Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅkeK

Aktiv medlem
Som redan sagt att jämföra nypris för en kamera med begagnat pris för en annan är bara dumt och löjligt.
Båda kamerorna finns att köpa både begagnat och nya.

Vidare är Canon 1000D inte någon dålig kamera, däremot bör man välja 18-55 med IS då detta objektiv är klart bättre.

Att sedan påstå "stativ behöver du inte" är ett helt omöjligt påstående att göra innan vi vet hur hon tänker använda kameran, men ett skapligt stativ är förstås inte billigt. I vart fall jag ser ett stativ som ett bra tillbehör för mig.

Väskor kan man aldrig få för många av, men kanske inte just den hon tog upp. Jag har dels en liten väska för minimal utrustning, en slingshot för lite mera och en fotorygga för de tillfällen jag vill ta med mycket.Om det börjar regna är det inte heller så dumt med en väska även om jag alltid också har en plastpåse i fickan för de tillfällen jag bara har kameran med påsatt objektiv med mig.
 

and30ers

Aktiv medlem
Ber om ursäkt om jag tjatar vidare på en gammal tråd.

Under rubriken "köpråd" använder jag ordet "kass" med betydelsen inte prisvärd, dåligt köp, avråder från köp. Många som postar under köpråd är måna om sina surt sparade slantar. Visst kan man under rubriken köpråd ge trådskaparen rådet att inte köpa en ny 1000D utan istället satsa på en beg 450D.

1000D är i mina ögon sämre än 400D som lanserades 2006. De har jämförbara egenskaper med några få undantag. 1000D har liveview. 400D har bättre AF har dubbelt så snabb seriebildstagning i RAW och dessutom en dubbelt så stor RAW-buffert. 400D var en bra kamera när den kom 2006, 1000D tillförde inget nytt två år senare, idag ytterligare två år senare är det no-no att köpa en NY 1000D. Det finns bättre köp. Kass.

En beg 400D eller 1000D till RÄTT pris är en helt annan sak. Här säljs en med kitobjektiv för 1500 spänn:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=134471
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag noterar även att 450D+18-55 då det är utgående (sedan länge) kan finnas till pris som är i nivå med den sämre 1000D+18-55. Även 500D+18-55IS kan just nu hittas till förmånligt pris då 550D har kommit. Tresiffriga xx0D brukar säljas med 18-55IS och inte 18-55 utan bildstabilisering och f u att man då får bildstabilisering får man även ett skarpare objektiv (enl tester). Sensorn i 1000D är samma som i 450D så jag ser inget skäl att betala ungefär lika mycket för en 1000D som en 450D/500D. Kolla t ex MediaMarkt de säljer 450D/500D + kitoptik ganska förmånligt nu. Avseende beg köp kan detta vara en bra affär, men är man helt oinvigd i systemkameror och inte vet vad man skal kolla efter kan en ny kamera ändå vara bra att börja med.
 

and30ers

Aktiv medlem
Så då skulle du i en annan diskussion kanske avfärda också Leica M9 med det enkla omdömet "kass kamera"?
Nej, det skulle jag nog inte göra. Den representerar något annat, där det inte finns något direkt jämförbart alternativ från Leica till halva priset. Den är i alla fall FF, tar bra bilder och funkar med en hel rad gamla trevliga objektiv.

Däremot kan man ju diskutera om crop-M8/8.2 var bra köp för 60 lax för drygt ett år sedan, när den idag slumpas under 20K, om de över huvud taget hittar en ny ägare. Här ligger kass närmre till hands ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, det skulle jag nog inte göra.
Okej. Man kan ju ha olika uppfattningar om vad som är en prisvärd kamera. Personligen tycker jag dock att 1000D (även ny i butik) är åtskilligt mer prisvärd än Leica M9. Men jag aldrig få för mig att säga "kass" om jag egentligen menar "inte prisvärd", eftersom de båda uttrycken betyder helt olika saker.
 

LoveAnna

Medlem
Vilken kamera ska jag välja

Tack åter igen för alla tipsen. Jag har nu kollat runt på cyberfoto.se där har de just nu en kampanj där man får :
Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + UV-filter + minne + väska + microfiberduk ett så kallat värdepaket som går på 4499kr . Som jag har läst i denna tråden så ska det objektet (EF-S 18-55/3,5-5,6) vara dåligt.

Ska jag då köpa det värdepaketet ändo och sen köpa till ett IS objektiv för runt en tusenlapp eller ska man satsa på att köpa en lite "bättre" kamera så som Canon 450D/500D med is objektiv för en liten dyrare peng? Men får då inte med kameraväska, minneskort och allt det andra man får med i värdepaket med Canon 1000D.

Har ni några tips på vart man kan köpa ett 450D/500D kamera paket ? Eller är de kamerorna ens något jag ska satsa på?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska jag då köpa det värdepaketet ändo och sen köpa till ett IS objektiv för runt en tusenlapp eller ska man satsa på att köpa en lite "bättre" kamera så som Canon 450D/500D med is objektiv för en liten dyrare peng? Men får då inte med kameraväska, minneskort och allt det andra man får med i värdepaket med Canon 1000D.
Nej, det är ingen bra idé att köpa ett paket och sedan byta objektiv. Köp ett paket med vettigt objektiv direkt istället. Du får ju Canon 500D med 18-55 IS för strax under 6000 kr, dvs ungefär vad det paket du nämner skulle kosta plus kitobjektiv. Och på beg-marknaden kan du säkert hitta en massa som är mer prisvärt.

Det enda i paketet du behöver är ett minneskort, vilket kostar någon hundring. En mikrofiberduk kostar några tior.

Var olika kameror är billiga(st) kan man se på t ex www.prisjakt.nu
 

LoveAnna

Medlem
Vilken kamera ska jag välja

Erland vart kan man få Canon 500D med 18-55 IS för strax under 6000 kr ? Har kollat på prisjakt och priset ligger nånstans runt 6000-7000 kr.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Anna!

Vad har du tänkt att fotografera med din blivande nya kamera och vill du att den ska kunna filma?
Det har en viss betydelse för vad du ska välja och också vad som kan vara lämpligt objektiv, liksom om du kan behöva stativ.

En annan sak har storlek och vikt någon betydelse för dig?
Vill du ha en lätt och liten som du får rum med i en större jackficka så kan en NEX-3 vara ett alternativ även om den ligger i överkant av din budget, men även här finns nog begagnat att få tag på.

Är du helt inställd på att köpa nytt eller är begagnat ett alternativ?

Kan du tänka dig att handla i t.ex tyskland, england eller holland om det är billigare?
 

and30ers

Aktiv medlem
+ UV-filter + minne + väska + microfiberduk ett så kallat värdepaket...
Värdepaket heter värdepaket för att butiken ser ett stort värde i att höja sin marginal. Om de har 10% marginal på kameran (=400kr) och 50% på värdepaketet (=250kr) ser man snabbt att värdepaket är av stort värde -- för butiken.

Värdepaketet kostar alltså 500kr. Det enda du "behöver" utöver kamera och objektiv är ett minne. Minneskortet som ingår i ovanstående värdepaket kostar 87kr hos t.ex. InWarehouse. Detta kort är dessutom långsamt som fan (4MB/s) vilket gör en långsam 1000D om möjligt ännu långsammare.

Du kan t.ex. köpa ett SanDisk Ultra-II 15MB/s16GB minneskort hos Webhallen för 399kr, 4 ggr så stort & 4 ggr så snabbt. Inte för att du behöver ett så stort eller snabbt minne, men bara som en jämförelse.
 

Frocli

Aktiv medlem
Tack åter igen för alla tipsen. Jag har nu kollat runt på cyberfoto.se där har de just nu en kampanj där man får :
Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + UV-filter + minne + väska + microfiberduk ett så kallat värdepaket som går på 4499kr . Som jag har läst i denna tråden så ska det objektet (EF-S 18-55/3,5-5,6) vara dåligt.

Ska jag då köpa det värdepaketet ändo och sen köpa till ett IS objektiv för runt en tusenlapp eller ska man satsa på att köpa en lite "bättre" kamera så som Canon 450D/500D med is objektiv för en liten dyrare peng? Men får då inte med kameraväska, minneskort och allt det andra man får med i värdepaket med Canon 1000D.

Har ni några tips på vart man kan köpa ett 450D/500D kamera paket ? Eller är de kamerorna ens något jag ska satsa på?
500D kan du få överallt, 450D säljer man inte längre överallt. Enligt Pricerunner så kostar med 18-55 IS kring 5000, men när du kommer till butiken, så är det optiken utan IS. Den är helt värdelös.
Hittar du under 5000 kr en 450D i någon affär med 18-55 IS, så är priset acceptabelt.
550D kostar väl med IS objektivet kring 6400, och 550D ytterligare en tusen mer.


1. se till att du får IS objektivet med.
2. Hittar du bra begagnad, så kan det vara bra köp.

Köp inte väska. Du kommer naturligtvis köpa väska någon gång, men först provar du i affären med just din utrustning.
UV filter behöver du inte heller, men motljusskydd är inte dumt att ha. Skyddar också objektivet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man är ute efter en billig nybörjarkamera så har Elgiganten just nu extremt bra pris på Olympus E-620: under 3000 med kitzoom! Sämre än Canon 1000D/500D på några punkter, bättre på några. Men inte så dum som introduktion till den digitala systemkameravärlden.
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Sluta rekommendera henne kameror hit och dit, det är ju bara dumt eftersom (vad jag vet) Anna inte ens har varit och känt på de kameror som finns.

Så det klokaste Anna kan göra är:

1. Ta dig till närmaste affär som har många olika märken på kameror (t.ex MediaMarkt)
1.5 Gör steg 2 innan du pratar med en säljare
2. Testa alla* kameror som ligger inom din prisklass
3. Köp kameran som sitter bäst i handen
4. 100% nöjd

*Pentax, Nikon, Sony, Canon samt Olympus

Personligen så skulle jag hellre använda kameran som sitter i min mobil hellre än någon utav Canons instegshus, blir ju äcklad utav greppet!
 

LoveAnna

Medlem
Vilken kamera ska jag välja

Jag har nu bestämt mig jag ska köpa en CANON EOS 500D + 18-55 IS KIT hos Rajala de hade det bästa priset. Men nu undrar jag bara vilket minneskort ska jag köpa till?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag har nu bestämt mig jag ska köpa en CANON EOS 500D + 18-55 IS KIT hos Rajala de hade det bästa priset. Men nu undrar jag bara vilket minneskort ska jag köpa till?
Om du köper paketet där, fråga dom lite snällt om du inte kan få ett litet kort med på köpet, är inga stora pengar... Blinka lite med ögonfransarna om det krävs. Även om du inte får något kort på flera GB så har du ett kort du kan köra igång med. Sandisk tycker jag är mycket bra kvalitet, oavsett modell eller pris så vet du att du får ett bra kort av dessa.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har nu bestämt mig ...
Inte för att jag tror du gör ett dåligt val, men du har väl känt på kameran i verkligheten? Annars tycker jag du ska göra det innan du bestämmer dig. Och jämföra med några andra.

Vilket minneskort beror lite på vad och hur man ska plåta. Ett SanDisk Ultra II 4GB är pålitligt och helt okej, borde inte kostar mer än 150-200 kr.
 
ANNONS