Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tycker ni detta låter vettigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robban56

Medlem
Jag lämnade intresse för att bli fotoansvarig för ett förbund här i Sverige.

Fick precis reda på att dom vill ha ALLA rättigheter till bilderna jag tar på evevemang för dom.

Jag får inget betalt(förutom ev resekostnad och logi kostnad)
Jag ska använda min privata utrustning(utan betald service eller liknande)
Jag har krav på mig att leverera enligt tidsmall(direkt efter evenemanget)storleksmässigt mm
Jag får inte sälja/publicera/ge bort eller på något sätt använda bilderna jag tar utan att få godkänt från dom.

Dom får göra vad dom vill med bilderna i all framtid.

Vem skulle ta ett sådant "jobb"

Jag kontrade med att dom kan få använda bilderna till "eget" bruk i all utrsträckning men att jag äger rättigheterna och har full nyttjande rätt...

Men det gick dom inte med på, dom svarde att det finns fler duktiga fotografer.... jag vet inte många seriösa fotografer som skulle gå med på deras förslag.

Under deras evenemang så tar man cirka 1000bilder på event...
 

bitrate

Aktiv medlem
Nu jobbar jag på intet sett som fotograf, men tror många med mig reagerar likadant,
Låt dem hitta en annan fotograf. Jag vill åtminstone behålla rättigheterna till mina foton, möjligen avsäga mig att sälja dem vidare under en bestämd tidsperiod. Speciellt om du inte får betalt. Fast det e i slutändan upp till dig, är det ett förbund du vill stödja och arbeta helt idiellt för så kör på.
 

Robban56

Medlem
Jag stödjer dom enligt mitt tycke då jag låter dom få använda mina bilder på alla sätt förutom att ge bort dom eller sälja dom vidare.

Jag gör allt annat idellt, jag vill bara behålla rätten till bilderna.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag lämnade intresse för att bli fotoansvarig för ett förbund här i Sverige.

Fick precis reda på att dom vill ha ALLA rättigheter till bilderna jag tar på evevemang för dom.

Jag får inget betalt(förutom ev resekostnad och logi kostnad)
Jag ska använda min privata utrustning(utan betald service eller liknande)
Jag har krav på mig att leverera enligt tidsmall(direkt efter evenemanget)storleksmässigt mm
Jag får inte sälja/publicera/ge bort eller på något sätt använda bilderna jag tar utan att få godkänt från dom.

Dom får göra vad dom vill med bilderna i all framtid.

Vem skulle ta ett sådant "jobb"

Jag kontrade med att dom kan få använda bilderna till "eget" bruk i all utrsträckning men att jag äger rättigheterna och har full nyttjande rätt...

Men det gick dom inte med på, dom svarde att det finns fler duktiga fotografer.... jag vet inte många seriösa fotografer som skulle gå med på deras förslag.

Under deras evenemang så tar man cirka 1000bilder på event...
Jag tycker du säger det själv genom att sätta jobb inom citationstecken. Att arbeta för en förening eller ett förbund är inget jobb. Man gör det därför att man vill vara delaktig och hjälpa till. Få föreningar/förbund har en budget som tillåter att alla som hjälper till får arvode. I det här fallet får fotografen resa och boende betalt.

Om man är ute efter att tjäna pengar så är föreningslivet helt fel plats. Helt andra villkor gäller där, och jag tycker inte att det är konstigt.
 

Anders Östberg

Guest
Tycker det beror lite på vad för sorts förbund vi pratar om, en del har pengar, andra är mer ideella.

Gör du detta för att tjäna pengar är det bara att tacka nej, gör du det av ideellt intresse för att hjälpa ett förbund eller en klubb så kan ju villkoren vara OK.

EDIT: Personligen skulle jag förmodligen inte acceptera att släppa rättigheterna till bilderna, bara en användningsrätt. Speciellt om jag inte fick något betalt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker du säger det själv genom att sätta jobb inom citationstecken. Att arbeta för en förening eller ett förbund är inget jobb. Man gör det därför att man vill vara delaktig och hjälpa till. Få föreningar/förbund har en budget som tillåter att alla som hjälper till får arvode. I det här fallet får fotografen resa och boende betalt.

Om man är ute efter att tjäna pengar så är föreningslivet helt fel plats. Helt andra villkor gäller där, och jag tycker inte att det är konstigt.
Så är det förstås oftast, men kravlistan kan tyckas vara lite väl omfattande i förhållande till den obefintliga ersättningen.
 

Robban56

Medlem
Jag tycker du säger det själv genom att sätta jobb inom citationstecken. Att arbeta för en förening eller ett förbund är inget jobb. Man gör det därför att man vill vara delaktig och hjälpa till. Få föreningar/förbund har en budget som tillåter att alla som hjälper till får arvode. I det här fallet får fotografen resa och boende betalt.

Om man är ute efter att tjäna pengar så är föreningslivet helt fel plats. Helt andra villkor gäller där, och jag tycker inte att det är konstigt.
Förlåt det var fel att skriva jobb, varför jag skrev det var för att dom hela tiden har referet till det som ett tjänst. Man ville ha in en riktig ansökan mm.
Kontrakt ska skrivas osv.

Jag förstår helt och hållet föreningslivet då jag varit med i föreningar i 25års tid.

Förstår inte rikitgt var någonstans du ser att jag vill tjäna pengar eller vill livnära mig på det jag vill endast ha rättigheterna till bilderna jag tar.
Självklart har dom ju inte råd att betala en heltidsfotograf och det har jag heller aldrig föreslagit för dom.

Tyckte det bara var orimliga krav att ställas när jag inte fick behålla bildrättigheterna.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad för typ av förbund gäller det? Det tycker jag spelar viss roll i sammanhanget, liksom hur nära du är knuten till det.

För egen del skulle jag ställt upp om det vore Röda Korset eller en lokal fotbollsklubb, vars bästa lag harvar i division sex. Men om det istället gällt Svenska Fotbollsförbundet så hade jag bett dem hitta någon annan fotograf (fast med mindre diplomatiska ord): jag betraktar dem som ett företag och då får de betala för sig.

Jag ställde upp, för någon vecka sedan, som fotograf åt SSRS (Sjöräddningen), då jag själv är aktiv där. I detta fall gällde det att dokumentera en PR-insats som varade knappa 20 minuter, och jag hade inga krav alls på mig att prestera något, utan jag kunde kommit hem med 200 bilder lika gärna som inga. Men det är, draget till sin spets, ett beslut som bara du som fotograf kan ta.
 

Robban56

Medlem
Det är ett idrottsförbund, med en budget på ca 6milj i år, alltså inget stort.

Det ställs bla krav på leverans på mig vilket jag helt är med på. MEN...jag vill ha ägande rätt på bilderna.

Dom får ju nyttja bilderna till eget bruk hur mycket dom vill.... Men ändå vill dom inte köpa det.
 

Anders Östberg

Guest
Det verkar alltför enkelriktat det där, vill du verkligen bli utnyttjad helt utan någon ersättning? Vad tycker du att du får med det här upplägget?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Så det här idrottsförbundet har en årsbudget på 6 miljoner, men tycker inte att de har råd med en fotograf för någon/några tusenlapp/-ar? Jag hade tackat nej till uppdraget, framför allt eftersom de verkar vilja ställa hårda krav utan att låta fotografen göra motsvarande. Jag tycker att om ena parten i en överenskommelse skall ställa hårda krav så skall den andra parten också få göra det: förbundet ställer hårda krav på fotografen vad gäller bilder och deras användande. Då tycker jag att fotografen skall få ställa hårda krav vad gäller betalning och att hans/hennes namn skall synas i den omfattning fotografen vill.
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag har fotat en hel del för ideella verksamheter och INGEN av dem har krävt någon form av äganderätt till bilderna! Upphovsrätten har alltid varit min men de har haft fri rätt att använda bilderna för egen marknadsföring.

Näe, jag skulle aldrig acceptera sådana villkor.
Låt dem hitta någon annan i stället.

/Peter
 

Robban56

Medlem
Ja som sagt jag vill inte ha någon ersättning, bara förlorade utgifter i ev resekostnad och logi.

Vad får jag ut? Ja... Jag stödjer något jag sysslat med i flera år, jag behöver inte lägg ner tid på att söka pressack. till matcher mm. Jag får kombinera dom två hobbys jag har tillsammans.

Är det orimligt att kräva rättigheter för sina egna bilder när man inte får betalt är väl det jag vill säga.
Jag anser inte att få betalt är att få resor betalt då alla andra med ett "funktionsansvar" får det.
Jag levererar bilder för dom att nyttja för eget bruk hur mycket som helst, så jag fyller ju min funktion.
 

Anders Östberg

Guest
Då är det ju upp till dig att värdera om tillgång till fototillfällena är värda att jobba gratis, utan bildrättigheter och dessutom med krav på leverans inskrivet i ett avtal ...

... så för att svara på den ursprungliga frågan om det låter vettigt så skulle jag personligen säga "hell no!". :)
 

lumor_

Aktiv medlem
Låter inte vettigt alls.

Antar att du är med på ganska många evenemang helt oavsett om du är deras fotoansvarige eller ej.
Kanske kan du göra så att du är med och fotograferar på de evenemang du ändå skulle bevistat och sedan erbjuder dem bilderna gratis (utan att skriva under något om förlorade rättigheter för dig såklart). Take it or leave it, för dem. Då slipper du hela grejen med deadline och kan göra det bara för att du tycker att det är kul att bidra och att fotografera.

Måste säga att de verkar ha lite konstig uppfattning om sin position att ställa krav. Det finns ju annat att fotografera...
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Tyckte det bara var orimliga krav att ställas när jag inte fick behålla bildrättigheterna.
varför ta upp frågan här öht om du anser det vara orimliga krav? jag anser också att det är orimliga krav, men jag hade bara avtackat mig uppdragen och levt vidare. Men är det kanske en liten röst som säger dig att du hemskt gärna vill göra detta och är endå beredd att ställa upp om alla i forumet säger att det är ok?
Isåfall ska du nog sälja dig gratis också och finna dig i att bli utnyttjad. Som jag ser det har du 3 alternativ:

1 Säg ja, ta bilderna och acceptera villkoren
2. Omförhandla och var beredd att få ett nej. Gå till punkt 1 alt 3
3. Behåll din stolthet och avböj helt och hållet, gör ingen stor sak av det, tacka bara nej.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Förstår inte rikitgt var någonstans du ser att jag vill tjäna pengar eller vill livnära mig på det jag vill endast ha rättigheterna till bilderna jag tar.
Självklart har dom ju inte råd att betala en heltidsfotograf och det har jag heller aldrig föreslagit för dom.
Jag skrev:

"Om man är ute efter att tjäna pengar så är föreningslivet helt fel plats. Helt andra villkor gäller där, och jag tycker inte att det är konstigt."
 
ANNONS