Annons

Förslag på ett enkelt avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om nån har tid att hjälpa mig.
Jag fotade på en väns bröllop, INTE på uppdrag utan enbart som festdeltagare.
Nu har jag sammanställt 220 bilder och redigerat dem och ska nu ge dem till brudparet. Jag och bruden är vänner typ 20 år.

För att undvika eventuella missförstånd och oklarheter tänkte jag sticka med ett dokument med "förhållningsregler". Känner mig lite dum som gör det men jag har bittra erfarenheter som gör att jag tänker att det är lika bra...

Det här är vad jag kan komma på vad som gäller:

Fotona på denna cd är enbart för privat bruk.
Om de publiceras på nätet (Facebook, blogg eller liknande) ska jag stå som fotograf.
Bilderna får inte säljas.
*******
Jag har full äganderätt till bilderna eftersom jag är upphovsman.
Jag har rätten att publicera bilderna på min blogg samt hemsida.
Jag har rätten att sälja bilderna. Eftersom vi är vänner är det en självklarhet för mig att informera om detta skulle bli aktuellt.
Jag har rätten att ställa upp i tävlingsammanhang med bilderna.


Självklarheter för många av oss, men kanske inte för dem.
Är det nåt jag missat?
 

jaanK

Aktiv medlem
utmärkt!

Utmärkt formulerat.

Du kan ju vara tydligare med vad de får göra med bilderna.
Indirekt när du säger att du ska stå som fotograf vid eventuell publicering
på bloggar/facebook så ger du dem rätt att använda bilderna på det sättet.

Vissa bildtjänster på nätet är mycket noga med att man måste ha rätt till bilden för att ladda upp den, då kan det vara bra att de vet att du givit dem den rätten.

Man kan också exemplifiera
vad privat bruk innebär (familjealbum kort till bröllopsgäster etc. etc.)
Det är lite ensidigt exemplifierat vad DU har rätt att göra.

Om alla gjorde vad du gör här så skulle många missförstånd undvikas!
 

Minnert

Aktiv medlem
Utmärkt formulerat.

Du kan ju vara tydligare med vad de får göra med bilderna.
Indirekt när du säger att du ska stå som fotograf vid eventuell publicering
på bloggar/facebook så ger du dem rätt att använda bilderna på det sättet.

Vissa bildtjänster på nätet är mycket noga med att man måste ha rätt till bilden för att ladda upp den, då kan det vara bra att de vet att du givit dem den rätten.

Man kan också exemplifiera
vad privat bruk innebär (familjealbum kort till bröllopsgäster etc. etc.)
Det är lite ensidigt exemplifierat vad DU har rätt att göra.

Om alla gjorde vad du gör här så skulle många missförstånd undvikas!
Tack!

Ja, det var bra input! Jag filar lite till!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om nån har tid att hjälpa mig.
Jag fotade på en väns bröllop, INTE på uppdrag utan enbart som festdeltagare.
Nu har jag sammanställt 220 bilder och redigerat dem och ska nu ge dem till brudparet. Jag och bruden är vänner typ 20 år.

För att undvika eventuella missförstånd och oklarheter tänkte jag sticka med ett dokument med "förhållningsregler". Känner mig lite dum som gör det men jag har bittra erfarenheter som gör att jag tänker att det är lika bra...

Det här är vad jag kan komma på vad som gäller:

Fotona på denna cd är enbart för privat bruk.
Om de publiceras på nätet (Facebook, blogg eller liknande) ska jag stå som fotograf.
Bilderna får inte säljas.
*******
Jag har full äganderätt till bilderna eftersom jag är upphovsman.
Jag har rätten att publicera bilderna på min blogg samt hemsida.
Jag har rätten att sälja bilderna. Eftersom vi är vänner är det en självklarhet för mig att informera om detta skulle bli aktuellt.
Jag har rätten att ställa upp i tävlingsammanhang med bilderna.


Självklarheter för många av oss, men kanske inte för dem.
Är det nåt jag missat?

Har två synpunkter som är mer förslag och har inget med innehållet att göra.

1. Gör avtalet mer "standardiserat" för framtida bruk om du tror att du kommer behöva detta i framtiden.

2. Jag tycker det ser illa ut om än väldigt tydligt med "Jag har rätten till..." skriv enligt mig hellre "Upphovsmannen har äganderätten till alla bilder, rätten att publicera bilderna, sälja bilderna, ställa upp i eventuell tävling"... osv osv .... innan eventuell redigering eller publicering skall upphovsmannen alltid underättas och fotografens namn skall alltid framgå vid publicering... osv osv osv


Mina tankar bara. tror det finns färdiga mallar för detta om du söker runt lite på sidan.
 

Minnert

Aktiv medlem
Mina tankar bara. tror det finns färdiga mallar för detta om du söker runt lite på sidan.

Bra tankar, tack!!
Jag har suttit i en halv dag och letat bland forum om denna typ av enkla "kompisavtal" (jag skiljer på det och om jag arbetar för betalning) och kokat ihop en egen soppa av det.
 

Minnert

Aktiv medlem
Nytt

Filat lite till, ändrat lite och lagt på en vänskaplig touch!!! (hahah)

För att undvika eventuella missförstånd och framtida tandagnisslan ber jag er respektera detta:

Fotona på denna cd är enbart för privat bruk. (ta fram kopior, visa för vänner etc.)
De får publiceras i privat syfte på nätet (ex. blogg/hemsida) dock ska mitt namn visas i anslutning till bilden.
Bilderna får inte publiceras på Facebook då man vid publicering av bilder där godkänner att Facebook har rätten att använda bilden utan mitt samtycke.
Bilderna får inte säljas.

Eftersom jag är upphovsman har jag full äganderätt till bilderna. Det betyder att jag har
rätten att sälja bilderna. Eftersom vi är vänner är det en självklarhet för mig att informera om detta skulle bli aktuellt. Jag får även publicera bilderna på min blogg/hemsida. Jag får ställa upp i tävlingar med bilderna.

Hoppas att ni tycker om bilderna och får stor glädje av dem!


?? Mera synpunkter? Hjälp mig gärna ni som orkar!
 

iSolen.se

Guest
Filat lite till, ändrat lite och lagt på en vänskaplig touch!!! (hahah)

För att undvika eventuella missförstånd och framtida tandagnisslan ber jag er respektera detta:

Fotona på denna cd är enbart för privat bruk. (ta fram kopior, visa för vänner etc.)
De får publiceras i privat syfte på nätet (ex. blogg/hemsida) dock ska mitt namn visas i anslutning till bilden.
Bilderna får inte publiceras på Facebook då man vid publicering av bilder där godkänner att Facebook har rätten att använda bilden utan mitt samtycke.
Bilderna får inte säljas.

Eftersom jag är upphovsman har jag full äganderätt till bilderna. Det betyder att jag har
rätten att sälja bilderna. Eftersom vi är vänner är det en självklarhet för mig att informera om detta skulle bli aktuellt. Jag får även publicera bilderna på min blogg/hemsida. Jag får ställa upp i tävlingar med bilderna.

Hoppas att ni tycker om bilderna och får stor glädje av dem!


?? Mera synpunkter? Hjälp mig gärna ni som orkar!
Skulle kännas konstigt att "ge bort " med såna restriktioner.

Kan du inte bara skriva: Varsågod, här är en kopia av bilderna som ni kan göra vad ni vill med, tack för en trevlig fest. Som fotograf är upphovrätten förstås min men ni behöver inte ange mitt namn eller så om ni använder dem på nätet eller till förstoringar osv.

Ser de att du använt bilderna någonstans kommer de säkert ihåg "lappen".
 

Minnert

Aktiv medlem
Skulle kännas konstigt att "ge bort " med såna restriktioner.

Kan du inte bara skriva: Varsågod, här är en kopia av bilderna som ni kan göra vad ni vill med, tack för en trevlig fest. Som fotograf är upphovrätten förstås min men ni behöver inte ange mitt namn eller så om ni använder dem på nätet eller till förstoringar osv.

Ser de att du använt bilderna någonstans kommer de säkert ihåg "lappen".
Det är också ett alternativ! Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha dem på Facebook. Jag är inte med där själv ensengång. Men jag lär väl bara uppfattas som jävligt paranoid om jag skriver så som jag gjort. Men erfarenheter säger mig att det är bättre att vara better safe than sorry!
 

iSolen.se

Guest
Det är också ett alternativ! Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha dem på Facebook. Jag är inte med där själv ensengång. Men jag lär väl bara uppfattas som jävligt paranoid om jag skriver så som jag gjort. Men erfarenheter säger mig att det är bättre att vara better safe than sorry!
Min erfarenhet är att det är ingen ide att skriva en sådan lapp. De kommer publicera bilderna ändå och även om du utryckligen säger INTE facebook så kommer det bli så förr eller senare.

Håll "lappen" så positiv och förbehållslös du kan och ge inte bort bilder du tänkt tävla med/sälja.

Nytt förslag:

Varsågod, här är en kopia av bilderna som ni kan göra vad ni vill med. Som fotograf är upphovrätten förstås alltid min men ni behöver inte ange mitt namn eller så om ni använder dem på nätet eller till förstoringar osv men jag skulle tycka det vore roligt att få uppmärksamheten (erkännandet). Tack för en jättetrevlig fest!
 

Kijana

Aktiv medlem
Tycker att du ska formulera om texten som säger att du som upphovsman har full äganderätt till bilderna. Här är det väl två saker som krockar? Jag tror mig ändå förstå vad du menar.
Dock, om dina vänner skriver ut eller på annat sätt tar fram kopior så bör de väl också anses vara ägare av de fysiska bilderna?
Kanske skulle du skriva att "hela upphovsrätten till bilderna kvarstår hos fotografen"?
 

Minnert

Aktiv medlem
Tycker att du ska formulera om texten som säger att du som upphovsman har full äganderätt till bilderna. Här är det väl två saker som krockar? Jag tror mig ändå förstå vad du menar.
Dock, om dina vänner skriver ut eller på annat sätt tar fram kopior så bör de väl också anses vara ägare av de fysiska bilderna?
Kanske skulle du skriva att "hela upphovsrätten till bilderna kvarstår hos fotografen"?
ja självklart är de ägare till eventuellt utskrivna bilder.
 

Minnert

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det är ingen ide att skriva en sådan lapp. De kommer publicera bilderna ändå och även om du utryckligen säger INTE facebook så kommer det bli så förr eller senare.

Håll "lappen" så positiv och förbehållslös du kan och ge inte bort bilder du tänkt tävla med/sälja.

Nytt förslag:

Varsågod, här är en kopia av bilderna som ni kan göra vad ni vill med. Som fotograf är upphovrätten förstås alltid min men ni behöver inte ange mitt namn eller så om ni använder dem på nätet eller till förstoringar osv men jag skulle tycka det vore roligt att få uppmärksamheten (erkännandet). Tack för en jättetrevlig fest!

Kanske såhär?

Hej och tack för en superhärlig fest som resulterade i en stor mängd bilder. Här kommer ett gäng kopior som jag hoppas att ni får stor glädje av.

Eftersom jag har upphovsrätten till bilderna ber jag er dock att tänka på detta:
Bilderna får inte säljas och jag vill inte heller att bilderna läggs upp på Facebook (då man vid publicering av bilder där godkänner att Facebook har rätten att använda bilden utan mitt samtycke). Om ni lägger ut dem på hemsida/blogg blir jag glad om ni skriver att det är jag som fotat.

Dessa rader är för att undvika eventuella missförstånd och framtida tandagnisslan.
 

Minnert

Aktiv medlem
Håll "lappen" så positiv och förbehållslös du kan och ge inte bort bilder du tänkt tävla med/sälja.
Jag förstår vad du menar med det. Men ibland vet man ju inte... kanske man dyker på nån rolig tävling och letar runt i arkivet och vips hittar man nån skön gammal bild.

Jag tog bort det i alla fall.
 
ANNONS