Annons

Fotografera på ett hangarfartyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Lullu

Avslutat medlemskap
Är nyfiken på att fotografera och besöka ett hangarfartyg och undrar var man kan söka om att få göra det. Tänkte göra lite av dokumentär.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Om du menar hangarfartyg i aktiv tjänst är det förmodligen respektive lands flotta du bör kontakta, lämpligen någon pr-tjänst. Så vitt jag känner till är det Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA som använder hangarfartyg idag.

Om du kan tänka dig ett inaktivt fartyg finns det ett museiefartyg öppet för allmänheten i New York USA, fler tips finns på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Museum_ship
 

Lullu

Avslutat medlemskap
Om du menar hangarfartyg i aktiv tjänst är det förmodligen respektive lands flotta du bör kontakta, lämpligen någon pr-tjänst. Så vitt jag känner till är det Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA som använder hangarfartyg idag.

Om du kan tänka dig ett inaktivt fartyg finns det ett museiefartyg öppet för allmänheten i New York USA, fler tips finns på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Museum_ship
Jag tänkte mig hangarfartyg i tjänst eftersom jag är flygintresserad och älskar att fotografera stridsplan så vore det väldigt kul att både se och fotografera hur dom arbetar på fartyget. Jättetack för ditt svar :).
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag tänkte mig hangarfartyg i tjänst eftersom jag är flygintresserad och älskar att fotografera stridsplan så vore det väldigt kul att både se och fotografera hur dom arbetar på fartyget. Jättetack för ditt svar :).
Sov föregående skrev är det inte många länder som har hangarfartyg av ganska enkla anledningar. Det finns endel dokumentärfilmer om hangarfartyg (amerikanska) även där besättningen springer runt och plåtar så jag vet inte HUR hemligt det är. men man ser knappt något från övriga länders hangarfartyg.

Tror rent spontant att det är extremt svårt för en civilist att komma ombord och fotografera, dels för att båtarna mestadels ligger ute till havs, dels säkerheten, men inte minst för att man ogärna låter främmande människor springa runt militära saker. Om man nu bortser från allt det så har du en praktisk detalj, hur skal l detta gå till? Jag har aldrig sett eller hört talas om att flygplan startar/landar på hangarfartyg som är förtöjda vid hamn. Då skall du alltså segla ut med ett hangarfartyg och vara ombord 6 månader? eller skall du chartra en helikopter som tar dig ut och sedan in igen?

Såvida du inte har synnerligen bra kontakter inom försvaret i det aktuella landet eller på något sätt kan intyga din rätt att vara ombord så tror ajg att chansen är lika med 0
 

Lullu

Avslutat medlemskap
Sov föregående skrev är det inte många länder som har hangarfartyg av ganska enkla anledningar. Det finns endel dokumentärfilmer om hangarfartyg (amerikanska) även där besättningen springer runt och plåtar så jag vet inte HUR hemligt det är. men man ser knappt något från övriga länders hangarfartyg.

Tror rent spontant att det är extremt svårt för en civilist att komma ombord och fotografera, dels för att båtarna mestadels ligger ute till havs, dels säkerheten, men inte minst för att man ogärna låter främmande människor springa runt militära saker. Om man nu bortser från allt det så har du en praktisk detalj, hur skal l detta gå till? Jag har aldrig sett eller hört talas om att flygplan startar/landar på hangarfartyg som är förtöjda vid hamn. Då skall du alltså segla ut med ett hangarfartyg och vara ombord 6 månader? eller skall du chartra en helikopter som tar dig ut och sedan in igen?

Såvida du inte har synnerligen bra kontakter inom försvaret i det aktuella landet eller på något sätt kan intyga din rätt att vara ombord så tror ajg att chansen är lika med 0
Det är som sagt lite av en dröm som jag vill förverkliga och visst är jag medveten om att få ett nej till svar. Och respekterar deras säkerhet det gör jag. Och jag vill vara med ute till havs så klart om det är så. Men det går alltid att kolla och fråga och jag accepterar ett nej, men sen om det blir med helikoper det vet jag inte nu. Tack för ditt svar.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Helt omöjligt är det inte att få komma ombord på ett hangarfartyg i samband med flottbesök.
Dock gick det inte när Ark Royal var i Göteborg 2007

Har däremot läst om att det var "öppet hus" i NewYork i samband med ett flottbesök där någon gång på nittiotalet.

Sen har jag för mig att det finns hangarfartyg som är museum (USS Intrepid??)

Att få följa med ut till havs låter däremot mycket osannolikt, men det kostar inget att fråga.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Att få besöka vid flottbesök är inget konstigt, lite av poängen, har själv varit på ett gammalt nerlagt hangarfartyg i New York, ganska tråkigt förövrigt då alla planen hade massa hängande plastdekaler överallt på sig samt skyltar som berättade om planen. vill man fotografera flygplan är nog dessa platser nog inte ultimat, inte minst med tanke på vinklarna. Planen även om dom är "små" så är dom några meter högre än man själv så det gäller att man gillar undersidan på planen :)

Ska man ta vettiga bilder in action så är det nog bara ute till havs som gäller och som jag sa innan så tror jag att sannolikheten är lika stor som att få följa med på en rymdresa med NASA. Alltså ingen chans. Men fråga, du har ju liksom inget att förlora...

men tänk på att:

Att flyga ut med en helikopter kostar säkerligen 100 000 bara att starta upp åbäket med personal, bränsle o allt vad det nu krävs, om man överhuvudtaget kan åka ut på det viset. Detta kräver också att fartyget är någorlunda nära land, annars blir det nog med ett ytfartyg och då pratar vi ganska mycket mer pengar. Har du tur kanske du kan flyga ut till en U-båt som möter upp dig och tar dig till hangarfartyget, dom är ju liksom lite överallt dom där båtarna. Men jag har aldrig hört talas om civilister på ubåtar "in action"

En annan sak är att alla dessa fartyg som lämnar hamn betraktas som att vara i krig. Det är inga övningar dom åker ut på runt hamnen. Åker dom ut så är det minst 6 månaders krigsberedskap och dom kan hamna överallt. persiska viken, Korea, ja överallt... Om ajg har rätt så är ubåtarnas position hemliga, inte ens folket ombord vet var dom är, enabrt president samt befälhavaren och kanske någon till.

Ett tips är att gifta dig med en i besättningen. Som alla vet är amerikaner patriotiska och vid hemfärden brukar dom ta ombord "respektive" sista biten till hamn. Säg Hawaii - San Diego. Då flyger dom uppvisningar med planen och gör alla möjliga jippon. har du riktig tur kanske du kan få en sådan plats ombord om du är riktigt duktig med övertalning.
 
ANNONS