har nån slags kulled. Man kommer inte heller nära marken med staven.
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Ja,,, jag förstår inte resonemanget med att lämna den dyrt inköpta fotoutrustningen hemma.
Är den köpt för att bli ett bokstöd i fullproppad hylla med olästa böcker. Är man intresserad av foto och ska till en sådan plats med pampig natur och motiv överallt så får man prioritera sin packning där efter. Dra ner på allt annat och prioritera foto utrustningen. Se reportaget : Film: Magnus Lindbom delar med sig av sin fotoutrustning och fundera ingen på vad som ska med. Tänk dig själv att du står mitt ute på fjället med ett underbart motiv framför dig, och du har din dyrt inköpta foto utrustning hemma, kul va. Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av fjällvandring och hur du har tänkt med sovplats tält eller fjällstationer samt om ni är flera eller om du går ensam. Om ni är flera så är det ju inga problem vikten går ju att dela på Tält, stormkök samt div. gemensam utrustning.
Jag skulle noga tänka igenom mitt val men stativ, telezoom samt ett (vidvinkel) normalzoom borde helt klar få följa med, God tur
 
Senast ändrad:
ANNONS